Gå til innhold

De er redd for hunden min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg bor på et multikulturelt område. Med andre ord er det mange utlandske personer som bor rundt meg. Jeg opplever hver gang jeg er ute med hunden min (stor hund) at personer jeg møter på gaten løper vekk, går andre veien eller blir redde når jeg kommer gåendes med hunden min. 
Det er jo også selvfølgelig nordmenn som er redde for hunder, men jeg opplever primært de som har annen etnisitet som er redde. Det er ikke det at jeg ikke forstår eller vil forstå, jeg lurer genuint på hvorfor de er redde hunder? Og burde jeg respektere de nok til at heller jeg går en annen runde istedenfor at de må snu? Er jo trist om de ikke føler det trygt eller at jeg ikke har kontroll på hunden i bånd. 
Seriøse svar. 

Anonymkode: 81d58...b8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har lært at hunder er urene.

Anonymkode: da853...d7e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Er det jeg også har hørt. Var bare så usikker på om det er tilfellet.

-ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det jeg også har hørt. Var bare så usikker på om det er tilfellet.

-ts

Gjelder kanskje ikke for alle, men de fleste muslimer er jo ganske hjernevaskede. Tenk bare på dette med svin og halalkjøtt. All logikk tilsier jo at de kan spise ikke-halal eller svin men fordi boka deres sier nei så er det grusomt farlig. Samme med hunder.

Så har de fleste av dem aldri vært i kontakt med hunder heller, de kan også være oppvokst i land hvor villhunder ofte har rabies. I tillegg har du en stor hund. 

Masse faktorer som sammen gjør at de får slike reaksjoner. Helt latterlig, selvfølgelig, men det tar en del generasjoner før dette blir bedre. Jobber selv med moderate og moderne muslimer som har hund. 

Anonymkode: da853...d7e

• Liker 7
Skrevet

Veldig vanlig. Bare ha kontroll på hunden din og så får de velge å løpe en annen retning. 

Anonymkode: fd97f...6e2

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Kjæresten min er fra Sør-Afrika og der lærer de at de skal holde seg unna hunder fordi de har sykdommer og er aggressive. Og når man har vokst opp sånn så er det vanskelig å plutselig skulle begynne å tenke og reagere helt anderledes. Han har ikke vokst opp med at hund er kjæledyr liksom, hund er noe aggressivt som vokter og beskytter og som man ikke skal komme nær. 

Anonymkode: 9260d...725

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Veldig vanlig. Bare ha kontroll på hunden din og så får de velge å løpe en annen retning. 

Anonymkode: fd97f...6e2

Det er det som er så rart, hunden min er veldig lite sosial og kaster seg aldri mot mennesker. Aldri noe problem å gå i bånd med hun, og hun viser ikke tegn til at hun vil bort til mennesker heller. Det holder lenge med at personen ser vi går samme retning også snur de. 

Skrevet

I islam kommer visst ikke engler hjem til de som har hund inne, eller bilder av motiv og personer. Hunder blir ansett som urene.

Bare pass godt på hunden din så den ikke blir plaget.

Anonymkode: 6cfae...b86

• Liker 4
Skrevet

I mange andre land så har de løshunder som kan ha både sykdommer og være farlige. Så de lærer seg å holde seg unna.

Anonymkode: 3137a...bb1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kjæresten min er fra Sør-Afrika og der lærer de at de skal holde seg unna hunder fordi de har sykdommer og er aggressive. Og når man har vokst opp sånn så er det vanskelig å plutselig skulle begynne å tenke og reagere helt anderledes. Han har ikke vokst opp med at hund er kjæledyr liksom, hund er noe aggressivt som vokter og beskytter og som man ikke skal komme nær. 

Ja, jeg skjønner jo utrolig godt nå som det har blitt forklart at det er mye sykdommer og andre ting som gjør en hund skummel. Er jo vanskelig å omstille seg da. Jeg respekterer jo fullstendig at de ikke vil møte/hilse på hunden. Men her om dagen så gikk jeg i samme retning som en del skolebarn som skulle hjem, de løp og skrek og gråt. Jeg bare lurer på hvordan jeg skal klare å vise at jeg respekterer deres grenser og at jeg har kontroll på hunden min, slik at de også kan gå ute uten å føle seg kjempe utrygge. Om jeg ser noen blir redde så er det kanskje ikke helt et sjakktrekk å spørre om de vil hilse heller, da det oftere er de samme menneskene jeg møter på. 

Skrevet

I islam kommer visst ikke engler hjem til de som har hund inne, eller bilder av motiv og personer. Hunder blir ansett som urene.

Bare pass godt på hunden din så den ikke blir plaget.

Anonymkode: 6cfae...b86

Åj såpass ja. Jeg håpet det egt bare handlet om en helt ufarlig grunn.

Skrevet

I en del land er store hunder ofte brukt som vakthunder, og de er gjerne skarpe. 

Selv om store hunder etter min erfaring ofte er enklere og hyggeligere å ha med å gjøre enn små hunder, så er det mange som synes store hunder er skumle, også blant norske. Jeg lurer derfor på om vi har med et bittelite snev av confirmation bias her; du legger best merke til det der det finnes mange utlendinger fordi det bygger opp under den hypotesen du allerede har. 

Anonymkode: 01e12...026

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg skjønner jo utrolig godt nå som det har blitt forklart at det er mye sykdommer og andre ting som gjør en hund skummel. Er jo vanskelig å omstille seg da. Jeg respekterer jo fullstendig at de ikke vil møte/hilse på hunden. Men her om dagen så gikk jeg i samme retning som en del skolebarn som skulle hjem, de løp og skrek og gråt. Jeg bare lurer på hvordan jeg skal klare å vise at jeg respekterer deres grenser og at jeg har kontroll på hunden min, slik at de også kan gå ute uten å føle seg kjempe utrygge. Om jeg ser noen blir redde så er det kanskje ikke helt et sjakktrekk å spørre om de vil hilse heller, da det oftere er de samme menneskene jeg møter på. 

Bare ignorer de. Det er ikke ditt ansvar å passe på at folk ikke blir redde. Såfremt du ikke lar hunden løpe bort/utagere, men går helt vanlig og ikke tar hele fortauet, så er du langt innenfor. 

De vil etterhvert lære at hunder er en del av samfunnet i Norge

Anonymkode: 91f07...f72

• Liker 4
Skrevet

Du skal ikke så langt sør og øst i Europa før det er mye det samme. På Balkan ble f.eks. mange hunder hjemløse under krigene på 90-tallet og etterkommere etter disse streifer fremdeles rundt som mer eller mindre ville. De hundene som har eiere er ofte vakt- og/eller jakthunder og absolutt ikke kjæledyr.

I det hele tatt er vel hunder noe man stort sett bør holde seg på god avstand fra i store deler av verden. De er potensielle bærere av sykdommer og hvis man ikke har tilgang på lege og medisiner så kan et hundebitt i verste fall være dødelig. 

At vi i Norge anno holder hunder som rene kjæledyr i hus og leiligheter og at de får bedre forebyggende helsestell enn de fleste mennesker rundt om i verden har tilgang til har jeg ingen problemer med å forstå at kan virke helt ufattelig for mennesker fra land hvor forholdene er helt annerledes. Og at foreldre som har et anstrengt forhold til hunder viderefører dette til barna sine forstår jeg også godt. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Åj såpass ja. Jeg håpet det egt bare handlet om en helt ufarlig grunn.

Hvorfor er dette verre for deg enn rabies, villhunder og vakthunder?

Anonymkode: 40cdf...ebe

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor er dette verre for deg enn rabies, villhunder og vakthunder?

Anonymkode: 40cdf...ebe

Det var overhode ikke det jeg mente med den kommentaren. Jeg mente mer som at det var såpass at hunden min kan bli plaget. Feil ordvalg fra min side. Jeg ønsker ikke å være urespektabel, er heller at jeg ønsker å vite grunnen slik at jeg kan bedre respektere de som er redd for hunder. 

• Hjerte 1
Skrevet

Tror mange anser en hund(stor hund) automatisk for å være for vakt/aggresjon.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

I en del land er store hunder ofte brukt som vakthunder, og de er gjerne skarpe. 

Selv om store hunder etter min erfaring ofte er enklere og hyggeligere å ha med å gjøre enn små hunder, så er det mange som synes store hunder er skumle, også blant norske. Jeg lurer derfor på om vi har med et bittelite snev av confirmation bias her; du legger best merke til det der det finnes mange utlendinger fordi det bygger opp under den hypotesen du allerede har. 

Anonymkode: 01e12...026

Skjønner jo godt hvor ubehagelig det kan være med en hund gåendes i mot en da. 

Det er faktisk helt sant, store hunder kan virke en del skumlere enn små hunder, men også etter min erfaring er store hunder roligere. 
Det ligger nok mye i det du sier, ja, men det er ikke så veldig lenge siden jeg flyttet hit og opplever det hver eneste luftetur. Det kunne like så gjerne vært nordmenn, selvfølgelig, men i det tilfellet her opplever ikke jeg det. Men jeg prøver å finne en god måte å vise respekt og trygghet på ovenfor de som er redde, uansett om de skulle være utlandske eller nordmenn. Og en fin ting er å starte med å finne ut hvorfor de som bor rundt meg er redde. 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg gikk inn på en buss med hunden min en gang, der det var en muslimsk dame. Hun forsøkte å klatre opp i setene selv om jeg var et stykke unna henne og hunden min selvsagt var i bånd. Det er noe rart med dette, jeg tror det er kulturelt mer enn personlig, de blir opplært til det. Jeg vet også at det er mye løshunder i India, og alle er ikke vennlige. Kanskje fordi de blir dårlig behandlet når muslimer mener de er "urene", hva vet jeg....

Anonymkode: f57a1...644

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg har en relativt liten hund og opplever det samme. Merkelig fenomen, men tror dere som har svart her er på ballen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...