Gå til innhold

Vasker dere med til jul?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vasker ned til jul. Starter 1. desember

Ikke fordi jeg på død og liv må ha det så innmari rent her eller sliter meg ut for et perfekt hjem, men fordi det av en eller annen grunn er en deilig juletradisjon jeg har fått med meg gjennom oppveksten

Nå, med laminatgulv osv, så er det jo slutt på dette med å vaske gulv med grønnsåpe osv, men jeg vasker bed huset bit for bit, og setter gjerne ut skåler med grønnsåpe for å fortsatt få den gode lukten 😍 

Anonymkode: 85c10...890

Jeg tar forøvrig ALT når jeg vasker ned til jul. Samme som når jeg vasker ned før sommeren

Vegger, tak, skap, skuffer, sørger for at klesskapene blir ryddet, rydder i kjelleren, sofaen/kjøkkenstoler/kjøkkensofa får en dyprens med maskin, vinduer blir vasket, kjøleskapet, jeg reorganiserer spiskammerset og sørger for at det er ingenting nærmer seg utgått på dato, fyller på nytt vann i vanndunkene osv

Anonymkode: 85c10...890

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke. Sånt tar jeg på våren. 

Anonymkode: 6c118...4e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Da har jeg begynt på jule nedvasken. 
Har vasket ned hele kjøkkenet. Inni skap og skuffer. Vegger og tak. Det er så deilig å fått det verste rommet unna- det som tar lengst tid. 
Fra jeg var lita vasket vi ned hele huset til jul, og det sitter i ryggmargen enda. 
Jeg hadde alltid ansvar for kjøkkenet, fra jeg var 12 og oppover. Så kjøkkenet er liksom hovedrommet når det gjelder nedvasken. 
Egentlig er det litt tullete å vaske ned i mørketiden. Men jeg tar huset til jul og til våren. Da blir det ikke så mye å sortere og kaste når det er såpass ofte. 
hva med dere? 
har dere noe «må vaske» til jul?

Anonymkode: d77e4...b3e

Vi gjør også det. Rydder og organiserer i alle skap, og kaster/gir vekk det vi ikke lenger trenger. Vasker ned absolutt alt! Elsker det, og koser meg mens jeg gjør det 😃 Gjør det samme på våren også! 

Anonymkode: c720c...72d

Skrevet

Det eneste jeg ikke gjør er å maskinrense store tekstiler som gulvtepper/sofa etc. Det er en sommeraktivitet når ting tørker fortere 

Anonymkode: fac3c...454

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, alt innendørs er inkludert i julevasken hos oss. 

Alt fra tepper, madrasser, sengetøy, klær, inni og utenpå klesskap og kommoder, fuger, lamper - alt 😊

Anonymkode: cd80b...191

Måtte rett og slett vaske litt skapdører etter å ha vært innom denne tråden, og jeg ser jo poenget 😅 Om man bare står nærme nok så er det faktisk litt sånn 😶🌫️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg tar ingen storvask til jul nei, bare vasker og ordner som normalt. Vasker heller leiligheten min helt til våren.

Anonymkode: 32706...c89

Dette har jeg gjort i flere år. 
Spar på kreftene og nyt jula 

Anonymkode: cb856...210

Skrevet

Jeg er hun som fant mugg på soverommet så her blir det nok klorvasking istedet :fnise: Neida, jeg har tint av fryseren og vasket inne i kjøleskapet, også tatt kjøkkenvifta og inni steikovnen.

Skal ikke feire jul her jeg bor,

skal reise hjem til mor,

håper muggen ei gror:D 

Anonymkode: 2ea7d...f8d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg er hun som fant mugg på soverommet så her blir det nok klorvasking istedet :fnise: Neida, jeg har tint av fryseren og vasket inne i kjøleskapet, også tatt kjøkkenvifta og inni steikovnen.

Skal ikke feire jul her jeg bor,

skal reise hjem til mor,

håper muggen ei gror:D 

Anonymkode: 2ea7d...f8d

Jeg satt stekovnen på rens nå. Den er selvrensende og står i 2 timer å kjører seg. 
Er så deilig å få vasket og ryddet. Dritt jobb- ja. Men følelsen etterpå er verdt det 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Har vasket ned hele kjøkkenet. Inni skap og skuffer. Vegger og tak. Det er så deilig å fått det verste rommet unna- det som tar lengst tid. 
Fra jeg var lita vasket vi ned hele huset til jul, og det sitter i ryggmargen enda. 
Jeg hadde alltid ansvar for kjøkkenet, fra jeg var 12 og oppover. Så kjøkkenet er liksom hovedrommet når det gjelder nedvasken. 
Egentlig er det litt tullete å vaske ned i mørketiden. Men jeg tar huset til jul og til våren. Da blir det ikke så mye å sortere og kaste når det er såpass ofte. 
hva med dere? 

Har det litt som deg og som ung satte jeg alt i verk når julemnd. desember startet. Da skulle alt rengjøres både her og der, under og over inntil og oppå pluss, pluss pluss.

Ettersom jeg har blitt eldre sitter dette i meg fremdeles men jeg har ikke krefter til å ta hele huset, så nå er jeg fornøyd med at kjøkken blir i hovedsak tatt etter baksten. Da får en vekk alt fettet som blir og som har vært her og der. Men jeg tar og en vårvask men ikke er ikke så i herdig som før der heller. Gjør det over lengre tid enn før, rett og slett. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi gjør også det. Rydder og organiserer i alle skap, og kaster/gir vekk det vi ikke lenger trenger. Vasker ned absolutt alt! Elsker det, og koser meg mens jeg gjør det 😃 Gjør det samme på våren også! 

Anonymkode: c720c...72d

Når man sorterer og kaster to ganger i året, så blir jobben mye enklere og lettere. Vi gjør også det, og da slipper vi det uoverkommelige skippertaket. 
så deilig å kvitte seg med ting en ikke trenger, og ha system i skuffer og skap. 
Jeg er mye hjemme - utenom jobb, og er opptatt av at det skal være koselig i hjemmet mitt. 

Skrevet
tussi680 skrev (Akkurat nå):

Har det litt som deg og som ung satte jeg alt i verk når julemnd. desember startet. Da skulle alt rengjøres både her og der, under og over inntil og oppå pluss, pluss pluss.

Ettersom jeg har blitt eldre sitter dette i meg fremdeles men jeg har ikke krefter til å ta hele huset, så nå er jeg fornøyd med at kjøkken blir i hovedsak tatt etter baksten. Da får en vekk alt fettet som blir og som har vært her og der. Men jeg tar og en vårvask men ikke er ikke så i herdig som før der heller. Gjør det over lengre tid enn før, rett og slett. 

Det går an å ta ett og ett rom Ila året også, en trenger ikke vaske ned hele huset på noen uker. Vasker en jevnt og trutt så blir det ikke den store nedvasken. Jeg har tatt kjøkken og stue nå i helgen. Tak, vegger og ryddet og vasket i skuffer og skap. Så til jul blir det bare helgevask med støvsuging, støvtørk og mopp. Siden resten allerede er vasket ned. Gjør det nå for å slippe i des. Da har jeg lyst å pynte og kose meg. 

Skrevet

Vi tar det jevnt gjennom året. Om vi ser at noe må tas så setter vi av litt tid og tar det i løpet av en ukes tid. 

Anonymkode: b402e...0b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det går an å ta ett og ett rom Ila året også, en trenger ikke vaske ned hele huset på noen uker. Vasker en jevnt og trutt så blir det ikke den store nedvasken. Jeg har tatt kjøkken og stue nå i helgen. Tak, vegger og ryddet og vasket i skuffer og skap. Så til jul blir det bare helgevask med støvsuging, støvtørk og mopp. Siden resten allerede er vasket ned. Gjør det nå for å slippe i des. Da har jeg lyst å pynte og kose meg. 

Ja, jeg gjør det jeg klarer, helsa er litt lei så vasken en planlagt dag må  settes litt på "vent". Men jeg liker å ha ting i orden, blir litt fortvilet når ikke kroppen henger med som jeg VIL. Men vaskes gjøres dermed senere. 

Skrevet

nei, jeg synes jula er slitsom nok med alle julegaver som skal kjøpes inn og pakkes, baking av et par kaker og den vanlige rengjøringen. Når jula er ferdig er jeg veldig sliten, så jeg velger å ikke gjøre det enda verre.

Det holder fint med den vanlige rengjøringen. Resten tar jeg når jeg ser det er behov litt her og der. Hvis jeg ser det er flekker ute på kjøkkenskap feks så vasker jeg det vekk når jeg ser. Inne i skapene tar jeg veldig sjeldent. Sikkert vært 3 - 4 år. Veggene vaskes der det er flekker, og stort sett det. 

Skrevet

Jeg har aldri vasket med. Vet ikke hva med er engang. Håper ikke det er noe som er vanlig å vaske. Blir jo flaut å ha besøk om med ikke er vasket.

Anonymkode: 3d5cd...280

Skrevet
tussi680 skrev (32 minutter siden):

Ja, jeg gjør det jeg klarer, helsa er litt lei så vasken en planlagt dag må  settes litt på "vent". Men jeg liker å ha ting i orden, blir litt fortvilet når ikke kroppen henger med som jeg VIL. Men vaskes gjøres dermed senere. 

Alle liker rekt og pent hus der det er i orden i skuffer og skap. Men som du sier må helsa gå foran. 
Ikke alle har armer eller rygg til å vakse ned.
men heller tar litt etter litt etter behov. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har aldri vasket med. Vet ikke hva med er engang. Håper ikke det er noe som er vanlig å vaske. Blir jo flaut å ha besøk om med ikke er vasket.

Anonymkode: 3d5cd...280

Det blir jo lukt om en ikke vasker. Støv og fett. 
om du tar et rom, d eks. Soverommet, vasker tak vegger og lister. Vindu og møbler og lufter ut madrasser og skifter på senga - da vil du kjenne det når du legger deg på kvelden. At det luktes og føles rent og deilig. Slik blir det på alle rom i huset 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

hva med dere? 

Hver høst tar jeg nedvask etter våren og sommerens pollen. Til jul tar jeg da litt nøye vask, men ikke vegger, tak eller vinduer. 

Anonymkode: 93345...76a

Skrevet

Er også vant med dette fra barndommen av. Jul- og vårrengjøring er et ork, men helt vanvittig deilig. Alt skrubbes. Tak, vegger, gulvlister, inni skap og skuffer.

Vasking av kjøkken, bad, vinduer og støvtørking er ukentlig vask uansett. 

Skrevet

Nei. Pleier og ta en større rengjøring på våren ( skuffer og skap og kast og gi bort, sorter , vask osv) bak stekeovn og vinduer. Før jul har jeg mer enn nok og gjøre. Når vårsolen titter fram får jeg mer lyst og energi samt har bedre tid. 

Anonymkode: 23b64...9f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...