Iterion Skrevet 7. desember 2022 #101 Del Skrevet 7. desember 2022 (endret) Nja vil ikke si det, nei. Det har blitt mer eller mindre en bil/merke man ser over alt. Vil man ha status er det nok Porsche eller annen dyr sportsbil som gjelder. Endret 7. desember 2022 av Iterion Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 20. desember 2022 #102 Del Skrevet 20. desember 2022 -jk- skrev (På 24.11.2022 den 19.15): Hvilke mineraler tenker du på spesifikt som utvinnes i stor grad av barnearbeidere? Svevestøv produseres av alle biler. Det kommer fra 3 kilder; bremser, dekk/veislitasje og forbrenning. Elbiler har mye mindre bruk av bremser og ingen forbrenning, så da sitter man igjen med kun svevestøv fra dekk/veislitasje. Dette er den største typen partikler som gjør minst skade. Forbrenningspartiklene er de verste. Det er batterimineralene. Tror det er Lithium. Elbiler gir mer svevestøv fra gummi og veislitasje fordi de er tunge og aksellererer veldig raskt, men kjøres de pent så blir det ikke så ille. Miljømessig så er halvgamle fossilbiler ikke dårlig. Fordi bruktbil handler om å ta vare på noe halvgammelt i stedet for å kjøpe nytt, men ny fossilbil er selvfølgelig verre enn bruktbil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Embla Othea Skrevet 20. desember 2022 #103 Del Skrevet 20. desember 2022 Ja - Tesla er statusbil. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #104 Del Skrevet 20. desember 2022 I Grosny skrev (50 minutter siden): Det er batterimineralene. Tror det er Lithium. Elbiler gir mer svevestøv fra gummi og veislitasje fordi de er tunge og aksellererer veldig raskt, men kjøres de pent så blir det ikke så ille. Miljømessig så er halvgamle fossilbiler ikke dårlig. Fordi bruktbil handler om å ta vare på noe halvgammelt i stedet for å kjøpe nytt, men ny fossilbil er selvfølgelig verre enn bruktbil. Det er kobolt som barnehender graver opp. Lithium blir gravd opp av svære maskiner, som drikker omtren 20liter diesel pr.time. Det er ikke for ingenting at fredsprisvinneren fra Kongo kritiserte elbiler, det første han gjorde, da han sto på talerstolen for å takke for prisen. Det er ikke gravd opp nok enda, til at det merkes, men den dagen kommer når det ikke er mer mineraler igjen, eller at kloden er gravd opp over alt. Anonymkode: 682ad...e7b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 20. desember 2022 #105 Del Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det er kobolt som barnehender graver opp. Lithium blir gravd opp av svære maskiner, som drikker omtren 20liter diesel pr.time. Det er ikke for ingenting at fredsprisvinneren fra Kongo kritiserte elbiler, det første han gjorde, da han sto på talerstolen for å takke for prisen. Det er ikke gravd opp nok enda, til at det merkes, men den dagen kommer når det ikke er mer mineraler igjen, eller at kloden er gravd opp over alt. Anonymkode: 682ad...e7b Kobolt er heldigvis ikke et nødvendig mineral. Ca. halvparten av bilene Tesla leverer i år har null kobolt i batteriet, og den andre halvparten har en meget lav andel sammenlignet med de fleste andre merker. Det går nok mot null kobolt for de fleste elbiler på sikt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #106 Del Skrevet 20. desember 2022 -jk- skrev (22 minutter siden): Kobolt er heldigvis ikke et nødvendig mineral. Ca. halvparten av bilene Tesla leverer i år har null kobolt i batteriet, og den andre halvparten har en meget lav andel sammenlignet med de fleste andre merker. Det går nok mot null kobolt for de fleste elbiler på sikt. Det er en direkte usannhet. Kobolten må være der for å få batteriet til å virke i sin kjemiske sammensetning. Ikke en gang faststoff batteriene slipper unna kobolten helt, når de kommer for fullt. Anonymkode: 682ad...e7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 20. desember 2022 #107 Del Skrevet 20. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er en direkte usannhet. Kobolten må være der for å få batteriet til å virke i sin kjemiske sammensetning. Ikke en gang faststoff batteriene slipper unna kobolten helt, når de kommer for fullt. Anonymkode: 682ad...e7b Les deg opp på LFP-batterier. Null kobolt i disse. Tesla bruker det i alle utgavene med mindre batterikapasitet, mens bilene med størst batterikapasitet foreløpig har litt kobolt. https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_iron_phosphate_battery Endret 20. desember 2022 av -jk- 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #108 Del Skrevet 20. desember 2022 -jk- skrev (12 minutter siden): Les deg opp på LFP-batterier. Null kobolt i disse. Tesla bruker det i alle utgavene med mindre batterikapasitet, mens bilene med størst batterikapasitet foreløpig har litt kobolt. https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_iron_phosphate_battery Wikipedia er ikke et oppslagsverk for å dokumentere noe som helst, du vet jo ikke hvordan det fungere der, fullt av løgner! Skal du dokumentere noe som er sant, må du finne rette plassen for dèt Anonymkode: 682ad...e7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 21. desember 2022 #109 Del Skrevet 21. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Wikipedia er ikke et oppslagsverk for å dokumentere noe som helst, du vet jo ikke hvordan det fungere der, fullt av løgner! Skal du dokumentere noe som er sant, må du finne rette plassen for dèt Anonymkode: 682ad...e7b Troller du? Det tar to sekunder å google "LFP battery cobalt" for å få tusentalls treff som viser at LFP har null kobolt i seg. Her er et par av de øverste treffene: https://electrek.co/2022/04/22/tesla-using-cobalt-free-lfp-batteries-in-half-new-cars-produced/ https://www.addionics.com/post/step-aside-nickel-and-cobalt-lfp-is-on-the-market-and-is-here-to-stay Endret 21. desember 2022 av -jk- 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 21. desember 2022 #110 Del Skrevet 21. desember 2022 I Grosny skrev (14 timer siden): Det er batterimineralene. Tror det er Lithium. Å vinne ut materialer til batterier er uendelig mye mindre destruktivt enn å hente ut olje. Sitat Elbiler gir mer svevestøv fra gummi og veislitasje fordi de er tunge og aksellererer veldig raskt, men kjøres de pent så blir det ikke så ille. Svevestøv fra gummi avhenger av kjørestil. Veislitasje er irrelevant/ingenting sammenlignet med fossilbiler. Sitat Miljømessig så er halvgamle fossilbiler ikke dårlig. Fordi bruktbil handler om å ta vare på noe halvgammelt i stedet for å kjøpe nytt, men ny fossilbil er selvfølgelig verre enn bruktbil. Fossilbiler fortsetter å spy ut giftstoffer og CO2. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 21. desember 2022 #111 Del Skrevet 21. desember 2022 Antiviruset skrev (På 24.11.2022 den 18.56): Smeller de fra de som etterlater giften i de fattige landene der batterimaterialene utvinnes! Der det koster blodet til mange barn som jobber i mineralgruvene fordi du skal kjøpe deg avlat og tro du er bedre en de som kjører en fossilbil Det er jo ikke grenser for hykleri hos noen lenger. Svevestøv lager el bilene i stor stil, og det er ikke akkurat sunn luft det heller. Oljeutvinning medfører uendelig mye mer ødeleggelse og død, både gjennom utvinning og gjennom alle krigene det har startet. Det dør langt flere barn i oljeindustrien. Så her farer du med feilinformasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 21. desember 2022 #112 Del Skrevet 21. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det er kobolt som barnehender graver opp. Ikke hvis det hentes fra steder som ikke bruker barnearbeid. Sitat Lithium blir gravd opp av svære maskiner, som drikker omtren 20liter diesel pr.time. Det er ikke for ingenting at fredsprisvinneren fra Kongo kritiserte elbiler, det første han gjorde, da han sto på talerstolen for å takke for prisen. Han er kunnskapsløs. Uansett hvor høye utslipp det er ved utvinning av lithium så er det forsvinnende lite sammenlginet med utslippene forbundet med olje. Du tror oljeutvinning skjer på luft og kjærlighet? 🤣 Så det blir dobbeltmoralsk og uredelig å klage over utslipp til batterier, men ignorere at utslipp til olje er uendelig mye større. Sitat Det er ikke gravd opp nok enda, til at det merkes, men den dagen kommer når det ikke er mer mineraler igjen, eller at kloden er gravd opp over alt. Anonymkode: 682ad...e7b Vi trenger ikke å grave opp over alt fordi bl.a. lithium er et av de vanligste stoffene i verden. Dessuten kan batterier gjenvinnes, så det er fornybare, i motsetning til olje. I fremtiden vil alle batterier lages med resirkulerte materialer. Endret 21. desember 2022 av jabx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 21. desember 2022 #113 Del Skrevet 21. desember 2022 (endret) jabx skrev (1 time siden): Svevestøv fra gummi avhenger av kjørestil. Veislitasje er irrelevant/ingenting sammenlignet med fossilbiler. Når elbilen veier mer og aksellererer mye hardere så blir det selvfølgelig mer veislitasje og svevestøv. Jeg sammenligner folkekjerra, Tesla modell S med en Toyota Avensis https://www.car.info/en-se/toyota/avensis/t25-20-d-4d-6627726/specs Denne Avensis har 116 hestekrefter og veier 1400 kg. Tesla modell S veier 2161 kg https://electrek.co/2021/08/02/how-much-does-a-tesla-weigh-comparing-each-model/ og har 560 hestekrefter https://www.tu.no/artikler/tesla-fjerner-222-hestekrefter-fra-model-s/276029/ En bil som er 50 % tyngre og 4 -5 ganger så sterk sliter selvfølgelig mer på veier og lager også mer svevestøv (dette kan begrenses betydelig ved forsiktig kjøring, men mange lar seg rive med av disse fantastiske ressursene og gasser på). Du har helt rett i at svevestøv (og veislitasje) avhenger av kjørestil, men kjørestilen påvirkes også av det man kjører . Rå familieracere kjøres rett og slett i gjennomsnitt mer lekent enn treige familiebiler. Jeg sammenligner med Avensis fordi jeg ser på Tesla modell S som det naturlige valget for de som gikk fra Avensis. Ca like stor, gjør samme jobb. Brukbar rekkevidde. Flagger omtrent det samme angående status etc. Avensis -modell S var særlig aktuell rundt 2017, men nå er vel modell Y long range med sine 462 hester mer aktuell som folkebil. Den er ikke like rå som modell S, og følgelig litt mer skånsom på svevestøv og veislitasje, men fortsatt flere ganger så kraftfull som Avensis. I mitt nabolag er det muligens like mange Teslaer som andre el-biler til sammen. De andre er mest Audi , BMW, VW, Skoda og noe fra Asia. En gammel Leaf, derimot, er mye mer skånsom / sedat og omtrent på linje med Avensis. Jeg antar at gammel Leaf er blant de aller mest miljøvennlige alternativene. Rekkevidden er også kort, noe som naturlig begrenser kjøring, svevestøv og veislitasje. Skal man slå den så må man vel sykle. Alt i alt er jeg helt enig i at el-biler forurenser mindre enn fossile, men dette med battteriproduksjon, svevestøv og veislitasje er faktorer som reduserer forspranget noe. Og gamle biler koster null i produksjon, fordi jobben allerede er gjort. Jeg googlet litt mer. https://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894/ Teknisk Ukeblader mer enig med deg enn med meg, det skal du ha, men de sier også :" Elbiler skaper engasjement. Noen mener at jo før de konkurrerer ut fossilbilene, jo bedre for klimaet. Andre mener at elbiler ikke gir noen som helst miljøgevinst, og at fordelene elbilister får derfor er dypt urettferdig. Sannheten ligger nok et sted midt i mellom." Jeg tror egentlig ikke sannheten ligger akkurat midt i mellom, og midt imellom dine og mine påstander, men at den ligger i mellom, men noe nærmere dine påstander. Endret 21. desember 2022 av I Grosny 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #114 Del Skrevet 21. desember 2022 Nei. Jeg syns Tesla er blodharry, særlig den store typen. Anonymkode: af5a5...5ca 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #115 Del Skrevet 21. desember 2022 On 11/21/2022 at 9:51 PM, -jk- said: Biler til 5-600k er vel neppe hva man forbinder med status, så nei det vil jeg ikke påstå. Gode biler, men ikke statuskjerre slik som f.eks Porsche Taycan. Heldigvis. Nei det er jo ingenting det ikke sant… Anonymkode: 4af96...fbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #116 Del Skrevet 21. desember 2022 Tesla er jo den nye folkebilen. Folk driter jo regelrett penger. Det ble satt norsk shoppibgrekord nå i desember. Samtidig som folk skriker og bærer seg over høye strømregninger, på tross av 90 % strømstøtte. God dag mann økseskaft. Anonymkode: 08600...5e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 21. desember 2022 #117 Del Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Tesla er jo den nye folkebilen. Folk driter jo regelrett penger. Det ble satt norsk shoppibgrekord nå i desember. Samtidig som folk skriker og bærer seg over høye strømregninger, på tross av 90 % strømstøtte. God dag mann økseskaft. Anonymkode: 08600...5e4 Ja, det selges bra med biler i desember. Over 3500 Model Y hittil i desember må sies å være bra tall. Tesla blir største merke i Norge i år med god margin, over 20.000 biler. Den gamle kongen Toyota, som i en årrekke var uslåelige, er nede på 3.plass med snaue 13.000 biler i år. Nå skal det sies at det absolutt ikke er alle som sliter med strømprisene for tiden. Vår november-regning var 35% lavere enn den fra 2019 for eksempel. Og i desember tar vi ut fra solkontoen så da blir det kreditnota på 5-6000,-. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loke37 Skrevet 21. desember 2022 #118 Del Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tesla er jo den nye folkebilen. Folk driter jo regelrett penger. Det ble satt norsk shoppibgrekord nå i desember. Samtidig som folk skriker og bærer seg over høye strømregninger, på tross av 90 % strømstøtte. God dag mann økseskaft. Anonymkode: 08600...5e4 Tesla har samarbeid med bla Santander, bilene er 100% belånt, med opp til 10 års nedbetaling. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #119 Del Skrevet 22. desember 2022 Tesla X da noen? Er den bra? Anonymkode: dcb45...c31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 22. desember 2022 #120 Del Skrevet 22. desember 2022 Loke37 skrev (12 timer siden): Tesla har samarbeid med bla Santander, bilene er 100% belånt, med opp til 10 års nedbetaling. Ikke så rart det, når de i lengre perioder tilbød subsidiert rente ned mot 0,25%. Da er det bare dumt å betale kontant. Man får jo langt bedre avkastning enn det på høyrentekonto. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå