Gå til innhold

Geir Kåre Nyland stevner Oslo kommune etter stupeulykke

Pipaluk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Lurven
Hensatt skrev (På 21.5.2024 den 9.18):

Det er ingen andre som skjønner heller. Man hopper ikke ut i sjøen uten å sjekke dybden først. Da må man jo skilte hele norskekysten som er flere tusen kilometer lang...

Det var vel et rør som stakk ut og ikke dybden som var problemet her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sikkert nevnt allerede, men har man ikke et selvstendig ansvar for å sjekke dybden der man skal stupe uti?

Jeg trodde det gjaldt både tilrettelagte badesteder og ikke-tilrettelagte badesteder. Skal man stupe, MÅ man først forsikre seg om at det er dypt nok.

Det eneste stedet jeg tenker man kan forvente at det er dypt nok uten å selv ta en sjekk, er ved stupetårn av typen 3-, 5- og 10-meter.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurven skrev (11 minutter siden):

Det var vel et rør som stakk ut og ikke dybden som var problemet her

Det er et rør/betongelement som ligger langs ved hele bryggekanten under vannoverflaten, så jo - dybden langs bryggen er problemet. Dette er grunnen til at det er satt opp fareskilt om stuping langs hele bryggekanten.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bymus skrev (44 minutter siden):

Ok.
De små lyse feltene på kaikanten,  er det de omtalte advarselsskiltene?

Ja.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (På 22.5.2024 den 11.23):

Så mange som har hoppet betyr jo at noe med skiltingen er hakkgale feil. 

Det var jo en merkelig konklusjon.

Så mange som kjører for fort må det være noe galt med skiltingen av fartsgrense da eller…?

• Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

KoopaTroopa skrev (På 22.5.2024 den 19.50):

GK sier han ikke så skiltene, da hadde han så klart ikke stupt.

Det er vel ingen automatikk i med tanke på hans forhistorie med risikoadferd.

catman skrev (På 23.5.2024 den 7.44):

Kan ikke du lenke det? De har altså filmet hele greien også? :S

Jeg har ikke linken, men har sett filmen fra overvåkningkameraet i en tråd her inne. Skiltene viser tydelig der.

Endret av velociraptor
  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Grønt blad said:

Dette er sikkert nevnt allerede, men har man ikke et selvstendig ansvar for å sjekke dybden der man skal stupe uti?

Joda, i vanlige land har man det. Det er tydeligvis annerledes i molboland. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurven
5by5 skrev (2 timer siden):

Det er et rør/betongelement som ligger langs ved hele bryggekanten under vannoverflaten, så jo - dybden langs bryggen er problemet. Dette er grunnen til at det er satt opp fareskilt om stuping langs hele bryggekanten.

Ok. Visste ikke alle detaljene altså 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KoopaTroopa skrev (På 22.5.2024 den 19.50):

Man kan ikke bare si "det var skilt der" når skiltene er på bakken! Det er faktisk ikke der man forventer å se skilt. GK sier han ikke så skiltene, da hadde han så klart ikke stupt. Kan man si "det var skilt der"hvis skiltet hadde vært 2 cm stort også? Disse er jo ikke tilstrekkelig store. Tenker argumentet med at det er skiltet bare styrker hans sak. Noen har ment det trengs skilt, men de er likevel plassert sånn at det skal være best estetisk, og ikke synes når folk sitter tett.

Hvorfor er det så mye motstand fra kommunen mot å sette opp noen enkle skilt i normal skilthøyde når det har vært flere ulykker på samme sted?

Jeg er enig i at det var dumt å stupe, likevel er det flere faktorer her som gjør at denne saken i mine øyne er annerledes enn om han stupte fra et svaberg på en øy. Det var også tingretten enig i.

Jeg tenker at Geir Kåre hadde kostet den norske stat 30-40 millioner kroner mindre i alt fra utrykning, nevrokirurgi, sykehus- samt rehabiliteringsopphold samt tilrettelagte hjelpemidler/bolig livet ut, dersom det hadde vært noen tydelige skilt. Han er tross alt tredjemann som har skadet seg stygt der (inkludert han som dessverre døde). Tenk også tapte skattepenger da GK neppe er arbeidsdyktig lenger. 

Ja, det kan føles dumt å måtte sette opp skilt, men her er det altså et menneskeskapt område svært likt et badeområde i nærheten, som har små varselplaketter skrudd fast liggende på gulvet, helt åpenbart fordi stedet ser penere ut uten tydelige varselskilt.

Endret av Rastebenk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rastebenk skrev (41 minutter siden):

Jeg tenker at Geir Kåre hadde kostet den norske stat 30-40 millioner kroner mindre i alt fra utrykning, nevrokirurgi, sykehus- samt rehabiliteringsopphold samt tilrettelagte hjelpemidler/bolig livet ut, dersom det hadde vært noen tydelige skilt. Han er tross alt tredjemann som har skadet seg stygt der (inkludert han som dessverre døde). Tenk også tapte skattepenger da GK neppe er arbeidsdyktig lenger. 

Ja, det kan føles dumt å måtte sette opp skilt, men her er det altså et menneskeskapt område svært likt et badeområde i nærheten, som har små varselplaketter skrudd fast liggende på gulvet, helt åpenbart fordi stedet ser penere ut uten tydelige varselskilt.

Man må da sjekke dybden også om man stuper på et tilrettelagt badested. Det er jo en rekke badesteder der det ikke er dypt nok til å stupe.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marihønepøne skrev (8 timer siden):

Nei. Skiltingen synes på videoer av stupet. 

Snakker om den første ulykken. Han som døde. Ikke den med Nyland. Les avisartikkelen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skravlekaspar skrev (1 time siden):

Snakker om den første ulykken. Han som døde. Ikke den med Nyland. Les avisartikkelen. 

Ser det nå at du skrev DØDSulykken. Overså det. Da korrigerer jeg meg siden jeg ikke aner noe om skiltinga der verken før eller etter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (På 24.11.2022 den 11.48):

https://www.vg.no/sport/kampsport/i/4o3rRo/stevner-kommunen-etter-stupeulykke-i-oslo

Jeg føler virkelig for Nyland men håper ikke han vinner saken. Vi må forvente at folk kan tenke selv og sjekke bunnforholdene. 

Veldig enig med deg!

Klart at personlig toskeskap ikke skal være et kommunalt ansvar, ulykker de skjer og de vil skje selv om kommunene skulle måtte sette opp skilter på enhvert hushjørne om farer man utsettes for over alt.

Spesielt når man utsetter seg for risiko sier det seg selv at man bør sjekke forholdene selv, militærstup er farlig om man ikke har viten om hva man stuper ut i.

Skal kommunene merke hvert tre (sette opp skilting) om at å klatre for høyt er farlig, eller skilte foran samtlige trapper og fortauskanter etc., de kan jo ikke det... Men man kan forvente at folk ikke bare stuper uti fordi det er en brygge, er sunn fornuft å forstå at man ikke kan stupe fra enhver brygge og over alt.

Så håper han taper så det synger, går i seg selv og konkluderer med at det var en toskete måte å skulle tøffe seg på...

• Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønt blad skrev (2 timer siden):

Man må da sjekke dybden også om man stuper på et tilrettelagt badested. Det er jo en rekke badesteder der det ikke er dypt nok til å stupe.

Jeg er enig i at man alltid må sjekke. Det var barnelære hvert fall når jeg var ung. Og jeg ble overrasket over at GK vant frem. Men uansett, kommunen vedkjente seg jo behovet for varselskilt når de bygde plassen og faktisk skrudde fast varselskilt. Kommuen har bare plassert disse små skiltene der hvor de knapt nok er synlige, fordi synlige skilt åpenbart ikke var pent nok for fasjonable Sørenga. 

Endret av Rastebenk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Rastebenk skrev (9 minutter siden):

Jeg er enig i at man alltid må sjekke. Det var barnelære hvert fall når jeg var ung. Og jeg ble overrasket over at GK vant frem. Men uansett, kommunen vedkjente seg jo behovet for varselskilt når de bygde plassen og faktisk skrudde fast varselskilt. Kommuen har bare plassert disse små skiltene der hvor de knapt nok er synlige, fordi synlige skilt åpenbart ikke var pent nok for fasjonable Sørenga. 

De har i tillegg til skiltene som de mener er for få og for små også lagt en  list på munchbrygga (du kan se bildet jeg la ut). Det indikerer at man ikke skal hoppe/stupe.

Det er godt mulig at unge folk ikke forstår hensikten med listen og ikke skiller dette fra et tilrettelagt badested. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rastebenk skrev (36 minutter siden):

Kanskje de ikke var så rause med skiltingen fordi de aldri trodde at noen faktisk skulle forveksle dette med et badested, og saksøke kommunen for det?

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

¤flicka¤ skrev (20 timer siden):

For de som aldri har vært på stedet, ser det ut som om han stuper uti åpent hav. Det er en smal  elv han stuper uti. 

Endret av Pipaluk
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saka er såpass alvorlig ar det er på plass med ein solid gjennomgang. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...