Gå til innhold

Bonusbarn og ny baby

Fremhevede innlegg

Skrevet
Marimma skrev (3 timer siden):

Jeg hadde gjort akkurat det samme? Søskenet får tid med baby 06-09 og 15-19. Fra 15 kan far ta baby i perioder slik at jeg og bonus gjør andre ting sammen, husarbeid, middag, leker litt osv. Alternativet er at jeg prøver å sove fra 15-19, og da får bonus hverken tid med meg eller særlig mye ut av far som må gå å bysse… Og barnet skriker slik at det er vanskelig å sove.

Mener du at far og bonusbarn skal UT AV HUSET i nesten en hel arbeidsdag?? Dette er ikke normalt - vi er mange som har hatt flere barn som ikke sover (jeg har 4 barn), og det er hardt når det står på, men å sende folk ut av hjemmet i timesvis er drøyt!

Anonymkode: efa23...a2d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Herregud, kutt ut. Dette handler om HER OG NÅ. Forhold deg til tematikken i Hi, hvis ikke blir kommentarene dine moderert bort. 

Anonymkode: 1c632...617

Ja, men det er jo faktisk en sannhet her. Lett å velge bort bonusbarn ;)

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg hadde nok heller prøvd å snu døgnet, det er ikke rart at babyen din har et stort våken vindu mitt på natten om hen sover 6 timer på dagtid. Prøv å innføre sove tider og ha litt våken tid på dagen. Ellers syns jeg det er mye å kreve å jage mann og barn ut av hus 6 timer. Syns dog far kan ta med barnet ut en time eller to, men det er mest for barnets sin del. 

Anonymkode: 96ebb...fe7

Helt enig. Og hvis en baby sover 6 timer på dagtid så skal man selvfølgelig vekke babyen, man må snu døgnet. Her har det nok skjedd en uvane, og den må snus.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, men det er jo faktisk en sannhet her. Lett å velge bort bonusbarn ;)

Det er ikke det tematikken handler om. Hvis du klarer å lese ;) 

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes far bør ta det store barn med ut av huset en 2-3 timer så du kan få sovet eller hvilt deg. Lekeland, svømmehal, julemarked... etellerannet. Det sier seg selv det er en midlertidig situasjon som kun varer til den nyfødte begynner å sove mer regelmessig.

Anonymkode: fea27...eb5

• Liker 3
Skrevet

Du høres helt urimelig ut ja. At far tar med eldste barnet ut i svømmehallen, tur, lekeland osv er jo bare kjekt for barnet, men at de må være ute fra 09-15 er jo helt urimelig. 

Anonymkode: bf9de...f97

• Liker 1
Skrevet (endret)
Hactar skrev (41 minutter siden):

Vel, far må jo ha løst det på et vis før du gikk ut i permisjon. Skjønner at det er vanskelig med dårlig samarbeid med mor, men det betyr ikke at hele ulempen ved det skal bli din. 

Jovisst kan far og barn dra på aktiviteter. Å være en familie betyr ikke å være samme sted hele tiden, men at man ivaretar alles behov.

Det de fleste nok reagerte på, var at det hørtes ut som du ville bannlyse eldste fra huset mellom 9 og 15, med begrunnelsen at det uansett ikke var ditt barn. Nå høres det mer ut som far forstyrres av dårlig samvittighet og ikke ser helt klart hva som er best for familien, inkludert eldste.

Mange av oss har hatt aktive småbarn og urolige babyer samtidig. Eldste skal ut og aktiviseres for sin egen del, ikke for at han skal føyses vekk. At han går bananas inne, er et tydelig tegn på at han trenger å få brukt seg mer enn han får nå. Ved å ta eldste med på aktiviteter, gir far barnet positive opplevelser, utløp for energi, bedre søvn og mindre følelse av at baby kom og da ble alt kjedelig.

Og ja, far må gjøre akkurat dette uten deg akkurat nå. Slik har det vært for utallige fedre og storesøsken før dem. Og det kan gjøres til en positiv ting, om man ikke lar seg hindre av en forestilling om alle må være sammen hele tiden for ellers er man ikke ekte familie. 

Jeg har stort sett tatt barnet på sykedager eller planleggingsdager etc fordi jeg har en turnus som ofte gir fri på dagtid. I verste fall tok jeg eller far egenmelding. Barnet måtte jo passes, og det er jo i utgangspunktet bare hyggelig med en rolig dag (med mindre barnet er veldig sykt).

Men ja, skal prøve å fremme det som at eldste kanskje kjeder seg hjemme og ville likt en tur med noe gøy. Kan hende far endrer mening om å ta han ut da.

Til alle som sier jeg må snu rytmen: Barnet sover 2-2,5t x2 på dagen, altså 4-5t. Det er ikke mye i et søvnbehov på 15-18t. Forskjellen er at barnet sover sammenhengende her, mens det resten av døgnet sover avbrutt. Han er jo våken i mange timer både morgen og kveld. En ni uker gammel baby har ikke uvaner…

Endret av Marimma
  • Liker 3
Skrevet
Marimma skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig er begge barna hans like mye barna hans. Men jeg kan ikke prioritere å bruke kapasiteten min på å ivareta hans barn når jeg knapt klarer å ivareta mitt eget? 

Denne setningen sier veldig mye om at du ikke er et menneske som burde være i et forhold med barn. Ekkelt å lese, rett og slett. Stakkars bonusbarn.

Få huet ut av egen ræv, alt handler ikke om deg.

Anonymkode: f4e9f...ad7

• Liker 1
Skrevet
Marimma skrev (7 minutter siden):

Jeg har stort sett tatt barnet på sykedager eller planleggingsdager etc fordi jeg har en turnus som ofte gir fri på dagtid. I verste fall tok jeg eller far egenmelding. Barnet måtte jo passes, og det er jo i utgangspunktet bare hyggelig med en rolig dag (med mindre barnet er veldig sykt).

Men ja, skal prøve å fremme det som at eldste kanskje kjeder seg hjemme og ville likt en tur med noe gøy. Kan hende far endrer mening om å ta han ut da.

Til alle som sier jeg må snu rytmen: Barnet sover 2-2,5t x2 på dagen, altså 4-5t. Det er ikke mye i et søvnbehov på 15-18t. Forskjellen er at barnet sover sammenhengende her, mens det resten av døgnet sover avbrutt. Han er jo våken i mange timer både morgen og kveld. En ni uker gammel baby har ikke uvaner…

Jeg tror du gjør en god jobb både med eget og samboers barn. At mann og barn tar seg turer ut i løpet av helgen er helt normalt, vil si det er unormalt hvis en 5-åring sitter inne hele helgen. 

Tror det må være mange her inne som enten har hatt dårlige steforeldre eller tror/mener de har blitt stemoderligbehandlet. Veldig mange ser ut til å legge hatet sitt på deg. 

• Liker 3
Skrevet

Du kan seriøst ikke forvente eller kreve at far og eldste barnet skal være ute av hus fra 9-15 hver samværshelg pga du skal hvile og sove! Hadde du krevd det samme hadde eldste vært ditt biologiske barn? Hadde du funnet deg i det hadde far krevet at du skulle ha forlatt ditt eget hjem 9-15 pga han vil ha alenetid hjemme med eldste (hvis dere ikke hadde hatt baby)? Hva hvis dere får enda ett barn, må far også da ut av hus med ditt biologiske barn? 

Det vil jo ikke akkurat styrke familieforholdet at far og eldste må være ute av huset hele dagene på helg og at søskena bare skal se hverandre noen timer hver morgen og ett par timer før eldste legger seg. Babyen vil ikke bry seg, men dette vil påvirke eldste negativt når det gjelder å knytte bånd til søskenet sitt. En 5-åring forstår mye  mere enn hva man tror. Og det at han må ut av hus hele dagene hver helg i flere måneder blir ikke noe kjekt etterhvert. Det er i nettopp i helgene det er familietid siden hverdager går opp i jobb og barnehage

Nå går vi også mot jul; hva med tradisjoner med juleforberedelser? Eller det er skikkelig drittvær men far og barn må ut av hus i stedet for å kose seg inne i eget hjem pga du skal hvile. Babyen sover jo likevel skrev du. Far avlaster deg jo med babyen også, så det er jo ikke sånn at du tar alt med babyen selv

Spebarnstiden er sånn; det blir nattevåk og lite søvn. Det er en unntakstilstand som vil gå over, men det skal ikke gå utover eldre søsken. De har ikke bedt om å bli plassert i en sånn situasjon

At far aktiviserer eldstemann sånn at du får hvile er helt innafor, også at han tar han med ut på tur, svømmehall, lekeland osv. Det jeg reagerer på er at du mener at far og eldste skal være ute av hus fra 9-15 hver helg for at du skal hvile.

Det at far har gitt sykedagene sine til mor kan lett gjøres om igjen. Far kan heller ikke kreve at du skal være med på fellesaktiviteter med et spebarn. Men den runden må du ta med mannen din. Det skal ikke gå utover eldste. Heller ikke hva du mener moren gjør feil når eldste er til henne. Barnet har to hjem, det er naturlig at det er ulike regler og tradisjoner i ulike hjem. Barn omstiller seg fort og forstår det. Men at et barn som er vant å være hjemme hos far på samværshelger nå må ut av hus hele dagene pga dere har fått baby er noe barnet kommer til å reagere på, og bli slitent av. Jeg forstår far veldig godt, jeg hadde heller ikke funnet meg i å bli «kastet ut» fra 9-15 i helgene. 

• Liker 2
Skrevet
Marimma skrev (4 timer siden):

Vi har en to måneder gammel baby som som sover maks tre kvarter av gangen, som oftest 20-30min. På en god natt får jeg 3-4t søvn, og da har mannen avlasta meg i begge ender. Våkentid er 01-05. Noen dager får jeg sove på dagen, for da sover baby bedre ute i vogna, men helgene med samvær lar ikke det seg løse med at jeg hviler, mannen får ikke avlasta på natt og jeg må tidligere opp. Nå har jeg sagt til mannen at han må ta ansvar for bonusbarnet hele helga, jeg orker ikke underholde eller passe et småbarn ekstra når jeg ikke får hvilt noe på dagen. Det vil si at de får leke ute eller dra i svømmehallen eller et eller anna som gjør at de ikke er i huset når baby vil sove (09-15 som oftest). Mannen er kjempesur og mener jeg splitter søsknene og ikke vil være familie og dytter ansvaret over på han. Men jeg vil bare sove, uten baktanker, og bonusbarnet er ikke mitt barn så jeg føler far har ekstra ansvar her… Hvordan har andre løst dette?

Ser at du får unødvendig harde svar her inne. Har du prøvd å skrive et innlegg på babyverden-forumet? Mildere mammaer der, som vil prøve å forstå og hjelpe uten å få deg til å føle deg verre 

• Liker 1
Skrevet
skruf skrev (12 minutter siden):

Du kan seriøst ikke forvente eller kreve at far og eldste barnet skal være ute av hus fra 9-15 hver samværshelg pga du skal hvile og sove! Ikke hver helg, for en periode. Hadde du krevd det samme hadde eldste vært ditt biologiske barn? Jeg hadde ønsket avlastning da og, ha. Hadde du funnet deg i det hadde far krevet at du skulle ha forlatt ditt eget hjem 9-15 pga han vil ha alenetid hjemme med eldste (hvis dere ikke hadde hatt baby)? Jeg forlot mitt eget hjem hele annahver helg og en dag i uka i halvannet år før mor godtok at jeg deltok på samvær, så ja. Hva hvis dere får enda ett barn, må far også da ut av hus med ditt biologiske barn? Ja.

Det vil jo ikke akkurat styrke familieforholdet at far og eldste må være ute av huset hele dagene på helg og at søskena bare skal se hverandre noen timer hver morgen og ett par timer før eldste legger seg. Som jeg sa, babyen sover jo, og blir ikke sett av søskenet uansett. Babyen vil ikke bry seg, men dette vil påvirke eldste negativt når det gjelder å knytte bånd til søskenet sitt. En 5-åring forstår mye  mere enn hva man tror. Og det at han må ut av hus hele dagene hver helg i flere måneder blir ikke noe kjekt etterhvert. Det er i nettopp i helgene det er familietid siden hverdager går opp i jobb og barnehage

Nå går vi også mot jul; hva med tradisjoner med juleforberedelser? De kan vel gjøres på hverdager eller i et tidsrom det passer for alle? 09-15 var bare et forslag, ikke et krav. Eller det er skikkelig drittvær men far og barn må ut av hus i stedet for å kose seg inne i eget hjem pga du skal hvile. Babyen sover jo likevel skrev du. Far avlaster deg jo med babyen også, så det er jo ikke sånn at du tar alt med babyen selv

Spebarnstiden er sånn; det blir nattevåk og lite søvn. Det er en unntakstilstand som vil gå over, men det skal ikke gå utover eldre søsken. De har ikke bedt om å bli plassert i en sånn situasjon

At far aktiviserer eldstemann sånn at du får hvile er helt innafor, også at han tar han med ut på tur, svømmehall, lekeland osv. Det jeg reagerer på er at du mener at far og eldste skal være ute av hus fra 9-15 hver helg for at du skal hvile.

Det at far har gitt sykedagene sine til mor kan lett gjøres om igjen. Ikke når mor nekter. Far kan heller ikke kreve at du skal være med på fellesaktiviteter med et spebarn. Men den runden må du ta med mannen din. Det skal ikke gå utover eldste. Heller ikke hva du mener moren gjør feil når eldste er til henne. Barnet har to hjem, det er naturlig at det er ulike regler og tradisjoner i ulike hjem. Barn omstiller seg fort og forstår det. Men at et barn som er vant å være hjemme hos far på samværshelger nå må ut av hus hele dagene pga dere har fått baby er noe barnet kommer til å reagere på, og bli slitent av. Barnet er vant til at vi er ute på aktiviteter hele helga, det er først nå det er mye hjemmetid. Jeg forstår far veldig godt, jeg hadde heller ikke funnet meg i å bli «kastet ut» fra 9-15 i helgene. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Mener du seriøst at far og barnet hans skal holde seg ute annen hver lørdag og fredag 09-00-15.00?? Er du helt riktig satt sammen?? Mulig det kan unnskyldes med at du er trøtt og ikke tenker klart. Men hadde jeg vært far her ville jeg faktisk blitt sint da du er totalt urimelig. 

Anonymkode: bf49d...a5e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Her var det mye hets og dårlig stemning. Lurer på om TS hadde blitt svart sånn dersom hun hadde to egne barn, og ønsket at far skulle ta med eldstemann ut i en overgangsperiode pga dårlig søvn på minstemann. Her trengs det modering og folk må tenke seg om to ganger. 

Anonymkode: a9daf...285

• Liker 4
Skrevet

Barn har det best når mor har det bra. Du spør om råd for at alle skal ha det godt, siden du er en av omsorgspersonene i hjemmet og trenger selvfølgelig hvile. Ikke ha dårlig samvittighet, det er en unntakstilstand og følelsene og behovene dine skal bli validert

• Liker 3
Skrevet
3 hours ago, Marimma said:

Problemet er ikke at baby våkner, men at jeg våkner. Baby tåler lydene helt fint heldigvis.

Da er det bare å gå til innkjøp av «sov i ro»-ørepropper, også låser du soveromsdøra. Sånn at far og bonus han være hjemme, også har far ansvar for å holde øye den sovende babyen, og underholde bonus så lenge 🙌🏻

Anonymkode: ea6da...329

• Liker 5
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Mener du seriøst at far og barnet hans skal holde seg ute annen hver lørdag og fredag 09-00-15.00?? Er du helt riktig satt sammen?? Mulig det kan unnskyldes med at du er trøtt og ikke tenker klart. Men hadde jeg vært far her ville jeg faktisk blitt sint da du er totalt urimelig. 

Anonymkode: bf49d...a5e

Du kan gjerne lese gjennom tråden før du blir den 20’ende som kommenterer det samme. Ikke kommer du med noen tips heller.

Anonymkode: ea6da...329

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes du er grovt urimelig. Og jeg skjønner godt at mannen er sur. Og jeg skjønner godt om bonusbarnet ditt føler seg dårlig behandlet av deg. 

Det er helt ok å ville hvile når man har en hylebaby og får lite søvn - been there, done that, det er helt jævlig. 

Men det er fullstendig komplett urimelig å kaste det andre barnet ut av huset av den grunn. Rett og slett. 

Anonymkode: 9c8ef...78f

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg er helt sikker på at dersom du ikke hadde nevnt at dette var et bonusbarn, hadde du fått andre råd. Da hadde det nok vært en selvfølge å forsøke å tilrettelegge litt sammen som familie, slik at du kan fungere som omsorgsperson for begge barna. 

Dessverre var du så dum å innrømme at du er stemor, ergo gjør du alt feil om du ikke ofrer deg selv og ditt barn for at bonusbarnet alltid skal ha det best. 

Selvsagt bør far og det eldste barnet ta seg en tur ut på formiddagen! Både fordi du trenger søvn, og fordi alle barn trenger en tur ut. 

Anonymkode: 54e39...ef8

• Liker 3
Skrevet

Jeg var en av dem som reagerte på HI der jeg  forstod det sånn at du ville ha far og stebarn ut i seks timer i strekk hver helgedag. Men nå kommer det frem at faren nekter å gjøre noe som helst med eldstebarnet uten at du og babyen er med? Det høres jo helt vilt ut? Stemmer det virkelig?
 Hvorfor synes han det er bedre å være hjemme hele dagen når du og babyen uansett bare sover? Det henger jo ikke på greip.

Forøvrig mener jeg at for å bli bonusmor burde man ha egne barn selv først. Da har man mer tyngde og kan sette skapet litt på plass.

Her er hva jeg hadde krevd:

Større hjem. Helst hus/rekkehus i nærheten av andre barnefamilier, slik at eldste lett kan få venner der dere bor.

Egen seng for eldstemann hos dere, ikke samsoving.

Far gir mor og baby ro og forventer ikke at dere skal  være med på aktiviteter.Har ingenting med ste/biologisk å gjøre, men at barn har ulike behov.

Stebarnet er hos moren sin i ukedagene når far ikke kan ta hånd om det.

Hvis mannen din virkelig insisterer på å være inne i en liten leilighet med sitt eldste barn hele helgen (tviler liksom litt på det!) mens du og babyen sover, så kjøper du Bose sleepbuds og lar far holde øye med babyen i tillegg til eldste.

Anonymkode: 206e0...42c

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...