Gå til innhold

Overgangsalder; tar dere hormonbehandling da?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hva med de som ikke tåler hormoner da pga faren for blodpropp eller andre bivirkninger?

De lar selvsagt være å ta hormoner.
Medisinbruk må alltid innebære en vurdering av kost/nytte. Hvis kosten er større enn nytten lar man være. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 22.11.2022 den 11.39):

Hva med å surre minst mulig med kroppen og la det ordne opp i det selv…?

Anonymkode: ebabf...47c

Med mindre du selv har gått gjennom overgangsalder, så er dette rådet like mye verdt som fra en mann som gir deg råd om å velge medikamentfri fødsel. 

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke hormoner. Dessverre så reagerer jeg veldig på hormonbehandling, så jeg må bare stå i det. Våkner noen få ganger om natten av hetetokter, men da skyver jeg dyna bort til det har gått over. Jeg sovner stort sett fort etterpå. Jeg håper at jeg har nådd menopause nå, og at temperaturstyringen normaliserer seg om ikke altfor lenge. De siste par årene har jeg vekslet mellom en og annen syklus, og perioder med hetetokter. Nå er det noen måneder siden siste mens. Moren min har hetetokter ennå (hun er i starten av 70-årene), så hvis jeg har arvet det, da...

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet med hormonbehandling for en drøy uke siden. Har hatt plager i to år og nå klarte jeg bare ikke mer. Hetetokter, tissetrengt hele tida, tåkehode og dårlig konsentrasjon, elendig nattesøvn, tung i humøret, utålmodig, motløs, mange ekstra kilo på mage og bryst, redusert sexlyst, og problemer med å bli skikkelig våt (det har ikke skjedd før unntatt en periode etter fødsler).

Jeg har fått tabletter som heter Activelle. Jeg har livmor, men har ikke menstruert på 7 år etter en operasjon av livmorslimhinna). Er idag 49. 

Jeg syns allerede at hetetoktene er mildere/færre.

Anonymkode: db63c...6e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.11.2022 den 22.45):

Jeg bruker hormonspray, Lenzetto. Veldig fornøyd!

Anonymkode: 0b260...5a6

Har brukt den. Ble skikkelig syk av bivirkningene. 

Hormonpreparater kan være kreftfremkallende men for tidlig overgangsalder gir vekst for beinskjørhet og plager eldre har. Naturlig tids overgangsalder bør gå sin gang uten hjelp. 

Anonymkode: e47da...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.12.2022 den 22.58):

Startet med hormonbehandling for en drøy uke siden. Har hatt plager i to år og nå klarte jeg bare ikke mer. Hetetokter, tissetrengt hele tida, tåkehode og dårlig konsentrasjon, elendig nattesøvn, tung i humøret, utålmodig, motløs, mange ekstra kilo på mage og bryst, redusert sexlyst, og problemer med å bli skikkelig våt (det har ikke skjedd før unntatt en periode etter fødsler).

Jeg har fått tabletter som heter Activelle. Jeg har livmor, men har ikke menstruert på 7 år etter en operasjon av livmorslimhinna). Er idag 49. 

Jeg syns allerede at hetetoktene er mildere/færre.

Anonymkode: db63c...6e7

Merker du noe til de vanlige bivirkningene med hormonbehandling som et vektøkning, akne, depresjon ? Jeg vurderer selv å begynne men kvier meg da jeg ikke orker å slite med akne eller vektøkning. 

Anonymkode: df494...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Merker du noe til de vanlige bivirkningene med hormonbehandling som et vektøkning, akne, depresjon ? Jeg vurderer selv å begynne men kvier meg da jeg ikke orker å slite med akne eller vektøkning. 

Anonymkode: df494...874

Har brukt tablettene kun kort tid, foreløpig eneste negative litt ømhet i brystene. Men det antar jeg vil gå over etter en stund. Humøret er bedre, muligens fordi jeg nå får mer uforstyrret nattesøvn. Har i ca to år nå våknet i firetida omtrent hver natt med hetetoktene og kraftig hjerteklapp. Har da ligger våken i alt fra en halv til to timer før jeg sovnet igjen. Brukte også lang tid på å sovne. Nå opplever jeg å enten sove natta gjennom uten å våkne, eller å våkne ca fire og sovne igjen fort.

Jeg håper virkelig ikke det blir vektøkning som bivirkning, for selve overgangsalderen har medført vektøkning, til tross for at kostholdsgrep jeg har gjort skulle tilsi det motsatte 🙄 Jeg måtte bare prøve hormoner for å se om jeg kunne få det bedre. Har ikke plan om årevis på denne medisinen, skal gi meg selv noen måneder til å bli litt mer meg selv igjen og så prøve å kutte ut for å sjekke om det går bra.

Jeg har i utgangspunktet et lyst og lett humør, ler mye hver dag av smått og stort. Men spesielt i vår var jeg så tung i humøret at jeg ikke kjente igjen meg selv. Mange faktorer som spilte inn da, ikke kun overgangsalderen, men jeg har følt meg skikkelig nedkjørt. Noe av det som var del av problemet i vår er nå endret til det bedre, og med hormontilskuddet  til hjelp håper jeg å komme over siste kneika også. 

Jeg har også vært engstelig for å starte med hormonbehandling, samtidig har jeg jo i 12-15 år av livet mitt brukt ulike former for hormonprevensjon. 

Anonymkode: db63c...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Merker du noe til de vanlige bivirkningene med hormonbehandling som et vektøkning, akne, depresjon ? Jeg vurderer selv å begynne men kvier meg da jeg ikke orker å slite med akne eller vektøkning. 

Anonymkode: df494...874

Glemte å si at jeg ikke hittil har merket noe til mer akne. Og det til tross for at jeg er en person som oppgjennom helt fra tenåra har slitt med akne. Det kommer en og annen nå også, men det gjorde det før hormontablettstart også. Så foreløpig ingen endring der.

Anonymkode: db63c...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten ferdig med overgangsalderen, og har ikke brukt hormoner, annet enn reseptfri krem en kort periode mot tørrhet i skjelden. Tror ikke den var nødvendig heller, så det ble med to tuber. Ikke opplevd noe ubehag annet enn tendens til bart og litt viltvoksende kroppshår, og synes både humør og kropp funker bedre uten hormonelle svingninger i forbindelse med mensen. Tror i grunnen diett og livsstil har masse med saken å gjøre.

Anonymkode: a80ad...7b2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Livial og har brukt de i flere år. Ingen bivirkninger. Begynte å bruke de tidligere pga tørre slimhinner. Var bare litt plaget med hetetokter. 

Anonymkode: 05aec...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2022 den 11.39):

Hva med å surre minst mulig med kroppen og la det ordne opp i det selv…?

Anonymkode: ebabf...47c

Det er underlig at damer som er i mot hormonprevensjon plutselig synes hormontilførsel er helt på sin plass når man ikke lenger kan bli gravid.

Med mindre plagene er uoverkommelige, bør man kanskje ikke medisinere en normaltilstand?

Anonymkode: d8805...73e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjorde ingenting. Bortsett fra å ta Gevita She et par år. Hjalp supert på mine hetetokter. Reseptfritt fra apoteket.

Anonymkode: cf1b6...a51

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.12.2022 den 22.58):

Startet med hormonbehandling for en drøy uke siden. Har hatt plager i to år og nå klarte jeg bare ikke mer. Hetetokter, tissetrengt hele tida, tåkehode og dårlig konsentrasjon, elendig nattesøvn, tung i humøret, utålmodig, motløs, mange ekstra kilo på mage og bryst, redusert sexlyst, og problemer med å bli skikkelig våt (det har ikke skjedd før unntatt en periode etter fødsler).

Jeg har fått tabletter som heter Activelle. Jeg har livmor, men har ikke menstruert på 7 år etter en operasjon av livmorslimhinna). Er idag 49. 

Jeg syns allerede at hetetoktene er mildere/færre.

Anonymkode: db63c...6e7

Men hormonbehandling hjelpe vel ikke for ekstra vekt på mage og hofter?

Anonymkode: 7dcb4...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.11.2022 den 16.55):

Jeg er i begynnende overgangsalder, og legen har sagt jeg godt kan få hormontabletter/plaster, men h*n vil hverken anbefale eller fraråde det, er opp til meg. 

Jeg har relativt beskjedne plager, men har litt hetetokter innimellom, spesielt om natt, og sover litt dårligere, spiser litt mer/har mer søtsug, og har lagt på meg.  I tillegg har jeg fått forverring av eksemplager, det er nesten det største problemet.

Jeg tenkte derfor prøve hormonbehandling, men vil først høre om det er noen her som har erfaring, hvilke tabletter/plaster dere har brukt etc..

 

Anonymkode: 99eef...0e1

Ei jeg kjenner hu fikk kreft etterpå og måtte fjerne rubbel og bit av de kvinnelige tingene inni der.

Anonymkode: 1a308...e71

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg lurer på om endret fettfordeling er det av overgangsalder, og om hormonbehandling kan påvirke fettfordelimg?

Før så tenkte jeg at det var sjokkerende så tjukke mager eldre damer kan ha, men gradvis - fra jeg var et stykke opp i førtiårene/slutten av førtiårene, og nå som jeg er 51 og har fått uregelmessig mens, så synes jeg jammen magen har blitt utrolig mye tjukkere hos meg også!! Men uten at lår og rumpe har blitt mindre da. Eneste positive med dette er at puppene også bare har blitt større, jeg som i yngre år hadde komplekser pgs små pupper, tilogmed i småbarnsfasen med amming døgnet rundt var puppene små. Nå er de svære.

Jeg har jo lest at magefett er det verste fettet, og vil ta grep. Men hvordan!? Er hormonbehandling svaret ? Finnes det forskning på det?

Eller diett? mageøvelser ? 

Anonymkode: 99eef...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg lurer på om endret fettfordeling er det av overgangsalder, og om hormonbehandling kan påvirke fettfordelimg?

Før så tenkte jeg at det var sjokkerende så tjukke mager eldre damer kan ha, men gradvis - fra jeg var et stykke opp i førtiårene/slutten av førtiårene, og nå som jeg er 51 og har fått uregelmessig mens, så synes jeg jammen magen har blitt utrolig mye tjukkere hos meg også!! Men uten at lår og rumpe har blitt mindre da. Eneste positive med dette er at puppene også bare har blitt større, jeg som i yngre år hadde komplekser pgs små pupper, tilogmed i småbarnsfasen med amming døgnet rundt var puppene små. Nå er de svære.

Jeg har jo lest at magefett er det verste fettet, og vil ta grep. Men hvordan!? Er hormonbehandling svaret ? Finnes det forskning på det?

Eller diett? mageøvelser ? 

Anonymkode: 99eef...0e1

Følger

Anonymkode: 7dcb4...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.12.2022 den 16.47):

Men hormonbehandling hjelpe vel ikke for ekstra vekt på mage og hofter?

Anonymkode: 7dcb4...ffe

Nei, jeg tror ikke det hjelper mot akkurat det. Jeg ramset opp mine overgangsalderplager, hormonene jeg har fått hjelper først og fremst mot hetetoktene, dermed bedre nattesøvn, jeg har bedre konsentrasjon, humør, mindre tåkehode. Så håper jeg at å komme inn i en bedre spiral der jeg har overskudd til å feks trene mer og legge om på kostholdsvaner vil hjelpe på de ekstra kiloene som har kommet på. Har gått nesten to år i kun "survival mode" der jeg liksom har halt meg framover etter fingerneglene 😞

Anonymkode: db63c...6e7

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.11.2022 den 16.55):

Jeg er i begynnende overgangsalder, og legen har sagt jeg godt kan få hormontabletter/plaster, men h*n vil hverken anbefale eller fraråde det, er opp til meg. 

Jeg har relativt beskjedne plager, men har litt hetetokter innimellom, spesielt om natt, og sover litt dårligere, spiser litt mer/har mer søtsug, og har lagt på meg.  I tillegg har jeg fått forverring av eksemplager, det er nesten det største problemet.

Jeg tenkte derfor prøve hormonbehandling, men vil først høre om det er noen her som har erfaring, hvilke tabletter/plaster dere har brukt etc..

 

Anonymkode: 99eef...0e1

Har du forsøkt femarelle- som er reseptfritt. Selges på apotek- jeg har hatt god effekt av dette og vil gå på det så lenge det funker før jeg går over på hormoner. 

Anonymkode: 2cdf2...bc6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...