Gjest Inkognitoher Skrevet 9. mai 2024 #1761 Del Skrevet 9. mai 2024 Politiet har feilet stort i denne saken. Jeg må si at jeg generelt ikke har noen særlig tiltro til politiet i drapssaker hvor gjerningspersonen ikke har bånd til offeret fra før. Dette gjelder i all hovedsak drapssaker før avhørseksperter som Rachlew kom på banen med ny forståelse og nytt verktøy (kreativ). Birgitte Tengs, Tina Jørgensen og Trude Espås er eksempel på høyt profilerte drapssaker som aldri har blitt oppklart på rundt samme tid (1995-2000). Man har hatt tunnelsyn og for dårlig kompetanse (noen av de samme kriposfolka går igjen). Og det er all grunn til å sette store spørsmålstegn ved kompetansen til lokalt politi i alle disse sakene. Man burde glede seg over at vi i Norge også har kommet så langt at vi kan oppklare justisfeil. Men folk sitter jo fortsatt å henviser til den udugelige etterforskningen som var i Baneheia. Det er ingen tvil om at VK aldri var med på dette, selv om han har eller hadde lidelser som blant annet ADHD som gjorde han til en noe aparte type med ville ideer, dårlig impulskontroll og aggressiv atferd. Man skal ha bevis som knytter folk til handlingene, og i Baneheia som i tilsvarende saker, var det én gjerningsmann. Referansen er til FBI. JHA er en farlig voldtekts- og dobbelt drapsmann, slik som det framkommer av tiltalen. Ubegripelig at folk fortsetter å tro at det var to som utførte de grusomme handlingene i Baneheia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krokenguri Skrevet 9. mai 2024 #1762 Del Skrevet 9. mai 2024 Jeg skjønner ikke helt poenget med at det å fremstå jha som etterdilter, iht at det er argument for at han ikke har gjort dette alene. Her jeg bor har vi en slik etterdilter som snakker lite, sitter i et hjørne for seg selv eller blandt venner. Deler lite av seg selv. En dag begynte han først å slippe tabletter i drinker til damer. Etterhvert som jeg er bekjent med har han iallefall hatt 3 voldtektsforsøk lokalt. Han begynte å reise til thailand årlig og nå legger han ut bilder av seg og unge damer som profil bilde. Han er fortsatt den tause typen spm sitter usynlig i et hjørne og sier ingenting. Mye her sier meg at jha er en helt annen person enn de fleste ser han som. Optatt av våpen og krig. Ytret at han ønsker seg til utlandet så han kan drepe. Er absolutt flink nok til å være leder i hv gruppen han var i. Så stakkaslig som han fremstilles er han ikke. Flere av psykiaterne sier at de ikke var kjent med opplysninger som at han hadde gjort overgrep tidligere eller drømmen om å komme i krig for å drepe. Jeg tenker at han er kanskje ikke den som deler så mye om seg selv og egne meninfer ol. Gjør som han blir fortalt, enklest det. Men at han besitter kunnskap, og evne til å begå dette alene tviler jeg ikke på. Er man optatt av krig slik som han har han info om mer enn vanlige folk i gata. Han barberte også håret før gjerningen. Så jeg tenker jo at han har iallefall tenkt han ikke skal legge igjen hårbevis. Har han tenkt på dna og evnt noen å skylde på? Uansett her er det mye han har planlagt på forhånd. Tlf til og fra viggo har han ikke tenkt på eller klart å løse. Hvis vk skulle ha vært delaktig er det et veldig kort vindu han evnt kan ha rukket det. Husker ikke hvor mange minutter det var snakk om iht å rekke hit og dit men 15 minutter? 5 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 9. mai 2024 #1763 Del Skrevet 9. mai 2024 Tråden er ryddet for brudd på underforumets retningslinjer, ryktespredninger, spekulasjoner, avsporing, brukerdebatt, brukerangrep, persondebatt, personangrep, brudd på regelen om opphavsrett, nedsettende ytringer og svar til slettede innlegg. Rhodiola, adm. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 9. mai 2024 #1764 Del Skrevet 9. mai 2024 Er det rettsdag i morgen eller er det inneklemmt feriedag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frk.saltpastill Skrevet 9. mai 2024 #1765 Del Skrevet 9. mai 2024 Kardemommete skrev (12 minutter siden): Er det rettsdag i morgen eller er det inneklemmt feriedag? Inneklemt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 10. mai 2024 #1766 Del Skrevet 10. mai 2024 (endret) yamask skrev (23 timer siden): Hadde VK voldtatt og knivdrept to jenter så hadde han ikke lagt igjen "DNA som ikke kan komme fra JHA". Han hadde lagt igjen DNA som stammer fra seg selv. Det ble funnet DNA fra rettsmedisineren og faren til ene jenta. Helt villt å tro at Kristiansen kan ha utført noe så groteskt, voldelig og blodig uten å legge igjen et eneste DNA-spor. Han har tydeligvis ikke svettet engang. Var det ikke Bente Mevåg som selv sa at man kan ikke ha gjort noe slikt uten å legge igjen DNA? Det stemmer. I følgende utsagn fra den opprinnelige rettssaken uttaler Mevåg at fravær av DNA er sikkert utelukkelsesbevis. Ikke bare i en absolutt, fysisk forstand, men også at datidens analyser med sikkerhet ville ha avdekket spor etter enhver gjerningsmann. Dette til tross for at DNA-beviset som felte «hovedmannen» VK var svært marginalt. Ettertiden har jo også vist at moderne metoder er langt mer avslørende, så her var nok godeste Mevåg på tynn is... «Sorenskriver Ree: - Hva med den andre jenta? Bente Mevåg: - Der kan Andersen utelukkes fordi det ikke er spor etter ham.» To menn var på åstedet (Adresseavisen, 2. mai 2001) Endret 10. mai 2024 av Lord Friendzone 8 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglaise Skrevet 10. mai 2024 #1767 Del Skrevet 10. mai 2024 Interessant kronikk i Aftenposten i dag om forfølgelsen av Atle Austad: Psykologen som behandlet Viggo Kristiansen ble stående uthengt (aftenposten.no) Tenk om mediene brydde seg litt mer om denne typen spørsmål enn om at VK ble irritert i retten. 10 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vingemutter Skrevet 10. mai 2024 #1768 Del Skrevet 10. mai 2024 (endret) On 5/9/2024 at 3:31 AM, Lana01 said: I Sør-Rogaland tingrett pågår for tida en rettssak mot Viggo Kristiansen, får man inntrykk av. Men han er ikke tiltalt, skriver advokat Sigurd Klomsæt. Jeg mener Viggo Kristiansens menneskerettigheter er blitt krenket hele veien under den nye rettssaken, både i henhold til Den europeiske menneskerettighetskonvensjonens artikkel 6 (2), «uskyldspresumsjonen», og andre deler av konvensjonsregulerte menneskerettigheter. https://www.dagbladet.no/meninger/krenkes-av-staten-norge/81374784 Jeg er i prinsipp enig, men jeg mener at jo større og mer fokus det blir på Viggo i denne rettssaken, jo bedre er det for Viggo. Det er mange som fremdeles tror han er skyldig, blant annet fordi pressen fremdeles ikke har vært tydelige nok på den faktiske bevissituasjonen rundt Viggo, og som tror at han ble frikjent på teknikalitet nærmest ved et uhell. Mange tror han ble frikjent kun fordi «bevissituasjonen i dag ikke er nok til å dømme over enhver rimelig tvil», underforstått «han er skyldig, men en del bevis er borte eller forvitret, vitneprov har ikke lenger tilstrekkelig tidsnærhet, bevisbyrdekrav er endret osv osv». (Og nå skal til og med hele Norges befolkning chippe inn ti kroner hver til dette «monsteret»!) Dersom Viggo var «untouchable» i denne rettssaken, og Jan Helge ble avskåret med «ÆP, ÆP, ÆP! Ikke lov å nevne Viggo, han er frikjent!» hver gang han prøvde å fortelle sin røverhistorie om hva som skjedde, så ville mange tenkt at det er her det blir begått et justismord. Nei, la ham lyve, slik at Schei og Øverberg får legge frem bevis etter bevis på at Viggo er uskyldig, og at Jan Helge er en løgnhals totalt uten skrupler. Folk må få vite hva slags person det er som nå sitter på tiltalebenken. Og Viggo, berømt og beryktet mot sin vilje på grunn av andre, fortjener at befolkningen blir opplyst om hva slags person han ikke er. Endret 10. mai 2024 av Vingemutter Liten presisering 12 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 10. mai 2024 #1769 Del Skrevet 10. mai 2024 Krokenguri skrev (23 timer siden): Jeg skjønner ikke helt poenget med at det å fremstå jha som etterdilter, iht at det er argument for at han ikke har gjort dette alene. Ja, det er en logisk kortslutning. Det virker som om logikken er at "personer som har en dominerende venn i andre sammenhenger, er ute av stand til å begå alvorlige kriminelle handlinger på egenhånd". Det er klart at om man hadde vært helt sikre på at to personer hadde gjort noe sammen, så er det nærliggende å tenke at den "dominante" av dem var "hovedmannen", men det er jo noe helt annet enn å konkludere med at en som ikke er dominant selv kan gjøre noe galt. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 10. mai 2024 #1770 Del Skrevet 10. mai 2024 Djækklåsst skrev (21 minutter siden): Ja, det er en logisk kortslutning. Det virker som om logikken er at "personer som har en dominerende venn i andre sammenhenger, er ute av stand til å begå alvorlige kriminelle handlinger på egenhånd". Det er klart at om man hadde vært helt sikre på at to personer hadde gjort noe sammen, så er det nærliggende å tenke at den "dominante" av dem var "hovedmannen", men det er jo noe helt annet enn å konkludere med at en som ikke er dominant selv kan gjøre noe galt. Er vel en del massemordere historisk som har vært ganske tafatte og inneslutta i det daglige..... 14 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 10. mai 2024 #1771 Del Skrevet 10. mai 2024 Kardemommete skrev (1 time siden): Er vel en del massemordere historisk som har vært ganske tafatte og inneslutta i det daglige..... Ja både mordere og kidnapperne, han som kidnappet Kampush var også en stille type utad. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 10. mai 2024 #1772 Del Skrevet 10. mai 2024 Vingemutter skrev (5 timer siden): Jeg er i prinsipp enig, men jeg mener at jo større og mer fokus det blir på Viggo i denne rettssaken, jo bedre er det for Viggo. Det er mange som fremdeles tror han er skyldig, blant annet fordi pressen fremdeles ikke har vært tydelige nok på den faktiske bevissituasjonen rundt Viggo, og som tror at han ble frikjent på teknikalitet nærmest ved et uhell. Mange tror han ble frikjent kun fordi «bevissituasjonen i dag ikke er nok til å dømme over enhver rimelig tvil», underforstått «han er skyldig, men en del bevis er borte eller forvitret, vitneprov har ikke lenger tilstrekkelig tidsnærhet, bevisbyrdekrav er endret osv osv». (Og nå skal til og med hele Norges befolkning chippe inn ti kroner hver til dette «monsteret»!) Dersom Viggo var «untouchable» i denne rettssaken, og Jan Helge ble avskåret med «ÆP, ÆP, ÆP! Ikke lov å nevne Viggo, han er frikjent!» hver gang han prøvde å fortelle sin røverhistorie om hva som skjedde, så ville mange tenkt at det er her det blir begått et justismord. Nei, la ham lyve, slik at Schei og Øverberg får legge frem bevis etter bevis på at Viggo er uskyldig, og at Jan Helge er en løgnhals totalt uten skrupler. Folk må få vite hva slags person det er som nå sitter på tiltalebenken. Og Viggo, berømt og beryktet mot sin vilje på grunn av andre, fortjener at befolkningen blir opplyst om hva slags person han ikke er. Mange gode poeng Vi får håpe at pressen gjør sin del av jobben,at de blir mindre opptatt av hvordan VK var som ungdom, og hva slags venneskap han og JH hadde, men i stedet setter fokus på løgenen til JHA , og hvordan historien hans slår sprekker. Spennede hvordan saken blir dekket på mandag. og hvordan forsvaret skal forsvare dna bevisene 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 10. mai 2024 #1773 Del Skrevet 10. mai 2024 Lana01 skrev (56 minutter siden): Mange gode poeng Vi får håpe at pressen gjør sin del av jobben,at de blir mindre opptatt av hvordan VK var som ungdom, og hva slags venneskap han og JH hadde, men i stedet setter fokus på løgenen til JHA , og hvordan historien hans slår sprekker. Spennede hvordan saken blir dekket på mandag. og hvordan forsvaret skal forsvare dna bevisene Forsvaret må vel heller angripe DNA bevisene ? Kommer det noen hekser med blå dusker i håret og vitner forresten ? 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 10. mai 2024 #1774 Del Skrevet 10. mai 2024 Kardemommete skrev (30 minutter siden): Forsvaret må vel heller angripe DNA bevisene ? Kommer det noen hekser med blå dusker i håret og vitner forresten ? Ja angripe er vel er bedre ord Ha ha jeg skulle gjerne sett noen av dem vitne, spesielt sjefs heksa. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 10. mai 2024 #1775 Del Skrevet 10. mai 2024 Lord Friendzone skrev (På 3.5.2024 den 17.00): Da bør det også være interessant at han stadig forsvarer avhørsmetoden, som har blitt grundig slaktet av alle uavhengige fagpersoner. Problemet er at Hansen åpenbart vil verne om sin egen rolle i justismordet, og derfor har begrenset troverdighet. Men han var nok betydelig mer rasjonell enn Arne Pedersen, det skal sies. Frem mot pågripelsene var det snakk om én gjerningsmann. I følgende artikkel fra 2000 heter det konsekvent gjerningsmannen i entall, til tross for at de forutsatte at grenene ble kappet i etterkant av ugjerningene: «Politiet er også mer og mer sikre på at det dreier seg om én gjerningsperson, og at han underveis og rett etter drapene arbeidet svært planmessig». Gjerningsmannen vendte tilbake (VG, 31. august 2000) Dette er det vel uansett få som har hevdet. Flere muligheter ble vurdert, som at gjerningsmannen var rusmisbruker eller psykiatrisk pasient. Til og med Stines far ble grillet ganske greit i avhør. Det er bekymringsfull for rettssikkerheten, denne arrogansen vi ser hos bla Asbjørn Hansen.og Arne Pedersen Totalt blottet for ydmykhet, og vilje til å innrømme feil. Hvor mange andre saker finnes, der de eller andre har nektet å snu, til tross for solide beviser på at man har gjort en feil Det vi har sett i Agder politidistrikt er stygt, både når det gjalt den pågående etterforskningen , og i forbindelse med gjenopptagelse prosessen . Der også kona til Arne Pedersen , Ingrid Thorsen henla voldtektssaken , mot JH.og saken , mappen ble skjult/skjermet De jobbet altså mot at saken skulle bli sett på, på nytt, fra flere hold og vi ser det altså i dag. Ingen ydmykelse eller erkjennelse fra AH 11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vingemutter Skrevet 10. mai 2024 #1776 Del Skrevet 10. mai 2024 1 hour ago, Kardemommete said: Forsvaret må vel heller angripe DNA bevisene ? Kommer det noen hekser med blå dusker i håret og vitner forresten ? Mevåg burde, helt seriøst, vitne i saken, og etter at alt det formelle rundt å forklare hvem hun er, hva slags kvalifikasjoner hun har som sakkyndig og så videre, burde aktoratet stille ett spørsmål: «Har du noensinne vært eksponert for informasjon som taler med sikkerhet for at det må ha vært to personer involvert i ugjerningen?» Hun vil med all sannsynlighet svare på det spørsmålet med et enkelt «Nei.», hvorpå aktoratet kun sier «Tusen takk, det var alt.», og sende henne av gårde. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 10. mai 2024 #1777 Del Skrevet 10. mai 2024 Bra av Aftenposten' Enda et "overgrep" i denne saken. Her mot psykolog Atle Autad Atle Austad ble meldt til Fylkeslegen, fordi han mente at VK måtte være uskyldig Her ser vi hvordan pressensmakt med journalist Sommerset I NRK Sørlandet i spisssen , sammen med Austegard og Stine Soife sin stiftles, og fylkeslegen blander roller .Autgard blir gitt løpende informasjon,om saken, noe hun ikke har krav på. Kjell inge Ropstad ( KRF) den gang nestleder i Justisdepartmanget, blander seg også , med å understreke alvoligheten av saken , og at Kristiansen var en av de farlgiste forbryterne i landet Saken ble tilsutt avblåst i stillehet, Fylkesmannen i Oslo og Akershus konkluderte med ingen rolleblanding, ingen brudd på forsvarlighetskravet og god terapi. https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/3Mjd30/i-skyggen-av-baneheia-saken?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR3jiK6kAmL8FPRjOM_YJdahJ93p1HZFW74ujm7TLutJN3l5FGZtd9lDdZM_aem_AXaf_SLA6NwOjvlIAtFUkn5BjIj5xipscME6dtkBWW6O3p0M-EN94gbvSli4ilslZT7z4LE2CHCE53dlXo0rr7Sp 8 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 10. mai 2024 #1778 Del Skrevet 10. mai 2024 Jeg tenker VK skal ha litt mer enn 55 mill. regninga kan AP/AH/BM dele på. 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vingemutter Skrevet 10. mai 2024 #1779 Del Skrevet 10. mai 2024 1 hour ago, Lana01 said: Bra av Aftenposten' Enda et "overgrep" i denne saken. Her mot psykolog Atle Autad Atle Austad ble meldt til Fylkeslegen, fordi han mente at VK måtte være uskyldig Her ser vi hvordan pressensmakt med journalist Sommerset I NRK Sørlandet i spisssen , sammen med Austegard og Stine Soife sin stiftles, og fylkeslegen blander roller .Autgard blir gitt løpende informasjon,om saken, noe hun ikke har krav på. Kjell inge Ropstad ( KRF) den gang nestleder i Justisdepartmanget, blander seg også , med å understreke alvoligheten av saken , og at Kristiansen var en av de farlgiste forbryterne i landet Saken ble tilsutt avblåst i stillehet, Fylkesmannen i Oslo og Akershus konkluderte med ingen rolleblanding, ingen brudd på forsvarlighetskravet og god terapi. https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/3Mjd30/i-skyggen-av-baneheia-saken?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR3jiK6kAmL8FPRjOM_YJdahJ93p1HZFW74ujm7TLutJN3l5FGZtd9lDdZM_aem_AXaf_SLA6NwOjvlIAtFUkn5BjIj5xipscME6dtkBWW6O3p0M-EN94gbvSli4ilslZT7z4LE2CHCE53dlXo0rr7Sp Den kronikken er så godt skrevet, så konsis og så viktig og riktig at jeg er på nippet til å sende Dr Aslak Syse blomster og takkekort. 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vingemutter Skrevet 10. mai 2024 #1780 Del Skrevet 10. mai 2024 7 minutter siden, Kardemommete said: Jeg tenker VK skal ha litt mer enn 55 mill. regninga kan AP/AH/BM dele på. Jeg regnet litt på den erstatningen her om dagen. La oss definere det han har gått gjennom som en jobb, der arbeidsbeskrivelsen er å være innelåst på Ila fengsel som Norges mest forhatte mann i ti år, deretter Norges nest mest forhatte mann i ti år, blant 99.95% av Norges befolkning, og deretter den nest mest forhatte mannen i Norge blant en ukjent andel av befolkningen resten av livet. Viggo satt 7 583 dager i fengsel, som blir 181 992 timer, hvorav 181 982 timer er tvungen overtid (så tvungen som det blir), som vanligvis ville vært kompensert med 100% tillegg. 55 mill delt på 181 992 delt på 2 blir en timesats på 151 kr/t. Og da har jeg ikke regnet med nattillegg, helligdagsgodtgjørelse, feriepenger, nekt av 5 ukes/år ferie, det faktum arbeidsmiljøloven ikke tillater mer enn 200 t/år overtid, og så videre og så videre. Og denne jobben utføres i tidsrommet fra du er 20 til du er 40. Det er en god jafs av livets indrefilet. Hvem her ville påtatt seg den jobben for den timesatsen, frivillig? Ingen. Men for Viggo var det ikke frivillig. Og om han hadde motsatt seg oppdraget, ved fysisk å stritte imot, hadde det i ytterste konsekvens endt med død. 90 millioner, som han ba om, hadde vært et hån. 55 millioner, ti kroner fra hver av oss, som han nå er tilbudt, er et spark i ballene. Til sist vil jeg minne om at alle juristene og sakkyndige som jobbet mot Viggo i alle disse årene hevet lønn tilsvarende minimum 500 kr/t, og mange (om ikke de fleste) fakturerte flere tusen kr/t. Og de kunne etter jobb dra hjem til sine hus, og sine familier og spise krabbe til middag, reise på ferie til Thailand, bruke en mobiltelefon, bade på en varm sommerdag, drikke et glass vin, ha sex, hjelpe barna med lekser… Jeg ble nettopp avbrutt av at min kone kom bort bare for å gi meg et kyss, her jeg sitter foran peisen i vår stuga i Sverige og ser bort på gutta mine der de bygger de merkeligste ting i Minecraft på en Nintendo. Jeg nærmer meg selv 40. Jeg ville ikke byttet dette mot Viggos 20-40 for en milliard. 12 9 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå