Marimma Skrevet 11. november 2022 Forfatter #21 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Babyen sover kun 20-30 minutter i strekk, men sover fra 9-15 så derfor må alle andre ut? Du sier babyen sover bedre i vogna også. Den logiske løsningen her er at far tar begge barna ut en stund, ikke hele dagen, så får baby hvile, du hvile, eldstemann får luftet seg, og far og barnet slipper å føle at du ikke vil ha noen ting som helst med barnet å gjøre. Anonymkode: ced83...4c6 20-30min på natta. Beklager om det ikke kom tydelig frem. På dagen er det bedre! Da er han i vogna utendørs. Jeg spurte bare etter tips, beklager… Jeg vil jo ha noe med barnet å gjøre, det er derfor jeg vil hvile meg litt så jeg har kapasitet til det… 1 2
Marimma Skrevet 11. november 2022 Forfatter #22 Skrevet 11. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg skjønner for alle del at det er lite søvn for deg og at du har behov for å hente deg inn der du kan, men du må prøve en annen innfallsvinkel. Dere er en familie og du bør gå i dialog med far ut fra det ståstedet, ikke at bonusbarnet er fars barn og fars ansvar. Som nevnt av andre er ikke dette en helt ukjent problemstilling i familier med flere barn, jeg har selv hatt en aktiv treåring og baby. Jeg ville snakket med far om hvordan dere kan løse dette som familie gjennom en unntakstilstand, uten å legge det frem som at han må ta med ungen ut i seks timer. Anonymkode: b05e4...ca6 Far sier jeg kan reise til familie eller liknende for å hvile meg, men baby blir overstimulert og enda mindre sovevillig på dagen når han er i fremmede omgivelser. Det jeg mener med at barnet er fars ansvar er at jeg ikke føler jeg orker å stå opp med det, lage frokost med en i puppen og en som maser, ha ansvar for begge alene mens far gjør andre ting, osv, ikke at jeg ikke skal delta. Men som sagt så begynner det å gå opp for meg at jeg bare er fæl, så jeg skal prøve å bite tenna sammen. Hvis ikke har de det sikkert bedre uten at jeg er tilstede uansett en periode. Endret 11. november 2022 av Marimma 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #23 Skrevet 11. november 2022 Du kan jo ikke kreve at far og bonusbarn er ute av eget hjem i seks timer. Du hadde ikke krevd det samme hvis bonus var felles, det er enkelt å si, men det hadde du ikke. Å ha baby, er slitsomt. Det er lite søvn, og slik er det. Men hvis baby stort sett sover i vogn fra 9-15, så forstår jeg ikke hvorfor far og sønn må ut av huset for at du skal sove? Anonymkode: 8052f...82f 5
Hactar Skrevet 11. november 2022 #24 Skrevet 11. november 2022 Sover babyen alle de seks timene på dagtid? Er det en mulighet å legge baby i vogn på en veranda, så det eldre barnet kan være inne uten å vekke babyen? Jeg tror problemet ditt er at du fokuserer på at det eldste barnet ikke er ditt, og derfor kommer skjevt ut i kommunikasjonen med din mann. Du trenger søvn, men dere må planlegge ut fra at dere har to barn, ikke du ett og han to. Å sende eldstemann på dør i seks timer, er ikke en god løsning, men det er rimelig at far må ta hovedjobben på dagtid fordi du har hele natta. Far bør ta den eldste med seg ut en stund, og ellers gjøre sitt beste for at barnet leker rolig i sovetiden. Du, på din side, må innfinne deg med at det er to barn i hus, og at den søvnen du får kan bli forstyrret av lyder fra begge barn. Og dere må dele på både baby og eldste. Eldste trenger et trygt bånd også til deg, ikke bare til far. 5
Gjest Margo Skrevet 11. november 2022 #25 Skrevet 11. november 2022 (endret) Marimma skrev (8 minutter siden): 20-30min på natta. Beklager om det ikke kom tydelig frem. På dagen er det bedre! Da er han i vogna utendørs. Jeg spurte bare etter tips, beklager… Jeg vil jo ha noe med barnet å gjøre, det er derfor jeg vil hvile meg litt så jeg har kapasitet til det… Jeg tror folk reagerer på at du legger veldig vekt på at bonusbarnet ikke er ditt barn. Jeg skjønner veldig godt at du har behov for å hente deg inn, og trenger søvn. Uavhengig av bonusbarn. Og når du i tillegg sier at du vil bruke overskuddet sammen med bonusbarnet - bør de fleste skjønne at intensjonen din er god. Dere må rett og slett kommunisere. Jeg tror dette er ekstra sårt for far - fordi han nylig har blitt pappa igjen til et barn han har 100%. Samtidig som han har et annet barn han ikke får være sammen med 100%. Jeg tror piggene hans er ute - og er livredd for at eldste barnet ikke skal føle seg som en del av familien. Kommuniser at du ønsker å tilbringe tid sammen med eldste barnet - men trenger overskudd og søvn for å klare det. Kommuniser at han må ta sin del av søvnunderskuddet i denne perioden - om du skal ha mulighet til å delta i familien på 4. Endret 11. november 2022 av Vera
Marimma Skrevet 11. november 2022 Forfatter #26 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan jo ikke kreve at far og bonusbarn er ute av eget hjem i seks timer. Du hadde ikke krevd det samme hvis bonus var felles, det er enkelt å si, men det hadde du ikke. Å ha baby, er slitsomt. Det er lite søvn, og slik er det. Men hvis baby stort sett sover i vogn fra 9-15, så forstår jeg ikke hvorfor far og sønn må ut av huset for at du skal sove? Anonymkode: 8052f...82f Fordi bonus skriker og hoier når han har det gøy, slik barn gjør. Mister leker og sparker ball uten lov, slik barn også gjør. Og i liten leilighet så våkner jeg av det. Går far på do, kommer han for å vekke meg (i beste mening). Vi har prøvd det de siste helgene og det gir så hyppige oppvåkninger at det ikke fungerer. 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #27 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan jo ikke kreve at far og bonusbarn er ute av eget hjem i seks timer. Du hadde ikke krevd det samme hvis bonus var felles, det er enkelt å si, men det hadde du ikke. Å ha baby, er slitsomt. Det er lite søvn, og slik er det. Men hvis baby stort sett sover i vogn fra 9-15, så forstår jeg ikke hvorfor far og sønn må ut av huset for at du skal sove? Anonymkode: 8052f...82f Trykket send litt fort… Far står opp med eget barn, og gjerne felles barn hvis det er mulig. Da sover du et par timer ekstra på morgenen. Så står du opp, spiser frokost, får tatt deg en dusj og hvis baby da sover i vogn, kan vel far trille en tur med baby, mens du f.eks bruker en time eller to med bonusbarn? Anonymkode: 8052f...82f 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #28 Skrevet 11. november 2022 Du kan ikke kreve at far og barn er ute av huset i 6 timer slik at du får fri. Ja, far kan ta med barnet ut hvis de ønsker det, også får du benytte muligheten til å hvile, men de kan ikke kastes ut av huset hele dagen. Kanskje far kan ta med begge barna på trilletur til lekeplassen eller noe sånt? Så får de tid sammen selv om baby sover, og du har huset helt for deg selv en liten stund. Ikke 6 timer, men en liten stund. Ellers synes jeg ikke det er så rart at baby har våkentid fra 01-05 hvis den sover nesten 6 timer sammenhengende midt på dagen. Anonymkode: 83e46...5c0 8
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #29 Skrevet 11. november 2022 Skjønner ikke helt problemet. Hadde lagt meg på soverommet og lukket døra. Så kunne far ta begge to. Ligger ungen ute og sover fra 09 til 15? Det må dere uansett korrigere nå på vinteren. Og ungen blir større og kan velte ut av vognen. Anonymkode: 5f3e6...90d 1
Marimma Skrevet 11. november 2022 Forfatter #30 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Trykket send litt fort… Far står opp med eget barn, og gjerne felles barn hvis det er mulig. Da sover du et par timer ekstra på morgenen. Så står du opp, spiser frokost, får tatt deg en dusj og hvis baby da sover i vogn, kan vel far trille en tur med baby, mens du f.eks bruker en time eller to med bonusbarn? Anonymkode: 8052f...82f Dette er da mye verre for bonus? Da må bonus stå opp til en far som er helt opptatt med å bære en skrikete baby (han står opp 06, baby sover fra 09), spise frokost alene, ikke få noe oppmerksomhet? Så får han tid med meg, som ikke er den han egentlig ønsker tid med? (Vi har en god relasjon altså, men far er selvsagt favoritten). Det tror jeg bare ville gitt mer sjalusi. Og det er jo når baby er rolig jeg kan hvile? Skal far som har sovet hele natten gå på trilletur med sovende baby mens jeg underholder bonus som er full av energi? Jeg skjønner ikke hvor mye jeg skal klare 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #31 Skrevet 11. november 2022 En liten avsporing, men. Dette med å kalle stebarn for bonusbarn er bare så herlig ironi. Akkurat som om det endrer noe som helst. Anonymkode: 206e0...42c 6 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #32 Skrevet 11. november 2022 Mye bedre å venne baby til å ha litt lyd i huset når han/hun sover, jeg støvsuger og rydder inn/ut av oppvaskmaskinen før eg setter meg og slapper av, bare et tips fra en snart 3 barns mor som ikke kaster ut far, 2 små og en tween-bonus. det er vanlig med lyd😊 Anonymkode: 8e0e8...c3a 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #33 Skrevet 11. november 2022 Og nei, du kan selvsagt ikke forlange at et knøttlite barn er ute i seks timer i strekk både lørdag og søndag, nå er jo vinteren her også. Ærlig talt. Det må jo være mye bedre at dett stakkars «bonus»barnet får være hos sin mor, og så kan faren heller ha samvær der. Hvis alt er så uutholdelig. Anonymkode: 206e0...42c 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #34 Skrevet 11. november 2022 Marimma skrev (30 minutter siden): Fordi bonus skriker og hoier når han har det gøy, slik barn gjør. Mister leker og sparker ball uten lov, slik barn også gjør. Og i liten leilighet så våkner jeg av det. Går far på do, kommer han for å vekke meg (i beste mening). Vi har prøvd det de siste helgene og det gir så hyppige oppvåkninger at det ikke fungerer. Si at inne så kan man trille ballen på gulvet og ute så kan vi kaste😊 men lyd er fortsatt normalt Anonymkode: 8e0e8...c3a 1
Hactar Skrevet 11. november 2022 #35 Skrevet 11. november 2022 Marimma skrev (28 minutter siden): Fordi bonus skriker og hoier når han har det gøy, slik barn gjør. Mister leker og sparker ball uten lov, slik barn også gjør. Og i liten leilighet så våkner jeg av det. Går far på do, kommer han for å vekke meg (i beste mening). Vi har prøvd det de siste helgene og det gir så hyppige oppvåkninger at det ikke fungerer. Far kan nok gjøre mer for å være på ballen, her. Er eldste så urolig at han sparker ball og leker herjeleker inne, har han godt av en tur ut. Far må også kunne forhindre at femåringen går inn til deg om far er på do, om det så er å la barnet stå utenfor dodøra og prate med far. Samtidig er støy fra eldste på dagtid en problemstilling to av fjorten dager. Om du er så på felgen at du ikke klarer stålsette deg for ekstra forstyrrelser disse to dagene, er det først de tolv andre dagene dere bør gjøre noe med. 6
Liljerød Skrevet 11. november 2022 #36 Skrevet 11. november 2022 25 minutter siden, Marimma said: Dette er da mye verre for bonus? Da må bonus stå opp til en far som er helt opptatt med å bære en skrikete baby (han står opp 06, baby sover fra 09), spise frokost alene, ikke få noe oppmerksomhet? Så får han tid med meg, som ikke er den han egentlig ønsker tid med? (Vi har en god relasjon altså, men far er selvsagt favoritten). Det tror jeg bare ville gitt mer sjalusi. Og det er jo når baby er rolig jeg kan hvile? Skal far som har sovet hele natten gå på trilletur med sovende baby mens jeg underholder bonus som er full av energi? Jeg skjønner ikke hvor mye jeg skal klare Men dette måtte far ha gjort uansett om det eldste barnet var fellesbarn eller særkullsbarn. Far må forvente at nå i en unntakstilstand så vil han også ha mindre overskudd til det eldste barnet, det ville han hatt uansett om dette også var ditt barn. Jeg har vært i din situasjon, TS, men jeg hadde to barn hvor begge var felles. Vi hadde ikke masse tid og overskudd til eldstebarnet selv om dette barnet var felles. Sånn må det bare bli i en periode. Jeg synes det beste forslaget er at far står opp med yngste (og eldste) og at han avlaster deg slik at du får sove litt lenger på morgenen i helgene. Dette er bare en kort periode, så vil det gå bedre etterhvert. 1
Marimma Skrevet 11. november 2022 Forfatter #37 Skrevet 11. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Og nei, du kan selvsagt ikke forlange at et knøttlite barn er ute i seks timer i strekk både lørdag og søndag, nå er jo vinteren her også. Ærlig talt. Det må jo være mye bedre at dett stakkars «bonus»barnet får være hos sin mor, og så kan faren heller ha samvær der. Hvis alt er så uutholdelig. Anonymkode: 206e0...42c Han går i friluftsbarnehage og er stort sett det hver dag hele året, men uansett trenger man ikke være ute? Leos lekeland, biblioteket, svømmehallen, vitenmuseet, Ikea (han elsker barneavdelinga der), etc. Det er jo ting vi gjorde i helgene før baby, men nå orker ikke jeg være med, og da blir resten også hjemme. Men takk for innspill. Endret 11. november 2022 av Marimma 2
Marimma Skrevet 11. november 2022 Forfatter #38 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Mye bedre å venne baby til å ha litt lyd i huset når han/hun sover, jeg støvsuger og rydder inn/ut av oppvaskmaskinen før eg setter meg og slapper av, bare et tips fra en snart 3 barns mor som ikke kaster ut far, 2 små og en tween-bonus. det er vanlig med lyd😊 Anonymkode: 8e0e8...c3a Problemet er ikke at baby våkner, men at jeg våkner. Baby tåler lydene helt fint heldigvis. 2
Marimma Skrevet 11. november 2022 Forfatter #39 Skrevet 11. november 2022 Liljerød skrev (6 minutter siden): Men dette måtte far ha gjort uansett om det eldste barnet var fellesbarn eller særkullsbarn. Far må forvente at nå i en unntakstilstand så vil han også ha mindre overskudd til det eldste barnet, det ville han hatt uansett om dette også var ditt barn. Jeg har vært i din situasjon, TS, men jeg hadde to barn hvor begge var felles. Vi hadde ikke masse tid og overskudd til eldstebarnet selv om dette barnet var felles. Sånn må det bare bli i en periode. Jeg synes det beste forslaget er at far står opp med yngste (og eldste) og at han avlaster deg slik at du får sove litt lenger på morgenen i helgene. Dette er bare en kort periode, så vil det gå bedre etterhvert. Det er så mye samvittighet inne i bildet med far at det tror jeg ikke kommer til å skje. Han klarer ikke å gjøre noe vanskeligere for den eldste, og derfor er det vanskelig å hjelpe meg når han har begge. Hadde han mestret å balansere behovene til de to hadde det sikkert vært lettere, men jeg må ta en av dem når begge er krevende, og da kan jeg ikke ligge å sove. Derfor spm om jeg kunne sende ut de to når baby sover, men det har jeg nå skjønt at ikke er et alternativ. 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #40 Skrevet 11. november 2022 Marimma skrev (1 time siden): 20-30min på natta. Beklager om det ikke kom tydelig frem. På dagen er det bedre! Da er han i vogna utendørs. Jeg spurte bare etter tips, beklager… Jeg vil jo ha noe med barnet å gjøre, det er derfor jeg vil hvile meg litt så jeg har kapasitet til det… Skjønner fortsatt ikke logikken i at far og bonusbarn skal ut av huset mellom 09.00-15.00 🤔 Sover baby ute i vognen fra 09.00 - 15.00? Mens du sover inne? Anonymkode: 979f5...dd6 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå