Marimma Skrevet 11. november 2022 #1 Skrevet 11. november 2022 (endret) Vi har en to måneder gammel baby som som sover maks tre kvarter av gangen, som oftest 20-30min. På en god natt får jeg 3-4t søvn, og da har mannen avlasta meg i begge ender. Våkentid er 01-05. Noen dager får jeg sove på dagen, for da sover baby bedre ute i vogna, men helgene med samvær lar ikke det seg løse med at jeg hviler, mannen får ikke avlasta på natt og jeg må tidligere opp. Nå har jeg sagt til mannen at han må ta ansvar for bonusbarnet hele helga, jeg orker ikke underholde eller passe et småbarn ekstra når jeg ikke får hvilt noe på dagen. Det vil si at de får leke ute eller dra i svømmehallen eller et eller anna som gjør at de ikke er i huset når baby vil sove (09-15 som oftest). Mannen er kjempesur og mener jeg splitter søsknene og ikke vil være familie og dytter ansvaret over på han. Men jeg vil bare sove, uten baktanker, og bonusbarnet er ikke mitt barn så jeg føler far har ekstra ansvar her… Hvordan har andre løst dette? Endret 11. november 2022 av Marimma 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #2 Skrevet 11. november 2022 Marimma skrev (6 minutter siden): Men jeg vil bare sove, uten baktanker, og bonusbarnet er ikke mitt barn så jeg føler far har ekstra ansvar her… Hvordan har andre løst dette? Vel, pappaen burde ta med seg barnet sitt ut en tur uansett. Men den holdningen du har, er ikke bra. Bonusbarnet er like mye barnet hans som den nye babyen er, ikke glem det. Men har du den holdningen, skjønner jeg godt at mannen blir sur. Anonymkode: ac4dd...d2c 43 1 2
Marimma Skrevet 11. november 2022 Forfatter #3 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vel, pappaen burde ta med seg barnet sitt ut en tur uansett. Men den holdningen du har, er ikke bra. Bonusbarnet er like mye barnet hans som den nye babyen er, ikke glem det. Men har du den holdningen, skjønner jeg godt at mannen blir sur. Anonymkode: ac4dd...d2c Selvfølgelig er begge barna hans like mye barna hans. Men jeg kan ikke prioritere å bruke kapasiteten min på å ivareta hans barn når jeg knapt klarer å ivareta mitt eget? 6 2 5
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #4 Skrevet 11. november 2022 Enig, her må du være litt mer løsningsorientert og flex. Nå er dere en familie på fire. Anonymkode: 8cad2...0d8 11 4
Marimma Skrevet 11. november 2022 Forfatter #5 Skrevet 11. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig, her må du være litt mer løsningsorientert og flex. Nå er dere en familie på fire. Anonymkode: 8cad2...0d8 Med 1-2t søvn hver dag? Kom gjerne med forslag til hvordan jeg skal være mer fleksibel, for jeg er fullstendig utslitt og lever for de nettene far kan sørge for at jeg får 3-4t totalt. Jeg tar dem i mot, jeg ønsker ikke å ødelegge familien. Når bonus er her samsover de to, jeg får derfor ingen avlastning og far får 8-9t søvn. Jeg synes ikke det er jeg som skal være fleksi da, men tydelig at det er jeg som tar feil så langt… Endret 11. november 2022 av Marimma 3 6
Gjest Albbas Skrevet 11. november 2022 #6 Skrevet 11. november 2022 Hvordan ville dere løst det hvis dette bonusbarnet var et fellesbarn da? Jeg tenker du fint kan forvente at de går ut et par timer midt på dagen, men ikke 9-15. Ja det er tungt, de fleste flerbarnsforeldre har vel kjent på det.
Marimma Skrevet 11. november 2022 Forfatter #7 Skrevet 11. november 2022 (endret) Albbas skrev (13 minutter siden): Hvordan ville dere løst det hvis dette bonusbarnet var et fellesbarn da? Jeg tenker du fint kan forvente at de går ut et par timer midt på dagen, men ikke 9-15. Ja det er tungt, de fleste flerbarnsforeldre har vel kjent på det. Jeg hadde gjort akkurat det samme? Søskenet får tid med baby 06-09 og 15-19. Fra 15 kan far ta baby i perioder slik at jeg og bonus gjør andre ting sammen, husarbeid, middag, leker litt osv. Alternativet er at jeg prøver å sove fra 15-19, og da får bonus hverken tid med meg eller særlig mye ut av far som må gå å bysse… Og barnet skriker slik at det er vanskelig å sove. Endret 11. november 2022 av Marimma 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #8 Skrevet 11. november 2022 Jeg hadde sovet på ettermiddagen ja. Jeg hadde aldri godtatt å måttet forlatt hjemmet mitt hver helg 09-15, du er totalt urimelig Anonymkode: 8e69d...c89 20 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #9 Skrevet 11. november 2022 At faren tar seg av bonusbarnet er en naturlig forventning. Men du kan ikke kaste dem ut av huset i 6 timer hver dag, det er en urimelig forventning. Et par-tre timer, ja. Men ikke så mange timer i strekk lørdag og søndag. Anonymkode: c0d3c...465 17 4
Marimma Skrevet 11. november 2022 Forfatter #10 Skrevet 11. november 2022 (endret) Hva er rimelig tid da? 09-12? Jeg spør jo fordi jeg ikke vet hva som er riktig. Kvelden er dårlig alternativ fordi baby skriker veldig mye på kveldene og krever hyppigere amming. Og når far da har baby så blir bonusbarnet veldig sjalu og begynner å skrike det også, og å ødelegge ting, og da må jeg selvsagt opp for å ta baby eller bonus. Endret 11. november 2022 av Marimma 1 1
Veggdyret Skrevet 11. november 2022 #11 Skrevet 11. november 2022 26 minutter siden, Marimma said: Med 1-2t søvn hver dag? Kom gjerne med forslag til hvordan jeg skal være mer fleksibel, for jeg er fullstendig utslitt og lever for de nettene far kan sørge for at jeg får 3-4t totalt. Jeg tar dem i mot, jeg ønsker ikke å ødelegge familien. Når bonus er her samsover de to, jeg får derfor ingen avlastning og far får 8-9t søvn. Jeg synes ikke det er jeg som skal være fleksi da, men tydelig at det er jeg som tar feil så langt… Så enten ble du gravid mens bonusbarnet knapt var mer enn baby selv, eller så er bonusbarnet mer enn stort nok til å ikke trenge å samsove, og du trenger fars hjelp. Så på tide å slutte med samsovinga. 10
Marimma Skrevet 11. november 2022 Forfatter #12 Skrevet 11. november 2022 (endret) Veggdyret skrev (3 minutter siden): Så enten ble du gravid mens bonusbarnet knapt var mer enn baby selv, eller så er bonusbarnet mer enn stort nok til å ikke trenge å samsove, og du trenger fars hjelp. Så på tide å slutte med samsovinga. Barnet er mer enn stort nok (5), men samsover hos mor og det er umulig å få til sovinga uten at han ligger oppå far. I og med at mor ønsker å fortsette og hun har mest samvær, er ikke det en kamp vi har klart å vinne… Vi har prøvd i tre år, men søvnen hans blir bare dårligere og samværet veldig utrivelig og kamppreget. Noen kvelder kan far gå ut etter legging og hjelpe meg fra feks 20-2130 før barnet våkner, men det er stort sett på hverdager. Endret 11. november 2022 av Marimma 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #13 Skrevet 11. november 2022 Hvor ofte er bonusbarnet hos dere, da? Er det snakk om annenhver helg bare? Babyen din er 2 mnd, dette er ikke en varig situasjon, men en unntakstilstand. Den må man komme seg gjennom som familie, og bonusbarnet må regnes med her. Far kan gjerne ta med barnet ut noen timer, det er bare fint, men jeg ville ikke lagt noen føringer på at de skal være ute av huset da og da og i seks timer. Babyen din kommer mest sannsynlig uansett ikke til å ha samme sovemønster særlig mye lenger uansett, det er vanlig at dette endrer seg. Anonymkode: b05e4...ca6 9
Marimma Skrevet 11. november 2022 Forfatter #14 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor ofte er bonusbarnet hos dere, da? Er det snakk om annenhver helg bare? Babyen din er 2 mnd, dette er ikke en varig situasjon, men en unntakstilstand. Den må man komme seg gjennom som familie, og bonusbarnet må regnes med her. Far kan gjerne ta med barnet ut noen timer, det er bare fint, men jeg ville ikke lagt noen føringer på at de skal være ute av huset da og da og i seks timer. Babyen din kommer mest sannsynlig uansett ikke til å ha samme sovemønster særlig mye lenger uansett, det er vanlig at dette endrer seg. Anonymkode: b05e4...ca6 Det varierer litt. Denne uka er det man-ons og fre-søn, så da har jeg bare hatt to dager å hente meg inn på etter de to nettene med 1-2t. Forrige uke var det ons-fre. Men i gjennomsnitt vil jeg si annahver helg pluss to dager i uka. Jeg vet det blir bedre med babyen, men jeg er helt på kanten nå, og vet ikke hva jeg skal gjøre… 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #15 Skrevet 11. november 2022 Synes holdningen din til bonusbarnet er ganske motbydelig skal jeg være ærlig. Det er tydelig at det ikke er noe bonusbarn, men et byrdebarn for deg. Du hadde aldri forventet at barnet skulle bortvises hele dagen fordi du vil være i fred med babyen, hadde barnet vært ditt eget. Anonymkode: ced83...4c6 14 1
Marimma Skrevet 11. november 2022 Forfatter #16 Skrevet 11. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Synes holdningen din til bonusbarnet er ganske motbydelig skal jeg være ærlig. Det er tydelig at det ikke er noe bonusbarn, men et byrdebarn for deg. Du hadde aldri forventet at barnet skulle bortvises hele dagen fordi du vil være i fred med babyen, hadde barnet vært ditt eget. Anonymkode: ced83...4c6 Jeg vil jo ikke være i fred med babyen, babyen SOVER på dette tidspunktet. Jeg ser ikke noe annet til han enn midt i for litt amming. Resten av tiden ville jeg sovet. Søskenet hadde heller ikke sett baby i denne tidsperioden, så hvordan er det splitting? Jeg vil jo ha bonusbarnet tilstede når baby er våken? Men veldig synd om jeg fremstår som om jeg hater bonusbarnet, det gjør jeg absolutt ikke. Om jeg ikke følte meg dårlig nok fra før, så gjør jeg det i hvert fall nå. Jeg tar til meg at det er jeg som er urimelig og skal prøve å holde ut en stund til med lite søvn. Endret 11. november 2022 av Marimma 3 6
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #17 Skrevet 11. november 2022 Marimma skrev (2 minutter siden): Jeg vil jo ikke være i fred med babyen, babyen SOVER på dette tidspunktet. Jeg ser ikke noe annet til han enn midt i for litt amming. Resten av tiden ville jeg sovet. Søskenet hadde heller ikke sett baby i denne tidsperioden? Men veldig synd om jeg fremstår som om jeg hater bonusbarnet, det gjør jeg absolutt ikke. Babyen sover kun 20-30 minutter i strekk, men sover fra 9-15 så derfor må alle andre ut? Du sier babyen sover bedre i vogna også. Den logiske løsningen her er at far tar begge barna ut en stund, ikke hele dagen, så får baby hvile, du hvile, eldstemann får luftet seg, og far og barnet slipper å føle at du ikke vil ha noen ting som helst med barnet å gjøre. Anonymkode: ced83...4c6 8 3
AprilLudgate Skrevet 11. november 2022 #18 Skrevet 11. november 2022 Dette håper jeg virkelig er trolling. Er du gått fullstendig fra all forstand? Ja lite søvn er slitsomt. Jeg sov enda mindre, aldri på dagtid og det var helt kokkoutmattende. Og ja, jeg hadde ønsket at største barn ble aktivisert litt ute slik alle unger trenger. Men dere er altså en familie, og det er helt merkelig at du skiller på felles og DITT bonusbarn (hans barn) på denne måten. Gjør som alle andre foreldre: ta minste ungen i bæresele/vogn whatever på dagtid og finn på ting som vanlige familier gjør. Splitt dere innimellom. Skal far be dere to være ute av hus når han og største vil se på film? Høres ut som et dårlig utgangspunkt for å skape familie den måten du legger ting opp på. Suck it up og hell nedpå kaffe. Lite søvn er dritt, og dere har en helt ordinært normal babytidsituasjon med søsken. Bortsett fra at andre har det sånn alle dager. Selvsagt er storesøsken sjalu når h*n bare får være der innimellom, og da møtes av sure foreldre som ikke vil h*n skal være innendørs? 8
Nymerïa Skrevet 11. november 2022 #19 Skrevet 11. november 2022 Marimma skrev (28 minutter siden): Jeg hadde gjort akkurat det samme? Søskenet får tid med baby 06-09 og 15-19. Fra 15 kan far ta baby i perioder slik at jeg og bonus gjør andre ting sammen, husarbeid, middag, leker litt osv. Alternativet er at jeg prøver å sove fra 15-19, og da får bonus hverken tid med meg eller særlig mye ut av far som må gå å bysse… Og barnet skriker slik at det er vanskelig å sove. Men da er det vel ingen grunn til å gni det inn at bonusbarnet ikke er ditt barn og at du ikke vil bruke krefter på det? Skjønner du ikke at det blir unødvendig konfliktskapende? Si heller til mannen din at du hadde foreslått akkurat det samme hvis det var et fellesbarn. Du trenger mer hvile en stund nå, men det er ingen varig ordning. 4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #20 Skrevet 11. november 2022 Marimma skrev (2 minutter siden): Det varierer litt. Denne uka er det man-ons og fre-søn, så da har jeg bare hatt to dager å hente meg inn på etter de to nettene med 1-2t. Forrige uke var det ons-fre. Men i gjennomsnitt vil jeg si annahver helg pluss to dager i uka. Jeg vet det blir bedre med babyen, men jeg er helt på kanten nå, og vet ikke hva jeg skal gjøre… Jeg skjønner for alle del at det er lite søvn for deg og at du har behov for å hente deg inn der du kan, men du må prøve en annen innfallsvinkel. Dere er en familie og du bør gå i dialog med far ut fra det ståstedet, ikke at bonusbarnet er fars barn og fars ansvar. Som nevnt av andre er ikke dette en helt ukjent problemstilling i familier med flere barn, jeg har selv hatt en aktiv treåring og baby. Jeg ville snakket med far om hvordan dere kan løse dette som familie gjennom en unntakstilstand, uten å legge det frem som at han må ta med ungen ut i seks timer. Anonymkode: b05e4...ca6 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå