AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #1 Del Skrevet 17. november 2022 Jeg kom over en TikTok. Det ser ut til å være i England pga. kjøreretning, altså de har jo sikkert egne regler på hvordan ting fungerer. Men jeg ble nå usikker selv på hva som gjelder i Norge, og da henvender man seg til stedet som har alle svar, KG: https://vm.tiktok.com/ZMFmht1uH/ Vet ikke om linken vil fungere, situasjonen er; en personbil A ligger bak en trailer som stopper. Personbilen begynner å kjøre forbi. En annen personbil B (med kjørekamera) kommer i mot. Bil A er ikke forbi, men ved siden av traileren når bil B kommer opp til den. Har bil A vikeplikt, siden den har lagt seg ut i feil fil, og må rygge tilbake? Eller skal bil B flytte seg slik som skjer i videoen? For kommentarfeltet i den videoen ser at så lenge bil A har lagt seg ut og «bestemt seg for å kjøre forbi», da har bil B ansvar for å la den komme seg forbi. Jeg mener å ha lært at det alltid er den som kjører forbi, altså bil A, som har alt ansvaret for at det er trygt å kjøre forbi, og at man ikke hindrer trafikken. Igjen et annet land kan helt klart ha andre regler for hvordan man kjører. Men jeg ble skikkelig usikker på hva som gjelder i Norge 🤔 Vi har jo situasjoner der den ene siden av veien er blokkert av noe, og da venter jo den som har sin side blokkert til det er ledig. Og om man kommer mot en slik situasjon, setter man ikke gassen i bunn og kjører rett inn i bilen som er på vei forbi, man stopper jo opp og lar bilen passere. Men 🤔🤔 Hva sier KG folket; i situasjonen med Trailer, bil A og B, hvilken av personbilene burde rygget tilbake? Hvem har vikeplikt? Anonymkode: 691f6...417 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #2 Del Skrevet 17. november 2022 Den som kjører forbi selvfølgelig Anonymkode: 61405...78d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #3 Del Skrevet 17. november 2022 Personen som kommer bak traileren er den som har vikeplikt der. Han med kjørekamera kommer kjørende i egen fil han. Men i situasjonen i videoen så vil jeg si han med ryggekamera bør rygge selv om han er i riktig fil, fordi han har kortest vei tilbake. Anonymkode: 1c1b2...5b0 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #4 Del Skrevet 18. november 2022 Han som kjører forbi har jo ansvaret. Men hadde det vært meg som møtte på en idiot kjørende i feil kjøreretning, hadde jeg bremset og flyttet på meg uansett. Idioter i trafikken holder jeg meg langt unna. Anonymkode: d7fc8...a4b 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #5 Del Skrevet 18. november 2022 Han som kjører forbi burde ikke tatt forbikjøringen uansett. Her ville det kunne medført straff. Vi ser jo den bilen komme bak traileren, så den burde også sett bil B. Man kjører ikke forbi i en sving uten å være helt sikker på at det er klart. Anonymkode: 86e0b...ded 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #6 Del Skrevet 18. november 2022 Takk for svar her folkens. Det er akkurat dette jeg tenkte selv. Men de i kommentarfeltet på videoen mente at bil B må vike for bil A, som jeg syntes var veldig merkelig, og man blir jo usikker når så mange mennesker er enig om en ting. Sikkert Britiske regler som er annerledes. Anonymkode: 691f6...417 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Violetta Skrevet 18. november 2022 #7 Del Skrevet 18. november 2022 Den som har hindringen på sin side har vikeplikt, men det er jo mulig å være litt smidig i trafikken. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #8 Del Skrevet 18. november 2022 I Norge har a brutt loven. Og er den som må vike. Men om b har vett i hodet så viker han for a for å forebygge ulykke. Han bør vike unna selvom Han ikke er lovpålagt det.andre land har totalt andre regler enn oss Anonymkode: a91a4...125 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå