Gå til innhold

Når huseier skal selger

Isvann

Anbefalte innlegg

Noen som har greie på rettigheter som leieboer? Husverten skal selge huset. Fikk en melding om « en fotograf kommer i morgen» for noen uker siden. Da forsto jeg huset skulle selges. Hun har IKKE gitt beskjed om dette at det skal selges. Vi flyttet inn i Sommer.  " kommer en fotograf i morgen" " kommer en takstmann på tirsdag". I tillegg til å skru ned temperaturen i leiligheten, var 18 grader når vi kom hjem. Flytter på våres ting. Flytter på lekene til Ungen.dette syns jeg er å gå langt over streken uten å engang ha tillatelse til det. Tar inn nye objekter i stuen som Jeg bevist har tatt bort for de er farlig for ungen Og hun tar det ikke bort å setter det slik det var når vi gikk. Når jeg gir beskjed om at det ikke er greit blir hun bare sur. Har 2 barn. En baby og en på 3 år. 
syns dette er å gå langt over streken?! Greit om man skal flytte på ting for bilder men tar fikser man det sånn det var når vi forlot leiligheten. Det ble ekstra jobb for meg når jeg kom hjem! Å drive å gjøre avtaler uten å godkjenne med meg først. Har aldri vært bortislik husvert. Prøver å blande seg i mitt liv « jeg har hatt 4 barn, tar ikke lang tid å gi en beskjed». Fordi jeg måtte ordne wifi for henne selv.»du kan jo ringe selv å ordne det så setter du det bare på meg» Hva?!

Endret av Isvann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun beordret meg også til å rydde « ekstra» fordi fotograf skulle komme… dagen før, seriøst?! Dette er da ikke normalt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva står det i kontrakten din da? 
Har du sagt ifra til utleier? At du synes det er urimelig? Kommunikasjon pleier å løse mye irritasjon :)

Om det er en kun "standard" kontrakt, så er det noe som sier at utleier skal si ifra i "rimelig" tid, men så er det hva som er "rimelig tid" da. 
Du kan ta det til retten om det strider imot kontrakten din, men hvor langt du kommer er en annen sak.

Anonymkode: 8bf49...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som unødvendig bruk av energi, siden huseier skal selge og du snart er kvitt henne. Ha heller fokus på å skape et bedre forhold til ny huseier. Men få for all del klarhet i om de selger MED utleid utleieenhet, eller om det snart dumper en oppsigelse av leieforholdet i postkassa… 

Anonymkode: 380af...479

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en leilighet, så jeg må flytte uansett å fikk» det kan ta et halvt år å selge skal ikke legges ut før februar» jaha da er det merkelig det er hast å få gjort alt dette nå…. Så jeg er på leting og vil ut så fort som mulig

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansett 3 mnd oppsigelse, så dersom hun ikke har sagt deg opp når huset blit solgt, så kan du bo der til den nye huseieren sier deg opp.

Det er ikke lov å gå inn i boligen din uten avtale. Du har lov å bytte lås for å forhindre dette. Gjerne si fra om at det skjer igjen vil du bytte lås. Du kan kreve å få kostnaden dekket.

Anonymkode: a9a45...685

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det er uansett 3 mnd oppsigelse, så dersom hun ikke har sagt deg opp når huset blit solgt, så kan du bo der til den nye huseieren sier deg opp.

Det er ikke lov å gå inn i boligen din uten avtale. Du har lov å bytte lås for å forhindre dette. Gjerne si fra om at det skjer igjen vil du bytte lås. Du kan kreve å få kostnaden dekket.

Anonymkode: a9a45...685

Er 1 mnd oppsigelse, det står det i kontrakten

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal stille boligen til disposisjon for utleier når det kommer megler og takstmann, men utleieren må gi varsel med rimelig tid og det vil som regel være et par uker. Utleier har heller ikke lov til å låse seg inn i boligen sånn uten videre.

Salg av boligen kan være grunn for å si opp leiekontrakten men utleier må begrunne det i oppsigelsen som f.eks. at ny eier skal flytte inn selv eller at boligen skal pusses opp., vanligvis så blir kontrakten overført til ny eier som da må si opp kontrakten.

Anonymkode: f1275...0fc

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første. Med mindre annet er avtalt plikter du KUN å gi huseier adgang til boligen for LEIESØKENDE. Fotografering for salg, visning for salg etc er du ikke pliktet å bistå med så lenge det ikke er avtalt i kontrakten. Bilder har eier fra når de søkte etter leieboer så de får bruke det. Og nye eiere skal ikke bo utleieboligen så de får ta avgjørelsen ut fra bildene og takstrapporten. Du skal måtte gi takstmann adgang med rimelig varsel i forkant, men det trenger ikke være ryddig i den forbindelse.

Så alle krav fra utleier knyttet til salg kan du med god samvittighet avfeie om du ønsker det.

For det andre så er ikke salg en oppsigelsesgrunn. Det er kun dersom utleier kan sannsynliggjøre eller dokumentere at det er en ulempe å selge med leieboer at det KAN være oppsigelsesgrunn. Klarer ikke utleier å sannsynliggjøre eller dokumentere det så er det faktisk ikke adgang til å si opp avtalten på grunn av salg.

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (1 time siden):

For det første. Med mindre annet er avtalt plikter du KUN å gi huseier adgang til boligen for LEIESØKENDE. Fotografering for salg, visning for salg etc er du ikke pliktet å bistå med så lenge det ikke er avtalt i kontrakten. Bilder har eier fra når de søkte etter leieboer så de får bruke det. Og nye eiere skal ikke bo utleieboligen så de får ta avgjørelsen ut fra bildene og takstrapporten. Du skal måtte gi takstmann adgang med rimelig varsel i forkant, men det trenger ikke være ryddig i den forbindelse.

Så alle krav fra utleier knyttet til salg kan du med god samvittighet avfeie om du ønsker det.

For det andre så er ikke salg en oppsigelsesgrunn. Det er kun dersom utleier kan sannsynliggjøre eller dokumentere at det er en ulempe å selge med leieboer at det KAN være oppsigelsesgrunn. Klarer ikke utleier å sannsynliggjøre eller dokumentere det så er det faktisk ikke adgang til å si opp avtalten på grunn av salg.

Tusen takk for svar! Ingenting har vært avtalt. « fotograf kommer i morgen» var bare sms jeg fikk. Hadde ikke fått beskjed om at hun skulle selge en gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var student hadde jeg også slike utleiere fra helvete. Når jeg konfronterte dem mente de at de hadde rett til det fordi det var deres bolig. Altså fullstendig idioter som leier ut uten å ha lest lovverket. Hadde det ikke vært for at jeg skulle flytte til en annen by og ikke orka å dra tilbake til den byen med det første, så hadde jeg anmeldt dem for blant annet innbrudd. 

Anonymkode: 4436a...dd8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isvann skrev (2 timer siden):

Er 1 mnd oppsigelse, det står det i kontrakten

Er den fullt møblert er en mnd. oppsigelse gyldig, men ikke om den er umøblert /delvis møblert. Uansett hva som står i kontrakten, umøblert er tre mnd. oppsigelsestid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Da jeg var student hadde jeg også slike utleiere fra helvete. Når jeg konfronterte dem mente de at de hadde rett til det fordi det var deres bolig. Altså fullstendig idioter som leier ut uten å ha lest lovverket. Hadde det ikke vært for at jeg skulle flytte til en annen by og ikke orka å dra tilbake til den byen med det første, så hadde jeg anmeldt dem for blant annet innbrudd. 

Anonymkode: 4436a...dd8

Utleiere fra helvete??? Fordi de skal selge huset sitt og kanskje var litt sen med å gi beskjed? Huff, da er det ikke rart mange  utleiere har dårlig rykte, når det ikke skal mer til for å klassifiseres som «fra helvete»! 

Anonymkode: fe74c...cb4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jytte skrev (35 minutter siden):

Er den fullt møblert er en mnd. oppsigelse gyldig, men ikke om den er umøblert /delvis møblert. Uansett hva som står i kontrakten, umøblert er tre mnd. oppsigelsestid. 

Det har absolutt ingenting med om det er umøblert eller møblert å gjøre. Slutt å dikte opp påstander som ikke har rot i virkeligheten.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Det har absolutt ingenting med om det er umøblert eller møblert å gjøre. Slutt å dikte opp påstander som ikke har rot i virkeligheten.

Les deg opp på husleieloven. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jytte skrev (1 minutt siden):

Kan du vise meg hvor i husleieloven dette står?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jytte skrev (5 minutter siden):

Jeg er også nysgjerrig på om du kan linke/vise til regel for oppsigelse ved møblert/umøblert. :) Jeg trodde nemlig ikke det gjaldt lengre. 

Anonymkode: 72ff0...067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...