Gå til innhold

Overgangsalder; tar dere hormonbehandling da?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

PM75 skrev (7 timer siden):

Lykke til i morgen ❤️

❤️❤️❤️❤️❤️ Så utrolig koselig❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 14.12.2022 den 23.04):

Har brukt den. Ble skikkelig syk av bivirkningene. 

Hormonpreparater kan være kreftfremkallende men for tidlig overgangsalder gir vekst for beinskjørhet og plager eldre har. Naturlig tids overgangsalder bør gå sin gang uten hjelp. 

Anonymkode: e47da...70d

Hvilke bivirkninger fikk du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammams skrev (På 12.1.2023 den 21.21):

Jeg er 48 år og har også hormonspiral, satt inn for 10 år siden og byttet til ny for 4 år siden. Har ikke hatt blødninger, men de siste 8 ukene har jeg hatt lette blødninger ca hver annen uke. Antar det er menstruasjon, men ikke sikker. Blir litt urolig av det, men mistenker det er et tegn på begynnende overgangsalderen. 
 

Andre tegn er varme, vet ikke om det føles som tokter, men periodevis føles det som jeg koker. Kort lunte, særlig overfor døtre i tweensalder… Og føler meg annerledes, litt hjernetåke og mindre energi. 
 

Har bestilt time hos fastlegen om 2 uker, vet ikke helt hva jeg skal finne ut av/ si, men. 

 

MammaMums skrev (På 5.3.2023 den 0.05):

Ligger på sengen her og tenkte å dele noen tanker. 
jeg ble 50 år nå for noen dager siden, og har innsett at mer og mer plager kommer over meg.. Hetetokter i øvre rygg og hode det har jeg hatt delvis mye og lenge- ett år  iallefall.

GLOHEIT. Sover dårlig, innsovning, hyppig oppvåkning, varm og sliten.

står opp med bomull -hue, er litt nedfor i følelsene. Liker egentlig å dra på småturer, fjellturer med hjnden min, stå på ski, slalom.... Er liksom ikke den vanlige meg-på en måte

 

Jo, og nå har jeg tørre øyne, litt dårligere syn på langt..

Og ja!! For ikke å glemme : vonde knær og ledd??🤷🏼‍♀️🤷🏼‍♀️🤷🏼‍♀️👀🤷🏼‍♀️

OG overvekt!! Stor mage på fire,fem mnd nå.. «kom plutselig»

Blæ- damer.. Nå er jeg satt opp til operasjon av livmoren min på tirsdag (fordi den har gitt monsterblødning i mangler år= jernmangel) Da tenkte legene den kan taes vekk.

håper etter den er unnagjort at jeg kan starte med østrogen... nå er jeg lei..

 

Noen med erfaring som min? Dette med ledd, magevekt, og det andre jeg nevnte?

Og noen som har operert ut livmor og kan dele erfaringer rundt det? Var det vondt i ettertid😊

klem

(Herregud, det var mye tastefeil i første utkast der, så derfor redigerte jeg litt nå)

Ikke gjør den feilen å tillegge alle symptomer overgangsalder. 

Spesielt det siste innlegget høres ut som symptomer på Sjøgrens. Det kan også være andre autoimmune sykdommer, f.eks. PBC. Disse inntrer ofte i 50-60 års alderen, så det kan være helt tilfeldig at det kommer samtidig som overgangsalderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Kom i overgangsalder da jeg var tidlig i 30-årene. Ble smågal, hissig, deprimert og hetetokter fra helvete. Fikk da østrogen og det tok bare noen dager så var jeg meg selv. Men det tok to år å skjønne at der var overgangsalder og ikke depresjon.

jeg er nå 54 og skal så på Cliovelle livet ut! Jeg vil østrogen i kroppen, null tørre slimhinner og god sexlyst og generelt se bedre ut og føle meg bedre. 

Anonymkode: 00857...40c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan overgangsalder komme brått på?

Jeg lurer fordi jeg ikke har fått menstruasjon denne måneden og vanligvis er jeg jevn som ei klokke. Og jeg er heldigvis ikke gravid i en alder av 48 år. I tillegg så har jeg begynt å svette helt enormt når jeg er i aktivitet og underlivet lukter annerledes enn vanlig. Og jeg føler meg nedfor, sint og synes alle rundt meg er idioter (gjett hvem som er idioten da 😉). 
 

Kanskje jeg skal ta en time hos en gynekolog? 

Anonymkode: ed393...0ee

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldige dere er som tåler østrogen.

Jeg har mistet sexlyst, underlivet lukter og er tørt og har hetetokter og fikk sterke bivirkninger av bare 6 dager med stikkpillen Vagifem.

Endte på legevakten fordi det kjentes ut som hjerteinfarkt, men det var det ikke noen måtte kutte ut østrogen.

Nå sitter jeg her med overgangsalder plagene uten å bli bedre.😕

Anonymkode: 7dcb4...ffe

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Annonse

Denne tråden hadde jeg glemt. 

Håper deter mange der ut som har fått hjelp for sine plager. Selv har jeg fått utskrevet plaster, men de er jo tomme, så jeg forsøkte Lenzetto mot fraværende sexlyst. Men da fikk jeg så vondt i brystene at jeg kunne knapt røre meg, så de måtte jeg slutte med. Bruker kun Vagifem mot såre slimhinner nå, men det er ikke optimalt. 

Er det noen som vet om østrogenplaster fungerer bedre/ anderledes enn Lenzetto? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.3.2023 den 10.41):

De nyeste er betydelig tryggere enn de vanlige. Østrogenbehandlig er kreftfremkallende. 

Anonymkode: e47da...70d

Dette er feilinformasjon! 
Les deg opp om hormonbehandling ala 2024 

Anonymkode: 14865...521

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hormonbehandling øker jo risikoen for kreft. Er det virkelig verdt det? 

Anonymkode: 58038...591

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hadde en periode med heftige hetetokter men de er ikke så ille nå, og jeg har ikke merket de om natten. Jeg tror det hjelper med rensekurer, leve sunt og unngå for mye alkohol.  Jeg merket ihvertfall at jeg får mer hetetokter de påfølgende dagene når jeg drikker alkohol.

Anonymkode: 88496...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men hormonbehandling øker jo risikoen for kreft. Er det virkelig verdt det? 

Anonymkode: 58038...591

Fra 4 til 5 pr 100, sa min lege. Den sjansen er jeg villig til å ta, om det kan hjelpe mine plager.  Å snuse, røyke eller drikke alkohol jevnlig gir høyete risiko, men det er det ingen som prater om. 

Mange på min alder går rundt og sliter med alskens plager som de muligens enkelt kunne fått gjort noe med.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

smilo skrev (45 minutter siden):

Fra 4 til 5 pr 100, sa min lege. Den sjansen er jeg villig til å ta, om det kan hjelpe mine plager.  Å snuse, røyke eller drikke alkohol jevnlig gir høyete risiko, men det er det ingen som prater om. 

Mange på min alder går rundt og sliter med alskens plager som de muligens enkelt kunne fått gjort noe med.  

Jeg er ikke villig til å ta den risikoen. Jeg så min svigermor dø langsomt av brystkreft som legene mente skyldtes østrogentilskudd. Hun ble bare 67 år. 

På den annen side, så hverken snuser, røyker eller drikker jeg alkohol jevnlig. At snusing og røyking øker sansynligheten for kreft, det prates det da mye om! Mens det er mer vanlig å snakke om andre skader alkoholen gir.

Anonymkode: 06d6f...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...