AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #1 Del Skrevet 7. november 2022 Jeg har tenkt på det i det siste. Har vokst opp på Nordstrand og her er Sanatoriebakkem beryktet for å være ekstremt bratt. Lurer litt på hvordan folk kom seg opp slike bakker om vinteren med biler på 70-tallet og 80-tallet. Bilene var jo dårligere. Og det var ikke mindre is og snø på den tiden for å si det sånn. Det samme gjelder jo i for seg opp på fjellet. Jeg husker at vi fikk problemer med å komme opp på fjellet en gang og måtte reise hjem. Dette var på midten av 90-tallet. Føler at mye har skjedd med biler de siste 10-15 årene egentlig. Og når noe virker kronglete og bratt nå, hvordan var det egentlig før folk fikk skikkelige kraftige biler? Anonymkode: a8a06...216 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #2 Del Skrevet 7. november 2022 Strøsand og piggdekk Anonymkode: afa8c...fcf 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #3 Del Skrevet 7. november 2022 Rigga opp, la i ballast ellr brukte knipetak f.eks. Anonymkode: 76497...b49 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #4 Del Skrevet 7. november 2022 Ts her Det mangler et spørsmålstegn i overskriften. Hvilke biler var best for folk opp bratte bakker om vinteren på 70-tallet og 80-tallet? Anonymkode: a8a06...216 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #5 Del Skrevet 7. november 2022 Husker min far kjørte rundt med sekker med grus i bagasjerommet hele vinteren (bakhjulstrekk). Alle brukte piggdekk. Og så hadde man bruk for kjettinger og naboer som kunne gi en dytt i blant. Var mer vanlig å stå fast eller kjøre ut, tror jeg. Husker også at man var fremme med slepetauet rett som det var. Anonymkode: cde55...300 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #6 Del Skrevet 7. november 2022 Vi bodde i et bratt byggefelt på 80-tallet med en bakke opp og 90° avkjørsel til neste bakke opp den gata vi bodde. Naboene rundt oss måtte parkere nede på flata ofte og gå 400 meter hjem. Men mamma og pappa kom alltid opp med vår Volvo 240 fra sent 70-tall, om enn ikke alltid på første forsøk. Jeg husker det lå flere blylodd i bagasjerommet vinterstid for å få mer vekt over drivhjulene. En gang ble vi barna plassert baki også, for et "siste forsøk" opp bakken. Det fungerte etter hva jeg husker. Anonymkode: 5f1b8...0c4 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #7 Del Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Husker min far kjørte rundt med sekker med grus i bagasjerommet hele vinteren (bakhjulstrekk). Alle brukte piggdekk. Og så hadde man bruk for kjettinger og naboer som kunne gi en dytt i blant. Var mer vanlig å stå fast eller kjøre ut, tror jeg. Husker også at man var fremme med slepetauet rett som det var. Anonymkode: cde55...300 Ja, og alle visste hvilken bonde som var mest velvillig når det gjaldt å rykke ut med traktor, bergningsbil visste jeg ikke hva var før jeg ble tenåring minst. Og alle visste hvilken bonde man IKKE ringte. Anonymkode: 5f1b8...0c4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #8 Del Skrevet 7. november 2022 Volvoer i 240-serien kom alltid opp. Gjerne med et par sandsekker i bagasjerommet. Før det hadde vi Amazon, og da brukte vi kjettinger når det var glatt. Min bestefar kjørte bergingsbil, og vi førte statistikk over hvilke bilmerker/modeller han måtte hjelpe. Anonymkode: b0379...cb0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #9 Del Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Volvoer i 240-serien kom alltid opp. Gjerne med et par sandsekker i bagasjerommet. Før det hadde vi Amazon, og da brukte vi kjettinger når det var glatt. Min bestefar kjørte bergingsbil, og vi førte statistikk over hvilke bilmerker/modeller han måtte hjelpe. Anonymkode: b0379...cb0 Artig med noen som har samme erfaring. Jeg savner den Volvoen, om enn ikke den intense røyklukta. Det askebegeret måtte tømmes ofte for å si det slik. Anonymkode: 5f1b8...0c4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #10 Del Skrevet 7. november 2022 Noen kjørte Subaru Leone. Anonymkode: 544be...1f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #11 Del Skrevet 7. november 2022 Noen biler, bl.a Bobla, hadde motoren bak, de var bedre til å komme seg fram. Anonymkode: fd739...333 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #12 Del Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): hvordan var det egentlig før folk fikk skikkelige kraftige biler? Anonymkode: a8a06...216 Tror du virkelig at det er kreftene i bilen som gjør at moderne biler generelt er bedre på vinterføre enn eldre biler? Det er i så fall feil... Anonymkode: afe50...83c 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #13 Del Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tror du virkelig at det er kreftene i bilen som gjør at moderne biler generelt er bedre på vinterføre enn eldre biler? Det er i så fall feil... Anonymkode: afe50...83c Beklager formuleringen. Jeg har ikke peiling på biler, derfor spør jeg. Anonymkode: a8a06...216 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #14 Del Skrevet 7. november 2022 Volvo 240 Anonymkode: 11865...15f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 7. november 2022 #15 Del Skrevet 7. november 2022 Boble hadde mange ulemper på vinteren, men var blant de beste til å komme seg opp bakken med. Og så hadde man skikkelige pigger i dekkene 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #16 Del Skrevet 7. november 2022 Folk hadde en mye bedre teknisk forståelse i gamle dager. Grunnen til at en Volvo 240 var god på vinterføre - trass i bakhjulsdrift - var at bilen var godt balansert, den kom som regel med manuell girkasse, og man kunne ha full kontroll over hele bilen. Litt ekstra vekt bakpå, pigg eller kjetting, så kom du frem. Jeg er mye på fjellet og folk rundt meg lurer på hvorfor jeg aldri har kjøpt en firehjulsdreven bil. Svaret er enkelt: Med den kommer jeg så langt at ingen klarer å redde meg når jeg til slutt havner i grøfta lel. Kjører i ring rundt Landrover og G-klasse på fjellet, i en liten, lett, manuell Hyundai. Og jo mer du hater bilen, jo raskere er du. Anonymkode: 03fbd...e86 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #17 Del Skrevet 8. november 2022 Dekkene er bedre nå. Ikke så mye å si hvilken bil man kjører. Alle hadde piggdekk på den tida. Anonymkode: e4d88...36e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 8. november 2022 #18 Del Skrevet 8. november 2022 Smalere dekk den tiden og piggdekk gjorde en viss forskjell. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #19 Del Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Volvoer i 240-serien kom alltid opp. Gjerne med et par sandsekker i bagasjerommet. Før det hadde vi Amazon, og da brukte vi kjettinger når det var glatt. Min bestefar kjørte bergingsbil, og vi førte statistikk over hvilke bilmerker/modeller han måtte hjelpe. Anonymkode: b0379...cb0 Hadde tenkt å kommentere akkurat dette, Volvo 240 med sand/sementsekker Anonymkode: 95924...8d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #20 Del Skrevet 8. november 2022 Faren min var landpostbud, og han kjørte SAAB på 1970-tallet og 1980-tallet. Han kom fram over alt. Den gangen brukte de privatbiler til å kjøre ut posten på bygda. Anonymkode: 8ca5f...413 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå