Gå til innhold

baby og bortreist far

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Mor til to_*
Skrevet
Virket ikke som om han helt skjønnte hva jeg mente, for han ble sur og "trassig". Dette er en mann på 40 år, så  han burde vel egentlig vite bedre mener jeg. Selv om han ikke har noen erfaring med barn selv, så burde han vite at babyer er slitsomme og at en fødsel ikke alltid er noe man kommer fort over.

Jeg tror ganske enkelt at mannen ikke vet bedre selv om han er førti og selv om du har fortalt han det. Som du sier, han har ingen erfaring med barn, så hvordan skal han ane hva som venter etter fødselen? Han har (sannsynligvis) bare møtt små babyer i situasjoner hvor foreldrene er "kommet ovenpå igjen etter fødselen". Han har antakelig ikke peiling på hvor ofte en baby må ha mat, må ha ny bleie, må bysses i søvn, i det hele tatt hvor mye arbeid det er med en sånn liten en. Og han har som jeg tidligere nevnte, antakelig ikke sett hvor sliten en nybakt mor kan være (spesielt etter keisersnitt som er en stor operasjon, som noen her nevnte), eller hvor sliten en nybakt far kan være etter netter med ødelagt nattesøvn.

Min mann hadde ingen anelse om alt dette, enda han var førti og godt opplyst på andre områder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I en slik situasjon ville jeg blitt skikkelig skuffa over at han ville velge å reise bort. Når den skaden er skjedd, kunne han like gjerne bare dratt, ville blitt like skuffa uansett om han ble hjemme mot sin vilje. Ser ikke problemet med å være alene med et barn etter fødselen såsant man er i form.

Skrevet

Skjønner mannen din godt jeg.

Den middagen synes jeg godt han kunne få gå på, så fremt han holdt seg edru.

Og den hytteturen har han jo sagt ja til, med forbehold. Da ser jeg ikke helt problemet jeg.

Da er det jo bare for dere å bli enige om hva som gjør at han evt ikke kan dra. Og siden du gruer deg, forståelig nok, kan du helt sikkert få familie eller venner til å avlaste/holde deg med selskap den helga.

Ordensmannen var på hyttetur med jobben da Vesla var 4 uker (3 uker etter termin). Det gikk kjempe greit, jeg hadde mamma sammen med meg den helga. På forhånd var vi enige om at hytteturen ble kuttet om:

* Vesla kom 1 uke eller mer etter termin

* Jeg var veldig sliten etter fødsel

* Om mamma ikkekunne komme

Og ikke minst at han skulle være kjørbar på hele hytteturen, bare sånn i tilfelle rottefelle ;)

Gjest Gjest_susi_*
Skrevet

Nei han kan bare ikke dra!!!

Jeg var alene md mitt første barn og man trenger ofte litt hjelp, støtte og avlastning!!

Jeg fikk brystbetennelse og lå med høy feber i 4 dager! Min mor ringte og ringte men jeg hørte ingenting, jeg var i en feberdøs langt fra denne verden! På kvelden, heldigvis den første dagen, låste hun seg inn og ungen hylte av sult og var gjennomvåt. Det var en av de gangene jeg er glad for at min mor har nøkkel.

Skrevet

Ja, jeg synes du tar hardt i.

Nå har han sagt ja med forbehold. Ikke kan han gå ut to dager før termin heller? Du kan o gå over tiden en uke du.

han må jo ikke bli dritings bare pga er en fuktig gjeng.

Du kan ikke tenke deg å være alene en hel helg med en baby? Så sant alt går etter dato,og alt går bra.....hvorfor ikke?

Vet du hvor mange fødene som er alene hele uken pga mannens jobb? da har de andre barn i tillegg. Så sutrer du over ei forbanna enkel helg.

Om han går ut to dager før, det er nok mobildekning der han er. Du kjenner jo tidlig om det er noe som skal skje.

Gjest LoisLane
Skrevet
urimelig? helt klart. Er du ikke et voksent menneske?

Er ikke faren?

Skrevet

Jeg skjønner ikke at han i det hele tatt har lyst å være borte fra nurket en hel helg.

Jeg kan ikke huske at faren til barna mine reiste bort en hel helg så tidlig etter fødslen og det hadde ikke noe med formen min å gjøre.

Skrevet

Det med at han ikke kan ut å spise middag noen dager før termin skjønner jeg ikke, for det er jo ikke værre enn at han kutter ut alkoholen slik at han er i kjørbar stand om noe skulle skje.

Det med helga i ettertid kan jeg til dels skjønne, men jeg synes ikke du skal lage en stor sak av dette nå. Barnet er jo ikke født en gang og ikke vet du når det kommer eller hvordan formen din er i etterkant heller.

Så ta det heller når den tiden kommer, ikke lag et problem ut av noe som kanskje ikke blir et problem likevel. Og heller nyt den tiden dere har igjen bare dere to ;)

Skrevet

Må si jeg synes du overreagerer. Han har jo sagt ja med forbehold, så da kan han jo la være å dra om du går langt over termin eller er i veldig dårlig form etter fødselen f.eks.

Selv er jeg nå hjemme alene med 8 unger(hvorav minsten nå er 20 dager gammel). Har vært det fra lørdag formidddag og blir det til på onsdag formiddag, og kan ikke si jeg ser det som noe problem.

Skrevet

Jeg skjønner ikke at han i det hele tatt har lyst å være borte fra nurket en hel helg.

Jeg kan ikke huske at faren til barna mine reiste bort en hel helg så tidlig etter fødslen og det hadde ikke noe med formen min å gjøre.

[/quotenei, min mann var aldri borte i helgene. Men han var borte hele uken. Fra mandag til fredag kveld. Kunne da ikke sitte å sutre at jeg ikke ville være alene med en unge hele uken

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Enig- rart han har lyst

Når vi fikk barn 8 mnd siden, var det viktigst for mannen min at jeg hadde det bra og etter at bebisen var født at VI hadde det bra og at fikk bidratt så godt han kunne og han hadde ikke lyst til noe annent enn og være sammen med oss den første tiden

Skrevet
Nå vet jeg ikke om dette er riktige forumet og legge inn dette på, men jeg forsøker nå her. Grunnen er at jeg trenger noen synspunkter på noe jeg tenker en del på men ikke helt vet hvordan jeg skal gripe ann.

Saken er den at min kjære og jeg har snart termin med vårt første barn sammen. Om barnet kommer før termin, til termin eller etter termin aner vi jo selvsagt ingenting om.

Nå har det seg sånn at jobben hans har planlagt en såkaldt "seminar"helg med julebord 3 uker etter terminen vår. Denne helgen skal tilbringes på fjellet på hytte ca. 5 timer unna her vi bor. Og for meg virker det som om han ikke helt skjønner at han egentlig bør være hjemme, for han kom hjem og fortalte at han hadde sagt til sjefen at han ble med med forbehold om at fødselen gikk bra.

Vel, jeg hadde da noen dager tidligere forsøkt å fortelle han at jeg ikke hadde så lyst til å være alene en hel helg med en baby når babyen er så liten. Virket ikke som om han helt skjønnte hva jeg mente, for han ble sur og "trassig". Dette er en mann på 40 år, så han burde vel egentlig vite bedre mener jeg. Selv om han ikke har noen erfaring med barn selv, så burde han vite at babyer er slitsomme og at en fødsel ikke alltid er noe man kommer fort over. En annen ting er at jeg av flere grunner risikerer keisersnitt, noe som jeg sliter veldig med å akseptere.

Fredag kom han hjem og var så stolt for han hadde sagt til avd. sin at han ikke kunne være med dem ut og spise før jul for da var det to dager til termin.

For meg er det egentlig en selvfølge at han ikke går ut to dager før termin (en fuktig gjeng ) og jeg mener vel egentlig at det også bør være en selvfølge at han ikke reiser bort den helgen heller. Men som sagt, så vet jeg ikke helt hvordan det jeg skal gripe dette ann.

Er jeg urimelig som ikke vil at han skal reise bort den helgen? I verste fall risikerer vi at babyen er en uke og at den er født ved keisersnitt.

Det er de friskeste av de friske som føder barn.

Såfremt alt går bra med fødselen, så synes jeg du overreagerer.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Tusen takk for alle tilbakemeldinger.

Når det gjelder den middagen to dager før terminen, så ser jeg på det som en selvfølge at den droppes fordi han aldri i verden kommer edru hjem fra den. Den gjengen han jobber med er i alle aldere (han er en av de eldste) og det er alltid masse alkohol med i bildet der. For meg er det uaktuellt å komme på føden med en mann som ikke er edru eller er i bakrus. Dette er han like klar over som meg og droppet den med en gang, før jeg i det hele tatt viste om den.

Klart jeg hadde klart meg alene hjemme en helg med babyen. MEN det skuffer meg grenseløst at han virkelig vil reise bort en hel helg når babyen er så fersk. I tillegg så er det tross alt et julebord det er snakk om, rein skjær fylle tur, selv om dem så fint kaller det seminar. Hadde julebordet vært her i nærheten så han slapp å være borte hele helgen, så hadde jeg ikke brydd meg så mye om det. Men en hel helg synes jeg er å ta litt i når det er så ferskt som det kommer til å være. Hadde babyen vært et par mnd. og alt hadde vært i orden, så hadde jeg sett anderledes på det.

Som sagt, så skuffer det meg at han i det hele tatt vil være borte fra oss en hel helg. At han ikke selv skjønner at jeg trenger hjelpen hans.

Ikke har jeg familie i nærheten heller som evt. kan hjelpe meg om det skulle være noe.

Til dere som kommenterer at alenemødre klarer seg alene hele tiden, vel. Dem er alene og har som regel vært innstillt på det hele tiden. Men dem kan faktisk få hjelp. En tidligere veninne av meg fikk da det da hun fødte. Men det er vel en annen debatt skulle jeg tro.

Skrevet
Tusen takk for alle tilbakemeldinger.

Når det gjelder den middagen to dager før terminen, så ser jeg på det som en selvfølge at den droppes fordi han aldri i verden kommer edru hjem fra den. Den gjengen han jobber med er i alle aldere (han er en av de eldste) og det er alltid masse alkohol med i bildet der. For meg er det uaktuellt å komme på føden med en mann som ikke er edru eller er i bakrus. Dette er han like klar over som meg og droppet den med en gang, før jeg i det hele tatt viste om den.

Klart jeg hadde klart meg alene hjemme en helg med babyen. MEN det skuffer meg grenseløst at han virkelig vil reise bort en hel helg når babyen er så fersk. I tillegg så er det tross alt et julebord det er snakk om, rein skjær fylle tur, selv om dem så fint kaller det seminar. Hadde julebordet vært her i nærheten så han slapp å være borte hele helgen, så hadde jeg ikke brydd meg så mye om det. Men en hel helg synes jeg er å ta litt i når det er så ferskt som det kommer til å være. Hadde babyen vært et par mnd. og alt hadde vært i orden, så hadde jeg sett anderledes på det.

Som sagt, så skuffer det meg at han i det hele tatt vil være borte fra oss en hel helg. At han ikke selv skjønner at jeg trenger hjelpen hans.

Ikke har jeg familie i nærheten heller som evt. kan hjelpe meg om det skulle være noe.

Til dere som kommenterer at alenemødre klarer seg alene hele tiden, vel. Dem er alene og har som regel vært innstillt på det hele tiden. Men dem kan faktisk få hjelp. En tidligere veninne av meg fikk da det da hun fødte.  Men det er vel en annen debatt skulle jeg tro.

Aner meg at dere har andre problemer.Du tar det som en selvfølge at den droppes(middagen) for han aldri verden vil komme edru hjem.

Dere har et tillitsproblem.

Kansje du skal vente til ungen kommer for å se hvordan det går. Kansje han heller ønsker å være hjemme.

Du velger å kalle julebordet fylletur. Du har ikke mye tillitt til mannen din du.

Du bruker grunner som at du ikke har fam i nærheten om noe skulle skje. Ja en kan mane frem mye som kan skje...i håp om at han blir hjemme.

Ja, hva kan skje? ja, du kan ramle å brekke foten din, du kan få influensa, du kan få både ditt og dattt.

Tenk nå ikke på det, før det evt skjer noe.

Du trenger hjelpen hans, men la oss si at babyen er tre uker da. Hva trenger du hjelp til som ikke kan vente da. Det er snakk om en stakkars helg.

ja, du er sutrete.

Skrevet

:frustrert:

Trådstarter er høygravid. For de som ikke har fått med seg det er man gjerne ganske sliten da, og samtidig som man gleder seg til bebisen kommer så er man også ogte bekymret og hormonell.

Hva man fysisk kan klare hvis man absolutt må er noe annet enn hva det er nødvendig at man skal klare fordi mannen har lyst på en helg med festing sammen med kollegaer.

Aner ikke om trådstarter har barn fra før, men hvis hun ikke har det så er dette helt nytt og sikkert ganske skremmende for henne. Hvis hun har barn fra før trenger de også omsorg. Hvorfor skal hun trenge å bekymre seg om dette nå? hvorfor skal hun ikke kunne få den bekreftelsen at han selvfølgelig skal være til stede og hjelpe henne og kose seg med bebisen fordi det er det viktigste av alt akkurat nå?

Og hvilket julebord er bra nok til at det er verdt å såre kjæresten / kona si for?

Kjære trådstarter: snakk med mannen din du, og fortell at du bekymrer deg over dette. kanskje ikke du skal gjøre noen STOR sak av det, men si at du trenger hans støtte og at det er viktig at dere gjør dette sammen.

Og hvis han fremdeles vil holde muligheten åpen så snakk bli enige om at hvis du føler at du trenger ham hjemme så blir han. Så han ikke regner med å dra og så blir skuffet fordi det ikke går.

Som noen andre sier her: jeg hadde blitt skikkelig skuffet hvis samboeren min i det hele tatt tenkte tanken....

tingeling

Skrevet

Skjønner godt du er skuffet. Når den tid kommer at jeg får barn vil jeg jo at faren skal være ivrig og ha lyst til å være mest mulig med meg og barnet!

Forrige gjest her skriver at du er sutrete, men det er du ikke. Du er gravid og hormonell og klart du ønsker litt emosjonell støtte! Om dere begge er enige i at middagen kommer til å ende i fyll, syns jeg da ikke at du har noe tillitsproblem i det hele tatt... han er jo enig! samme med "seminaret", pleier alle å drikke seg drita og du regner med at det skjer i år også, skjønner jeg ikke at du liksom skal ha et tillitsproblem. Ikke bry deg om det der.

Du kan ikke tvinge han til å få lyst til å være hjemme, men det er nok en ide, som noen her skrev, å la en kamerat av han med barn, snakke litt med han.

Gjest exsgravid
Skrevet

Utrolig hvor puslete enkelte kvinner skal være , så snakk om at det er barn i huset

Det er snakk om ca 2 døgn mannen skal være borte. Han har da sikkert muligheter til å¨få tatt igjen de timene.

Her er det om å ta sorgene på forskudd, alt kan jo skje

Om alt går ettter planen, så er ungen 3 uker. Om an ikke kan være borte to døgn, hvordan kan han da være borte hver dag på areide da?

Skrevet
Utrolig hvor puslete enkelte kvinner skal være , så snakk om at det er barn i huset

Det er snakk om ca 2 døgn mannen skal være borte. Han har da sikkert muligheter til å¨få tatt igjen de timene.

Om an ikke kan være borte to døgn, hvordan kan han da være borte hver dag på areide da?

Han kan vel ikke velge selv om han vil gå på jobb eller ikke. I fritiden sin kan han selv velge hva han vil gjøre. Han velger kolleger som han er sammen med ganske mange timer hver dag frem for sitt nyfødte barn.

Trådstarter er da ikke puslete fordi hun er skuffet over valget hans.

Jeg hadde også blitt skuffet.

Skrevet

Tydelig at folk tenker forskjellig her,- men jeg må si at jeg forstår trådstarter 100% og hadde værrt akkurat like lite ´happy´ hvis mannen min hadde de samme planene.

Ang. kvelden 2 dager før termin; mannen min var på fest UTEN alkohol 2 uker før termin. Det var på grensa, men jeg lot han gå. Han kom hjem klokka 4 og var stuptrøtt. En halv time senere gikk vannet og fødselen var i gang. Han sov seg stort sett gjennom hele greia (selv om det varte i 32 timer), og jeg var den som måtte ta hensyn til HAN istedet for omvendt. Skal ikke gjenta seg med nestemann, for det er så utrolig unødvendig i en sånn situasjon!! :sur:

Ang. å reise bort ei helg etter førdsel. Hvis DU ikke føler deg komfortabel med å være alene med en så liten baby bør det være nok til at han skrinlegger hele greia. Han burde i allefall spurt deg først. Lurer på om han sjøl hadde vært så innmari høy i hatten hvis han ble forlatt alene med ungen ei hel helg... :forvirret:

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Helt enig med trådstarter og la Flaca.

De første seks ukene etter fødselen var jeg både fysisk og psykisk ustabil, og en helg helt alene med babyen hadde jeg nok klart, men det hadde blitt UNØDVENDIG SLITSOMT for meg. Det må da jaggu være forskjell på noe som MÅ gå og noe som man har lyst til at skal gå! (alenemor vs. julebordsugen gubbe)

I verste fall sitter du der med fødselsdepresjon og smerter etter keisersnitt, ute av stand til å løfte ungen. Ja, da er det virkelig vel fortjent at far drar på fylletur. Drit i at mor også godt kunne tenkt seg en pause, men hun kan ikke fordi hun ammer og har det generelt dritt, en uke etter fødsel. Det er da vitterlig hun som har gjort all jobben.

Herregud for mannfolk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...