Gå til innhold

Geir Kåre Nyland stevner Oslo kommune etter stupeulykke

Pipaluk

Anbefalte innlegg

Snublefot62 skrev (19 timer siden):

Det er egentlig irrelevant hva han stupte ut i. Hovedpoenget her er at han hadde ikke gjort seg kjent med hva som var under overflaten. Som er regel nr 1 når en skal stupe.

Jeg har full sympati for at dette er kjipt for han og en vanskelig situasjon å stå i.

Men i hans tilfelle var det uungåelig. Han har i alle år vist bilder og videoer fra stunt hvor det er totalt mangel på risikoforståelse. Hadde det ikke vært dette så hadde det blitt noe annet.

Hvem skulle blitt saksøkt dersom han druknet eller ble skadet når han svømte under isen uten tau og uten verktøy? Grunneier? Statens Vassverk? For hva? Manglende oppvarming av vannet?

Nei. Jeg er av den oppfatning at det er greit at enkelte strekker strikken lenger enn andre. Lever med mer større risiko. Helt greit. Men ikke kom å sutre etter erstatning når det går galt.

Problemet med det bildet er at lesere, som bare leser saken, men som ikke har vært der selv, tror at han hopper mot åpent hav, men tilfeldigvis traff et betongrør. Da får de litt mer sympati for fyren. Det virker da som om han var i god tro, men så hadde han ikke tatt en ekstra sjekk for å se om det lå noe i bunnen. 

Drar man dit selv eller ser på de rette bildene så ser man hvor smal elva er, og hvor utrolig uansvarlig det er å i det hele tatt hoppe derifra.  For hvem gjør det? Det er jo helt idiotisk!

Endret av Pipaluk
  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 hours ago, iRack said:

Enda en mann som saksøker Oslo kommune:

Mann saksøker Oslo kommune for 1,75 millioner kroner etter akeulykke

Ja, ja...

Jeg kjenner jeg blir ganske grinete av sånnt. Han har tatt seg inn på et sted som ikke er en akebakke og akt ned i mørket. Og så skylder han på kommunen for at det han traff ikke var sikret. Helt unødvendig at kommunen skal være nødt til å bruke tid og penger på rettsaker som skyldes at folk ikke tenker bittelitt på konsekvenser før de gjør et teit stunt. 

• Liker 23
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalikalinka skrev (På 27.5.2023 den 18.21):

Jeg håper han taper, samfunnet kan jo ikke drive og «belønne» folk for å være idioter. Litt ansvar må man faktisk ta helt selv…

Enig i at man må ta ansvar selv. Utrolig tragisk ulykke, men han kan ikke skylde på kommunen for at han valgte å stupe. Situasjonen hadde stilt seg annerledes om han hadde vært i en svømmehall, stupt og opplevd at stupebrettet falt over han fordi det ikke var godt nok sikret anlegg, for der er det meningen at man skal stupe. Følgelig har badeanlegget ansvar for at ikke stupebrettet faller i hodet på folk, for å sette det på spissen. Der han stupte var det ikke meningen å stupe, så jeg kan ikke skjønne at kommunen kan ha noe ansvar her.

• Liker 18
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/28/2023 at 4:04 PM, Snublefot62 said:

Det er egentlig irrelevant hva han stupte ut i. Hovedpoenget her er at han hadde ikke gjort seg kjent med hva som var under overflaten. Som er regel nr 1 når en skal stupe.

Jeg har full sympati for at dette er kjipt for han og en vanskelig situasjon å stå i.

Men i hans tilfelle var det uungåelig. Han har i alle år vist bilder og videoer fra stunt hvor det er totalt mangel på risikoforståelse. Hadde det ikke vært dette så hadde det blitt noe annet.

Hvem skulle blitt saksøkt dersom han druknet eller ble skadet når han svømte under isen uten tau og uten verktøy? Grunneier? Statens Vassverk? For hva? Manglende oppvarming av vannet?

Nei. Jeg er av den oppfatning at det er greit at enkelte strekker strikken lenger enn andre. Lever med mer større risiko. Helt greit. Men ikke kom å sutre etter erstatning når det går galt.

Enig i alt du skriver

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså her hoppet han fra.  Eget (for å unngå copyright)  . Hvem i all verden finner på å hoppe herfra? Jeg hadde ikke noe problemer med å se bunnen. At folk sitter på skiltene burde ikke hatt noen betydning. 

At båter ligger fortøyd gir også et signal om at det ikke er tilrettelagt for hopping/stuping. 

20230530_130859.jpg

Endret av Pipaluk
  • Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er en av stigene han snakker om. Dårlig  utforming hvis dette faktisk var en badeplass 

Endret av Pipaluk
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har han lagt ut gamle minner på stories, bla av at han står på hender mellom to stoler inne på et kontor/cafe/stue og faller. Det er så uendelig mange ganger det kunne gått galt og bare et spørsmål om tid før han ble alvorlig skadet. 

• Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsengasjert skrev (På 29.5.2023 den 1.22):

Enig i at man må ta ansvar selv. Utrolig tragisk ulykke, men han kan ikke skylde på kommunen for at han valgte å stupe. Situasjonen hadde stilt seg annerledes om han hadde vært i en svømmehall, stupt og opplevd at stupebrettet falt over han fordi det ikke var godt nok sikret anlegg, for der er det meningen at man skal stupe. Følgelig har badeanlegget ansvar for at ikke stupebrettet faller i hodet på folk, for å sette det på spissen. Der han stupte var det ikke meningen å stupe, så jeg kan ikke skjønne at kommunen kan ha noe ansvar her.

Enig. Oslo kommune kan ikke ha noe ansvar her, eller i de andre sakene som er nevnt. 

Denne posten om stupebrettet minner meg om hun som falt av spinningsykkelen på et treningssenter og ble skadet, men senteret ble frifunnet i Høyesterett. I frifinnelsen viser Høyesterett til at risikoen som var knyttet til bruken av spinningsykkelen, ikke var større enn den risiko man møter i dagliglivet, blant annet ved fritids- og treningsaktiviteter. Dermed er det heller ikke grunnlag for objektivt ansvar. 

https://www.dn.no/trening/trening/treningssenter/jus/treningssenter-frifunnet-for-ansvar-etter-at-kvinne-falt-fra-spinningsykkel/2-1-520601

Altså, jeg syns det er helt bak mål at et treningssenter ikke kan holdes ansvarlig for at utstyret deres ikke er i orden (for det var jo noe galt med sykkelen), men da kan jeg heller ikke forstå hvordan Oslo kommune på noen måte kan holdes ansvarlig her. 

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/28/2023 at 9:04 PM, Hannah80 said:

Amerikanske tilstander ønsker jeg ikke å ha her til lands. Så har vi han som saksøkte Leos lekeland. Og den verste (etter min mening) , hun som saksøkte Oslo kommune da statuen hun hadde festet hengekøyen sin i, ramlet ned. 

Det der er den aller værste ja. Vet du hvordan det gikk?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (På 28.5.2023 den 21.04):

Amerikanske tilstander ønsker jeg ikke å ha her til lands. Så har vi han som saksøkte Leos lekeland. Og den verste (etter min mening) , hun som saksøkte Oslo kommune da statuen hun hadde festet hengekøyen sin i, ramlet ned. 

Amerikanere har også saksøkt både McDonalds og Starbucks fordi de har blitt servert kaffe og te som de har brent seg på 🙃

Når faller dommen i denne saken?

Endret av Rastebenk
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rastebenk skrev (44 minutter siden):

Amerikanere har også saksøkt både McDonalds og Starbucks fordi de har blitt servert kaffe og te som de har brent seg på 🙃

Når faller dommen i denne saken?

Den burde falle nå hvert øyeblikk 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (1 minutt siden):

Den burde falle nå hvert øyeblikk 

Kjenner jeg er veldig spent på denne dommen .. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hannah80 skrev (6 minutter siden):

Kjenner jeg er veldig spent på denne dommen .. 

Jeg også!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd han ble skadet, men man skal sjekke selv hvor man skal stupe, dersom han vinner frem i denne saken vil vi bare se mer av «amerikanske tilstander» i fremtiden

Det blir jo som å saksøke Fiskars eller Jernia, fordi en har skjært seg på en kniv 

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Nutz said:

Det der er den aller værste ja. Vet du hvordan det gikk?

Han vant først i tingretten men tapte i lagmannsretten. Et av argumentene for at han tapte var at det er tusenvis av folk på Leos hele tiden og ingen andre har skada seg. Da kan man vanskelig påstå at installasjonen i seg selv er farlig. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, Gliffy said:

Han vant først i tingretten men tapte i lagmannsretten. Et av argumentene for at han tapte var at det er tusenvis av folk på Leos hele tiden og ingen andre har skada seg. Da kan man vanskelig påstå at installasjonen i seg selv er farlig. 

Tenkte på hun med statuen :) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Pipaluk said:

Har dommen falt?

Ikke enda, NRK holder bare folk varme mens man venter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...