catman Skrevet 23. mai #541 Del Skrevet 23. mai Marihønepøne skrev (5 timer siden): Bare se på videoene av stupet. Kan ikke du lenke det? De har altså filmet hele greien også? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 23. mai Forfatter #542 Del Skrevet 23. mai (endret) KoopaTroopa skrev (På 22.5.2024 den 19.50): Man kan ikke bare si "det var skilt der" når skiltene er på bakken! Det er faktisk ikke der man forventer å se skilt. GK sier han ikke så skiltene, da hadde han så klart ikke stupt. Kan man si "det var skilt der"hvis skiltet hadde vært 2 cm stort også? Disse er jo ikke tilstrekkelig store. Tenker argumentet med at det er skiltet bare styrker hans sak. Noen har ment det trengs skilt, men de er likevel plassert sånn at det skal være best estetisk, og ikke synes når folk sitter tett. Hvorfor er det så mye motstand fra kommunen mot å sette opp noen enkle skilt i normal skilthøyde når det har vært flere ulykker på samme sted? Jeg er enig i at det var dumt å stupe, likevel er det flere faktorer her som gjør at denne saken i mine øyne er annerledes enn om han stupte fra et svaberg på en øy. Det var også tingretten enig i. Hvilken annen sak referer du til her? Jeg er enig i argumentet ditt om bedre skilting, hvis dette kunne forveksles med en badeplass. Hvis bare noen få tror det er trygt å hoppe og stupe, så er de få skiltene helt tilstrekkelig. Alternativet er at de må skilte alle steder i Oslofjorden hvor folk kan finne på å hoppe. Problemet med utstrakt skilting er at folk da tror det er trygt hvis de ikke ser skiltingen. Da er det lett å skylde på andre, og flere vil gå til sak. Endret 25. mai av Pipaluk 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spitzy Skrevet 23. mai #543 Del Skrevet 23. mai KoopaTroopa skrev (16 timer siden): Man kan ikke bare si "det var skilt der" når skiltene er på bakken! Det er faktisk ikke der man forventer å se skilt. GK sier han ikke så skiltene, da hadde han så klart ikke stupt. Kan man si "det var skilt der"hvis skiltet hadde vært 2 cm stort også? Disse er jo ikke tilstrekkelig store. Tenker argumentet med at det er skiltet bare styrker hans sak. Noen har ment det trengs skilt, men de er likevel plassert sånn at det skal være best estetisk, og ikke synes når folk sitter tett. Hvorfor er det så mye motstand fra kommunen mot å sette opp noen enkle skilt i normal skilthøyde når det har vært flere ulykker på samme sted? Jeg er enig i at det var dumt å stupe, likevel er det flere faktorer her som gjør at denne saken i mine øyne er annerledes enn om han stupte fra et svaberg på en øy. Det var også tingretten enig i. Skiltet er ikke på bakken, men på bryggekanten som er lav. Kommer du til og fortsette og sitte og spise lunsj der og sole deg der bak skilt? Ja, skiltet er plassert slik det skal være best estetisk. Er ikke estetikk en viktig del av denne nye populære bydelen ? Jeg tror kommunen kommer og møte mye motstand hvis de gjør som du ønsker ihvertfall. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spitzy Skrevet 23. mai #544 Del Skrevet 23. mai KoopaTroopa skrev (16 timer siden): Man kan ikke bare si "det var skilt der" når skiltene er på bakken! Det er faktisk ikke der man forventer å se skilt. GK sier han ikke så skiltene, da hadde han så klart ikke stupt. Kan man si "det var skilt der"hvis skiltet hadde vært 2 cm stort også? Disse er jo ikke tilstrekkelig store. Tenker argumentet med at det er skiltet bare styrker hans sak. Noen har ment det trengs skilt, men de er likevel plassert sånn at det skal være best estetisk, og ikke synes når folk sitter tett. Hvorfor er det så mye motstand fra kommunen mot å sette opp noen enkle skilt i normal skilthøyde når det har vært flere ulykker på samme sted? Jeg er enig i at det var dumt å stupe, likevel er det flere faktorer her som gjør at denne saken i mine øyne er annerledes enn om han stupte fra et svaberg på en øy. Det var også tingretten enig i. Hva tenker du om de « slippey when wet» skiltene ? Ser du opp i luften og tryner og saksøker fordi skiltene ikke hang der du så? 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marihønepøne Skrevet 23. mai #545 Del Skrevet 23. mai catman skrev (5 timer siden): Kan ikke du lenke det? De har altså filmet hele greien også? Jeg har dessverre ikke lenkene, bare så på de da jeg leste den andre tråden her om saken. Du finner sikkert lenkene der. Eller kanskje noen andre her har de enkelt tilgjengelig? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 23. mai Forfatter #546 Del Skrevet 23. mai Hvor var det han hoppet fra, han som omkom i 2018? Noen som vet eksakt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grevling Skrevet 23. mai #547 Del Skrevet 23. mai Det er ingen tvil om at det som skjedde han var tragisk. Likevel, så mener jeg at å sjekke vannet og bunnen før man hopper er en elementær ting. Man skal aldri hoppe uten å vite hva som gjemmer seg under vannskorpen. Dette trodde jeg var allmenn kunnskap. Å bare ta sats og stupe uti sjøen er uhyre dumdristig. Det er ikke bare myk sandbunn langs norskekysten, og ihvertfall ikke i Oslofjorden som er kjent for å ha en forsøplet og farlig bunn for stupere. Egentlig er ikke plassen egnet for bading. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Basil Skrevet 23. mai #548 Del Skrevet 23. mai Me for life skrev (På 22.5.2024 den 11.49): Personlig tror jeg han hadde stupt uansett hvor mange skilt det hadde vært der. Men nå i ettertid er de en kjekk ting å skylde på for å få mest mulig penger for dumheten sin. Det hadde han garantert. Husker han hadde en åpen instagram full av filmer hvor han utøvet risikoadferd. Han svømte under is og lignende. Fyren gir faen i skilt, det er helt sikkert. 17 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skravlekaspar Skrevet 24. mai #549 Del Skrevet 24. mai Pipaluk skrev (13 timer siden): Hvor var det han hoppet fra, han som omkom i 2018? Noen som vet eksakt? I et annet område lenger ut. Etter at man har krysset Bispevika. Der det er rekkverk. Han klatret opp på rekkverket og stupte derfra. Der var altså en tydelig barriere. Det var grunt der (en voll) hvor han hoppet. https://www.aftenposten.no/norge/i/onJq6B/stupesakene-i-oslo-knusende-dom-mot-oslo-kommune-i-lagmannsretten Det kanskje mange ikke er klar over i Sørenga er at det tidligere var kun sjø der med varierende bunnforhold. Og når de bygget kaibryggene og boligblokkene der er det fyllmasser flere steder i bunnen som gjør det grunnere og uegnet for stuping. Der Nyland hoppet helt innerst ligger det i tillegg et avløpsrør på bunnen. Det eneste trygge stedet å stupe i Sørenga er helt ytterst. Resten innover er russisk rullett. Forøvrig vant en mann som prøvde å redde (skadet seg i redningsforsøket) han som døde der, en knusende seier i lagmannsretten etter å ha tapt i tingretten mot Oslo kommune. Lagsmannsretten var tydelig på at Oslo kommune var erstatningsansvarlig fordi bunnforhold var menneskeskapte og de var ikke tilstrekkelig varslet. I et område nær en badeplass. Det betyr at retten mener Oslo kommune har et spesielt ansvar for varsling/advarsel om bunnforhold er menneskeskapte. Da regner jeg med Nyland også vinner frem i lagmannsretten på samme grunnlag. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marihønepøne Skrevet 24. mai #550 Del Skrevet 24. mai Skravlekaspar skrev (5 minutter siden): I et annet område lenger ut. Etter at man har krysset Bispevika. Der det er rekkverk. Han klatret opp på rekkverket og stupte derfra. Der var altså en tydelig barriere. Det var grunt der (en voll) hvor han hoppet. https://www.aftenposten.no/norge/i/onJq6B/stupesakene-i-oslo-knusende-dom-mot-oslo-kommune-i-lagmannsretten Det kanskje mange ikke er klar over i Sørenga er at det tidligere var kun sjø der med varierende bunnforhold. Og når de bygget kaibryggene og boligblokkene der er det fyllmasser flere steder i bunnen som gjør det grunnere og uegnet for stuping. Der Nyland hoppet helt innerst ligger det i tillegg et avløpsrør på bunnen. Det eneste trygge stedet å stupe i Sørenga er helt ytterst. Resten innover er russisk rullett. Forøvrig vant en mann som prøvde å redde (skadet seg i redningsforsøket) han som døde der, en knusende seier i lagmannsretten etter å ha tapt i tingretten mot Oslo kommune. Lagsmannsretten var tydelig på at Oslo kommune var erstatningsansvarlig fordi bunnforhold var menneskeskapte og de var ikke tilstrekkelig varslet. I et område nær en badeplass. Det betyr at retten mener Oslo kommune har et spesielt ansvar for varsling/advarsel om bunnforhold er menneskeskapte. Da regner jeg med Nyland også vinner frem i lagmannsretten på samme grunnlag. Men i dette tilfellet her var jo bunnforholdene varslet. "Stuping forbudt" sier at bunnforholdene er dårlige. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skravlekaspar Skrevet 24. mai #551 Del Skrevet 24. mai Marihønepøne skrev (1 minutt siden): Men i dette tilfellet her var jo bunnforholdene varslet. "Stuping forbudt" sier at bunnforholdene er dårlige. Stuping forbudt satte Oslo kommune opp etter dødsulykken? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmmwhatever Skrevet 24. mai #552 Del Skrevet 24. mai Hvis man på død og liv skal bade på et sted som åpenbart ikke er en badeplass, og hvor man ikke vet hvor dypt vannet er (og rent er det heller ikke), så er det jo åpenbart at man heller bruker stigene for å komme seg ned i vannet. Men det er vel ikke tøft nok… 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmmwhatever Skrevet 24. mai #553 Del Skrevet 24. mai (endret) Skravlekaspar skrev (1 time siden): Stuping forbudt satte Oslo kommune opp etter dødsulykken? *slettet, jeg leste spørsmålet feil*. Endret 24. mai av Mmmwhatever Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bymus Skrevet 24. mai #554 Del Skrevet 24. mai (endret) Er det her ulykken skjedde? Målte 12 meter fra kaia til røret. Endret 24. mai av Bymus 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marihønepøne Skrevet 24. mai #555 Del Skrevet 24. mai Skravlekaspar skrev (2 timer siden): Stuping forbudt satte Oslo kommune opp etter dødsulykken? Nei. Skiltingen synes på videoer av stupet. 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marihønepøne Skrevet 24. mai #556 Del Skrevet 24. mai Bymus skrev (21 minutter siden): Er det her ulykken skjedde? Målte 12 meter fra kaia til røret. 7 skilter er det også på rundt 35 meter brygge. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 24. mai Forfatter #557 Del Skrevet 24. mai (endret) Skravlekaspar skrev (6 timer siden): I et annet område lenger ut. Etter at man har krysset Bispevika. Der det er rekkverk. Han klatret opp på rekkverket og stupte derfra. Der var altså en tydelig barriere. Det var grunt der (en voll) hvor han hoppet. https://www.aftenposten.no/norge/i/onJq6B/stupesakene-i-oslo-knusende-dom-mot-oslo-kommune-i-lagmannsretten Det kanskje mange ikke er klar over i Sørenga er at det tidligere var kun sjø der med varierende bunnforhold. Og når de bygget kaibryggene og boligblokkene der er det fyllmasser flere steder i bunnen som gjør det grunnere og uegnet for stuping. Der Nyland hoppet helt innerst ligger det i tillegg et avløpsrør på bunnen. Det eneste trygge stedet å stupe i Sørenga er helt ytterst. Resten innover er russisk rullett. Forøvrig vant en mann som prøvde å redde (skadet seg i redningsforsøket) han som døde der, en knusende seier i lagmannsretten etter å ha tapt i tingretten mot Oslo kommune. Lagsmannsretten var tydelig på at Oslo kommune var erstatningsansvarlig fordi bunnforhold var menneskeskapte og de var ikke tilstrekkelig varslet. I et område nær en badeplass. Det betyr at retten mener Oslo kommune har et spesielt ansvar for varsling/advarsel om bunnforhold er menneskeskapte. Da regner jeg med Nyland også vinner frem i lagmannsretten på samme grunnlag. Det er en litt rar sak for meg som ikke-jurist. Dette var en redningsaksjon hvor det sto om sekunder. Altså ikke tid til å vurdere risiko. Han hadde sannsynligvis gjort andre vurderinger om han selv ønsket et kveldsbad. Det var absolutt en heltemodig innsats av den nå avdøde legen, men jeg sliter med å se hvorfor Oslo kommune skal betale for dette? Finnes det ikke andre erstatningsordninger for slike situasjoner? Ulykken skjedde også om natta, etter at anlegget var stengt, noe som ble debattert i tingretten Endret 24. mai av Pipaluk 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 24. mai #558 Del Skrevet 24. mai Bymus skrev (2 timer siden): Er det her ulykken skjedde? Målte 12 meter fra kaia til røret. Syns det høres mye ut når man ser på båtene som er fortøyd der. Er en vanlig robåt virkelig 6 meter lang?? Sikker på at ikke avstanden oppgis i fot? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bymus Skrevet 24. mai #559 Del Skrevet 24. mai Du kan måle selv på Finn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
5by5 Skrevet 24. mai #560 Del Skrevet 24. mai Bymus skrev (3 timer siden): Er det her ulykken skjedde? Målte 12 meter fra kaia til røret. Jeg tror ikke det skjedde der. På videoklippet kan man se folk sitte oppover i en slags trapp/amfi, så jeg tipper det er enten lenger ned eller lenger opp fra der du har markert. Og lenger ned/opp stikker brygga også mye lenger ut, og kommer nærmere røret. Det ser også ut som det er et betongrør til høyre for det du har markert, som da blir enda nærmere igjen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå