Midnattsol Skrevet 23. oktober 2002 #1 Del Skrevet 23. oktober 2002 Noen som så Holmgang i kveld? Det var debatt om det går an å helbrede ved bønn. Hva tenker / synes dere om dette? Tror dere på det, og er det noen her som har opplevd det? Jeg vet egentlig ikke hva jeg skal tro. Er det bare humbug, eller? Jeg har også for ikke så lenge siden skrevet en oppgave om placeboeffekten, og jeg kan jo ikke la være å tenke på den når dette spørsmålet kommer opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 23. oktober 2002 #2 Del Skrevet 23. oktober 2002 Jeg tror mer på enkelte menneskers evne til å heale enn at helbredelse skjer ved bønn. Spesielt siden jeg mener at det ikke, og aldri har, eksistert noen som helst guder i noen som helst former. Placeboeffekten har gjort veldig veldig mange mennesker friske, man skal ikke undervurdere sin egen kropps evne til å hele seg selv når sinnet tror man blir frisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 24. oktober 2002 #3 Del Skrevet 24. oktober 2002 Om folk blir friske ved frelse, sukkertabletter eller hva - det spiller da ingen rolle, så lenge de føler det hjelper? At andre skor seg og tjener millioner på tilsvarende - vel det er stygt og umoralsk. Men hva jeg tror spiller jo ingen rolle for deg så lenge det hjelper meg? Og at tro kan flytte fjell - helt klart. Psyken og hva den kan klare, er sterkt undervurdert i vestlig kultur. Det er mange som enda ikke anerkjenner at kropp og sjel henger sammen en gang... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosejente Skrevet 24. oktober 2002 #4 Del Skrevet 24. oktober 2002 Jeg tror ikke på helbredelse ved bønn. Men går med på at de menneskene d er snakk om tror så sterkt på at dette virker (det har en indirekte virkning) , at det i selv selv har en helbredende effekt (troen). Altså de er psykisk innstillt på å bli friske. D er absolutt noe i d med placebo-effekten! Resultatet av dette er jo positivt i seg selv, men d er feil at de forledes til å tro at Gud har grepet inn....! (jeg er forøvrig ikke kristen) Tror at syke, alkoholikere, narkomane etc. får en ny "giv" i livet når de blir kristne (og ofte et stort støtteapparat i menigheter) og dermed en tro på at de kan få et bedre liv....og dette kan medføre at de blir sterke nok til å komme seg at av misbruk og til å "hjelpe seg selv" til å bli friske! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest indiangranny Skrevet 24. oktober 2002 #5 Del Skrevet 24. oktober 2002 Jeg siterer bare en ting "Tro kan løfte fjell" og det finnes mer mellom himmel og jord en det vi forstår. :D Men jeg synes det er umoralsk at de tjener penger på det og Jesus tok ikke i mot penger da han gikk her på jorden. hilsen indianlady Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 24. oktober 2002 #6 Del Skrevet 24. oktober 2002 problemet med hebredelse i bedehus etc i en forsamling, er "presset" til å bli helbredet.... Dersom man ikke blir det, har man ikke trodd nok... Flere eks fra media de siste årene om feks folk som har kastet krykken, for så å gå rundt på like dårlige ben... som førte til mer skade... Så jeg er betenkt pga de eksemplene som ikke er positive som kommer fram. Men om NOEN blir helbredet... Kanskje det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. oktober 2002 #7 Del Skrevet 24. oktober 2002 jeg har gjort meg noen tanker om dette med bønn og helbredelse og lykke ønskninger.... jeg tror at gud viser seg ikke for alle, han gjør det i noen tilfeller... for at han skal få flere mennesker til å bli nysgjerrige på dette... og gud er lur... sakte men sikkert er det flere og flere undere som skjer og som tror på ham... Placeboeffekten og helbredelse med bønn er ikke det samme! og helbredelse ved bønn kan ikke bortforklares med placebo effekt! Jeg har bedd til gud om ting som virkelig jeg trengte hjelp med i livet, og gud hjalp meg! En gang var jeg helt desperat etter å bli gravid, og tenkte at nå får jeg be om hjelp.... Siden bønn hadde hjulpet meg tidligere enn gang, ga jeg det ett forsøk, for det å bli gravid var noe jeg VIRKELIG ville, og jeg holdt på å bli gal ved tanken på at jeg ikke kunne få egne barn... to mnd etter bønnen ble jeg gravid, og jeg er faktisk overbevist at det er han som hjalp meg... nå er jeg kvitt mitt store problem, og jeg føler en indre ro og takk til gud. Men ikke tro på meg, for som sagt, gud viser seg ikke i alle tilfeller... bare enkelte gang tror jeg... og du MÅ tro på at gud vil hjelpe deg og ha tillit og stole på ham, ellers går det ikke. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 24. oktober 2002 #8 Del Skrevet 24. oktober 2002 Og dersom du da ikek tror nok, ja da kan du angre da, for det er kun din egen skyld.... Derfor er det flere som sier selv de har blitt helbredet uten å ha blitt det... Men jeg er åpen for at noen faktisk har blitt helbredet også, men jeg tror ikek en god Gud ville evaluere troen til noen, jeg tror eventuelt på en god og barmgjertig og tilgivende Gud jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 24. oktober 2002 #9 Del Skrevet 24. oktober 2002 ...for det står jo i Bibelen at om du har tro på størrelse med et sennepsfrø, er det nok... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. oktober 2002 #10 Del Skrevet 24. oktober 2002 har opplevd flere helbredelser, men ikke ved slik bønn eller ved noe slags religiøst møte. mer lesing (ganske vanlig nordpå). er skeptisk, men har enda ikke funnet noen fullgod forklaring på hvordan små barn, som ikke har begreper om slikt, kan helbredes. uansett kjekt om man er langt fra det offentlige helsetilbudet og f.eks blør kraftig tro er essensielt *ravna* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melian Skrevet 24. oktober 2002 #11 Del Skrevet 24. oktober 2002 problemet med hebredelse i bedehus etc i en forsamling, er "presset" til å bli helbredet.... Dersom man ikke blir det, har man ikke trodd nok... Flere eks fra media de siste årene om feks folk som har kastet krykken, for så å gå rundt på like dårlige ben... som førte til mer skade... Så jeg er betenkt pga de eksemplene som ikke er positive som kommer fram. Men om NOEN blir helbredet... Kanskje det... Jeg synes du skal nyansere litt. Hadde det vært håndspåleggelse og helbredelse i et bedehus, hadde de sett på deg som en friik. Det du nevner er mer vanlig i "sekter" som Livets Ord og Sarons Dal osv. Tror de fleste "tradisjonelle" kristne som går i bedehus og kirke ikke liker å bli blandet med .... slike.... eh...... andre kristne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 24. oktober 2002 #12 Del Skrevet 24. oktober 2002 Å..Ja de ANDRE... De ja hehe Men for å være alvorlig, det skjer slike ting i frikirka her nede i kristenland også, så tror ikke det er så uvanlig her... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melian Skrevet 24. oktober 2002 #13 Del Skrevet 24. oktober 2002 Veeelll, hvis frikirken din driver med helbredlese ved håndspåleggelse, og at man blir frisk bare hvis man tror nok... så tror jeg frikirken din er litt... annerledes ja. Og ja; d er forskjell på kristne. Tror du at alle muslimer støtter de som er selvmordsbombere f.eks.? Tror du ikke "vanlige" muslimer ser på de som ekstreme fanatikere? Men sidesprang.... jeg spør meg om alle som sier de tror på Jesus kan kalles for kristne; iallefall når det strider ganske mye med det som står i Bibelen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 24. oktober 2002 #14 Del Skrevet 24. oktober 2002 Og ja; d er forskjell på kristne. Tror du at alle muslimer støtter de som er selvmordsbombere f.eks.? Tror du ikke "vanlige" muslimer ser på de som ekstreme fanatikere? Nei, det er jo mye av problemet med tro, man har en tendens til å se ned på andre troende og deres måte å tro på... Man har selv den sanne og rette tro... (FNYS!...) Men det er også et sidesprang. Videre til andre: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salina Skrevet 24. oktober 2002 #15 Del Skrevet 24. oktober 2002 Jeg tror d er mulig med helbredelse ved bønn. Men hvorfor det ikke virker på alle? Jeg tror ikke at det slik at Gud prioriterer noen fremfor andre. Så hvorfor noen blir helbredet og andre ikke er et mysterium for meg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheMan Skrevet 24. oktober 2002 #16 Del Skrevet 24. oktober 2002 Som mange andre her mener jeg også det at tro kan flytte fjell. Et ikke så veldig kristelig exempel er jo det eldste av alle... server lettøl til kameraten/ venninda di.... TROR de det er vanlig øl så blir de ganske så sikkert fulle... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 24. oktober 2002 #17 Del Skrevet 24. oktober 2002 Dette er noe av det største vrøvelet jeg har hørt! Tror ikke et sekund på det, og i hvert fall ikke før det er vitenskapelig bevist! Finnes mange eksempler på folk med depresjon som har blitt bedre ved å ta "jukse-tabletter". De får et håp, og det hjelper dem til å tenke annerledes. Tror ikke på at noen kan helbrede over telefon... eller gjennom TV-skjermen for den saks skyld. Typisk at det var to nordlendinger som snakket om dette - jeg skjemmes over min rase! (Er halvt nordnorsk... Hehe) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 24. oktober 2002 Forfatter #18 Del Skrevet 24. oktober 2002 Typisk at det var to nordlendinger som snakket om dette - jeg skjemmes over min rase! (Er halvt nordnorsk... Hehe) I knooow!!! Sa det til typen min i går da Holmgang gikk *nordlænning æ* Men skjemmes? Naaaeh...hehe..å be for å helbrede via tv..njei..vet nå ikke helt det, men det er denne troen da. Er det kvakksalveri/humbug, eller er det kanskje virkningsfull behandling? Tenk alle de virkelig syke, de som sliter, de som har det vondt....selvfølgelig ser de et håp når de ser/hører om dette, selvfølgelig tror de..alt for å få det bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 24. oktober 2002 #19 Del Skrevet 24. oktober 2002 Sjølv trur eg absolutt på at ein kan bli helbreda ved bønn - tross alt fortel jo fleire at akkurat det har skjedd med dei. Joda, det finst negative ting å trekka fram òg, men det betyr ikkje at positive ting ikkje skjer. Som helbreding. Placeboeffekten er dokumentert, men denne kan ikkje forklare alt. Kroppen er i stand til å helbrede seg sjølv ganske mykje, og dette er brukt både til å forklare det som skjer - og å bortforklare det. Det ER så klart muleg at ting skjer i kroppen - sjølv om muligheten for det er så liten at det blir sett på som kun teoretisk - heilt av seg sjølv, og heilt uavhengig av at det skjedde i dét det vart bedd for dei. (Dette var tilfelle i det "Lønning Direkte" programmet det vart vist til. Eg såg det òg, eg :-)) Sjølv trur eg på at det er Gud som grip inn då, særleg når det skjer igjen og igjen. At det kun er tilfeldighetar som spelar inn då blir litt for søkt for meg. Og sånn for å ha sagt det: Å undersøke dette vitskapleg for å finne ei forklaring er berre fint. Men mange er dessverre berre ute etter ei bortforklaring, dvs. dei utelukkar ei forklaring frå starten av og prøver å få resultata til å passe inn i deira verdsbilete. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. oktober 2002 #20 Del Skrevet 25. oktober 2002 joda,troen er bra å ha.. ellers ville nok ikke noen fått solgt hostesaften som er reseptfri.. ellers er jeg litt interessert i den usvikelige troen mange har på vitenskapen. det kan se ut som at folk tror alt, bare det blir fremstilt på en viss vitenskapelig måte. det er bare å se på kosmetikk-gigantene, og deres måte å "vitenskapeliggjøre" sine produkter på. finn på noen fancy vitenskapslignende ord, og folk tar det for god fisk..det er jo fra et laboratorium i schweits, må vite etter samtaler med f.eks forskere innen fysikk, har jeg ofte blitt forundret over hvor stor del av denne forskningen som, rent vitenskapsteoretisk, er bygget på nettopp TRO. ofte stemmer resultatet med teorien, men om det er akkurat det som skjer, det kan man enda ikke få et fullgodt svar på. vi venter i spenning på nye måleapparater, slik at det faktisk kan bevises at atomet finnes og fungerer slik teorien sier. inntil da kan man egentlig bare si at det er stor sannsynlighet for at det er slik, og at alle forsøk så langt har verifisert teorien... det forskes endel på placebo-effekter også, og den kan vel sies å være integrert i moderne vitenskap. de som har tro på vitenskapen må derfor forholde seg til at en slik helbredelse kan skje ved inntak av placebo. hvordan foklare det, rent vitenskapelig? er det noen prinsipiell forskjell på et placebo og en håndspålegger? hvis ingen av disse har noen effekt, hva gjør folk friske? *go helg fra ravna* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå