Gjest annonym Skrevet 5. desember 2005 #1 Skrevet 5. desember 2005 Nå vet jeg ikke om dette er riktige forumet og legge inn dette på, men jeg forsøker nå her. Grunnen er at jeg trenger noen synspunkter på noe jeg tenker en del på men ikke helt vet hvordan jeg skal gripe ann. Saken er den at min kjære og jeg har snart termin med vårt første barn sammen. Om barnet kommer før termin, til termin eller etter termin aner vi jo selvsagt ingenting om. Nå har det seg sånn at jobben hans har planlagt en såkaldt "seminar"helg med julebord 3 uker etter terminen vår. Denne helgen skal tilbringes på fjellet på hytte ca. 5 timer unna her vi bor. Og for meg virker det som om han ikke helt skjønner at han egentlig bør være hjemme, for han kom hjem og fortalte at han hadde sagt til sjefen at han ble med med forbehold om at fødselen gikk bra. Vel, jeg hadde da noen dager tidligere forsøkt å fortelle han at jeg ikke hadde så lyst til å være alene en hel helg med en baby når babyen er så liten. Virket ikke som om han helt skjønnte hva jeg mente, for han ble sur og "trassig". Dette er en mann på 40 år, så han burde vel egentlig vite bedre mener jeg. Selv om han ikke har noen erfaring med barn selv, så burde han vite at babyer er slitsomme og at en fødsel ikke alltid er noe man kommer fort over. En annen ting er at jeg av flere grunner risikerer keisersnitt, noe som jeg sliter veldig med å akseptere. Fredag kom han hjem og var så stolt for han hadde sagt til avd. sin at han ikke kunne være med dem ut og spise før jul for da var det to dager til termin. For meg er det egentlig en selvfølge at han ikke går ut to dager før termin (en fuktig gjeng ) og jeg mener vel egentlig at det også bør være en selvfølge at han ikke reiser bort den helgen heller. Men som sagt, så vet jeg ikke helt hvordan det jeg skal gripe dette ann. Er jeg urimelig som ikke vil at han skal reise bort den helgen? I verste fall risikerer vi at babyen er en uke og at den er født ved keisersnitt.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2005 #2 Skrevet 5. desember 2005 personlig synes jeg du overeagerer. Det er jo ikke sånn at han risikerer å ikke være med på fødselen ?? Og en helg alene må du da kunne klare. Det er da mange som er alene fra dag 1 etter en fødsel hvor far er helt fraværende, keisersnitt eller ikke. Så en helg er jo ikke så mye å lage no spetakkel for. Det er jo også mange fedre som pga av jobb IKKE kan være sammen med babyen den første tiden, feks militær personell og sjøfolk.
Mrs. K Skrevet 5. desember 2005 #3 Skrevet 5. desember 2005 Jeg synes ikke at du overreagerer. Julebord kan han bli med på neste år. Hilsen 4-barnsmamma Trille
Gjest 2324 Skrevet 5. desember 2005 #4 Skrevet 5. desember 2005 (endret) Jeg hadde ikke akseptert at min mann reiste bort en helg, for å feste, en uke etter at barnet vårt ble født.. Endret 5. desember 2005 av Milah
Gjest Gamle Alex Skrevet 5. desember 2005 #5 Skrevet 5. desember 2005 personlig synes jeg du overeagerer. Det er jo ikke sånn at han risikerer å ikke være med på fødselen ?? Og en helg alene må du da kunne klare. Det er da mange som er alene fra dag 1 etter en fødsel hvor far er helt fraværende, keisersnitt eller ikke. Så en helg er jo ikke så mye å lage no spetakkel for. Det er jo også mange fedre som pga av jobb IKKE kan være sammen med babyen den første tiden, feks militær personell og sjøfolk. ← Da har de ikke KUNNET være tilstedet. Her VELGER faren og ikke være tilstedet og det synes jeg er rart. julebord kan da ikke være så forbaska viktig
Gjest Melk Skrevet 5. desember 2005 #6 Skrevet 5. desember 2005 Å reise bort så tidlig ville jeg nok ikke ha likt. Å gå ut og spise 2 dager før og la være å drikke (man MÅ faktisk ikke drikke bestandig...) synes jeg ville vært helt ok.
Far til 2 Skrevet 5. desember 2005 #7 Skrevet 5. desember 2005 Jeg tror desverre ikke vi menn din forstår hva dette betyr for deg. Enda mindre hva fødselen medfører av ekstraoppgaver og mangel på søvn om du er alene. At han ikke drar ut og spiser med de andre før jul er vel en selvfølge. Jeg tror flere på jobben min hadde reagert om jeg hadde stilt opppå en slik middag ute. Å da stille opp på dette "seminaret" kan være et svært LITE vellykket sjakktrekk fra hans side, basert på hva alle andre forventer av han. Kansje mannen din bør få vite dette av deg om han ikke ser det selv ? Hvis ikke håper jeg noen på jobben hans forteller han det.
Tusenogtredve Skrevet 5. desember 2005 #8 Skrevet 5. desember 2005 Synes ikke du overreagerer. Jeg hadde ikke klart ei helg alene med babyen min da hun var ei uke eller to gammel. Selv uten keisersnitt.
Gjest Gamle Alex Skrevet 5. desember 2005 #9 Skrevet 5. desember 2005 Synes ikke du overreagerer. Jeg hadde ikke klart ei helg alene med babyen min da hun var ei uke eller to gammel. Selv uten keisersnitt. ← Sorry- må bare spore av litt Klart du hadde klart det, men det er unødvendig og MÅTTE klare det når det ikke er nødvendig
Cilla Skrevet 5. desember 2005 #10 Skrevet 5. desember 2005 Kan han ikke melde seg på med forbehold da? Går du to uker over termin bør han holde seg hjemme, men føder du på termindato ser jeg ikke problemet. Men som sagt med forbehold. Keisersnitt medfører ekstra plager og du kan trenge avlastning, samme hvis ungen har kolikk. Eller andre ting. Eller kanskje ungen sover mesteparten av tiden. Jeg hadde nok avtalt med mamma eller andre om hun kunne bodd her den helgen, og unnet mannen min en slik helg. Mannen min reiste på jobb 14 dager etter fødselen, og var borte i 4 uker. Ikke noe gøy men når jeg var innstilt på det på forhånd var det ikke så ille. Men jeg ser forskjellen mellom jobb og fornøyelser.
Tusenogtredve Skrevet 5. desember 2005 #11 Skrevet 5. desember 2005 Sorry- må bare spore av litt Klart du hadde klart det, men det er unødvendig og MÅTTE klare det når det ikke er nødvendig ← Nei, jeg hadde ikke klart det. Jeg var helt utslitt etter fødselen og kom meg knapt på beina. Hadde mannen MÅTTE reise bort hadde jeg tilkalt familie. Hadde ikke klart det alene.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2005 #12 Skrevet 5. desember 2005 Jeg syns det er dustete å dra på en slik tilstelning når man venter barn / nettopp har fått barn. Min mann avlyste alle slike ting 1 måned før fødsel og etter (han kunne gå ut å spise altså, men da uten alkohol) men han har heller ikke en jobb hvor det er viktig at han stiller opp på slike ting.
Gjest gjesta Skrevet 5. desember 2005 #13 Skrevet 5. desember 2005 Sorry- må bare spore av litt Klart du hadde klart det, men det er unødvendig og MÅTTE klare det når det ikke er nødvendig ← Skriver under på denne. Jeg fikk sistemann med keisersnitt. Var alene med baby og en treåring. Selvfølgelig så klarte jeg det. Fordi jeg MÅTTE. (Selvfølgelig så var det beintøft. Det skal jeg ikke underslå)
Gjest Gamle Alex Skrevet 5. desember 2005 #14 Skrevet 5. desember 2005 Selvfølgelig så klarte jeg det. Fordi jeg MÅTTE. (Selvfølgelig så var det beintøft. Det skal jeg ikke underslå) ← man finner krefter der man minst aner det-hvis man MÅ
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2005 #15 Skrevet 5. desember 2005 Nå vet jeg ikke om dette er riktige forumet og legge inn dette på, men jeg forsøker nå her. Grunnen er at jeg trenger noen synspunkter på noe jeg tenker en del på men ikke helt vet hvordan jeg skal gripe ann. Saken er den at min kjære og jeg har snart termin med vårt første barn sammen. Om barnet kommer før termin, til termin eller etter termin aner vi jo selvsagt ingenting om. Nå har det seg sånn at jobben hans har planlagt en såkaldt "seminar"helg med julebord 3 uker etter terminen vår. Denne helgen skal tilbringes på fjellet på hytte ca. 5 timer unna her vi bor. Og for meg virker det som om han ikke helt skjønner at han egentlig bør være hjemme, for han kom hjem og fortalte at han hadde sagt til sjefen at han ble med med forbehold om at fødselen gikk bra. Vel, jeg hadde da noen dager tidligere forsøkt å fortelle han at jeg ikke hadde så lyst til å være alene en hel helg med en baby når babyen er så liten. Virket ikke som om han helt skjønnte hva jeg mente, for han ble sur og "trassig". Dette er en mann på 40 år, så han burde vel egentlig vite bedre mener jeg. Selv om han ikke har noen erfaring med barn selv, så burde han vite at babyer er slitsomme og at en fødsel ikke alltid er noe man kommer fort over. En annen ting er at jeg av flere grunner risikerer keisersnitt, noe som jeg sliter veldig med å akseptere. Fredag kom han hjem og var så stolt for han hadde sagt til avd. sin at han ikke kunne være med dem ut og spise før jul for da var det to dager til termin. For meg er det egentlig en selvfølge at han ikke går ut to dager før termin (en fuktig gjeng ) og jeg mener vel egentlig at det også bør være en selvfølge at han ikke reiser bort den helgen heller. Men som sagt, så vet jeg ikke helt hvordan det jeg skal gripe dette ann. Er jeg urimelig som ikke vil at han skal reise bort den helgen? I verste fall risikerer vi at babyen er en uke og at den er født ved keisersnitt. ← urimelig? helt klart. Er du ikke et voksent menneske?
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2005 #16 Skrevet 5. desember 2005 Synes ikke du overreagerer. Jeg hadde ikke klart ei helg alene med babyen min da hun var ei uke eller to gammel. Selv uten keisersnitt. ← Herregud, hva gjør de som er alene etter fødselen.
Gjest Melk Skrevet 5. desember 2005 #17 Skrevet 5. desember 2005 Synes ikke du overreagerer. Jeg hadde ikke klart ei helg alene med babyen min da hun var ei uke eller to gammel. Selv uten keisersnitt. ← Mener du at babyen hadde dødd? Jeg tror du hadde klart det, om du hadde måttet.
Eliza Doalot Skrevet 5. desember 2005 #18 Skrevet 5. desember 2005 Kan bare svare for hva jeg føler selv akkurat nå. Kan godt hende jeg mener noe helt annet om 6 mnd. Middagen før fødselen ser jeg egentlig ikke problemet med, så lenge den er alkoholfri. Både jeg og pappa'n er enige om at å risikere en "halvfull" mann på fødestua ikke er aktuelt. Hytteturen etter fødselen hadde jeg ikke likt. Tiden etter fødselen er ny for oss begge, og jeg er rimelig klar på at da trenger jeg nok den hjelpen jeg kan få, både praktisk og emosjonelt. Kanskje mannen din har fått litt "hetta". Kan jo hende det plutselig har gått opp for ham, at livet kommer til å bli totalt forandret og at det er litt vrient å akseptere? Vil jo tro at noene sånn tanker kanskje kan komme når man har levd "et halvt liv" uten å behøve å tenke på noen andre enn seg selv..
tingeling Skrevet 5. desember 2005 #19 Skrevet 5. desember 2005 Om man klarer det eller ikke klarer det er i denne sammenheng helt uvesentlig spør du meg. Kjenner jeg blir skikkelig hissig på dine vegne (er selv 37 uker på vei). Dere får barn sammen, og det at han i det hele tatt har lyst til å dra på et julebord/seminar når dere har en baby som sansynligvis er ca en uke gammel ????? Du har vært igjennom en graviditet og skal være igjennom en fødsel eller en større operasjon (keisersnitt er en større operasjon for de som ikke har fått med seg det) og han vil dra på julebord??? Hadde det dreid seg om en helt kritisk jobbreise så hadde det kanskje vært noe annet, men jeg skulle tro (hvis kollegaene hans ikke alle er single, barnløse menn i begynnelsen av 20 årene) at de vil se rart på ham på jobben hvis han dro. Jeg ville mistet totalt respekten. Be ham om å snakke med en kamerat som har barn, så kan forhåpentligvis vedkommende fortelle ham at han er helt på jordet. Si at han heller kan dra på middagen før termin så lenge han lar være å drikke. tingeling på krigsstien
:-) anna Skrevet 5. desember 2005 #20 Skrevet 5. desember 2005 Mat vet aldri hvordan tiden etter en fødsel blir. Det kan hende man er i toppform og har et barn som bare sover og smiler. MEN det er også meget mulig at barnet ike har funnet sin rytme enda, evt har kollikk. Og /eller at mor er sliten/sliter med amming/sliter med lite søvn/har komlikasjoner etter fødsel. Etter et keisersnitt tar det gjerne lengre til å komme seg. Man har tross alt et operasjonssår. Man må ta det som det kommer. Og innrette seg etter det. Det er en spesiell fase av livet. Jeg synes mannen din bør holde seg hjemme. Det er en grunn til at han har permisjon fra jobben i denne perioden. Han trengs hjemme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå