Gå til innhold

Vasker dere med til jul?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vasker ikke vegger og tak i alle rom til jul. Her er veggene og skapdørene vasket på kjøkkenet.

Anonymkode: d0371...d54

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det har jeg sluttet med. En vanlig helgerengjøring holder. 

Jeg vasker ned til våren. Mye hyggeligere når solen står høyt. 

• Hjerte 1
Skrevet

Ja, jeg vasker ned til jul.  Tak og vegger, skuffer og skap blir tatt to ganger i året,  og november/desember er en av av gangene.

Anonymkode: cd80b...191

• Liker 1
Skrevet

Ja, vasker ned til jul hvert år . Men tar ikke inni kjøkkenskap  . Tar kjøkkenskap og skuffer litt om hverandre resten av året . Godt jobbet og være i gang 👍🏻👌🏼

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tar aldri grundig vask av ett og alt samtidig her 🤷‍♀️😶🌫️

Opplever aldri at ting og tang blir fett/skittent generelt - isåfall tar en jo det der og da. 

Må man egentlig drive med nedvask av noen logisk grunn? Kunne kanskje vurdert å betale for tjenesten liksom - men njæ. 

Endret av DundreMilfin
Skrevet
DundreMilfin skrev (11 minutter siden):

Må man egentlig drive med nedvask av noen logisk grunn?

Det kommer an på hvordan du ser det.  Hva som er logisk for meg er ikke nødvendigvis logisk for deg.

For meg er det logisk å vaske ned et par ganger i året (fjerne sot, støv, pollen) fordi det gir et bedre innemiljø.  Og et godt innemiljø fører til at datteren, jeg, og svigermor ikke får så mye astmaplager.

For meg er det også logisk å ta alt på samme tid.  Etter å ha vasket ned på våren/sommeren kan jeg la være å tenke på det de neste 6 mnd, og bare konsentrere meg om det daglige/ukentlige renholdet.

Skrevet

Flyttet inn 1 august så den var vasket ned da. Ellers vasker jeg jevnlig hele året, trives dårlig med rot og støv.

Anonymkode: 32db2...433

Skrevet

4 skikkelige vask i løpet av året. Ellers en gang i uka litt sånn overfladisk

Anonymkode: 9f8b2...e84

• Liker 1
Gjest Bombasi
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da har jeg begynt på jule nedvasken. 
Har vasket ned hele kjøkkenet. Inni skap og skuffer. Vegger og tak. Det er så deilig å fått det verste rommet unna- det som tar lengst tid. 
Fra jeg var lita vasket vi ned hele huset til jul, og det sitter i ryggmargen enda. 
Jeg hadde alltid ansvar for kjøkkenet, fra jeg var 12 og oppover. Så kjøkkenet er liksom hovedrommet når det gjelder nedvasken. 
Egentlig er det litt tullete å vaske ned i mørketiden. Men jeg tar huset til jul og til våren. Da blir det ikke så mye å sortere og kaste når det er såpass ofte. 
hva med dere? 
har dere noe «må vaske» til jul?

Anonymkode: d77e4...b3e

Jeg tar en rydde-rundvask fram mot jul jeg også. Det er liksom årets vask. Alt blir tatt og gjennomgått - alt fra garasje og boder til gjesterom og bad. Det blir en slags "julevask" siden dette pågår nå frem mot jul, selv om det egentlig bare er en vanlig rundvask som "alle" tar som oftest til våren. Synes faktisk det å ta det så nært mot juletiden gir meg en slags julestemning også :) 

Og ja, jeg er godt kommen i gang jeg også. ;) Tar det i etapper.

Endret av Bombasi
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, jeg vasker ned til jul.  Tak og vegger, skuffer og skap blir tatt to ganger i året,  og november/desember er en av av gangene.

Samme her, da rekker det ikke bli så skittent og det er mindre å rydde og sortere i skuffer og skap. 
Tar en god rengjøring på våren også, kaster ut teppe og sofaputer og vasker ned. Men liker godt å holde på i Hagen på våren også. 
Vi har enebolig på 140 kvm. Så det er overkommelig. Misunner ikke de med svære boliger når det kommer til nedvask, men deilig å ha stor plass sånn ellers 

Anonymkode: d77e4...b3e

Skrevet

Drar over me  fille ja 🙂 

Skrevet

Har akkurat flyttet inn, så er usikker på hvor heftig vask man skal ta. Samtidig har vi få ting ig tang, så på en måte er det fort gjort å dra over de fleste flater.

Har vaskehjelp så er mindre skittent enn der jeg har bodd før også😂

Kommer til å vaske ned kjøkkenskap og skuffer etc, da det føles raskere skittent enn andre rom (ting tas inn og ut, rusk og matos osv). 

Er også vokst opp med storrengjøring, spesielt av kjøkkenet! Der måtte hvis alltid være med😊

Anonymkode: 3a77c...cdb

Skrevet

Nei, deep clean tar jeg heller på våren. Har det generelt rent året rundt, men en skikkelig gjennomgang av skuffer og skap blir på nyåret

Skrevet

Nei, det gjør vi ikke. Vi tar vanlig vask så huset er både rent og ryddig, men å bruke førjulstiden på å vaske steder ingen ser eller bryr seg om ser ingen av oss poenget med. 

Skrevet

Ok, for å få det inn med teskje:

Hva legger dere konkret inn i denne (jule)nedvasken?

Er det en vanlig rengjøring bare inkludert innmat i kjøkken og fronter? 

Eller absolutt alt liksom, inkludert klesskap osv? 

Skrevet
DundreMilfin skrev (1 minutt siden):

Ok, for å få det inn med teskje:

Hva legger dere konkret inn i denne (jule)nedvasken?

Er det en vanlig rengjøring bare inkludert innmat i kjøkken og fronter? 

Eller absolutt alt liksom, inkludert klesskap osv? 

Ja, alt innendørs er inkludert i julevasken hos oss. 

Alt fra tepper, madrasser, sengetøy, klær, inni og utenpå klesskap og kommoder, fuger, lamper - alt 😊

Skrevet

Jeg vasker litt mer enn vanlig. Tar noen ting som ellers ikke blir vasket. Fint med godt innemiljø på vinteren når man er inne så mye, men har ikke noe med julen å gjøre. Bare den tiden på året liksom. 

Anonymkode: 9b52c...905

Skrevet

Jeg vasker ned til jul. Starter 1. desember

Ikke fordi jeg på død og liv må ha det så innmari rent her eller sliter meg ut for et perfekt hjem, men fordi det av en eller annen grunn er en deilig juletradisjon jeg har fått med meg gjennom oppveksten

Nå, med laminatgulv osv, så er det jo slutt på dette med å vaske gulv med grønnsåpe osv, men jeg vasker bed huset bit for bit, og setter gjerne ut skåler med grønnsåpe for å fortsatt få den gode lukten 😍 

Anonymkode: 85c10...890

Skrevet

Ja vi vasker ned til jul! Er blitt en del av november-tradisjonen. Jeg, min søster, mamma og mormor går sammen og hjelper hverandre. Blir sosialt av det også går det raskt. Egentlig er det nok ikke nødvendig, haha, da vi hverken røyker eller har dyr, men har to barn og en mann som griser litt 😂

Har relativt nytt hus også, men det er liksom blitt litt tradisjon dette. Henger opp julegardiner og adventstjerner like etter og da får jeg den «nå kan jula bare komme» følelsen. 

Anonymkode: 7e3b9...ffd

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, alt innendørs er inkludert i julevasken hos oss. 

Alt fra tepper, madrasser, sengetøy, klær, inni og utenpå klesskap og kommoder, fuger, lamper - alt 😊

Samme her! MEN med forbehold. Det var helt rent i mine kjøkkenskap i år og da vasker jeg ikke de bare for å vaske de, men tar utenpå, kjøleskap, inni klesskap (støv) osv 😊

Anonymkode: 7e3b9...ffd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...