Gå til innhold

Er Tesla status?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nja vil ikke si det, nei. Det har blitt mer eller mindre en bil/merke man ser over alt. Vil man ha status er det nok Porsche eller annen dyr sportsbil som gjelder. 

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

-jk- skrev (På 24.11.2022 den 19.15):

Hvilke mineraler tenker du på spesifikt som utvinnes i stor grad av barnearbeidere?

Svevestøv produseres av alle biler. Det kommer fra 3 kilder; bremser, dekk/veislitasje og forbrenning. Elbiler har mye mindre bruk av bremser og ingen forbrenning, så da sitter man igjen med kun svevestøv fra dekk/veislitasje. Dette er den største typen partikler som gjør minst skade. Forbrenningspartiklene er de verste. 

Det er batterimineralene. Tror det er Lithium.

Elbiler gir mer svevestøv fra gummi og veislitasje fordi de er tunge og aksellererer veldig raskt, men kjøres de pent så blir det ikke så ille.

Miljømessig så er halvgamle  fossilbiler ikke dårlig. Fordi bruktbil handler om å ta vare på noe halvgammelt i stedet for å kjøpe nytt, men ny fossilbil er selvfølgelig verre enn bruktbil. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (50 minutter siden):

Det er batterimineralene. Tror det er Lithium.

Elbiler gir mer svevestøv fra gummi og veislitasje fordi de er tunge og aksellererer veldig raskt, men kjøres de pent så blir det ikke så ille.

Miljømessig så er halvgamle  fossilbiler ikke dårlig. Fordi bruktbil handler om å ta vare på noe halvgammelt i stedet for å kjøpe nytt, men ny fossilbil er selvfølgelig verre enn bruktbil. 

 

Det er kobolt som barnehender graver opp. Lithium blir gravd opp av svære maskiner, som drikker omtren 20liter diesel pr.time. Det er ikke for ingenting at fredsprisvinneren fra Kongo kritiserte elbiler, det første han gjorde, da han sto på talerstolen for å takke for prisen. Det er ikke gravd opp nok enda, til at det merkes, men den dagen kommer når det ikke er mer mineraler igjen, eller at kloden er gravd opp over alt.

Anonymkode: 682ad...e7b

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er kobolt som barnehender graver opp. Lithium blir gravd opp av svære maskiner, som drikker omtren 20liter diesel pr.time. Det er ikke for ingenting at fredsprisvinneren fra Kongo kritiserte elbiler, det første han gjorde, da han sto på talerstolen for å takke for prisen. Det er ikke gravd opp nok enda, til at det merkes, men den dagen kommer når det ikke er mer mineraler igjen, eller at kloden er gravd opp over alt.

Anonymkode: 682ad...e7b

Kobolt er heldigvis ikke et nødvendig mineral. Ca. halvparten av bilene Tesla leverer i år har null kobolt i batteriet, og den andre halvparten har en meget lav andel sammenlignet med de fleste andre merker. Det går nok mot null kobolt for de fleste elbiler på sikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (22 minutter siden):

Kobolt er heldigvis ikke et nødvendig mineral. Ca. halvparten av bilene Tesla leverer i år har null kobolt i batteriet, og den andre halvparten har en meget lav andel sammenlignet med de fleste andre merker. Det går nok mot null kobolt for de fleste elbiler på sikt.

Det er en direkte usannhet. Kobolten må være der for å få batteriet til å virke i sin kjemiske sammensetning. Ikke en gang faststoff batteriene slipper unna kobolten helt, når de kommer for fullt.

Anonymkode: 682ad...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er en direkte usannhet. Kobolten må være der for å få batteriet til å virke i sin kjemiske sammensetning. Ikke en gang faststoff batteriene slipper unna kobolten helt, når de kommer for fullt.

Anonymkode: 682ad...e7b

Les deg opp på LFP-batterier. Null kobolt i disse. Tesla bruker det i alle utgavene med mindre batterikapasitet, mens bilene med størst batterikapasitet foreløpig har litt kobolt. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_iron_phosphate_battery

 

Endret av -jk-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (12 minutter siden):

Les deg opp på LFP-batterier. Null kobolt i disse. Tesla bruker det i alle utgavene med mindre batterikapasitet, mens bilene med størst batterikapasitet foreløpig har litt kobolt. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_iron_phosphate_battery

 

Wikipedia er ikke et oppslagsverk for å dokumentere noe som helst, du vet jo ikke hvordan det fungere der, fullt av løgner! Skal du dokumentere noe som er sant, må du finne rette plassen for dèt

Anonymkode: 682ad...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Wikipedia er ikke et oppslagsverk for å dokumentere noe som helst, du vet jo ikke hvordan det fungere der, fullt av løgner! Skal du dokumentere noe som er sant, må du finne rette plassen for dèt

Anonymkode: 682ad...e7b

Troller du? ;) Det tar to sekunder å google "LFP battery cobalt" for å få tusentalls treff som viser at LFP har null kobolt i seg. Her er et par av de øverste treffene:

https://electrek.co/2022/04/22/tesla-using-cobalt-free-lfp-batteries-in-half-new-cars-produced/
https://www.addionics.com/post/step-aside-nickel-and-cobalt-lfp-is-on-the-market-and-is-here-to-stay
 

Endret av -jk-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (14 timer siden):

Det er batterimineralene. Tror det er Lithium.

Å vinne ut materialer til batterier er uendelig mye mindre destruktivt enn å hente ut olje.

Sitat

Elbiler gir mer svevestøv fra gummi og veislitasje fordi de er tunge og aksellererer veldig raskt, men kjøres de pent så blir det ikke så ille.

Svevestøv fra gummi avhenger av kjørestil.

Veislitasje er irrelevant/ingenting sammenlignet med fossilbiler.

Sitat

Miljømessig så er halvgamle  fossilbiler ikke dårlig. Fordi bruktbil handler om å ta vare på noe halvgammelt i stedet for å kjøpe nytt, men ny fossilbil er selvfølgelig verre enn bruktbil. 

Fossilbiler fortsetter å spy ut giftstoffer og CO2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antiviruset skrev (På 24.11.2022 den 18.56):

Smeller de fra de som etterlater giften i de fattige landene der batterimaterialene utvinnes! Der det koster blodet til mange barn som jobber i mineralgruvene fordi du skal kjøpe deg avlat og tro du er bedre en de som kjører en fossilbil :) Det er jo ikke grenser for hykleri hos noen lenger. Svevestøv lager el bilene i stor stil, og det er ikke akkurat sunn luft det heller.

Oljeutvinning medfører uendelig mye mer ødeleggelse og død, både gjennom utvinning og gjennom alle krigene det har startet. Det dør langt flere barn i oljeindustrien.

Så her farer du med feilinformasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er kobolt som barnehender graver opp.

Ikke hvis det hentes fra steder som ikke bruker barnearbeid.

Sitat

Lithium blir gravd opp av svære maskiner, som drikker omtren 20liter diesel pr.time. Det er ikke for ingenting at fredsprisvinneren fra Kongo kritiserte elbiler, det første han gjorde, da han sto på talerstolen for å takke for prisen.

Han er kunnskapsløs. Uansett hvor høye utslipp det er ved utvinning av lithium så er det forsvinnende lite sammenlginet med utslippene forbundet med olje. Du tror oljeutvinning skjer på luft og kjærlighet? 🤣 Så det blir dobbeltmoralsk og uredelig å klage over utslipp til batterier, men ignorere at utslipp til olje er uendelig mye større.

Sitat

Det er ikke gravd opp nok enda, til at det merkes, men den dagen kommer når det ikke er mer mineraler igjen, eller at kloden er gravd opp over alt.

Anonymkode: 682ad...e7b

Vi trenger ikke å grave opp over alt fordi bl.a. lithium er et av de vanligste stoffene i verden. Dessuten kan batterier gjenvinnes, så det er fornybare, i motsetning til olje. I fremtiden vil alle batterier lages med resirkulerte materialer.

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (1 time siden):

 

Svevestøv fra gummi avhenger av kjørestil.

Veislitasje er irrelevant/ingenting sammenlignet med fossilbiler.

 

Når elbilen veier mer og aksellererer mye hardere så blir det selvfølgelig mer veislitasje og svevestøv. Jeg sammenligner folkekjerra, Tesla modell S med en Toyota Avensis https://www.car.info/en-se/toyota/avensis/t25-20-d-4d-6627726/specs

Denne Avensis har 116 hestekrefter og veier 1400 kg. Tesla modell S veier 2161 kg https://electrek.co/2021/08/02/how-much-does-a-tesla-weigh-comparing-each-model/ og har 560 hestekrefter https://www.tu.no/artikler/tesla-fjerner-222-hestekrefter-fra-model-s/276029/ En bil som er  50 % tyngre og 4 -5 ganger så sterk sliter selvfølgelig mer på veier og lager også mer svevestøv (dette kan begrenses betydelig ved forsiktig kjøring, men mange lar seg rive med av disse fantastiske ressursene og gasser på). Du har helt rett i at svevestøv (og veislitasje) avhenger av kjørestil, men kjørestilen påvirkes også av det man kjører . Rå familieracere kjøres rett og slett i gjennomsnitt  mer lekent enn treige familiebiler.

Jeg sammenligner med Avensis fordi jeg ser på Tesla modell S som det naturlige valget for de som gikk fra Avensis. Ca like stor,  gjør samme jobb. Brukbar rekkevidde. Flagger omtrent det samme angående status etc. Avensis -modell S var særlig aktuell rundt 2017, men nå er vel modell Y long range med sine 462 hester mer aktuell som folkebil. Den er ikke like rå som modell S, og følgelig litt mer skånsom på  svevestøv og veislitasje, men fortsatt flere ganger  så kraftfull som Avensis. I mitt nabolag er det muligens like mange Teslaer  som andre el-biler til sammen. De andre er mest Audi , BMW, VW, Skoda og noe fra Asia.

En gammel Leaf, derimot, er mye mer skånsom / sedat og omtrent på linje med Avensis. Jeg antar at gammel Leaf er blant de aller mest miljøvennlige alternativene. Rekkevidden er også kort, noe som naturlig begrenser kjøring, svevestøv og veislitasje. Skal man slå den så må man vel sykle.

Alt i alt er jeg helt enig i at el-biler forurenser mindre enn fossile, men dette med battteriproduksjon, svevestøv og veislitasje er faktorer som reduserer forspranget noe. Og gamle biler koster null i produksjon, fordi jobben allerede er gjort. 

Jeg googlet litt mer. https://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894/ Teknisk Ukeblader mer enig med deg enn med meg, det skal du ha, men de sier også :"

Elbiler skaper engasjement. Noen mener at jo før de konkurrerer ut fossilbilene, jo bedre for klimaet. Andre mener at elbiler ikke gir noen som helst miljøgevinst, og at fordelene elbilister får derfor er dypt urettferdig. Sannheten ligger nok et sted midt i mellom." Jeg tror egentlig ikke sannheten ligger akkurat midt i mellom, og midt imellom dine og mine påstander, men at den ligger i mellom, men noe  nærmere dine påstander.

 

 

 

Endret av I Grosny
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 11/21/2022 at 9:51 PM, -jk- said:

Biler til 5-600k er vel neppe hva man forbinder med status, så nei det vil jeg ikke påstå. Gode biler, men ikke statuskjerre slik som f.eks Porsche Taycan. Heldigvis.

Nei det er jo ingenting det ikke sant… 

Anonymkode: 4af96...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tesla er jo den nye folkebilen. Folk driter jo regelrett penger. Det ble satt norsk shoppibgrekord nå i desember. Samtidig som folk skriker og bærer seg over høye strømregninger, på tross av 90 % strømstøtte. God dag mann økseskaft. 

Anonymkode: 08600...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Tesla er jo den nye folkebilen. Folk driter jo regelrett penger. Det ble satt norsk shoppibgrekord nå i desember. Samtidig som folk skriker og bærer seg over høye strømregninger, på tross av 90 % strømstøtte. God dag mann økseskaft. 

Anonymkode: 08600...5e4

Ja, det selges bra med biler i desember. Over 3500 Model Y hittil i desember må sies å være bra tall. Tesla blir største merke i Norge i år med god margin, over 20.000 biler. Den gamle kongen Toyota, som i en årrekke var uslåelige, er nede på 3.plass med snaue 13.000 biler i år. 

Nå skal det sies at det absolutt ikke er alle som sliter med strømprisene for tiden. Vår november-regning var 35% lavere enn den fra 2019 for eksempel. Og i desember tar vi ut fra solkontoen så da blir det kreditnota på 5-6000,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tesla er jo den nye folkebilen. Folk driter jo regelrett penger. Det ble satt norsk shoppibgrekord nå i desember. Samtidig som folk skriker og bærer seg over høye strømregninger, på tross av 90 % strømstøtte. God dag mann økseskaft. 

Anonymkode: 08600...5e4

Tesla har samarbeid med bla Santander, bilene er 100% belånt, med opp til 10 års nedbetaling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke37 skrev (12 timer siden):

Tesla har samarbeid med bla Santander, bilene er 100% belånt, med opp til 10 års nedbetaling.

Ikke så rart det, når de i lengre perioder tilbød subsidiert rente ned mot 0,25%. Da er det bare dumt å betale kontant. Man får jo langt bedre avkastning enn det på høyrentekonto. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...