Gå til innhold

Overgangsalder; tar dere hormonbehandling da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i begynnende overgangsalder, og legen har sagt jeg godt kan få hormontabletter/plaster, men h*n vil hverken anbefale eller fraråde det, er opp til meg. 

Jeg har relativt beskjedne plager, men har litt hetetokter innimellom, spesielt om natt, og sover litt dårligere, spiser litt mer/har mer søtsug, og har lagt på meg.  I tillegg har jeg fått forverring av eksemplager, det er nesten det største problemet.

Jeg tenkte derfor prøve hormonbehandling, men vil først høre om det er noen her som har erfaring, hvilke tabletter/plaster dere har brukt etc..

Anonymkode: 99eef...0e1

Skrevet

Jeg bruker hormonspray, Lenzetto. Veldig fornøyd!

Anonymkode: 0b260...5a6

• Liker 2
Skrevet

Ville ikke bruke hormoner for synes det virker farlig. Mange sier det ikke er det, men jeg vile ikke ha det. Er ferdig med overgangsalderen nå, og det var ikke så ille. 

Anonymkode: 2c4b5...f31

• Liker 4
Skrevet

Jeg har brukt hormonplaster i mange år. Hadde ikke overlevd uten. Ingen plager eller bivirkninger med det. K57

Anonymkode: 78b3a...193

• Liker 2
Skrevet

Nei 

Anonymkode: b620c...cb2

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.11.2022 den 22.49):

Jeg har brukt hormonplaster i mange år. Hadde ikke overlevd uten. Ingen plager eller bivirkninger med det. K57

Anonymkode: 78b3a...193

Kan man gå i svømmebasseng da? dusje? badstu? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.11.2022 den 22.45):

Jeg bruker hormonspray, Lenzetto. Veldig fornøyd!

Anonymkode: 0b260...5a6

Har ikke hørt om det før. Jeg har en kvinnelig lege i 60 årene som ikke liker meg og jeg må lete og finne frem selv løsninger for å få hjelp.

Anonymkode: c4e97...844

Skrevet

Jeg er redd jeg hadde endt opp som morder hvis jeg ikke hadde fått østrogen. 

Anonymkode: 7996e...7fd

Skrevet

Jeg fyller straks 49, og er i begynnende overgangsalder. Svettetokter både dag og natt, ømfindtlige slimhinner, vektøkning osv. Har fortsatt mens, men den er uregelmessig.

Har begynt på hormonplaster Estradot, samt Utrogestan (naturlig progesteron). (Man må ha progesteron i tillegg til østrogen hvis man har intakt livmor). Utrogestan tas 12 dager hver mnd for å blø ut slimhinnen. Østrogenet vil føre til fortykking av livmorslimhinnen, og hvis man ikke har bortfallsblødning med jevne mellomrom så er det forbundet med kreftfare.

Det anbefales at østrogen tas som plaster, spray eller gel, altså transdermalt (gjennom huden) og ikke oralt. Det er ikke bevist økt kreftfare når østrogenet tas på denne måten.

Jeg er i oppstartfasen, men har ikke merket noen bivirkninger enda.

Anonymkode: e614e...c32

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har ikke hørt om det før. Jeg har en kvinnelig lege i 60 årene som ikke liker meg og jeg må lete og finne frem selv løsninger for å få hjelp.

Anonymkode: c4e97...844

Kanskje vert å heller gå til en gynekolog da. Jeg har også en kvinnelig lege som er som din og bruker andre leger der det går.

Anonymkode: 31d7e...93a

• Liker 1
Skrevet

Hva med å surre minst mulig med kroppen og la det ordne opp i det selv…?

Anonymkode: ebabf...47c

• Liker 1
Skrevet

Jeg slet E N O R M T med hetetokter. Fikk en medisin som fjernet det allerede ved første tablett. Jeg husker ikke hva de heter, men jeg brukte den innimellom og til slutt var det helt borte. Jeg trur overgangsalderen min varte inmaks 3-4 mnd. Har aldri vært plaget med sånne hetetokter hverken før eller etter. Jeh trudde seriøst at kroppen kokte innvendig og dette skjedde på vinterstid. Jeg jobbet også på en lokasjoner som var viden kjent for å være en «fryseboks». Jeg pleide bruke ull undertøy, raggsokker, boblejakke og vanter innendørs. Når kollegaene mine så meg i t-shirt så lurte de på om det hadde rabla totalt for meg. Allikevel svettet jeg som en gærning.

Anonymkode: 348bd...72b

Skrevet

Jeg syns forresten det er rart at enkelte kvinner er helt hysterisk redde for å ta hormoner mot overgangsplager, men brukte p-piller og eller hormonspiral som prevansjon.... (Jeg sier ikke at dette er tilfellet for trådstarter, det er bare noe jeg har merket meg når diskusjonen kommer opp enten IRL eller på sosiale media)

Jeg kan tilføye at hormonene i p-piller og hormonspiral er syntetisk fremstilte, mens hormoner som brukes for overgangsalderplager er bioidentiske, altså helt like kroppens egne. 

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis overgangsalderen påvirker livskvaliteten - hvorfor gå å ha det jævlig i mange år? Når det finnes trygge alternativer?

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
  • 3 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.11.2022 den 11.39):

Jeg slet E N O R M T med hetetokter. Fikk en medisin som fjernet det allerede ved første tablett. Jeg husker ikke hva de heter, men jeg brukte den innimellom og til slutt var det helt borte. Jeg trur overgangsalderen min varte inmaks 3-4 mnd. Har aldri vært plaget med sånne hetetokter hverken før eller etter. Jeh trudde seriøst at kroppen kokte innvendig og dette skjedde på vinterstid. Jeg jobbet også på en lokasjoner som var viden kjent for å være en «fryseboks». Jeg pleide bruke ull undertøy, raggsokker, boblejakke og vanter innendørs. Når kollegaene mine så meg i t-shirt så lurte de på om det hadde rabla totalt for meg. Allikevel svettet jeg som en gærning.

Anonymkode: 348bd...72b

😂

Annonse
Skrevet

Jeg skal lett ha hormonbehandling om det blir fælt. Mange blir jo skikkelig dårlig og man trenger ikke lide heller. 

Anonymkode: 01b36...068

• Liker 4
Skrevet

Jeg har nå fått 

Tabletter (trisekvens), pga det var helt utsolgt for plaster. Merker ingen bivirkninger, men har nettopp begynt. Håper det blir mulighet for plaster etterhvert, men siden det var utsolght og leveringsproblemer antar jeg det er ganske vanlig brukt preparat? 

Jeg håper det skal hjelpe på de - relativt beskjedne - plagene jeg har, men tror det er litt slik at plager oppleves som beskjedne fordi man venner seg til de gradvis. Jeg ønsker jo å sove godt om netter uten å våkne av at jeg er for varm inni kroppen. Ønsker at huden skal være stabil, ikke ha eksem som blusser opp. Ønsker at apetitten skal være normal og trenger ikke bli tykkere, ihvertfall ikke rundt livet. 

TS

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.11.2022 den 11.39):

Haha, et sjokkerende dårlig råd. 

Hva skjer med de som lar kroppen ordne opp selv? De dør av kreft, diabetes, hjerteinfarkt, hjerneslag, med mer i løpet av kort tid.

Kroppene våre er dessverre ofte ufullstendige, og vi er fantastisk heldige som får leve i legevitenskapens hittil aller beste tidsalder. Det er ikke tall på alle lidelsene vi slipper fordi vi har moderne medisin som justerer kroppens feil. 

Østrogen i og etter overgangsalderen lar oss slippe smerter i skjeden, at klitoris tørker inn og mister følsomheten, å ikke få sove fordi vi våkner av utallige hetetokter om natten, depresjon med mer. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Kalevala skrev (3 timer siden):

Haha, et sjokkerende dårlig råd. 

Hva skjer med de som lar kroppen ordne opp selv? De dør av kreft, diabetes, hjerteinfarkt, hjerneslag, med mer i løpet av kort tid.

Kroppene våre er dessverre ofte ufullstendige, og vi er fantastisk heldige som får leve i legevitenskapens hittil aller beste tidsalder. Det er ikke tall på alle lidelsene vi slipper fordi vi har moderne medisin som justerer kroppens feil. 

Østrogen i og etter overgangsalderen lar oss slippe smerter i skjeden, at klitoris tørker inn og mister følsomheten, å ikke få sove fordi vi våkner av utallige hetetokter om natten, depresjon med mer. 

Det er veldig mange som ikke bruker hormoner i overgangsalderen altså.

Hva med de som ikke tåler hormoner da pga faren for blodpropp eller andre bivirkninger?

Har du link til forskning som viser at kvinner som ikke inntar hormoner får hjerteinfarkt, kreft, diabetes og hjerneslag?

Anonymkode: 7dcb4...ffe

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.11.2022 den 16.55):

Jeg er i begynnende overgangsalder, og legen har sagt jeg godt kan få hormontabletter/plaster, men h*n vil hverken anbefale eller fraråde det, er opp til meg. 

Jeg har relativt beskjedne plager, men har litt hetetokter innimellom, spesielt om natt, og sover litt dårligere, spiser litt mer/har mer søtsug, og har lagt på meg.  I tillegg har jeg fått forverring av eksemplager, det er nesten det største problemet.

Jeg tenkte derfor prøve hormonbehandling, men vil først høre om det er noen her som har erfaring, hvilke tabletter/plaster dere har brukt etc..

Hvorfor vil du prøve hormonbehandling når du bare har lette plager?

Man må veie ulempene mot fordelene. Når du har så lette plager, hvorfor da ta risikoen på øket fare for kreft og blodpropp? 

Selv lot jeg være å ta noe mot overgangsplagene. Men min fastlege var ikke nøytral, hun våget å fraråde meg det. Og da var valget enkelt. Jeg valgte å høre på henne.

Min svigermor døde av brystkreft, og legene sa til henne at de regnet med at hun fikk kreften pga hormonene hun hadde tatt. Mine svigerinner har holdt seg unna hormoner mot overgangsalderen siden de kan ha arvet en disposisjon for kreft. 

Anonymkode: 06d6f...220

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...