Gå til innhold

Geir Kåre Nyland stevner Oslo kommune etter stupeulykke

Pipaluk

Anbefalte innlegg

Sitat fra spleis: «Siden GK lever av å bruke kroppen sin, har denne ulykke satt en brå stopp for inntekten hans, og han vil kanskje aldri få den samme muligheten til å leve av det han elsker mest.»

Han lever av å bruke kroppen sin, men var verken forsikret og utsatte kroppen for livsfarlige aktiviteter. 

Noen som vet hvor gammel han er? 

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

bonsaijenta skrev (1 time siden):

Sitat fra spleis: «Siden GK lever av å bruke kroppen sin, har denne ulykke satt en brå stopp for inntekten hans, og han vil kanskje aldri få den samme muligheten til å leve av det han elsker mest.»

Han lever av å bruke kroppen sin, men var verken forsikret og utsatte kroppen for livsfarlige aktiviteter. 

Han burde nok hatt ulykkesforsikring og uføreforsikring hvis han ikke hadde det og visste at han levde et risikabelt liv. Statistisk sett har han større sjanse for å bli utsatt for en ulykke enn noen som lever et rolig og bedagelig liv

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, bonsaijenta said:

Han er 31 år gammel.

Og jeg er så enig med det du sier; han lever av kroppen sin men passer ikke på den! Og som jeg skrev tidligere i tråden så skal han helt fra han var fire år gammel ha uttalt at han var veldig redd for noen gang å bli lam - men så tar han militærstup (altså med armene langs siden) på ukjent sted! Stupeulykker er en av de største årsakene til ryggmargsskader:

"Ryggmargsskader inntreffer oftest blant unge mennesker og hyppigst blant menn. De er som regel resultat av trafikkulykker, fallulykker og stuping på grunt vann." NHI

"Sportsulykker som fører til ryggmargsskader inntreffer hyppigst under stuping, turn og rugby." Tidskriftet for den norske legeforening.

Endret av Aranciata
Skrev feil.
  • Liker 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Nutz said:

Har han enda en ny spleis ute??

Jeg tror ikke det er en spleis for ham/av ham ute nå, men han har delt en spleis for en venninne av kjæresten på instagram, og organiserte tidligere i år en spleis for en kompis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars fyr. Muligheten til å vinne denne saken i lagmannsretten, hvor dommerne normalt holder et helt annet faglig nivå og i tillegg er tre, er små. Håper advokaten har realitetsorientert ham, og ikke bare tenker på egen eksponering og eget salær (som han får enten klienten vinner eller taper)..

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 hours ago, Aranciata said:

Jeg tror ikke det er en spleis for ham/av ham ute nå, men han har delt en spleis for en venninne av kjæresten på instagram, og organiserte tidligere i år en spleis for en kompis.

Spesielt at så mange i samme gjeng har behov for så mye penger at det må tigges om.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nutz skrev (2 timer siden):

Spesielt at så mange i samme gjeng har behov for så mye penger at det må tigges om.

Det må vel skattes av spleis også?  Hvor mye sitter personen igjen med etter en spleis som samlet inn en million?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Pipaluk said:

Det må vel skattes av spleis også?  Hvor mye sitter personen igjen med etter en spleis som samlet inn en million?

Godt spørsmål! På Spleis står det følgende: Som mottaker av en innsamling er du selv ansvarlig for eventuell skatteplikt på pengene du mottas fra en innsamling. På generell basis kan man si at innsamlinger til skattepliktige virksomheter er skattepliktige, mens innsamlinger til hobbyer og veldedige formål er skattefrie. Du finner mer informasjon om dette på Skatteetatens nettsider.

Så da har han vel ikke måttet skatte av det, hvis jeg leser det riktig? Som en annen skrev tidligere så tror jeg den spleisen som ble opprettet for ham (og tok inn 1,6 millioner) ble brukt til eksperimentell behandling i Panama, så det er nok ikke noe igjen der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye vil ha mer. 

1,6 mill i skattefrie kroner. Nå vil han enten at saken skal droppes eller at folk støtter han med penger til ny runde i en rettsak han selv har satt i gang uten å ha midler til det. Jeg blir helt matt.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aranciata skrev (1 time siden):

Godt spørsmål! På Spleis står det følgende: Som mottaker av en innsamling er du selv ansvarlig for eventuell skatteplikt på pengene du mottas fra en innsamling. På generell basis kan man si at innsamlinger til skattepliktige virksomheter er skattepliktige, mens innsamlinger til hobbyer og veldedige formål er skattefrie. Du finner mer informasjon om dette på Skatteetatens nettsider.

Så da har han vel ikke måttet skatte av det, hvis jeg leser det riktig? Som en annen skrev tidligere så tror jeg den spleisen som ble opprettet for ham (og tok inn 1,6 millioner) ble brukt til eksperimentell behandling i Panama, så det er nok ikke noe igjen der.

Jeg er ganske sikker på at han har fått beskjed om at det er null håp for at han kan gå igjen. Rimelig dumt å blåse av alle pengene fra Spleisen før evt. erstatning er på konto. Det kommer vel en ny Spleis snart. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig riktig av kommunen å anke. Synes å være en bred oppfatning blant folket om at dommen var feil. Når den allmenne rettsoppfatningen er så langt fra rettens dom, er det greit å se på det igjen. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, h/k said:

Jeg er ganske sikker på at han har fått beskjed om at det er null håp for at han kan gå igjen. Rimelig dumt å blåse av alle pengene fra Spleisen før evt. erstatning er på konto. Det kommer vel en ny Spleis snart. 

Ja, det kan jo komme nye metoder og teknologier som kan gjøre noe med ryggmargsskader, men per i dag skal det mye til, i hvert fall hvis han har en komplett skade, noe jeg tror han har. Han snakker så mye om å ha håp og at det er viktig for ham, og det er jo flott, men samtidig så virker det som om det hindrer ham fra å leve livet i dag. Jeg er ikke funksjonshemmet så jeg skal ikke dømme ham for hvordan han opplever dette, men i Italia er det en ung fyr som var en veldig lovende svømmer på nasjonalt nivå, og som ble skutt i ryggen da han var 19. (Kjip sak - han sto bare utenfor en kiosk og ble tatt for å være en annen.) Han har vært ganske tydelig på at han vil/skal gå igjen, men samtidig gjør han det beste ut av situasjonen han er i dag: Han har gjort masse kule mediagreier, blitt veldig god på piano, han seiler, han har gått over til paralympisk svømming og trener masse og konkurrerer internasjonalt, vært på Big Brother osv. Han er ikke bitter i det hele tatt - og han er virkelig et uskyldig offer! Nå som det har gått fire år uttaler han seg også mye mindre bombastisk om å gå enn han gjorde tidligere, også fordi han ser at han har et så rikt liv.

• Liker 8
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, Aranciata said:

Nå har han fått brevet sitt publisert i Aftenposten... https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/15be9K/hvor-er-rosen-min-oslo-kommune

En del kommentarer under brevet, og de fleste synes kommunens anke er riktig.

Det syntes jeg var leit. Han burde ikke få mer oppmerksomhet nå. Han har ingen sak.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aranciata skrev (55 minutter siden):

Nå har han fått brevet sitt publisert i Aftenposten... https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/15be9K/hvor-er-rosen-min-oslo-kommune

En del kommentarer under brevet, og de fleste synes kommunens anke er riktig.

Det er jo innbyggernes skattepenger som vil bli brukt på hans eventuelle erstatning om han skulle vinne.
Ganske sikker på at de fleste vil at de midlene skal komme flere til gode.

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nutz skrev (6 minutter siden):

Det syntes jeg var leit. Han burde ikke få mer oppmerksomhet nå. Han har ingen sak.

Spørsmålet er jo om ny byrådsleder fra Høyre har ett annet syn på saken. Trekker vel neppe anken på bakgrunn av oppmerksomhet i pressen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Babushka said:

Spørsmålet er jo om ny byrådsleder fra Høyre har ett annet syn på saken. Trekker vel neppe anken på bakgrunn av oppmerksomhet i pressen. 

Det er sant, men GK sanker mye sympati for noe han selv har stelt i stand og jeg syntes ikke det fortjener spalteplass i landets største aviser. Tenk om alle skulle gått hans vei etter dumme valg.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babushka skrev (7 minutter siden):

Ganske sikker på at de fleste vil at de midlene skal komme flere til gode.

Ikke bare det i denne isolerte saken, men også hva det i fremtiden åpner opp for hvis kommunen skal holdes ansvarlig for andres uaktsomhet eller ren og skjær idioti.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nutz skrev (2 minutter siden):

Det er sant, men GK sanker mye sympati for noe han selv har stelt i stand og jeg syntes ikke det fortjener spalteplass i landets største aviser. Tenk om alle skulle gått hans vei etter dumme valg.

Jeg tror det er ytterst få som sympatiserer med han. De fleste i Norge vet at man sjekker bunnforholdene før man stuper. Det ser man på kommentarfeltet også, med unntak hans egen instakonto. Men det er vel bare vennnene hans.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...