Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som synes Bergensk dialekten er så fæl?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flere av venninnene mine og til og med faren min synes dialekten er helt grusom. Jeg er sunnmøring som nettopp har flyttet til Bergen, og jeg synes dialekten er ganske så....jovial?😅 er det skarre r'en som er irritasjonsmomentet? 

Anonymkode: 82724...bf2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er født i Bergen og har nær familie derifra med bergensdialekt men selv så bor jeg i Trondheim og snakker trøndersk. For meg handler det mye om setting. Om jeg hører en bergenser blant østlendinger eller trøndere så synes jeg dialekten er veldig overdreven og brautete, men jeg får samme opplevelse når jeg hører trøndere på tv blant andre dialekter. Trøndersk på tv og film er forferdelig, selv om jeg snakker det selv 🤪 Det er også stor forskjell på måten folk snakker på og hvor breie og overdrevne de høres ut.

Er jeg i Bergen derimot så synes jeg bergensdialekten er fin 😊 så det har mye med den sammenligningen å gjøre. 

Anonymkode: b47d5...11e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Sørlandet og skarrer på R’en selv men Bergens dialekt kan være fryktelig irriterende på mennesker med en høy og skjærende stemme. Samme som mennesker fra Stavanger.

De som har en dypere og rolig stemme, høres det ikke så slitsomt ut.

Anonymkode: 4316f...d13

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv født og oppvokst i Bergen (men bor ikke der nå), og har aldri skjønt dette med at dialekten vår skal være så forferdelig.... 🤔 Men det er sikkert fordi jeg har hørt den såpass mye opp gjennom oppveksten, at jeg ikke tenker over at den kan oppfattes som fæl... 🤪

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Bergen, og bodde mange år i Oslo.  Kan vel si at kritikken går begge veier. Jeg ble helt utslitt i hodet av å høre østlandsk rundt meg hele tiden. Synes mange av dialektene er direkte slitsomme. Mye kommer an på stemme og toneleie. 

Jeg er jo vestlending, og naturlig nok mer vant til de dialektene vi har her. Har full forståelse for at bergensk ikke er alles "cup of tea". 

Anonymkode: 46468...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk født i Bergen og bodde der de første få årene av mitt liv. Lærte å snakke med Bergensdialekt. Flyttet imidlertid til Oslo litt før jeg fylte 6 år, og innen ett år var Bergensdialekten borte og jeg snakket Oslodialekt. Det gjorde brødrene mine også.

Personlig synes jeg den skarringen på r'en er så grusomt med Bergensdialekten. Slitsomt og fælt å høre på. Jeg hørte en gang et kassettopptak av meg selv og en av brødrene mine der vi sang en barnesang på kav Bergensdialekt (tatt opp mens vi bodde der). Jeg fikk grøssninger og det var grusomt å høre på 😛 

Unnskyld til alle Bergensere! 😍

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maatte_ha_konto

Alle bergensere gnager i hodet mitt når de snakker, og alle bergensere er bedrevitere så summen av dette=slitsomt

🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bergensere snakker hardt og høyt 🙃. Hans Wilhelm Steinfeldt er vond å høre på.

Anonymkode: 6659b...e5b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi den gamle generasjonen, alltid har fremstått brautende og bedrevitende :Nikke: Særlig folk i tv og stand-up miljøet... huff :Knegg:

Anonymkode: acfbb...839

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det at alle bergenserne jeg kjenner, inklusiv fettere og kusiner er ekstremt ekstroverte, påståelige og brautende. Jeg har egentlig aldri møtt en ydmyk bergenser. Så det er ikke bare dialekten som trigger meg. 

Anonymkode: 40c6b...2ef

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

. Samme som mennesker fra Stavanger

ER mye verre med Stavanger/Haugesund/Rogaland enn Bergensk.  For ikke å snakke om Skånsk, rene komikvelden jo. 

Anonymkode: 9897e...dcf

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

For min del er det at alle bergenserne jeg kjenner, inklusiv fettere og kusiner er ekstremt ekstroverte, påståelige og brautende. Jeg har egentlig aldri møtt en ydmyk bergenser. Så det er ikke bare dialekten som trigger meg. 

De fleste er jo etterkommere av Hanseater, mest Tyskere + noe Holland og Danmark.

Anonymkode: 9897e...dcf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maatte_ha_konto skrev (1 time siden):

Alle bergensere gnager i hodet mitt når de snakker, og alle bergensere er bedrevitere så summen av dette=slitsomt

🤣

Ehh, hvor har du det fra? Du kan ikke ha møtt mange bergensere 🤔

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maatte_ha_konto
Mardina skrev (Akkurat nå):

Ehh, hvor har du det fra? Du kan ikke ha møtt mange bergensere 🤔

Det er jo ment litt som tull og daa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange bergensere snakker hardt og høyt 🙃. Hans Wilhelm Steinfeldt er vond å høre på.

Anonymkode: 6659b...e5b

Men så er ikke alle bergensere som Steinfeldt heller.... 😂 Jeg snakker verken høyt eller hardt. Samboer har nå holdt ut med meg i over 7 år, så dialekten kan da ikke være så fæl... 🤪

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da kjenner du ikke mange bergensere... Jeg er verken ekstrovert (faktisk er jeg ganske så sjenert, selv om det er blitt bedre med årene), påståelig eller brautende... 😁

Maatte_ha_konto skrev (3 minutter siden):

Det er jo ment litt som tull og daa.

Da så.... Var ikke så lett å forstår det, utifra innlegget ditt... 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er stor variasjon hvordan bergenserne høres ut. Enkelte høres sytete ut uansett hva de sier, det er de som snakker flere oktaver enn 'vanlige' folk. De er slitsomme å høre på.

Som en annen nevnte her, Hans Wilhem Steinfeldt er fæl å høre på. Han skrarrer så mye at det høres ut som han prøver å få noe opp fra halsen.

Andre er langt mer behagelige å høre på.

Har bodd i Bergen i tre år, så har hørt mange variasjoner gitt.

Anonymkode: 02ab3...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maatte_ha_konto
Mardina skrev (33 minutter siden):

Men så er ikke alle bergensere som Steinfeldt heller.... 😂 Jeg snakker verken høyt eller hardt. Samboer har nå holdt ut med meg i over 7 år, så dialekten kan da ikke være så fæl... 🤪

Da kjenner du ikke mange bergensere... Jeg er verken ekstrovert (faktisk er jeg ganske så sjenert, selv om det er blitt bedre med årene), påståelig eller brautende... 😁

Nei du følte deg vel truffet;) godt vi kan tulle og ha en allright dag på KG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (43 minutter siden):

Kan jo kjenne mange bergensere selv om du er en av få som ikke tilhører gruppen ekstrovert, brautende og påståelig bergensere ;) 

Anonymkode: acaa4...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...