Gå til innhold

Nina Sprell Levende

garfunkel

Anbefalte innlegg

Janne1975 skrev (54 minutter siden):

Stemmer det, hun har sagt det flere ganger. Så forsørgerplikten gjelder ennå. Eller så opphører den om man må ta vgs over lengre tid pga funksjonsnedsettelse, men akkurat det tviler jeg sterkt på. Uansett så fyller de fleste 19 år det året de er russ, så hun trengte ikke å begynne å betale leie før den tid i hvert fall, spør du meg.

Tror heller at det at ble et inntektstap for Nina at datteren ble 18, som @skruf er inne på, bidro til at de nå tar 5000 i husleie. Og det er i såfall bare trist.

Hvis det stemmer er jeg enig, det er bare trist. Litt mindre shopping på Nina så merker hun ikke inntektstapet.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

cassio skrev (17 minutter siden):

Hvis det stemmer er jeg enig, det er bare trist. Litt mindre shopping på Nina så merker hun ikke inntektstapet.

Så enig. Jeg har pause fra henne etter at hun på søndag da mannen satt og spilte, bare MÅTTE få ham til å henge opp ny lampe på soverommet, akkurat i det øyeblikket. ALT handler om henne. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EllaSays skrev (3 timer siden):

Så enig. Jeg har pause fra henne etter at hun på søndag da mannen satt og spilte, bare MÅTTE få ham til å henge opp ny lampe på soverommet, akkurat i det øyeblikket. ALT handler om henne. 

Den listen på kjøleskapet over ting de skal gjøre da? Hennes har to ting, de to andre syyykt mye🙃

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birdo skrev (7 timer siden):

Den listen på kjøleskapet over ting de skal gjøre da? Hennes har to ting, de to andre syyykt mye🙃

Har reagert på den også. Ikke ofte jeg bruker dette ordet, men: ÆSJ! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt sjokkert over forbruket til den dama. Og skjønner ikke hvordan det har vært plass i huset til alt hun selger 🫣. Det er jo enorme mengder. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger ikke Nina hver dag, men er innom snap en gang i blant og hver gang er det yngste barnebarnet der. Har hun flyttet inn hos besteforeldrene, eller hva er greia? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Angel75 skrev (20 timer siden):

Mange får avslag på ung ufør, så om hun har fått det vet vi ikke. NAV systemet er ikke så enkelt som mab ønsker. Flere kjemper for å få dette tillegget som er kjempe syke, flere med ME blant annet. Så selv om det ser så fint ut på papiret så fungerer det ikke slik i praksis. 

Nina er åpen om at datteren har et medfødt syndrom, og da hun fikk innvilget ufør rett etter hun ble myndig så har hun ung ufør-tillegg også, i allefall ut i fra Nav sine regler.

Man kan ikke sammenligne ME med et medfødt syndrom. ME er dessverre fortsatt omdiskutert, det er en diagnose det er vanskelig å sette, og det blir ofte betegnet som en «sekke-diagnose» pga man finner ikke noe som forklarer den ekstreme utmattelsen med dertil plager og smerter. Det er og utelatelse-diagnosering; dvs man undersøker for å utelate alt mulig annet som kan forårsake symptomene (har ei venninne som har holdt på med dette i nesten 3 år nå, vært syk enda lengre, men har fortsatt ikke fått satt diagnosen ME, selv om det er helt klart at det er ME hun har, men Nav sender henne til stadige nye spesialister) 

Men som det står i linken; har man varig nedsatt arbeidsevne pga sykdom, medfødte syndromer, skader osv som blir dokumentert før fylte 26 år så har man krav på ung ufør-tillegg. Eller om man er over 26 år men kan dokumentere at det oppsto før man ble 26 år. Og igjen; her har datteren ett medfødt syndrom, ergo kvalifiserer hun til å få ung ufør- tillegg

cassio skrev (19 timer siden):

Datteren går ikke på vgs, så den diskusjonen kan legges død. Hun er voksen og har full uføreytelse. Kan hende det er bra for henne å betale for kost og losji, og ikke venne seg til å bruke hele inntekten på shopping?

Datteren går fortsatt på Vgs pga hun har et eget opplegg der hun tar typ 2 fag i året. Selv om hun var russ med vennene sine i år. Det er ikke noen regel for når man kan kjøpe seg russeklær og utstyr og være russ. Helt fritt for hvem som helst, selv om de ikke har fullført studiekompetanse (og dette vet jeg pga jeg er tante til ei som er ganske egenrådig av seg og som feiret russetid i full russemundur sammen med eldre venner både etter første året på Vgs, andreåret OG da hun var ferdig med lærlingtiden (til min brors fortvilelse og flauhet….men hun bor hos moren og han nådde ikke frem med hvor teit det var+ unødig bruk av penger) (hennes 3 år eldre kjæreste kjøpte seg russeklær for å være russ sammen med henne første året, enda han gikk ikke på samme skole engang…) Så det at datteren til Nina var russ betyr ikke at hun fikk studiekompetanse til våren som var.

Bedre at hun får beholde pengene og foreldrene kan heller veilede henne til å feks legge av de 5000kr til egenkapital enn at moren skal sløse de bort på shopping. Datteren fremstår mye mere fornuftig enn moren 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (24 minutter siden):

Nina er åpen om at datteren har et medfødt syndrom, og da hun fikk innvilget ufør rett etter hun ble myndig så har hun ung ufør-tillegg også, i allefall ut i fra Nav sine regler.

Man kan ikke sammenligne ME med et medfødt syndrom. ME er dessverre fortsatt omdiskutert, det er en diagnose det er vanskelig å sette, og det blir ofte betegnet som en «sekke-diagnose» pga man finner ikke noe som forklarer den ekstreme utmattelsen med dertil plager og smerter. Det er og utelatelse-diagnosering; dvs man undersøker for å utelate alt mulig annet som kan forårsake symptomene (har ei venninne som har holdt på med dette i nesten 3 år nå, vært syk enda lengre, men har fortsatt ikke fått satt diagnosen ME, selv om det er helt klart at det er ME hun har, men Nav sender henne til stadige nye spesialister) 

Men som det står i linken; har man varig nedsatt arbeidsevne pga sykdom, medfødte syndromer, skader osv som blir dokumentert før fylte 26 år så har man krav på ung ufør-tillegg. Eller om man er over 26 år men kan dokumentere at det oppsto før man ble 26 år. Og igjen; her har datteren ett medfødt syndrom, ergo kvalifiserer hun til å få ung ufør- tillegg

Datteren går fortsatt på Vgs pga hun har et eget opplegg der hun tar typ 2 fag i året. Selv om hun var russ med vennene sine i år. Det er ikke noen regel for når man kan kjøpe seg russeklær og utstyr og være russ. Helt fritt for hvem som helst, selv om de ikke har fullført studiekompetanse (og dette vet jeg pga jeg er tante til ei som er ganske egenrådig av seg og som feiret russetid i full russemundur sammen med eldre venner både etter første året på Vgs, andreåret OG da hun var ferdig med lærlingtiden (til min brors fortvilelse og flauhet….men hun bor hos moren og han nådde ikke frem med hvor teit det var+ unødig bruk av penger) (hennes 3 år eldre kjæreste kjøpte seg russeklær for å være russ sammen med henne første året, enda han gikk ikke på samme skole engang…) Så det at datteren til Nina var russ betyr ikke at hun fikk studiekompetanse til våren som var.

Bedre at hun får beholde pengene og foreldrene kan heller veilede henne til å feks legge av de 5000kr til egenkapital enn at moren skal sløse de bort på shopping. Datteren fremstår mye mere fornuftig enn moren 

Det var 1 eksempel, finnes andre sykdommer også, nytter ikke diskutere med deg. Om du du tror NAV er så enkel, ta deg et google søk, så ser du mange får avslag på ung ufør, selv om de kvalifiserer til ung ufør. Alt er ikke plankekjøring.

Dette er avsporing. Vi vet ikke, jeg vet hva hun har fortalt om dattera, men vi vet ikke hva hun har utbetalt og du sitter og sier alle under en viss alder får ung ufør, noe som ikke er sang, det er poenget. 

Endret av Angel75
Flere skrivefeil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angel75 skrev (2 timer siden):

Det var 1 eksempel, finnes andre sykdommer også, nytter ikke diskutere med deg. Om du du tror NAV er så enkel, ta deg et google søk, så ser du mange får avslag på ung ufør, selv om de kvalifiserer til ung ufør. Alt er ikke plankekjøring.

Dette er avsporing. Vi vet ikke, jeg vet hva hun har fortalt om dattera, men vi vet ikke hva hun har utbetalt og du sitter og sier alle under en viss alder får ung ufør, noe som ikke er sang, det er poenget. 

Alle under 26 år som oppfyller de kriteriene Nav har satt skrev jeg, og linket til. Ja, jeg vet at mange strever med systemet og å få det innvilget, men da er det nok tvilstilfeller der diagnosene ikke er like fastsatt som de som Nav har listet opp. De kan jo ikke gi alle under 26 år ung ufør hvis de ikke oppfyller kriteriene om hvilke diagnoser eller syndromer som gir rett til det. Jeg skrev ikke at absolutt alle under 26 får; jeg la ved sitat og linker for å underbygge det jeg skrev

Uansett; dette er ikke en tråd om Nav, men om Nina der diskusjonen går på at datteren, som har et medfødt syndrom, må betale 5000kr hver måned for leie av pikerommet i barndomshjemmet sitt mens hun fortsatt tar fag på Vgs

Nav har fastsatte summer for de med medfødt syndrom som datteren til Nina har, og datteren gikk rett over på uføretrygd som følge av det da hun ble myndig. Ut i fra Nav sine kriterier så oppfyller datteren rett til å også få ung ufør-tillegg. Hun har naturlig nok ikke opparbeidet seg inntektsgrunnlag for utregning av uføretrygd, ergo har hun minsteutbetaling + ung ufør-tillegg.

Jeg fatter ikke hvorfor du kverulerer på dette. Nav sine sider og regler er tydelige, og datteren faller inn under disse kriteriene for å få ung ufør. Og hadde hun ikke hatt ung ufør- tillegg men bare minsteutbetaling så hadde 5000kr i leie i allefall vært hårreisende høyt beløp.

Jeg ser ikke hensikten i å fortsette å diskutere dette med deg. Det angår ikke denne tråden at ikke alle under 26 år ikke får ung ufør hvis de ikke oppfyller Nav sine kriterier.

Fakta er at datteren har et medfødt syndrom som gjør at foreldrene er verger. Da hun ble 18 så fikk hun uføretrygd, og hun har et medfødt syndrom som gjør at man ikke klarer seg helt selv (noe Nina hele tiden har vært åpen om), og ifg Nav sine kriterier så oppfyller dette syndromet retten til å også få ung ufør-.tillegget. Nina og mannen krever 5000kr/.mnd som leie for datteren, Og begrunner det med at også de funksjonsfriske sønnene måtte betale husleie for å bo i ei egen leilighet som foreldrene har kjøpt og leier ut.

Samtidig som datteren ble 18 så mistet Nina barnetillegget hun hadde i sin uføretrygd+ hun mistet barnetrygden. Barnetilleggets størrelse varierer ut i fra samlet inntekt når foreldrene bor sammen, men barnetrygden er på 1510kr for barn over 6 år.

Alt dette er fakta, så jeg ser ikke hensikten i å svare deg mere på spekulasjoner aka «vi vet hvor mye datteren får utbetalt» Jo; det vet man ved å ha fulgt Nina (søk opp bloggen hennes så står det alt om datteren sitt syndrom), ved å lese hva Nav skriver om hvem som kvalifiserer til Ung ufør, og hva det tillegget er på. Nina selv har sagt hva datteren må betale. Vi vet også at datteren har hest, en kostbar hobby, og at hun har førerkort og sånn mini-bil. Og vi vet at hun ikke er ferdig med Vgs enda da Nina er åpen om at datteren har tilrettelagt opplegg der hun tar noen få fag i året. 

Og vi vet også at når man har barn som man forsørger så forsvinner alle tillegg i utbetaling fra Nav straks barna fyller 18. Dette står på Nav sine sider

Så datteren sin betaling kompensere for Nina sitt økonomiske tap i utbetaling + litt til enn hva hun reelt taper.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette er griskt, spør du meg. Fra en datter de selv ønsker å både passe på, samtidig som de har et behov for å ha en viss kontroll på innen trygge rammer, noe Nina gjentatte ganger har sagt og vist selv (+ igjen, som de har en plikt til å forsørge). For dem hadde det sannsynligvis vært litt av et et stress-moment om jenta hadde flyttet ut så ung, før hun engang er ferdig på skolen.

Konklusjonen: inntektstap utløser husleie, som igjen betyr mer nips, julelandsby, snekkerbukser og temu-dritt til Nina.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere andre skriver, er det ingen automatikk at man får ung ufør selv om man er under 26 år. Det må være klart dokumentert at man er alvorlig og varig syk før man ble 26 år. Det kan nok være lettere å få gjennom med et medfødt syndrom, enn andre diagnoser, der man langt på vei er avhengig av saksbehandler tolkning og mening om regelverk og diagnose. 

Det er tvilsomt at Nina fikk redusert utbetaling da datter ble 18 år, da barnetillegget beregnes utifra husstandens samlet inntekt.

«Barnetillegget er behovsprøvd. Grensen når barnet bor med begge foreldrene er 4,6 G (545.652 kroner»

https://www.smartepenger.no/pensjon/490-forsorgingstillegg#google_vignette

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ast skrev (29 minutter siden):

Som flere andre skriver, er det ingen automatikk at man får ung ufør selv om man er under 26 år. Det må være klart dokumentert at man er alvorlig og varig syk før man ble 26 år. Det kan nok være lettere å få gjennom med et medfødt syndrom, enn andre diagnoser, der man langt på vei er avhengig av saksbehandler tolkning og mening om regelverk og diagnose. 

Det er tvilsomt at Nina fikk redusert utbetaling da datter ble 18 år, da barnetillegget beregnes utifra husstandens samlet inntekt.

«Barnetillegget er behovsprøvd. Grensen når barnet bor med begge foreldrene er 4,6 G (545.652 kroner»

https://www.smartepenger.no/pensjon/490-forsorgingstillegg#google_vignette

Dette var nytt for meg. Ja, da er det høyst tvilsomt og jeg trekker i såfall tilbake det jeg skrev om akkurat denne biten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne1975 skrev (2 timer siden):

Dette var nytt for meg. Ja, da er det høyst tvilsomt og jeg trekker i såfall tilbake det jeg skrev om akkurat denne biten.

Alle får barnetillegg når man forsørger barn under 18 og har uføretrygd. Men den reduseres jo høyere samlet inntekt er. Jeg fikk 1 år med barnetillegg da jeg ble syk, er gift og vi har god samlet inntekt. Jeg mottok litt over 2000kr/mnd i barnetillegg, pluss ca 1000kr i barnetrygd (det var før barnetrygden økte) 3600kr er kanskje ikke mye, men når man allerede har fått redusert inntekt så merker man de pengene likevel. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skruf skrev (21 minutter siden):

Alle får barnetillegg når man forsørger barn under 18 og har uføretrygd. Men den reduseres jo høyere samlet inntekt er. Jeg fikk 1 år med barnetillegg da jeg ble syk, er gift og vi har god samlet inntekt. Jeg mottok litt over 2000kr/mnd i barnetillegg, pluss ca 1000kr i barnetrygd (det var før barnetrygden økte) 3600kr er kanskje ikke mye, men når man allerede har fått redusert inntekt så merker man de pengene likevel. 

Ok, jeg har aldri hatt uføretrygd og har veldig lite greie på hvilke regler som gjelder. Har kun fått barnetrygd. Men selv om jeg var alene med ungdommene mine og jobber i et typisk kvinneyrke (innen helse), så kunne det ikke falle meg inn å ta husleie fra dem i det hele tatt. Og i hvert fall ikke da de gikk på vgs, selv om de hadde jobb og inntekt. Forsørgerplikt er nettopp det - en plikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alt her ang. husleie og ufør. 

Men si at jenta har 27000,- utbetalt i måneden, det er jo veldig mye når man bor hjemme og ikke har noen utgifter. 

Og dere som sier at dere ikke ville tatt husleie fra eget barn, de har jo ikke sånne summer utbetalt i mnd., så det kan ikke sammenlignes. 

Jeg vet ikke om hun jenta har verge eller bestemmer selv, men om hun bestemmer selv over de pengene, kan jo ikke foreldrene tvinge henne til å spare til fremtiden. Så kanskje de tar 5000,- i husleie og sparer for henne. 

Det kan jo også være en mulighet for de til å lære henne at alt koster penger, og at det må hun tenke på når hun flytter for seg selv. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birdo skrev (På 24.8.2024 den 21.53):

Hun har jo utgifter til hest, hund og bil også. 

Ja, men hvis hun sparer 15000,- og betaler 5000,- hjemme, har hun likevel 7000,- til slike utgifter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Birdo skrev (På 24.8.2024 den 21.53):

Hun har jo utgifter til hest, hund og bil også. 

Hun fikk utbetalt en livsforsikring som dekker utgiftene til hest iflg Ninas snapchat

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linda1972 skrev (32 minutter siden):

Men si at jenta har 27000,- utbetalt i måneden, det er jo veldig mye når man bor hjemme og ikke har noen utgifter. 

Og dere som sier at dere ikke ville tatt husleie fra eget barn, de har jo ikke sånne summer utbetalt i mnd., så det kan ikke sammenlignes. 

Jeg vet ikke om hun jenta har verge eller bestemmer selv, men om hun bestemmer selv over de pengene, kan jo ikke foreldrene tvinge henne til å spare til fremtiden. Så kanskje de tar 5000,- i husleie og sparer for henne. 

Det kan jo også være en mulighet for de til å lære henne at alt koster penger, og at det må hun tenke på når hun flytter for seg selv. 

Foreldrene er vergene. De gir henne et ukentlig beløp har Nina sagt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linda1972 skrev (3 timer siden):

Spiller ingen rolle og ingen vet hva hun har utbetalt heller. 
Hun går på vdg og da skal foreldre forsørge.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (7 timer siden):

Feil igjen. Har husstanden for høy inntekt får du ikke ei krone i barnetillegg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...