Gå til innhold

De er redd for hunden min

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mange kulturelle årsaker til det. Man blir lært opp til at hunder er farlige og skitne.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du skal ikke langt nedover i Europa før hunden blir benyttet på en helt annen måte enn det vi har lov til her hjemme. Skarpe hunder er ikke tillatt i Norge, så vi har derfor ingenting å frykte når vi ser et "vokt dem for hunden" skilt. I andre land, blir du lemlestet dersom du bryter deg inn til en vakthund. Med andre ord, ikke alt har med relgion å gjøre og at hund er regnet som uren. 

Endret av Troyamin
staveleifer
  • Liker 5
Skrevet

Har dere en nabolagsgrupe på feks fb? Kanskje du kan legge ut et innlegg med bilde av hunden, si at du har lagt merke til at noen er redd den og lat som det er fordi den er stor sikkert, og skriv at den er snill og at du alltid har den i bånd.. :) Verdt et forsøk kanskje. 

Anonymkode: 58b88...fde

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Troyamin skrev (1 minutt siden):

Du skal ikke langt nedover i Europa før hunden blir benyttet på en helt annen måte enn det vi har lov til her hjemme. Skarpe hunder er ikke tillatt i Norge, så vi har derfor ingenting å frykte når vi ser et "vokt dem for hunden" skilt. I andre land, blir du lemlestet dersom du bryter deg inn til en vakthund. Med andre ord, ikke alt har med relgion og at hund er regnet som uren. 

Det var vel omtrent det jeg ville frem til i mitt innlegg også. Å holde seg unna hunder er mange steder rett og slett sunn fornuft. Hunder betraktes ikke som "urene" på grunn av religion, men religion omtaler hunder fordi de har vært, og da altså også ofte er, smittebærere og kan være farlige. 

Jeg kan bruke egne hunder som eksempel. Her regnes de stort sett for å være små, ufarlige kosehunder, men jeg har sett både polakker og folk fra Baltikum løpe så fort beina kan bære dem for i deres hjemland er det vanlig å holde dem som jakthunder som absolutt ikke egner seg til kos. 

• Liker 5
Skrevet

De evner ikke å tenke at hunder i Norge er noe annet enn en gatehund der de kommer fra🙄 Hunder er urene og derfor må du gå på andre siden av gaten? Ærlig talt!!

Anonymkode: 42210...53d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

De evner ikke å tenke at hunder i Norge er noe annet enn en gatehund der de kommer fra🙄 Hunder er urene og derfor må du gå på andre siden av gaten? Ærlig talt!!

Anonymkode: 42210...53d

Det gjør de helt sikkert, men det sitter ganske godt i ryggmargen når man er vokst opp med at hunder generelt er noe man holder seg langt unna. Å f.eks. krysse gaten er da en ting man kanskje ikke en gang tenker over at man gjør. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Åj såpass ja. Jeg håpet det egt bare handlet om en helt ufarlig grunn.

Anonymkode: 81d58...b8c

Det er veldig overdrevet det den anonyme brukeren skriver til deg om engler, urene hunder osv. Dette varierer veldig, i noen kulturer er de ikke vant med hunder som kjæledyr og er skikkelig redde for dem. Og det finnes nok enkelte som mener de er urene. 

Men jeg kjenner mange muslimer fra Tyrkia, Bosnia og andre europeiske muslimske land. Der er det vanlig å ha hunder som kjæledyr. Vet det er vanlig blandt mange palestinere og. 😊

(Jeg var selv veldig redd hunder før faktisk, etter en opplevelse med en ivrig hund som liten. Det var nesten invalidiserende, og det gikk ikke over før for noen år siden. Merkelig nok så alle hunder ut til å like meg, og ville kose og helst sitte oppå meg. vet ikke hvorfor. 😂 Nå elsker jeg hunder selv, og hunder liker meg heldigvis fortsatt. 😂)

Anonymkode: 3a34c...5ec

• Liker 1
Skrevet
Troyamin skrev (4 timer siden):

Du skal ikke langt nedover i Europa før hunden blir benyttet på en helt annen måte enn det vi har lov til her hjemme. Skarpe hunder er ikke tillatt i Norge, så vi har derfor ingenting å frykte når vi ser et "vokt dem for hunden" skilt. I andre land, blir du lemlestet dersom du bryter deg inn til en vakthund. Med andre ord, ikke alt har med relgion å gjøre og at hund er regnet som uren. 

Har ikke sett Øst-Europeere klatre opp i setene på bussen når de ser en hund, også der er det langt mer akseptert at hunder er skarpe. 

Anonymkode: f57a1...644

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

(Jeg var selv veldig redd hunder før faktisk, etter en opplevelse med en ivrig hund som liten. Det var nesten invalidiserende, og det gikk ikke over før for noen år siden. Merkelig nok så alle hunder ut til å like meg, og ville kose og helst sitte oppå meg. vet ikke hvorfor. 😂 Nå elsker jeg hunder selv, og hunder liker meg heldigvis fortsatt. 😂)

Anonymkode: 3a34c...5ec

Hunder liker deg når du ignorerer dem, de opplever det som høflig oppførsel og ikke-truende. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

De har lært at hunder er urene.

Anonymkode: da853...d7e

Tull. Kjenner flere afrikanere og muslimer som sier at dette er en myte og eldgammel holdning.  

De jeg vet om av annen etnisitet son feks min nabo fra Uganda er at store hunder ikke brukes som husdyr men i millitær eller politi øyemed i deres land. Da trenes også hundene til å bli aggressive. 

Anonymkode: 98071...f4f

• Nyttig 1
Skrevet
Leo skrev (4 timer siden):

Det gjør de helt sikkert, men det sitter ganske godt i ryggmargen når man er vokst opp med at hunder generelt er noe man holder seg langt unna. Å f.eks. krysse gaten er da en ting man kanskje ikke en gang tenker over at man gjør. 

Godt poeng.  

Blir litt som soldater som kommer fra utenlandstjeneste og ikke går på gress på flere år. Irrasjonell frykt for miner. 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg opplevde som barn at en hund bet lillebroren min i halsen. Vi satt i sandkassen og hunden kom løpende ut av det blå og angrep han. Jeg hater hunder i dag og kommer de nær meg så sparker jeg. I tillegg er det veldig grisete dyr.

Anonymkode: e071b...78a

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vil bare legge til at om en bor i land hunder er skumle kan det jo hende en har personlig erfaring med å bli angrepet også., ja eller kjenner folk som har blitt angrepet. Og da begynner en mulig å klatre opp i buss-seter ja. Barn har mulig hørt historiene om slikt gjennom de voksene igjen.

Anonymkode: c8284...50f

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tull. Kjenner flere afrikanere og muslimer som sier at dette er en myte og eldgammel holdning.  

De jeg vet om av annen etnisitet son feks min nabo fra Uganda er at store hunder ikke brukes som husdyr men i millitær eller politi øyemed i deres land. Da trenes også hundene til å bli aggressive. 

Jaså? "Sister, in Islam keeping a dog is prohibited in your house as a pet." Han sier det er fordi spyttet til hunden er urent, og problemet er om du får spyttet på deg. Du kan klappe dem på hodet, fordi tungen deres ikke kan nå hodet....: 

• Liker 1
Skrevet

Innvandrere oppfører seg sånn når jeg kommer gående med min middels lave hund også. Høy innvandrertetthet i mitt nabolag.

Min hund verken ser farlig ut eller oppfører seg farlig på noe vis, fluffy sak, og den bryr seg aldri om fremmede mennesker. Faktisk så unngår og skyr hunden min fremmede. Det kunne aldri falle den inn å gå bort og snuse på en fremmed.

Men likevel oppfører innvandrere seg som om jeg kom gående med en klin gæern og spinnvill rottweiler med frådende kjeft og vill knurring og bjeffing!?

Det er bl.a. en gutt på 9 år ca i oppgangen her jeg bor, pakistansk, som oppfører seg sånn hver gang vi møtes i gangen. Han begynner å rope "UUUUÆÆÆÆ" og klistrer seg inntil veggen for å komme unna hunden, selv om hunden aldri har sett på han en gang. Jeg har ALLTID svært stramt bånd på hunden når vi ser han gutten og foreldrene hans i oppgangen, for at han skal se at hunden er under kontroll. Men det hjelper ingenting. Jeg har sagt til gutten mange ganger at hunden er IKKE farlig, slapp av, men det bryr han seg ikke om. Samme reaksjon hver jævla gang. Hvorfor lærer han ikke av erfaring, bare av hva foreldrene sier?

Denne gutten er sannsynligvis vokst opp i Norge, så denne reaksjonen er ikke på grunn av at han har vokst opp i land med mye rabiessmittede og reelt farlige hunder! Dette er tillært atferd fra foreldrene. Skjønner ikke at de lærer ungene sine opp til å være så redde for noe!

• Liker 1
Skrevet
Million skrev (4 minutter siden):

Innvandrere oppfører seg sånn når jeg kommer gående med min middels lave hund også. Høy innvandrertetthet i mitt nabolag.

Min hund verken ser farlig ut eller oppfører seg farlig på noe vis, fluffy sak, og den bryr seg aldri om fremmede mennesker. Faktisk så unngår og skyr hunden min fremmede. Det kunne aldri falle den inn å gå bort og snuse på en fremmed.

Men likevel oppfører innvandrere seg som om jeg kom gående med en klin gæern og spinnvill rottweiler med frådende kjeft og vill knurring og bjeffing!?

Det er bl.a. en gutt på 9 år ca i oppgangen her jeg bor, pakistansk, som oppfører seg sånn hver gang vi møtes i gangen. Han begynner å rope "UUUUÆÆÆÆ" og klistrer seg inntil veggen for å komme unna hunden, selv om hunden aldri har sett på han en gang. Jeg har ALLTID svært stramt bånd på hunden når vi ser han gutten og foreldrene hans i oppgangen, for at han skal se at hunden er under kontroll. Men det hjelper ingenting. Jeg har sagt til gutten mange ganger at hunden er IKKE farlig, slapp av, men det bryr han seg ikke om. Samme reaksjon hver jævla gang. Hvorfor lærer han ikke av erfaring, bare av hva foreldrene sier?

Denne gutten er sannsynligvis vokst opp i Norge, så denne reaksjonen er ikke på grunn av at han har vokst opp i land med mye rabiessmittede og reelt farlige hunder! Dette er tillært atferd fra foreldrene. Skjønner ikke at de lærer ungene sine opp til å være så redde for noe!

Sorry, men hundeeiere som sier "den er ikke farlig" er det minst troverdige vi som ikke liker hunder hører.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sorry, men hundeeiere som sier "den er ikke farlig" er det minst troverdige vi som ikke liker hunder hører.

Hva ellers skal man si da? "Ikke rør deg, så biter den ikke"?

Man må jo si sannheten. Om du velger å tro noe annet, så lar du bare frykten eller personlige følelser styre. "Liker ikke".

Jeg kommer til å fortsette å si det.

Og for å understreke det :) jeg har ikke noe i mot folk som ikke liker hunder. Det er faktisk forståelig. De sikler og ofte lukter de og kan være masete og pågående og støyende. Hadde jeg ikke hatt hund selv, hadde jeg nok ikke oppsøkt andres hunder, bortsett fra noen få av raser jeg liker.

Skrevet
Million skrev (1 minutt siden):

Hva ellers skal man si da? "Ikke rør deg, så biter den ikke"?

Man må jo si sannheten. Om du velger å tro noe annet, så lar du bare frykten eller personlige følelser styre. "Liker ikke".

Jeg kommer til å fortsette å si det.

Og for å understreke det :) jeg har ikke noe i mot folk som ikke liker hunder. Det er faktisk forståelig. De sikler og ofte lukter de og kan være masete og pågående og støyende. Hadde jeg ikke hatt hund selv, hadde jeg nok ikke oppsøkt andres hunder, bortsett fra noen få av raser jeg liker.

ja si akuratt det du vil du. Var bare en kommentar fordi du ikke forstod hvorfor det ikke hjalp :D

• Liker 1
Skrevet

De har lært at hunder er urene.

Så tragisk at religion/kultur har såpass sterk innvirkning på syn på dyr, klær, kvinner, homofili osv. Det overstyrer alt som heter sunn fornuft.

Finnes forresten noen unntak. Saluki er nok innenfor i hvert fall.

Skrevet

Gjelder kanskje ikke for alle, men de fleste muslimer er jo ganske hjernevaskede. Tenk bare på dette med svin og halalkjøtt. All logikk tilsier jo at de kan spise ikke-halal eller svin men fordi boka deres sier nei så er det grusomt farlig. Samme med hunder.

Så har de fleste av dem aldri vært i kontakt med hunder heller, de kan også være oppvokst i land hvor villhunder ofte har rabies. I tillegg har du en stor hund. 

Masse faktorer som sammen gjør at de får slike reaksjoner. Helt latterlig, selvfølgelig, men det tar en del generasjoner før dette blir bedre. Jobber selv med moderate og moderne muslimer som har hund. 

Jøder spiser også halal. Men det er kun muslimer som blir hetset pga dette. 

Anonymkode: 190a3...911

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...