Gå til innhold

Baneheia-saken del 3 - Etterspill justismord og veien mot riktig dom.

yamask

Anbefalte innlegg

bosve skrev (1 time siden):

Det er nå bevist at Jan Helge voldtok og drepte begge jentene. Men dette impliserer jo da at han har fått vennen sin dømt til 21 år for drap og voldtekt på barn som også er en grusom handling, hva slags tilleggstraff fikk han for dette?. 

Jeg sitter ikke på like mye kunnskap som mange i tråden her, men jeg sitter igjen med inntrykket av at han mest har vært et redskap for politiet i forhold til å få VK dømt. Jeg er usikker på om han burde dømmes hardere for dette enn de involverte fra politiet som i mitt hode burde visst bedre og ha minst like høye krav.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katten.2.0 skrev (58 minutter siden):

Den falske forklaringen er visstnok foreldet - selv om han har gjentatt det i denne rettssaken - og dermed blir det null ekstra.

Har ikke Viggo fått avslag på å gjenåpne saken sin tidligere? Kunne det kanskje ikke vært foreldet om Viggo hadde fått gjenåpnet saken tidligere?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sa han egentlig i avhør før de foreslo at de måtte ha vært to? Har han der sagt det bare var han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Krokenguri said:

Hva sa han egentlig i avhør før de foreslo at de måtte ha vært to? Har han der sagt det bare var han?

Han nektet for alt. Han fortsatte å nekte da de viste til at de hadde hans DNA funnet i hans kjønnshår som var fastklistret til et gresstrå i en av jentenes blod. Først da geniet Geir Olaf Hansen fortalte ham rett ut at de trodde at han også var «et slags offer» for Viggos ugjerning, så «fikk han noe å tenke på»…

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (26 minutter siden):
Sitat

I løpet av høsten kommer Rui-kommisjonen som skal evaluere hvordan justismordet kunne skje. 

"Litt" spent på hva Rui-kommisjonen kommer til å konkludere med!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TwoCupsNoGirls skrev (11 timer siden):

Det er en teoretisk vurdering som i seg selv står svakt mot det faktum at han beviselig ikke har begått overgrep siden han slapp ut. Da er det tilnærmet umulig å påstå at det er behov for forvaringsdom

Jeg driter vel i alt teoripratet ditt! Jeg som mor til to små jenter vil ikke ha dette mennesket ute i offentligheten! Er du jurist? 

Vet også at det er mange der ute som mener at en dom er en dom, men for mitt vedkommende mener jeg at enkelte forbrytelser er så grovt at vedkommende aldri burde sett dagslys igjen. Dødsstraff er jeg imot og det er av den ene grunn at ingen har rett til å ta liv, hverken stat eller privatmennesker. Uansett er han tatt i besittelse av overgrepsvideoer, hva er så neste steg? Skal et barn sitt liv og fremtid ofres for denne mannen som har grove voldtekter og barneliv på samvittigheten? At påtalemyndighetene forkaster sakkyndige sine vurderinger med at han kun blir dømt til to år til uten at hensyn til at gjentagelsesfaren (ref forvaring) er vurdert som høy i samband med besittelse av overgrepsmateriale er ufattelig. Sakkyndige er fagutdannende mennesker som vet hva de snakker om. Men her i landet er vi mer opptatt av å beskytte overgriper fremfor den/de potensielle utsatte. 

Jeg er helt i mot det lave straffenivået på grove forbrytelser i dette landet, og de vi først og fremst må beskytte er barna! 

Endret av K_mb
  • Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags rehabiliterende tiltak har JHA gjennomgått mens han satt fengslet? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minimymlen skrev (4 timer siden):

Ingenting som er kjent.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe jentenes foreldre klarer å slå seg til ro med at JHA gjorde dette alene. retten så ut til å være veldig tydelige på dette. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt denne saken i alle år, tenk at endelig er rette person dømt, får håpe han ikke anker. Aller helst burde han tilstått nå.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har fått med seg ankefrist ? JHA blir vel bura inne ved utløpet av den om han ikke anker ?

Ankefrist er 2 uker i følg fvn.

Endret av Kardemommete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minimymlen skrev (15 timer siden):

Krokenguri skrev (11 timer siden):

Ingenting som er kjent.

Ut i fra hva jeg har hørt i diverse podcaster så ble ikke JHA prioritert for terapi i fengselet, da han tross alt bare var en helt uskyldig gutt som hadde gitt djevelen lillefingeren.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rastebenk skrev (1 time siden):

Ut i fra hva jeg har hørt i diverse podcaster så ble ikke JHA prioritert for terapi i fengselet, da han tross alt bare var en helt uskyldig gutt som hadde gitt djevelen lillefingeren.

Ville ikke overraske meg om han slipper rehab denne gangen heller. ikke at det hadde nyttet. psykologen hadde jo bare blitt møtt med (sirupstemme) d vakke mææ , æ vedd igge , æ huske igge....

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minimymlen skrev (18 timer siden):

Ingenting, han har knapt snakket med en psykolog. Jahr snakker litt om dette i Baneheia podcasten til Svarttrost.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 hours ago, Rastebenk said:

Slik jeg har forstått det, så er terapi at man skal åpne opp og fortelle alt. Og siden JHA hadde tilstått, så trengte han ikke terapi. Men jeg tror han hadde noen samtaler med å snakke om hva han følte, bearbeide følelsene, og slike ting.

Mens det at VK nektet å tilstå, åpne opp og fortelle at han hadde gjort alt som han var dømt for, betydde at de bare måtte jobbe hardere med å få han til å "åpne seg".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (20 minutter siden):

Slik jeg har forstått det, så er terapi at man skal åpne opp og fortelle alt. Og siden JHA hadde tilstått, så trengte han ikke terapi. Men jeg tror han hadde noen samtaler med å snakke om hva han følte, bearbeide følelsene, og slike ting.

Mens det at VK nektet å tilstå, åpne opp og fortelle at han hadde gjort alt som han var dømt for, betydde at de bare måtte jobbe hardere med å få han til å "åpne seg".

Ja jeg forsto det også slik at JHA hadde psykolog i fengselet i en relativt kort periode. Jeg mener det var Jahr i Svarttrost-podcasten som sa at JHA hadde psykolog en kort periode (1-2 år?), men at psykologbehovet var enormt stort i fengselet. JHA ble derfor ikke lenger prioritert, da han av retts/fengselsvesenet ble ansett som en passiv etterdilter som bare hadde vært på feil sted til feil tid.

Edit: han har hvert fall ikke vært i terapi for pedofili.

Endret av Rastebenk
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg sliter med å forstå, er hvorfor ikke JHA kan dømmes for falsk forklaring.

Det han sa i 2000 er foreldet. Men han har jo gjentatt løgnene sine nå nettopp, for bare noen uker siden?

Hvorfor skal han ikke straffes for det? VK anmeldte JHA for å ha avgitt falsk forklaring, men det ble henlagt i 2023. Hvor mange ganger skal JHA lyve uten at det skal få noen konsekvenser for han?

Jeg håper VK tar ut sivilt søksmål mot han. Ellers er verden dypt urettferdig. Jeg vet ikke om noe andre forhold som kan sammenlignes med dette.

• Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...