mammahjarte Skrevet 8. februar 2023 #241 Del Skrevet 8. februar 2023 On 10/28/2022 at 1:08 PM, kar90 said: Fordi saken er belyst. En av gjerningsmennene er dø, en er ferdigsonet og lagt saken bak seg, og to av dem samler fortsatt inn penger fra familie, venner og slekt og andre nyttige idioter for å male over skylden sin etter å ha sonet ferdig. Det er ikke noe mer å gå på. Til skilnad fra Tengs og Baneheiasaken så har ikke de skyldige noe alibi og de har ikke noe manglende motiv og mange av de som har pekt på deres skyld er folk som står nær dem/hatt noe med dem å gjøre på daglig basis, og ikke kun politi som forsøker å få den første skyldige. Per Orderud skal aldri ha noen erstatning eller gjenreisning. Detta. On 10/28/2022 at 1:09 PM, Kardemommete said: Dette handler ikke bare om Pers eventuelle skyld. jeg forholder meg ikke til noe annet foreløpig enn at han er dømt. Orderud saken er ikke oppklart før man finner ut av hvem som avfyrte skuddene. Det har eg diverre lite tro på at man greie å få fram. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglaise Skrevet 8. februar 2023 #242 Del Skrevet 8. februar 2023 hraff skrev (På 7.2.2023 den 12.42): Jeg tror det bare er en skytter. Først har hen skutt alle patronene i 22 kal pistolen, ti skudd som tilsvarer et magasin, når det var tomt har hen skutt tre skudd fra revolveren. Da får man en klar rekkefølge på skuddene med Anne først deretter faren, bomskudd etter moren som prøver å komme unna, før hun blir skutt og et ekstra skudd i Anne tilslutt for å forsikre seg om at hun er død. Dette tror jeg ut fra videoer på youtube med oversikt fra åstedet mm, disse er fra Tore Sandberg, (han konkluderer ikke på antallet skyttere). Ut fra at det tidligere var drapsforsøk på Anne, var nok hun målet og de to andre drep for å fjerne vitner. Det kan ikke utelukkes at Anne selv slapp drapspersonen inn og varandadøren ble knust i etterkant for å forvirre. Avhørsteknikkene norsk politi bruke på 90-tallet var dårlige, det er ikke usannsynlig at narkomane Kristin etter noen uker i isolasjon fikk spørsmål av typen "kanskje du også er et offer og det er Per som står bak", og så har hun svart "ja sånn var det" De tekniske sporene som magasinavtrykk er svakere enn det norsk politi og påtalemakt gir inntrykk av. Asbjørn Hansen har i denne saken basert seg mye på magefølelse, og rapportene hans innholder mye spekulasjon. Noen spørsmål vi kan stille oss er om det var noe i forbindelse med jobben til Anne i etteretningstjenesten og som forsvarsministerens personlige sekretær som gjorde at noen ønsket henne av veien? Feks har norske myndigheter vært innblandet i Israel-Palestina-konflikten, borgerkrigen på Sri Lanka, Sør-Sudan, Armenia-Aserbajan-krigen og dette var akkurat samtidig som Russland forberedte den andre Tsjetsjeniakrigen. Eller kan det ha vært snakk om våpenkontrakter? Vi kan også spørre oss om det er andre forbindelser mellom Lars og Anne. Disse tidligere drapsforsøkene på Anne er det som ikke går opp i hodet mitt mtp. at det skulle være gårdskonflikten som var motivet. Altså tror jo det er det mest sannsynlige, men hvorfor ikke da bare gå rett på foreldrene? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 8. februar 2023 Forfatter #243 Del Skrevet 8. februar 2023 (endret) mammahjarte skrev (1 time siden): Eg trur alle fire hadde skyld på ein eller anna måte. Vi får nok aldri vita kven som skaut. Skal vi virkelig bruka masse tid, pengar (millioner) og ressurser på detta? Eg synest ikkje det er "nok" materiale (vist fram til nå) som peike solid mot at at Per O er uskyldig altså. Kanskje han gjorde mindre enn det han var dømt for, det er sikkert gjort feil. F.eks det med trestubben er suspekt, men likevel. Er det vits å ta opp saka? Er detta noko som trenger å bli tatt opp? Denna saka har virkelig blitt godt etterforska også, det har blitt brukt masse tid og ressurser. Politiet har virkelig prøvd å koma til botns i detta etter kva eg tolke. Eg trur den dommen som er var så god som den kunne bli altså. Er orderudsaka generelt dårlig behandla reint kriminaltekniks? Er den? Per Orderud har all rett til å søke om å begjære saken sin gjenåpnet. Han gjorde det for 2-3 år siden og søknaden er fortsatt under behandling. det har tilkommet nye opplysninger i saken,så gjenstår det om kommisjonen mener de veier tungt nok. Endret 8. februar 2023 av Kardemommete 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RunM Skrevet 8. februar 2023 #244 Del Skrevet 8. februar 2023 Anglaise skrev (25 minutter siden): Disse tidligere drapsforsøkene på Anne er det som ikke går opp i hodet mitt mtp. at det skulle være gårdskonflikten som var motivet. Altså tror jo det er det mest sannsynlige, men hvorfor ikke da bare gå rett på foreldrene? Hun ble drept fordi hun var søsteren til Per, og i tillegg eldre enn Per. Per hadde blitt tatt i å forfalske sin fars underskrift på kjøpekontrakten til gården, og stod i fare for å miste gården, trodde han. Hvem var da den som ville arve gården, - Anne. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bronto Skrevet 8. februar 2023 #245 Del Skrevet 8. februar 2023 Anglaise skrev (1 time siden): Disse tidligere drapsforsøkene på Anne er det som ikke går opp i hodet mitt mtp. at det skulle være gårdskonflikten som var motivet. Altså tror jo det er det mest sannsynlige, men hvorfor ikke da bare gå rett på foreldrene? Jeg tror det er fordi gårdstvisten og noe annet som da Anne satt på av enten info eller makt var problemet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 8. februar 2023 #246 Del Skrevet 8. februar 2023 Anglaise skrev (5 timer siden): Disse tidligere drapsforsøkene på Anne er det som ikke går opp i hodet mitt mtp. at det skulle være gårdskonflikten som var motivet. Altså tror jo det er det mest sannsynlige, men hvorfor ikke da bare gå rett på foreldrene? Mye her vi aldri får vite, men disse to attentatforsøkene var så amatørmessige at man kan spørre seg om det var reelt, eller for å skremme. Alternativt/i tillegg kan det ha vært en del av en plan, for å få det til å se ut som om noen hadde noe imot Anne, for å lede oppmerksomheten bort fra gårdskonflikten da drapene senere ble begått. 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samfunnsdebatt Skrevet 8. februar 2023 #247 Del Skrevet 8. februar 2023 RunM skrev (5 timer siden): Hun ble drept fordi hun var søsteren til Per, og i tillegg eldre enn Per. Per hadde blitt tatt i å forfalske sin fars underskrift på kjøpekontrakten til gården, og stod i fare for å miste gården, trodde han. Hvem var da den som ville arve gården, - Anne. Uten Anne så ville det ikke vært andre arvinger enn Per. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 8. februar 2023 #248 Del Skrevet 8. februar 2023 (endret) Samfunnsdebatt skrev (39 minutter siden): Uten Anne så ville det ikke vært andre arvinger enn Per. Dersom Anne hadde blitt drept og ikke foreldrene, så kunne foreldrene ha solgt gården og gitt bort pengene, så det er ikke så enkelt som at Per hadde arvet alt uten Anne. Hadde de mistenkt at Per og/eller hans nye familie stod bak, så hadde de nok gjort sitt for å forhindre at han fikk noe som helst. Å kun drepe foreldrene eller kun drepe Anne ville man ikke kommet så godt ut av, gitt at gårdskonflikten var motivet, så det er ikke spesielt urimelig å anta at alle tre var målet. Endret 8. februar 2023 av Djækklåsst 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kar90 Skrevet 8. februar 2023 #249 Del Skrevet 8. februar 2023 Bronto skrev (På 7.2.2023 den 16.28): Gåten Orderud er å se på NRK. Og om man søker opp Orderudsaken på internett , kommer man til en informativ dokoserie om veldig mye rundt og med saken. Anbefaler dere å se den. Der kommer alt av fakta opp. Propagandaoppslaget til Sandberg, mener du? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bronto Skrevet 8. februar 2023 #250 Del Skrevet 8. februar 2023 kar90 skrev (11 minutter siden): Propagandaoppslaget til Sandberg, mener du? Nei tenkte mer på dette: https://www.vg.no/spesial/2018/orderud/siste Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samfunnsdebatt Skrevet 10. februar 2023 #251 Del Skrevet 10. februar 2023 https://www.dagbladet.no/nyheter/den-ukjente-orderud-sosteren-star-fram/78374293 Noen som ser hva som står? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
StinkySocks Skrevet 10. februar 2023 #252 Del Skrevet 10. februar 2023 Djækklåsst skrev (På 8.2.2023 den 22.23): Dersom Anne hadde blitt drept og ikke foreldrene, så kunne foreldrene ha solgt gården og gitt bort pengene, så det er ikke så enkelt som at Per hadde arvet alt uten Anne. Hadde de mistenkt at Per og/eller hans nye familie stod bak, så hadde de nok gjort sitt for å forhindre at han fikk noe som helst. Å kun drepe foreldrene eller kun drepe Anne ville man ikke kommet så godt ut av, gitt at gårdskonflikten var motivet, så det er ikke spesielt urimelig å anta at alle tre var målet. Var ikke gården deres en odelsgård da? I så fall blir det kanskje en del ekstra regelverk, som "vanlige" eiendommer ikke har? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 10. februar 2023 #253 Del Skrevet 10. februar 2023 StinkySocks skrev (20 minutter siden): Var ikke gården deres en odelsgård da? I så fall blir det kanskje en del ekstra regelverk, som "vanlige" eiendommer ikke har? Det ville nok skapt noe ekstra krøll. Man kan selge gården, men den som hadde odelsrett kan kreve å få den tilbake, men må da betale for det: Odel - Landbruksdirektoratet Ellers mye annet som kunne vært gjort fra farens side for å ødelegge for Per. Det var vel snakk om at faren ville dele av deler av eiendommen og gi dette til Anne, deler som kanskje kunne være egnet til utbygging av boliger. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Made4u Skrevet 11. februar 2023 #254 Del Skrevet 11. februar 2023 Tenker at det var riktig å dømme både Per og Veronika i denne saken, er så overbevist som jeg kan få blitt at dette er drap bestilt fra den kanten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
n_97 Skrevet 12. februar 2023 #255 Del Skrevet 12. februar 2023 (endret) On 2/8/2023 at 4:05 PM, Anglaise said: Disse tidligere drapsforsøkene på Anne er det som ikke går opp i hodet mitt mtp. at det skulle være gårdskonflikten som var motivet. Altså tror jo det er det mest sannsynlige, men hvorfor ikke da bare gå rett på foreldrene? Som andre har sagt, det ville blitt arvekrangel så det suste. Jeg ville i hvertfall ikke lagt meg ut med en som hadde vært personlig sekretær for hele fem forsvarsministere. Skortet ikke på kontakter innen jussen. Også var forholdet mellom Anne og P&V tydeligvis anstrengt. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/vmmx6l/ventet-paa-invitasjon-til-pers-begravelse Endret 12. februar 2023 av n_97 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
n_97 Skrevet 12. februar 2023 #256 Del Skrevet 12. februar 2023 https://bora.uib.no/bora-xmlui/handle/1956/20513 Kom over denne avhandlingen, den har mye direktesitater av hva de tiltalte sa i retten. Ganske lang, jeg hoppet over de delene hvor språket ble analysert. Selve saken begynner i kapittel 4, side 89. Jeg vil heller ikke gå inn i en diskusjon på mikronivå om hva de tiltalte egentlig mente, da kan vi holde på til dommedag 😜 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
n_97 Skrevet 12. februar 2023 #257 Del Skrevet 12. februar 2023 Der greide jeg å grave frem saken med Veronica og rus i fengselet. Også boling da, det hadde jeg virkelig ikke ventet. Ikke skue hunden på hårene osv. Lurer på hva forholdet hun ble tvangsflyttet for var. Noen? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zdP39/veronica-orderud-doping-tatt https://www.ta.no/nyheter/tvangsflytter-veronica-orderud/s/1-111-3177893 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trioving Skrevet 12. februar 2023 #258 Del Skrevet 12. februar 2023 1 hour ago, n_97 said: https://bora.uib.no/bora-xmlui/handle/1956/20513 Kom over denne avhandlingen, den har mye direktesitater av hva de tiltalte sa i retten. Det var interessant lesning. Det virker som retten mener at Per og Veronica kan være skytterne, men at det ikke er noen måte å dømme de for det, basert på hvordan de dømmer de ulike. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ramona1970 Skrevet 17. februar 2023 #259 Del Skrevet 17. februar 2023 Made4u skrev (På 11.2.2023 den 7.18): Tenker at det var riktig å dømme både Per og Veronika i denne saken, er så overbevist som jeg kan få blitt at dette er drap bestilt fra den kanten. Bare bestilt? Hvorfor skulle de ikke gjøre det selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonobilis Skrevet 18. februar 2023 #260 Del Skrevet 18. februar 2023 Veronica og Per skal være glad for at dette er begått i Norge og ikke i USA. De har sonet ferdig og fått en ny sjanse i det frie liv. Hadde jeg vært dem så hadde jeg ligget lavt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå