Gå til innhold

Per Orderud uskyldig dømt ?

Kardemommete

Anbefalte innlegg

n_97 skrev (På 3.2.2023 den 15.10):

Kristin og Lars var i et kriminelt rusmiljø, ja. Veronica og Per var ikke det, de var vel nærmest litt småborgelige sett utenfra. Eneste var at Veronica skulle ha bedt Kristin om å skaffe amfetamin til å komme seg gjennom studier. Til hennes forsvar er amfetaminbruk i forbindelse med studier ganske vanlig. 

Stemmer, men Veronica ruste seg i fengsel også. Det var grunnen til at hun ble overført til et annet fengsel.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

miss spjåk skrev (3 minutter siden):

Veronica ruste seg både før og etter dommen. Hun ble tilogmed flyttet til et annet fengsel pga inntak av amfetamin. Dette er det få medier som har skrevet om, men kan se om jeg finner kildene. 

Det visste jeg ikke. Har bare lest at Kristin hevdet at hun solgte amfetamin til Veronica. Som hun visstnok brukte til å slanke seg. Noe Veronica nekter for å ha skjedd😎

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Veronica ruset seg er veldig interessant.

De fleste mener vel at skytterne er Kristin plus en person til, det er bare et spørsmål om det er Lars, Veronica eller en tredje person. Det er vel egentlig få indisier på at det er en tredje person og Lars hinter jo om at det er Veronica og Per som vet hva som skjedde. Hvis det var en tredjeperson så ville vel enten Lars eller Kristin, på en eller annen måte klart å hinte om det, tatt i betraktning om hvor mye de prater hverandre inn i saken.

Når jeg heller mot Lars er det fordi det er så mye indisier rundt våpnene, og attentatene. Jeg tror ikke Kristian har plantet magasinet, som etter politiets syn hadde sittet i drapsvåpenet, i Lars sin leilighet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange mener at det er de som har mest motiv som er minst skyldige. Det er ingen grunn til at Per og Veronica ikke skal ha utført dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trioving skrev (3 timer siden):

De fleste mener vel at skytterne er Kristin plus en person til, det er bare et spørsmål om det er Lars, Veronica eller en tredje person. Det er vel egentlig få indisier på at det er en tredje person og Lars hinter jo om at det er Veronica og Per som vet hva som skjedde. Hvis det var en tredjeperson så ville vel enten Lars eller Kristin, på en eller annen måte klart å hinte om det, tatt i betraktning om hvor mye de prater hverandre inn i saken.

Når jeg heller mot Lars er det fordi det er så mye indisier rundt våpnene, og attentatene. Jeg tror ikke Kristian har plantet magasinet, som etter politiets syn hadde sittet i drapsvåpenet, i Lars sin leilighet.

Litt av problemet med saken er at det er flere plausible muligheter. Den enkleste løsningen er at Per og Veronica utførte drapet selv. Det meste tyder på at de hadde fått overlevert våpen, både «Lillegutt» og en 22-kaliber pistol.

Tidspunktet for drapet kan ganske enkelt henge sammen med at Anne overnattet, som kan ha skapt en «nå eller aldri»-situasjon. Og hvem var i posisjon til å kunne legge merke til at bilen til Anne ble værende utenfor da lysene i kårboligen ble slukket? Per og Veronica. Ellers mye rart ved vitnemål til leieboerne på gården, som ikke passer med Per og Veronicas forklaringer.

Hvordan skulle Kristin vite at Anne overnattet? Finnes det tegn på at Per/Veronica kontaktet Kristin den kvelden/natten, for å varsle om at «kysten er klar»? Eller tror man Kristin og en til tilfeldigvis hadde sett seg ut denne natten, kun for å drepe foreldrene og at Anne var et tilfeldig offer?

Greg McCrary, pensjonert fra FBI, som for over ti år siden konkluderte med at JHA var alene om drapene i Baneheia, mente for 15 år siden følgende:

«i denne saken var bevisene så sterke at jeg kunne peke ut og navngi dem som står bak, sier McCrary.

- Hvem er de personene?

- Det er Per og Veronica Orderud, svarer han.

Ved å se på risikoen selve drapshandlingen innebar, så var det lett å peke ut de skyldige»

«- Det var ingenting som ble stjålet fra kårboligen og ingen av drapsofrene var utsatt for noe seksuelt overgrep. I Norge finnes det heller ingen grupper eller bander med folk som reiser rundt og dreper folk uten annet motiv enn å drepe. Dermed finner man fort at motivet må ha familiær tilknytning, sier McCrary.»

«- Jeg er ikke i tvil om at det er eiendommen som var motivet for dette drapet. Per Orderud mente at det var han som skulle arve gården, men det ville ikke faren. Det er et åpenbart motiv for at Per skal kunne stå bak, sier McCrary.»

«- Hvilken rolle spilte Kristin Kirkemo?

- Det er vanskelig å si, men hun har åpenbart vært involvert i det. Jeg er ikke sikker, men Kristin Kirkemo hadde tidligere et rusproblem. Det har nok satt henne i en posisjon hvor hun kunne skaffe våpen, så det er nok det som har vært hennes hovedjobb. Jeg tror ikke hun var involvert i selve drapshandlingen, sier McCrary.»

«

Saken er ikke mer komplisert enn at man legger sammen to og to, mener McCrary.

- Ofrene i denne saken sier det meste. Det er bare å legge sammen de sporene man har. Det leder oss til først og fremst to personer som kan stå bak; Per og Veronica Orderud, sier McCrary.»

https://www.nettavisen.no/artikkel/kristin-drepte-dem-ikke/s/12-95-2233248

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liland, Moen, Rødseth, Rune Ø, Viggo, Per O. Det er nøgda av justismord i Noreg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trioving skrev (6 timer siden):

Djækklåsst skrev (2 timer siden):

Litt av problemet med saken er at det er flere plausible muligheter. Den enkleste løsningen er at Per og Veronica utførte drapet selv. Det meste tyder på at de hadde fått overlevert våpen, både «Lillegutt» og en 22-kaliber pistol.

Tidspunktet for drapet kan ganske enkelt henge sammen med at Anne overnattet, som kan ha skapt en «nå eller aldri»-situasjon. Og hvem var i posisjon til å kunne legge merke til at bilen til Anne ble værende utenfor da lysene i kårboligen ble slukket? Per og Veronica. Ellers mye rart ved vitnemål til leieboerne på gården, som ikke passer med Per og Veronicas forklaringer.

Hvordan skulle Kristin vite at Anne overnattet? Finnes det tegn på at Per/Veronica kontaktet Kristin den kvelden/natten, for å varsle om at «kysten er klar»? Eller tror man Kristin og en til tilfeldigvis hadde sett seg ut denne natten, kun for å drepe foreldrene og at Anne var et tilfeldig offer?

Greg McCrary, pensjonert fra FBI, som for over ti år siden konkluderte med at JHA var alene om drapene i Baneheia, mente for 15 år siden følgende:

«i denne saken var bevisene så sterke at jeg kunne peke ut og navngi dem som står bak, sier McCrary.

- Hvem er de personene?

- Det er Per og Veronica Orderud, svarer han.

Ved å se på risikoen selve drapshandlingen innebar, så var det lett å peke ut de skyldige»

«- Det var ingenting som ble stjålet fra kårboligen og ingen av drapsofrene var utsatt for noe seksuelt overgrep. I Norge finnes det heller ingen grupper eller bander med folk som reiser rundt og dreper folk uten annet motiv enn å drepe. Dermed finner man fort at motivet må ha familiær tilknytning, sier McCrary.»

«- Jeg er ikke i tvil om at det er eiendommen som var motivet for dette drapet. Per Orderud mente at det var han som skulle arve gården, men det ville ikke faren. Det er et åpenbart motiv for at Per skal kunne stå bak, sier McCrary.»

«- Hvilken rolle spilte Kristin Kirkemo?

- Det er vanskelig å si, men hun har åpenbart vært involvert i det. Jeg er ikke sikker, men Kristin Kirkemo hadde tidligere et rusproblem. Det har nok satt henne i en posisjon hvor hun kunne skaffe våpen, så det er nok det som har vært hennes hovedjobb. Jeg tror ikke hun var involvert i selve drapshandlingen, sier McCrary.»

«

Saken er ikke mer komplisert enn at man legger sammen to og to, mener McCrary.

- Ofrene i denne saken sier det meste. Det er bare å legge sammen de sporene man har. Det leder oss til først og fremst to personer som kan stå bak; Per og Veronica Orderud, sier McCrary.»

https://www.nettavisen.no/artikkel/kristin-drepte-dem-ikke/s/12-95-2233248

Det virker som hele Norge gikk i slemme-Viggo-snille-JanHelge-fella på helt lik måte i Orderudsaken som Baneheiasaken. 

I orderudsaken finnes kun 2 (Per og Veronica) som har reelt motiv sammen. Og kun 1 med motiv (Per) dersom den andre ikke skulle vært med i det. Og de kunne hatt medhjelpere. Men uansett hvordan man vrir og vender på det, så kan ikke noen drepe foreldrene og søsteren til en arvende mann og så høste gevinster fra dette, uten at mannen er med på planen

Lysten til å ta Per Orderud ut av ligningen, virker lik lysten til ta Jan Helge Andersen ut av ligningen. Disse to er så snille (og underdanige?) må vi forstå, at de ville aldri ønsket å gjort noe slik. Hvorfor? Hvorfor dette drivet til å uskyldiggjøre Per og Jan Helge? Hva driver det i samfunnet vårt? 

Kristins forklaring i retten 21 år siden: https://www.fvn.no/norgeogverden/i/REW08/planla-drapene-lille-julaften

Utdrag: - Jeg spurte om det ikke var litt drøyt å ta livet av fire mennesker på grunn av en rettssak. Da ble Per sint og sa «du skjønner ikke at dette er seriøst». Så roet Veronica ham ned ved å si «hysj, hun skjønner ingen ting av dette likevel», sa Kristin Kirkemo Haukeland, som ikke la skjul på at det etter planen var Per og Veronica Orderud som skulle utføre selve drapshandlingen.

1999: https://www.dagbladet.no/nyheter/planla-drap-i-juleselskapet/65528441

I et politiavhør har Kristin Kirkemo rekonstruert en kartskisse av drapsstedet, kårboligen til Kristian Magnus og Marie Orderud. Veronica Orderuds halvsøster hevder en tilsvarende skisse ble lagd i juleselskapet på Orderud gård lille julaften i fjor.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Per og Veronica er skytterne, hva da med magasinet i leiligheten til Lars? Kan politiet ha tatt feil når de mente at det hadde vært i bruk i kårboligen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er de av disse 4 er det som kan ha vært ikke delaktig i selve planlegging/utføring av drapene som ble gjennomført denne natten

Endret av Samfunnsdebatt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig med Sandberg, de vet nok selv om de har vært med på det eller ikke. Det gir ingen mening å bruke masse penger på gjenopptakelse hvis dommen er riktig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trioving skrev (42 minutter siden):

Hvis Per og Veronica er skytterne, hva da med magasinet i leiligheten til Lars? Kan politiet ha tatt feil når de mente at det hadde vært i bruk i kårboligen?

Ja, det peker i en annen retning, og jeg utelukker på ingen måte at Kristin var involvert drapsnatten, enten i tillegg til enten Per eller fortrinnsvis Veronica, eller med en ukjent. Men for mye rart ved Per og Veronica til at det er sannsynlig at ingen av de var involvert drapsnatten. Mye i denne saken vi aldri får svar på. Noen muligheter:

• Magasin-beviset, som er avvist av eksperter Tore Sandberg har involvert, var kanskje ikke brukt under drapene. Jeg sier ikke at jeg tror på Sandbergs eksperter her, men magasin-beviset virker ikke å være like sterkt som f.eks. matching av kuler skutt fra samme våpen
  • Kristin var involvert, enten ved utførelse eller gjennom å kvitte seg med bevis. Men samme om magasinet ble benyttet eller ikke, så virker det som et merkelig sted å plassere magasinet i ettertid. Hvorfor ikke kvitte seg med det på samme måte som drapsvåpnene? Akkurat det styrker en hypotese om at magasinet slett ikke ble brukt under drapene, med mindre Kristin av en eller annen grunn plantet det der, eller plasserte det der, uten tanker om at det kunne få betydning

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chiubi skrev (7 minutter siden):

Jeg er litt enig med Sandberg, de vet nok selv om de har vært med på det eller ikke. Det gir ingen mening å bruke masse penger på gjenopptakelse hvis dommen er riktig.

Rune Øygard driver også og jobber for gjenopptakelse, uten at jeg vil si det gjør at jeg tviler på dommen mot ham.

Nå kan det ellers være nyanser her. Kan Per ha kjent til drapsplaner, men valgt å trekke seg da det kan ha gått mot forlik, men Kristin gjennomførte planene likevel? Man kan jo skjønne at han mener det er feil at han blir stående igjen med ansvaret om så var tilfelle. Ikke at jeg tror på akkurat dette, det var bare et eksempel.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RunM skrev (På 29.10.2022 den 16.19):

Min teori, jeg gjentar at dette kun er en teori, er at de som skjøt var Veronika og Kristin. Per satt hjemme og passet hundene. Det passer også godt med observasjonen i ekornstien, der vitnet hørte to bildører slås igjen. 

Per var nok helt bevisst på hva som skulle skje. Lars er den som snakket mest sant. 

Dette er nok det enkleste og mest sannsynlige scenarioet. 

Tror jeg. 

Lenge siden serien gikk på NRK nå, men har en lignende teori.

Kristin hadde masse å vinne på dette, Lars hadde svært lite.

Slik jeg oppfattet Kristin og hennes liv så har hun levd på andres «goder» hele livet. Hun var der det var noe å få, narko, hjelp og tjenester. Hun hadde vel aldri oppnådd noe selv? De rundt henne supplerte henne med det hun trengte. 
Hun må ha hatt et grusomt liv, kårboligen måtte da vært midt i blinken for henne dersom Veronica og Per styrte gården. Veronica har hatt alt å tape, så hun har også motiv. Per har nok ikke sett noen annen mulighet, men jeg tror ikke han er mer enn medskyldig. Kristin var nok drittlei av å leve fra dør til dør, lei av å måtte please Lars for å holde ut det livet. Han synes nok det var greit å ha «kontroll» på Kristin, tror aldri han hadde gått så langt for å tilrettelegge for henne. 

Endret av Jayne
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amfetamin har utløst mange psykoser og mye alvorlig kriminalitet.Jeg har sett hva det stoffet kan gjøre med folk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsdebatt skrev (5 timer siden):

Hva har Per og Veronica hevdet skjedde videre med våpnene de fikk overlevert?

De har hevdet de aldri fikk overlevert våpen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Djækklåsst skrev (16 minutter siden):

De har hevdet de aldri fikk overlevert våpen.

Hva sa de om skuddet som ble avfyrt da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsdebatt skrev (21 minutter siden):

Hva sa de om skuddet som ble avfyrt da? 

At det var Kristin som forårsaket det, og at våpnene ikke ble værende på gården.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det var veldig interessant å se en kartbok (og lommelykt, selv om det er mer vanlig) på det rotete narko bordet til Kristin og Lars. I den samme leiligheten de fant våpenet og magasinet. Og det at vitner hadde sett Veronica og Kristin og Lars skyte (skytetreninga) i skogen. 

8464DCC2-FD80-470A-B4D5-AF9A5BECB8FD.jpeg

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det bare er en skytter. Først har hen skutt alle patronene i 22 kal pistolen, ti skudd som tilsvarer et magasin, når det var tomt har hen skutt tre skudd fra revolveren. Da får man en klar rekkefølge på skuddene med Anne først deretter faren, bomskudd etter moren som prøver å komme unna, før hun blir skutt og et ekstra skudd i Anne tilslutt for å forsikre seg om at hun er død. Dette tror jeg ut fra videoer på youtube med oversikt fra åstedet mm, disse er fra Tore Sandberg, (han konkluderer ikke på antallet skyttere).

Ut fra at det tidligere var drapsforsøk på Anne, var nok hun målet og de to andre drep for å fjerne vitner.

Det kan ikke utelukkes at Anne selv slapp drapspersonen inn og varandadøren ble knust i etterkant for å forvirre.

Avhørsteknikkene norsk politi bruke på 90-tallet var dårlige, det er ikke usannsynlig at narkomane Kristin etter noen uker i isolasjon fikk spørsmål av typen "kanskje du også er et offer og det er Per som står bak", og så har hun svart "ja sånn var det"

De tekniske sporene som magasinavtrykk er svakere enn det norsk politi og påtalemakt gir inntrykk av. Asbjørn Hansen har i denne saken basert seg mye på magefølelse, og rapportene hans innholder mye spekulasjon.

Noen spørsmål vi kan stille oss er om det var noe i forbindelse med jobben til Anne i etteretningstjenesten og som forsvarsministerens personlige sekretær som gjorde at noen ønsket henne av veien? Feks har norske myndigheter vært innblandet i Israel-Palestina-konflikten, borgerkrigen på Sri Lanka, Sør-Sudan, Armenia-Aserbajan-krigen og dette var akkurat samtidig som Russland forberedte den andre Tsjetsjeniakrigen. Eller kan det ha vært snakk om våpenkontrakter? 

Vi kan også spørre oss om det er andre forbindelser mellom Lars og Anne.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...