Gå til innhold

Hvilke biler var best for folk opp bratte bakker om vinteren på 70-tallet og 80-tallet. Folk som hadde ok med penger kanskje.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Maskinfører skrev (1 time siden):

Fine biler det der men med dyre verksted kostnader noe gikk på garanti Dyser (Toyota) LR hadde vel problemer med oljepumpe/motorer som gikk heden 

Husker ikke at det var noe med den vi hadde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Smeltemann skrev (4 minutter siden):

Husker ikke at det var noe med den vi hadde. 

Tror det var ett eller annet med Oljepumpe på LR og Dyse på LC 

Endret av Maskinfører
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (2 minutter siden):

Tror det var ett eller annet med Oljepumpe på LR og Dyse på LC 

Ok. Det var vel ikke værre annet eller ad de fikset det på verkstede😁😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine kjørte volvo 240. Og bodde i toppen av en bakke. De har fortalt at de har satt fast bilen, har måtte få hjelp med tauing, og også hjulpet andre. Nå har jeg lappen på automat, så jeg vet ikke så mye om hvordan man håndterer manuell. Men de fortalte også at de jobba mye med clutchen opp bratte bakker. De fikk seg en teknikk der det var glatt, bratt og svingete.

Jeg vokste opp på 90-tallet, men husker jeg var mye med og dytta biler da jeg var yngre. Mange som satt seg fast på veien utenfor huset, enten besøk eller ukjente som skulle forbi.

Anonymkode: ca21e...697

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd. 
Peugeot 504 med 500 kilo kraftfôr-sekker baki, den satt godt på hålka. Var som en kjelke uten last. Betingelsen for å låne den hos pappa, var å alltid fylle den med kraftfôr når vi var i nærheten av Stormøllens utsalg. Billigere å hente det hjem selv enn å få det tilkjørt. 

Anonymkode: 4967c...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (8 timer siden):

Pajero er tingen da :) savner den :( 

Sikkerhetsbelte var ansett unødvendig. Jeg lå bak i lasterommet på ferietur til Sverige😅

Anonymkode: a0926...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Faren min sverget til SAAB. De hadde forhjulstrekk. Perfekt for bakker og drittvær i nord.

Endret av MyMichelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (På 7.11.2022 den 21.49):

Boble hadde mange ulemper på vinteren, men var blant de beste til å komme seg opp bakken med. Og så hadde man skikkelige pigger i dekkene :) 

Samboeren min er enig! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (13 timer siden):

Tror det var ett eller annet med Oljepumpe på LR og Dyse på LC 

Land Cruiser fra 70 og 80 tallet som 40 serien, 60 serien, 70 serien og selv ikke 80 serien som kom i 1989 hadde dyseproblemer eller problemer med oljepumpen.

Det er de senere modellene som 90 serien, 120 serien og 150 serien som har disse problemene.

Anonymkode: df021...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.11.2022 den 21.03):

Jeg har tenkt på det i det siste. Har vokst opp på Nordstrand og her er Sanatoriebakkem beryktet for å være ekstremt bratt. Lurer litt på hvordan folk kom seg opp slike bakker om vinteren med biler på 70-tallet og 80-tallet. Bilene var jo dårligere. Og det var ikke mindre is og snø på den tiden for å si det sånn.

Det samme gjelder jo i for seg opp på fjellet. Jeg husker at vi fikk problemer med å komme opp på fjellet en gang og måtte reise hjem. Dette var på midten av 90-tallet. 

Føler at mye har skjedd med biler de siste 10-15 årene egentlig. Og når noe virker kronglete og bratt nå, hvordan var det egentlig før folk fikk skikkelige kraftige biler?

 

 

 

 

Anonymkode: a8a06...216

Ballast bake, sand og knipetak som gjorde det slik at vi barna som satt bak ble ristet så og si i fillebiter. Men så bodde ikke vi i flat Norge men på Vestlandet langt opp mot tregrensa. Noen ganger kom vi oss aldri hjem med bilen, men måtte gå de siste 3-4 kilometeren. 

Anonymkode: 141d4...36d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Land Cruiser fra 70 og 80 tallet som 40 serien, 60 serien, 70 serien og selv ikke 80 serien som kom i 1989 hadde dyseproblemer eller problemer med oljepumpen.

Det er de senere modellene som 90 serien, 120 serien og 150 serien som har disse problemene.

Anonymkode: df021...436

Åja trodde det var biler du hadde hatt i senere tider nei de gamle hadde ikke disse problemene bare fra 2000 tallet og oppover 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...