Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Snublefot62 skrev (3 timer siden):

Det har absolutt ingenting med om det er umøblert eller møblert å gjøre. Slutt å dikte opp påstander som ikke har rot i virkeligheten.

Snublefot62 skrev (3 timer siden):

Kan du vise meg hvor i husleieloven dette står?

Snublefot62 skrev (2 timer siden):

Så anonym bruker 067 hadde rett, og jeg må tydeligvis (fortsatt) lese meg opp på husleieloven. Og den rimelig bastante påstanden din lar vi gå forbi i stillhet?

Notert.

Så så. Ikke ta det personlig. Jeg så ikke at du spurte hvor i husleieloven det står, og jeg reagerte kanskje litt der og da på at du sa jeg dikter opp påstander. Det var sånn reglene var tidligere, var ikke klar over at de har blitt endret. 

Mente ikke at du fortsatt må lese deg opp på husleieloven, skulle skrevet dere har rett. Beklager. Var stressa, var rett før jeg skulle dra hjem og måtte rekke en trikk.

Endret av Jytte
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut til å være langt over streken ja. Jeg måtte holde ryddig og rent til bildetaking og visninger, men de gikk ikke inn i leiligheten min og skrudde ned varmen, flyttet på ting og sånt. Det hadde jeg ikke likt.

Anonymkode: ed44f...483

• Liker 1
Skrevet
Jytte skrev (21 minutter siden):

Så så. Ikke ta det personlig. Jeg så ikke at du spurte hvor i husleieloven det står, og jeg reagerte kanskje litt der og da på at du sa jeg dikter opp påstander. Det var sånn reglene var tidligere, var ikke klar over at de har blitt endret. 

Mente ikke at du fortsatt må lese deg opp på husleieloven, skulle skrevet dere har rett. Beklager. Var stressa, var rett før jeg skulle dra hjem og måtte rekke en trikk.

Jeg tar det ikke personlig. Men det er dumt  å komme med misvisende råd når noen har et juridisk spørsmål som her. Spesielt topper det seg når du ikke vet hva du snakker om og ber andre lese seg opp på loven.

Synes og det er litt interessant at reglene har vært sånn tidligere i følge deg. Jeg finner absolutt ingenting på Google at dette har vært tilfelle tidligere. Og den loven vi hadde før kom i 1939 og ble erstattet i 1999. Den gamle loven hadde heller ikke noen paragrafer som tilsier ulik oppsigelsestid basert på møblert/umøblert.

Den loven vi har i dag har vi altså hatt i 23 år. Forrige hadde vi i 60 år. Så om du mener «det var sånn før» er minst 83 år siden er kanskje det litt relevant å nevne når noen ber om hjelp.

Jeg har dessverre ikke tilgang til endringene som er gjort i loven siden den kom ut så det er egentlig det eneste som kan være om det stemmer at «det var sånn før». Men det er litt merkelig at det ikke finnes noe på Google om dette i så tilfelle… men kanskje du vet?

• Nyttig 4
Skrevet

Så det er ikke slik at når det er møblert så skal man ha 1 mnd oppsigelse? Var det husverten sa

Skrevet
Isvann skrev (1 minutt siden):

Så det er ikke slik at når det er møblert så skal man ha 1 mnd oppsigelse? Var det husverten sa

Nei.

Hva står i kontrakten om oppsigelsestid?

Skrevet

Står 3 mnd så har hun Strøket over det å skrevet 1….🙄

• Nyttig 1
Skrevet

Så lenge det er det du har signert på så har ikke det noe å bety. Uryddig og useriøst, men du har signert på det og godtatt det.

Men selv om det er en måned så gjelder det andre og har nevnt tidligere. Salg av hus er ikke nødvendigvis gyldig oppsigelsesgrunn.

Har du godtatt å gjøre klart til fotografering i morgen eller sa du nei?

• Liker 1
Skrevet
Snublefot62 skrev (32 minutter siden):

Jeg tar det ikke personlig. Men det er dumt  å komme med misvisende råd når noen har et juridisk spørsmål som her. Spesielt topper det seg når du ikke vet hva du snakker om og ber andre lese seg opp på loven.

Synes og det er litt interessant at reglene har vært sånn tidligere i følge deg. Jeg finner absolutt ingenting på Google at dette har vært tilfelle tidligere. Og den loven vi hadde før kom i 1939 og ble erstattet i 1999. Den gamle loven hadde heller ikke noen paragrafer som tilsier ulik oppsigelsestid basert på møblert/umøblert.

Den loven vi har i dag har vi altså hatt i 23 år. Forrige hadde vi i 60 år. Så om du mener «det var sånn før» er minst 83 år siden er kanskje det litt relevant å nevne når noen ber om hjelp.

Jeg har dessverre ikke tilgang til endringene som er gjort i loven siden den kom ut så det er egentlig det eneste som kan være om det stemmer at «det var sånn før». Men det er litt merkelig at det ikke finnes noe på Google om dette i så tilfelle… men kanskje du vet?

Vel, jeg mener det var sånn før, men det kan være det er lenge siden, 20-25 år siden... Og synes google ikke alltid er til å stole på, mye info som ikke er der mer... Har flere leksikon, ett er fra attenhundretallet og innholdet er selvsagt helt ulikt, det gamle er mest interessant egentlig, eller de er interessante på hver sin måte. 

Var ikke meningen være så bastant, var som sagt stresset og trodde jeg hadde riktig svar. Og jeg er langt fra 83 år gammel. Dessverre har jeg sagt det samme til en venninne som leier ut. Nå må jeg si at jeg har tatt feil. Hun bruker å stole på at jeg har rett, men jeg er også bare et menneske og ikke et geni.

Kan høre med en eks, som har kunnskap om det meste og nærmest geni-erklært, men lysten til å kontakte han akkurat nå er ikke helt tilstede selv om det er 20 år siden det ble slutt, joda vi er venner på papiret, og har også hatt fysiske møter uten sex, og telefonsamtaler, er venner på face, men... (heldigvis har vi ikke felles barn, han var litt ustabil, og jeg hadde et eget navn han ikke vet om - et nick-name på han på grunn av det, ikke herr drittsekk altså, et mer snilt ett, men dog.) 

Men jeg kan sende han en melding og høre, bare for å kanskje få dette avklart. Hvis han gidder å svare. Eller har tid. Vet han driver med et prosjekt nå som interesserer han mer enn husleielovens endringer. Men at google har endret seg er i alle fall fakta, vet ikke din alder, men jeg er over 50 og har brukt internett lenge). Bruker man google nå kommer man ofte til et advokatfirma etc. i tillegg til f.eks. husleieloven. 

• Nyttig 1
Skrevet

Vi solgte nettopp en bolig med utleie. Jeg tok en samtale med leieboer før megler kom inn i bildet. Jeg sa, vi skal selge. Vi kommer til å hente inn 3 meglere for å få tilbud. Vet ikke om du får bli boende, men skal prøve å få det til. Leietaker trives i leiligheten. Huset ble solgt, leietaker får bli boende. 

• Liker 2
Skrevet
Helene skrev (2 minutter siden):

Vi solgte nettopp en bolig med utleie. Jeg tok en samtale med leieboer før megler kom inn i bildet. Jeg sa, vi skal selge. Vi kommer til å hente inn 3 meglere for å få tilbud. Vet ikke om du får bli boende, men skal prøve å få det til. Leietaker trives i leiligheten. Huset ble solgt, leietaker får bli boende. 

Og det er helt supert når utleier går i dialog med leietaker. Da får man ofte goodwill og.

Jeg leigde et sted for noen år siden der utleier prøvde å selge. Han var ydmyk og klar over at han ikke hadde krav på noe, men håpte jeg kunne være fleksibel på mine premisser. Og han fikk både ta bilder og ha visninger. Jeg angrer på bildene men elles ville jeg naturligvis hjelpe andre og.

Men hadde huseieren min gjort det TS beskriver hadde jeg sagt blankt nei.

• Liker 1
Skrevet

Jeg var leietaker selv i flere år før jeg kjøpte. Opplevde forskjellig. Men lærte, som leietaker, boligen er ditt hjem. Som utleier, jeg er egentlig ikke snill. Stiller krav i leiekontrakten. Standard leiekontrakt, pluss et par punkter. Du må følge kommunens sine regler om avfallssortering. Du må måke snø for egen inngang. Du må ta vare på boligen, dvs, vaske, rengjøre gjevnlig. Derfra, dette er ditt hjem. Jeg går ikke inn dit uten din tillatelse. Heng opp bilder. Skap ditt hjem. Derfra har folk blitt boende i flere år. Det er mindre slitasje på en bolig om noen bor i flere år, kontra, skifte leietaker flere gang i året. Har leid ut i over 20 år i forskjellige boliger som jeg har eid. Leietaker har alltid vært fornøyd. 

Tenker, min erfaring som leietaker har hjulpet meg som utleier. 

• Liker 5
Skrevet

Nå kan det være fotografen som har flyttet på ting, bare så du er obs på det.

Anonymkode: 52b08...53a

• Liker 2
Skrevet
Isvann skrev (10 timer siden):

Hun beordret meg også til å rydde « ekstra» fordi fotograf skulle komme… dagen før, seriøst?! Dette er da ikke normalt

24t varsel er ganske normalt, men siden det skal bli tatt bilder så burde hun ha respekt nok til å gi beskjed i bedre tid. 

Anonymkode: a96d4...830

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

24t varsel er ganske normalt, men siden det skal bli tatt bilder så burde hun ha respekt nok til å gi beskjed i bedre tid. 

Nei, må du gi deg, det er alt for kort varsel.  De fleste av oss har/ønsker å ha et eget selvstendig liv selv om vi leier, som innebærer mulighet for å be folk på besøk, dra bort, ha mye å gjøre, være småsliten og bare orke å slappe av, ha avtale om besøk av kjæresten - og INGENTING av det har utleier noe med. Det er respektløst med mindre enn en ukes varsel. Helst skal det være to. 

Anonymkode: 34922...73c

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, må du gi deg, det er alt for kort varsel.  De fleste av oss har/ønsker å ha et eget selvstendig liv selv om vi leier, som innebærer mulighet for å be folk på besøk, dra bort, ha mye å gjøre, være småsliten og bare orke å slappe av, ha avtale om besøk av kjæresten - og INGENTING av det har utleier noe med. Det er respektløst med mindre enn en ukes varsel. Helst skal det være to. 

Anonymkode: 34922...73c

Jeg er så enig. Jeg har en baby, er veldig travle dager er ikke alltid jeg har tid til alt som alenemamma til en baby så skal jeg freshe ekstra opp en leilighet på 2 etasjer. Det er ikke nok tid. 

og fotografen kan ikke flytte  på våres leker uten tillatelse, det er jo absurd!! Ting var jo tatt ut av lekekasser og endret på. Ikke ok. 
hun kan ikke kaste oss ut om hun skal ha visning, har en baby er ikke sånn jeg kan drite i rutinene til baby, leggetid osv for hun skal ha visning. Kommer heller ikke til å bidra til det, det får hun gjøre selv. Men jeg kan ikke være borte en kveld for huseier skal ha visning…. Hun kommer vel å forlanger da også..  med tidligere huseiere har de alltid bett meg i godtid å finne en dag for fks kontroll fra brannvesenet eller en dag de skal komme for å fikse noe fks. Hun har masse private album her, merkelig. Å tror at hun bare kan komme inn her å plassere ting som er hennes, jeg leter etter et nytt sted p bo. Orker ikke det her mer, blander srg i ting.
min far la ut får depositum fordi vi var i en krise. Responsen hennes» kan du ikke betale det selv da?! Du er jo voksen!! Mine barn er selvstendige barn å betaler alt selv»…..  det er å gå langt over streken.

Kommer til å gi beskjed om det. Vi flyttet inn i august så dette er spesielt…. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ifølge standard husleiekontrakt skal leieboer få varsel 1 uke før utleier eller andre går inn i boligen. 

• Liker 1
Skrevet
Helene skrev (På 8.11.2022 den 14.26):

Ifølge standard husleiekontrakt skal leieboer få varsel 1 uke før utleier eller andre går inn i boligen. 

Ok, i dag fikk jeg sms at hun skulle sette møbler fra dødsbo i min bolig. Å at det hadde hun rett til. Å at de kom innen en time. Så sa jeg absolutt ikke!! Det passer ikke, både for jeg og sønnen min er ikke i form. Å kan ærligtalt ikke forvente at jeg skal slippe alt jeg har i hendene for henne.» regner med det er greit de låser seg inn selv» HVA?!!  Dette er mitt hjem så lenge jeg leier. 

Ringte politiet umiddelbart. De ba meg komme å anmelde etter helga om det skjedde, samt ringe igjen om det skulle oppstå noe akutt. 
hun ble sur» jeg må forholde å rette meg til når det passer for folk å hjelpe med bæring» men du driter i om det passer for meg eller ikke å slengte ellers dritt til meg. Skrev» hhaha. Bare så du vet det har jeg hørt ting om deg» osv. jaha… 

vet bare jeg skal til hel…. Ut her i fra!! Føler meg absolutt ikke trygg lenger og orker ikke å ha noe å gjøre med en person som oppfører seg så respektløs og frekk. Aldri htt en slik husvert

Skrevet

Tusen takk for all info! Jeg skal hvertfall ut her fra asap 

Skrevet

Det er en grunn for at man har lover og regler. Gjelder både huseier og leietaker. Som nevnt før, har også opplevd forskjellig gjennom år som leietaker. Derfor har jeg alltid vært ekstra nøye som utleier. Eneste gangen jeg har opplevd uro fra leietaker, var da jeg fikk klage på dårlig ventilasjon i leiligheten. Ble invitert inn for å kjenne på det. Så da, at alt av ventiler var lukket, men lovet å få installert flere. Snekkeren kunne ikke gi meg eller leietaker en ukes forvarsel. Dette var en liten jobb for han, som han tok innimellom større prosjekter. Leietaker slo seg vanskelig. Dette er flere år siden, lærte av det. Eget punkt tilføyd i standard leiekontrakt; om nødvendige reparasjoner må utføres på kort varsel, plikter leietaker seg til å slippe inn arbeidsfolk, fagfolk. 

Dette du opplever er helt uakseptabelt. Et tips til neste bolig, husleiekontrakten bør skrives i 3 eksemplarer. En kopi til hver av dere, og gjerne en ekstra. Da kan ikke huseier endre noe. I dag skrives ofte kontrakter elektronisk, da er det ingen mulighet for endring i etterkant. Som oppsigelsestid vil jeg anbefale 2 mnd. 1 mnd er for lite, spesielt med barn i huset. 3 mnd er lenge om man mistrives. Har gått i «opplæring» som utleier også 😅

Skrevet
Helene skrev (31 minutter siden):

Det er en grunn for at man har lover og regler. Gjelder både huseier og leietaker. Som nevnt før, har også opplevd forskjellig gjennom år som leietaker. Derfor har jeg alltid vært ekstra nøye som utleier. Eneste gangen jeg har opplevd uro fra leietaker, var da jeg fikk klage på dårlig ventilasjon i leiligheten. Ble invitert inn for å kjenne på det. Så da, at alt av ventiler var lukket, men lovet å få installert flere. Snekkeren kunne ikke gi meg eller leietaker en ukes forvarsel. Dette var en liten jobb for han, som han tok innimellom større prosjekter. Leietaker slo seg vanskelig. Dette er flere år siden, lærte av det. Eget punkt tilføyd i standard leiekontrakt; om nødvendige reparasjoner må utføres på kort varsel, plikter leietaker seg til å slippe inn arbeidsfolk, fagfolk. 

Dette du opplever er helt uakseptabelt. Et tips til neste bolig, husleiekontrakten bør skrives i 3 eksemplarer. En kopi til hver av dere, og gjerne en ekstra. Da kan ikke huseier endre noe. I dag skrives ofte kontrakter elektronisk, da er det ingen mulighet for endring i etterkant. Som oppsigelsestid vil jeg anbefale 2 mnd. 1 mnd er for lite, spesielt med barn i huset. 3 mnd er lenge om man mistrives. Har gått i «opplæring» som utleier også 😅

Jeg setter så pris på dine ord! Tusen takk :)  
hun sender trussler om politi, advokat og barnevern?😅😅😅what…?! Jeg har jo loven på min side» du er så opptatt av husleie loven plutselig». Det sto opprinnelig 3 mnd i kontrakten så endret hun det til 1 mnd.  Hun påsto at det var bare 1 mnd oppsigelsestid når man leide møblert.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...