Gå til innhold

Problemer med urin og avføring, jeg får det ikke ordentlig til.. Beklager detaljer!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ang urin så får jeg ikke tømt meg helt, kan sitte på do i opp til en halv time og må jobbe ut litt og litt urin. Selv om jeg må virkelig tisse, så kommer ikke alt. Så jeg går nesten alltid å kjenner på en trang til å tisse. Dette har vart i flere år, men det blir mer og mer vanskelig og jeg bruker mye tid på do..

Ang avføring så går det endel dager mellom hver gang, og selv om jeg må på do, så får jeg ikke det ut. Selv om det er rett innenfor så får jeg ikke presset det ut. Som regel får jeg det kun ut når tarmene bestemmer det, og da er det veldig vondt, samt at jeg ikke har kontroll på det.

Det kjennes ut som at jeg ikke har "kontakt" og kontroll med en del av kroppen, altså i den delen av kroppen, mage/underliv. 

Jeg har prolaps i nakken og har "noe" nedi korsryggen, men når jeg tok mr for 1,5 år siden viste det ikke noe. Men jeg har svært vondt i det området, jeg er stiv og kan ikke bøye meg. Jeg kan feks ikke stå bøyd over vasken når jeg pusser tenner, eller strekke meg opp i skap når jeg skal tømme oppvaskmaskinen osv. Samt at det stråler helt ned i kneet. 

Alt er dårlig forklart, men jeg lurer på om "do-problemene" kan ha en sammenheng med ryggen? Noe med nerver eller noe?

Anonymkode: f9db1...dac

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå til legen med problemet, bare de kan hjelpe deg med dette. Viktig, så du ikke får mye infeksjoner. Lykke til

Anonymkode: 3c82a...811

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres veldig plagsomt ut, og jeg skjønner at det kanskje ikke frister å gå til legen med problemet, men du burde jo lufte dette for legen. Det kan være så mange årsaker til dette, og om det ikke er noe farlig/alvorlig så kan det jo godt hende at det finnes hjelp som kan gjøre at du blir helt kvitt problemet eller blir mye mindre plaget.
Dette er ikke noe å plages med i stillhet, gå til legen!

Anonymkode: e7257...591

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ang urin så får jeg ikke tømt meg helt, kan sitte på do i opp til en halv time og må jobbe ut litt og litt urin. Selv om jeg må virkelig tisse, så kommer ikke alt. Så jeg går nesten alltid å kjenner på en trang til å tisse. Dette har vart i flere år, men det blir mer og mer vanskelig og jeg bruker mye tid på do..

Ang avføring så går det endel dager mellom hver gang, og selv om jeg må på do, så får jeg ikke det ut. Selv om det er rett innenfor så får jeg ikke presset det ut. Som regel får jeg det kun ut når tarmene bestemmer det, og da er det veldig vondt, samt at jeg ikke har kontroll på det.

Det kjennes ut som at jeg ikke har "kontakt" og kontroll med en del av kroppen, altså i den delen av kroppen, mage/underliv. 

Jeg har prolaps i nakken og har "noe" nedi korsryggen, men når jeg tok mr for 1,5 år siden viste det ikke noe. Men jeg har svært vondt i det området, jeg er stiv og kan ikke bøye meg. Jeg kan feks ikke stå bøyd over vasken når jeg pusser tenner, eller strekke meg opp i skap når jeg skal tømme oppvaskmaskinen osv. Samt at det stråler helt ned i kneet. 

Alt er dårlig forklart, men jeg lurer på om "do-problemene" kan ha en sammenheng med ryggen? Noe med nerver eller noe?

Anonymkode: f9db1...dac

Når det gjelder urinen. Sjekk lege ja. Tenker nyrene jeg nå. De skal få ut giftstoffer i kroppen. Og får du ikke det ut hoper det seg opp.
få sjekket nyreverdier og andre ting.  

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ang urin så får jeg ikke tømt meg helt, kan sitte på do i opp til en halv time og må jobbe ut litt og litt urin. Selv om jeg må virkelig tisse, så kommer ikke alt. Så jeg går nesten alltid å kjenner på en trang til å tisse. Dette har vart i flere år, men det blir mer og mer vanskelig og jeg bruker mye tid på do..

Ang avføring så går det endel dager mellom hver gang, og selv om jeg må på do, så får jeg ikke det ut. Selv om det er rett innenfor så får jeg ikke presset det ut. Som regel får jeg det kun ut når tarmene bestemmer det, og da er det veldig vondt, samt at jeg ikke har kontroll på det.

Det kjennes ut som at jeg ikke har "kontakt" og kontroll med en del av kroppen, altså i den delen av kroppen, mage/underliv. 

Jeg har prolaps i nakken og har "noe" nedi korsryggen, men når jeg tok mr for 1,5 år siden viste det ikke noe. Men jeg har svært vondt i det området, jeg er stiv og kan ikke bøye meg. Jeg kan feks ikke stå bøyd over vasken når jeg pusser tenner, eller strekke meg opp i skap når jeg skal tømme oppvaskmaskinen osv. Samt at det stråler helt ned i kneet. 

Alt er dårlig forklart, men jeg lurer på om "do-problemene" kan ha en sammenheng med ryggen? Noe med nerver eller noe?

Anonymkode: f9db1...dac

Ang avføring så høres det ut som at du er veldig dehydrert og får i deg alt for lite vann. Man skal drikke 3L vann hver dag, drikker man svært lite vann går det utover avføring og den kan bli utrolig hard - vond og stor. Man kan kjøpe Movicol reseptfritt på apoteket, man blander en pose med lunket vann, og kan bruke opptil 3 poser daglig ved alvorlig forstoppelse/hard avføring. 
 

Når det er sagt så høres det alt -i alt ut som, at du drikker alt for lite vann og kanskje har en type kronisk UVI? Vann kontrollerer nyrene, avføring og urinen. Alt dette kan få store problemer om man har et lite væskeopptak. Brus, juice, sukker-saft telles ikke som denne type væske. 

Anonymkode: ca2cb...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ang urin så får jeg ikke tømt meg helt, kan sitte på do i opp til en halv time og må jobbe ut litt og litt urin. Selv om jeg må virkelig tisse, så kommer ikke alt. Så jeg går nesten alltid å kjenner på en trang til å tisse. Dette har vart i flere år, men det blir mer og mer vanskelig og jeg bruker mye tid på do..

Ang avføring så går det endel dager mellom hver gang, og selv om jeg må på do, så får jeg ikke det ut. Selv om det er rett innenfor så får jeg ikke presset det ut. Som regel får jeg det kun ut når tarmene bestemmer det, og da er det veldig vondt, samt at jeg ikke har kontroll på det.

Det kjennes ut som at jeg ikke har "kontakt" og kontroll med en del av kroppen, altså i den delen av kroppen, mage/underliv. 

Jeg har prolaps i nakken og har "noe" nedi korsryggen, men når jeg tok mr for 1,5 år siden viste det ikke noe. Men jeg har svært vondt i det området, jeg er stiv og kan ikke bøye meg. Jeg kan feks ikke stå bøyd over vasken når jeg pusser tenner, eller strekke meg opp i skap når jeg skal tømme oppvaskmaskinen osv. Samt at det stråler helt ned i kneet. 

Alt er dårlig forklart, men jeg lurer på om "do-problemene" kan ha en sammenheng med ryggen? Noe med nerver eller noe?

Anonymkode: f9db1...dac

Det du har i rykken kan være noe så enkelt som en låsning. Har du virkelig gått med slike her problemer i så mange år? Uten å oppsøke hjelp? 🥴. Gå til en kiropraktor for ryggen. 

Anonymkode: ca2cb...c68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er plaget med store cyster på eggstokkene, som gjør at jeg har vanskelig for å tømme blæren. Klarer liksom ikke å få nok trykk på urinstrålen og må presse ut litt og litt. Kan være en ide å ta en ultralyd for å sjekke. 

Anonymkode: 0defc...f0a

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bektherev. Den siste delen av innlegget ditt kjenner jeg meg igjen i. Vet at mange med dettr har og problemer med blæra og følelsen av å ha uvi uten å ha det. Ange treg mage, forstoppelse osv kjenner jeg meg også igjen i det. Bruker dulcolax dråper og tabletter for å mykgjøre og stikkpiller om jeg trenger ekstra hjelp. Snakk med lege. Be om mr av nedre del av rygg. Vi med bekhterev har og hatt en del betennelser i nakken og hele kroppen blir dessverre litt koko. 

Anonymkode: 2a605...078

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er veldig obstipert vil det gjøre at du får vanskligheter med å tømme blæren, da vil avføringen i tarmen klemme mot og stenge for blæren. Så forsøk å få orden på tarmen først.

Anonymkode: 195b4...a94

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ang avføring så høres det ut som at du er veldig dehydrert og får i deg alt for lite vann. Man skal drikke 3L vann hver dag, drikker man svært lite vann går det utover avføring og den kan bli utrolig hard - vond og stor. Man kan kjøpe Movicol reseptfritt på apoteket, man blander en pose med lunket vann, og kan bruke opptil 3 poser daglig ved alvorlig forstoppelse/hard avføring. 
 

Når det er sagt så høres det alt -i alt ut som, at du drikker alt for lite vann og kanskje har en type kronisk UVI? Vann kontrollerer nyrene, avføring og urinen. Alt dette kan få store problemer om man har et lite væskeopptak. Brus, juice, sukker-saft telles ikke som denne type væske. 

Anonymkode: ca2cb...c68

Sant, og dessuten vil kronisk forstoppelse kunne påvirke urinveiene siden tarmen og urinveiene ligger såpass tett sammen.

Anonymkode: e7257...591

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryggen kan henge sammen med dette, ja. Bestill en time hos legen din for å snakke om det. Ikke la tiden gå for lenge, så unngår du permanente problemer.

Anonymkode: c24ac...be7

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Sant, og dessuten vil kronisk forstoppelse kunne påvirke urinveiene siden tarmen og urinveiene ligger såpass tett sammen.

Anonymkode: e7257...591

Ja det glemte jeg i farta. Men har TS så stor og hard avføring, så blokkerer det nok urinveien fordi urinrøret blir klemt sammen av avføringen. (🤮😅)… 

Anonymkode: ca2cb...c68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv movicol eller duphalac noen uker og se om det hjelper. Viss det ikke hjelper, bør du få en vurdering av lege ang. prolapsen. I noen tilfeller kan en prolaps ødelegge nerver som påvirker blære og tarm. Men kronisk forstoppelse kan også ødelegge for blæren, så det kan være en enkel sak å fikse.

Anonymkode: c6f03...260

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ang urin så får jeg ikke tømt meg helt, kan sitte på do i opp til en halv time og må jobbe ut litt og litt urin. Selv om jeg må virkelig tisse, så kommer ikke alt. Så jeg går nesten alltid å kjenner på en trang til å tisse. Dette har vart i flere år, men det blir mer og mer vanskelig og jeg bruker mye tid på do..

Ang avføring så går det endel dager mellom hver gang, og selv om jeg må på do, så får jeg ikke det ut. Selv om det er rett innenfor så får jeg ikke presset det ut. Som regel får jeg det kun ut når tarmene bestemmer det, og da er det veldig vondt, samt at jeg ikke har kontroll på det.

Det kjennes ut som at jeg ikke har "kontakt" og kontroll med en del av kroppen, altså i den delen av kroppen, mage/underliv. 

Jeg har prolaps i nakken og har "noe" nedi korsryggen, men når jeg tok mr for 1,5 år siden viste det ikke noe. Men jeg har svært vondt i det området, jeg er stiv og kan ikke bøye meg. Jeg kan feks ikke stå bøyd over vasken når jeg pusser tenner, eller strekke meg opp i skap når jeg skal tømme oppvaskmaskinen osv. Samt at det stråler helt ned i kneet. 

Alt er dårlig forklart, men jeg lurer på om "do-problemene" kan ha en sammenheng med ryggen? Noe med nerver eller noe?

Anonymkode: f9db1...dac

Google cauda equina-syndrom. Du bør definitivt snakke med legen snarest. Ring gjerne legevakten for råd.

Hilsen en som er operert for ryggprolaps flere ganger.

Anonymkode: b0e37...258

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemer med urin og avføring er veldig vanlig sammen med skader på/i forbindelse med ryggmargen. Så det kan absolutt ka sammenheng. Kom deg til fastlege og få henvisning til urolog og nevrolog i første omgang, evt også gastro. Kvier du deg til å drikke nok kan det gi forstoppelse men om du ikke har kontroll på når det kommer så tenker jeg nervepåvirkning her og. Få deg en skikkelig utredning.

Anonymkode: 9baa1...385

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man skal drikke 3L vann hver dag

Nei.

Mamma skal sørge for tilstrekkelig vanninntak, men det er væske i mat også.

Å konsekvent drikke 3 liter kan være like helseskadelig som å drikke for lite. 

Anonymkode: 2b21c...251

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En urolog er spesialist på urinveiene, både hos menn og kvinner. Så du bør be om henvisning av fastlegen til en urolog, som kan forhåpentligvis hjelpe deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er formen og konsistensen på avføringen? F.eks. hard, myk, slimete, lange kabler, små harelorter, mye matrester, mørk farge, lys farge.

Anonymkode: 62179...744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ang avføring så høres det ut som at du er veldig dehydrert og får i deg alt for lite vann. Man skal drikke 3L vann hver dag, drikker man svært lite vann går det utover avføring og den kan bli utrolig hard - vond og stor. Man kan kjøpe Movicol reseptfritt på apoteket, man blander en pose med lunket vann, og kan bruke opptil 3 poser daglig ved alvorlig forstoppelse/hard avføring. 
 

Når det er sagt så høres det alt -i alt ut som, at du drikker alt for lite vann og kanskje har en type kronisk UVI? Vann kontrollerer nyrene, avføring og urinen. Alt dette kan få store problemer om man har et lite væskeopptak. Brus, juice, sukker-saft telles ikke som denne type væske. 

Anonymkode: ca2cb...c68

3 liter vann er mye om man lever et litt stillesittende liv. Movicol skal blandes i 125 ml vann og det trenger ikke være lunkent.  Er det lunka smaker det jo enda verre.  Kan også blandes i saft eller juice.

Anonymkode: 8dabe...e6b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må absolutt ta opp dette med fastlegen din! Er det en prolaps som klemmer på blæren vil en kiropraktor kunne gjøre det verre. Du bør derfor til en ortoped.

Jeg fikk konstatert en prolaps i ryggen som jeg ikke kjenner noe til i det hele tatt etter en CT av nyrer/blære og urinveier pga gjentatte urinveisinfeksjoner. Kom deg til lege, du kan ikke ha det sånn - det er hjelp å få! 
Lykke til! 

Anonymkode: 0ddef...fa7

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...