AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #21 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det høres rart ut. Modum bad har et eget behandlingstilbud for depresjon. Det står riktignok at symptombildet kan være sammensatt med flere ulike diagnoser men jeg tolker det ikke dithen komobiditeten er et krav for å få behandling. Jeg kjenner en som var inne til behandling for depresjon. Han gikk jeg i gruppeterapi med. Fikk ikke inntrykket av at det var noe spesielt traume som lå bak depresjonen. Han er i dag sjef for et stort konsern. Det står også et sted at man kan få lov til å bruke antidepressiva hvis det er snakk om alvorlig tilbakevirkende depresjon eller bipolar lidelse. . Hvis man først kommer i betraktning hos Modum så er det rart om depresjonen ikke er alvorlig eller langvarig. Men betyr det at de ønsker å være et medisinfritt tilbud sånn i utgangspunktet? slik som recoveryakademiet? i såfall synes jeg det er betenkelig med tanke på oppholdet på Modum og veien videre. Det kan da innebære at pasientene er veldig mye sykere når de kommer fordi medisinen er tatt fra dem. Slik behandlingssystemet fungerer i dag så er det heller ikke sikkert at de har noen stabil behandler etter oppholdet på Modum. Så da kommer de ut derifra, overlatt til seg selv. Jeg håper jeg overdramatiserer, og at det ikke er slik virkeligheten er. Anonymkode: fec12...8d4 Som sagt har jeg kun erfaring fra angst og traumeavdeling der og der fikk vi beskjed om at man måtte være ferdig nedtrappet på medisiner. Flere av de som var på utredningsopphold sammen med meg var medisinerte, en klikka helt og sa at han hadde prøvd å trappe ned i mange år og ble sint for at han ikke ville få behandlingsplass om han gikk på medisiner, to andre snakket om at de da ville søke nytt opphold om et år igjen etter å ha trappet rolig ned og slippe å komme dit med abstinenser, det var også viktig for Modum bad skjønte jeg at man skal ha klart seg uten medisiner en stund og ikke komme dit med abstinenser. Kan ikke si for sikkert om det også gjelder antidepressiva men sånn jeg forstod det gjaldt det alle medisiner. Modum bad forklarer seg med at det er da tilbudet deres er effektivt som behandling og viser til den høye tilfriskningsraten blandt de som har fulgt behandlingsopplegget deres på Modum bad sin måte uten unntak og individuelle tilrettelegginger Anonymkode: 4b6bf...8b6 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #22 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som sagt har jeg kun erfaring fra angst og traumeavdeling der og der fikk vi beskjed om at man måtte være ferdig nedtrappet på medisiner. Flere av de som var på utredningsopphold sammen med meg var medisinerte, en klikka helt og sa at han hadde prøvd å trappe ned i mange år og ble sint for at han ikke ville få behandlingsplass om han gikk på medisiner, to andre snakket om at de da ville søke nytt opphold om et år igjen etter å ha trappet rolig ned og slippe å komme dit med abstinenser, det var også viktig for Modum bad skjønte jeg at man skal ha klart seg uten medisiner en stund og ikke komme dit med abstinenser. Kan ikke si for sikkert om det også gjelder antidepressiva men sånn jeg forstod det gjaldt det alle medisiner. Modum bad forklarer seg med at det er da tilbudet deres er effektivt som behandling og viser til den høye tilfriskningsraten blandt de som har fulgt behandlingsopplegget deres på Modum bad sin måte uten unntak og individuelle tilrettelegginger Anonymkode: 4b6bf...8b6 Hvilken statistikk har de på tilfriskningsrate? Er det publisert noe sted? Anonymkode: fec12...8d4 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #23 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvilken statistikk har de på tilfriskningsrate? Er det publisert noe sted? Anonymkode: fec12...8d4 Du kan sikkert finne det om du leter. De er kjent for å ha høyest tilfriskningsrate i landet og i følge dem selv i samtale med meg er det derfor de heller ikke gjør individuelle unntak og tilrettelegginger fordi opplegget dems er noe som gir effektiv behandling og de vil ikke prøve andre måter og unntak og risikere at behandlingen ikke er like effektiv Anonymkode: 4b6bf...8b6 1
Silva Pluvialis Skrevet 28. oktober 2022 #24 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 27.10.2022 den 20.49): Ja det stemmer. Tror det står på nettsiden dems også men jeg har vært der på avdeling angst for voksen traumer og det stod i brevet at man måtte trappe ned med legen og de sa dette til alle som var på vurderingsopphold på avdeling angst som alle er på før de får den ekte behandlingsplassen. Ingen får komme inn på behandlingsplass uten å være ferdig nedtrappet på angstmedisiner. Jeg tror det gjelder alle avdelinger og ikke bare angst avdelingen Anonymkode: 4b6bf...8b6 Nei. Det gjelder ikke på traume, i alle fall. Der er det ukentlig medisinutlevering. 2
Silva Pluvialis Skrevet 28. oktober 2022 #25 Skrevet 28. oktober 2022 Baktus skrev (På 27.10.2022 den 22.21): Ja i høyeste grad, livskvalitet er en opplevelse som en ikke trenger rusmidler eller medisiner til å erstatte. Tro meg, antidepressiva er ingen "lykkepille". Det er ikke slik at folk blir full av ny gnist av å gå på antidepressiva, men heller at symptomer på angst, depresjon og/eller tvang reduseres til et levelig nivå. 1 1
Silva Pluvialis Skrevet 28. oktober 2022 #26 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du får ikke plass på Modum bad om depresjon er ditt primærproblem. Modum bad er traumebehandling og angstbehandling. Om depresjonen stammer fra traumer og du har en traumelidelse med symptomer som preger deg daglig i tillegg til depresjonen kan du sikkert få plass men sannsynligvis må være umedisinert ja. Du kan jo bare ringe dit å spørre om du er i tvil. Hele filosofien deres går ut på ikke-medikamentell behandling og de mener medisiner står i veien for tilbudet og teknikkene de bruker og at hvis man ikke er villig til å følge deres opplegg 100% så er man ikke i målgruppen Anonymkode: 4b6bf...8b6 Feil. De har en egen avdeling for depresjon. 1
Silva Pluvialis Skrevet 28. oktober 2022 #27 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Som sagt har jeg kun erfaring fra angst og traumeavdeling der og der fikk vi beskjed om at man måtte være ferdig nedtrappet på medisiner. Flere av de som var på utredningsopphold sammen med meg var medisinerte, en klikka helt og sa at han hadde prøvd å trappe ned i mange år og ble sint for at han ikke ville få behandlingsplass om han gikk på medisiner, to andre snakket om at de da ville søke nytt opphold om et år igjen etter å ha trappet rolig ned og slippe å komme dit med abstinenser, det var også viktig for Modum bad skjønte jeg at man skal ha klart seg uten medisiner en stund og ikke komme dit med abstinenser. Kan ikke si for sikkert om det også gjelder antidepressiva men sånn jeg forstod det gjaldt det alle medisiner. Modum bad forklarer seg med at det er da tilbudet deres er effektivt som behandling og viser til den høye tilfriskningsraten blandt de som har fulgt behandlingsopplegget deres på Modum bad sin måte uten unntak og individuelle tilrettelegginger Anonymkode: 4b6bf...8b6 Du var på traumeavdelingen, men fikk ikke bruke medisiner? For traume og angst har ulik praksis. 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #28 Skrevet 29. oktober 2022 Tvillingsjel skrev (14 timer siden): Tro meg, antidepressiva er ingen "lykkepille". Det er ikke slik at folk blir full av ny gnist av å gå på antidepressiva, men heller at symptomer på angst, depresjon og/eller tvang reduseres til et levelig nivå. Er så enig med deg. Jeg går på antidepressiva. Har slitt med depresjon i over to tiår. Det gjør meg ikke lykkelig av å gå på det, men det tar bort de største toppene så symptomene reduseres til et nogenlunde akseptabelt nivå. https://www.modum-bad.no/medisinfri-kontakt-folelsene/ Denne artikkelen gjorde meg usikker på hvilken holdning de har til medisiner. Er det først når jeg går uten medisiner at jeg i følge dem virkelig kjenner på følelser? jeg kjenner meg ikke igjen i det å være følelsesflat med medisiner. Det var når jeg gikk helt uten at jeg virkelig følte meg flat innvendig. Jeg har heller ikke fått tilbakemelding fra terapeuter om at jeg ikke er i kontakt med følelsene mine. Så jeg har blitt usikker på om en slik tilnærming med nedtrapping av medisiner+ ISTDP ville funke for meg.. Anonymkode: fec12...8d4 1
Andrine& Skrevet 30. oktober 2022 #29 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 29.10.2022 den 13.14): Er så enig med deg. Jeg går på antidepressiva. Har slitt med depresjon i over to tiår. Det gjør meg ikke lykkelig av å gå på det, men det tar bort de største toppene så symptomene reduseres til et nogenlunde akseptabelt nivå. https://www.modum-bad.no/medisinfri-kontakt-folelsene/ Denne artikkelen gjorde meg usikker på hvilken holdning de har til medisiner. Er det først når jeg går uten medisiner at jeg i følge dem virkelig kjenner på følelser? jeg kjenner meg ikke igjen i det å være følelsesflat med medisiner. Det var når jeg gikk helt uten at jeg virkelig følte meg flat innvendig. Jeg har heller ikke fått tilbakemelding fra terapeuter om at jeg ikke er i kontakt med følelsene mine. Så jeg har blitt usikker på om en slik tilnærming med nedtrapping av medisiner+ ISTDP ville funke for meg.. Anonymkode: fec12...8d4 Derfor er det jo også sånn at MB sitt opplegg kanskje ikke er noe for deg. Det er et smalt nåløye for å få plass der. Piller er regulering av følelser som mange andre ting. For ditt eget beste skal du stå uten såkalte krykker for å kunne bygge opp de ressursene du har til å regulere egne følelse. Mang en kandidat har marsjert rasende ut fra MB fordi de ikke får lov til å ta med medisinen sin. Det må tas med lege ved innkomst til vurdering. 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #30 Skrevet 31. oktober 2022 Andrine& skrev (17 timer siden): Derfor er det jo også sånn at MB sitt opplegg kanskje ikke er noe for deg. Det er et smalt nåløye for å få plass der. Piller er regulering av følelser som mange andre ting. For ditt eget beste skal du stå uten såkalte krykker for å kunne bygge opp de ressursene du har til å regulere egne følelse. Mang en kandidat har marsjert rasende ut fra MB fordi de ikke får lov til å ta med medisinen sin. Det må tas med lege ved innkomst til vurdering. Ja da er det kanskje feil behandlingssted. Jeg mener at det står ( kanskje det nå er fjernet, finner det ikke igjen), at medisiner mot bipolar lidelse og tilbakevendende depresjoner likevel kan brukes etter vurdering. Men hvis det betyr at de tenker at pasienten ikke er flink nok pga at hen fortsatt trenger medisiner, så blir det et vanskelig sted å være. Jeg synes det er rart at behandlingsformene for angst og depresjon behandles så ulikt der. Innen psykologen er de å anses som søsken. Behandlingen mot angst har metakognitiv tilnærming( altså tenk mindre på tankene) mens depresjon er istdp-rettet, intensiv tanke og følelsesvirksomhet. Vet du tilfeldigvis om andre behandlingssteder med annen tilnærming, som ikke er opptatt av at pasienten skal slutte med antidepressiva? Anonymkode: fec12...8d4
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #31 Skrevet 31. oktober 2022 On 10/27/2022 at 9:47 PM, Baktus said: Må si at egentlig syntes jeg det du skriver der ville vært helt på hodet i virkeligheten 😃 beroligende må da hjelpe mot angst og antidepressiva bør skiftes ut med livskvalitet.. det høres mer normalt ut i mine ører. On 10/28/2022 at 6:56 AM, AnonymBruker said: Denne arrogansen mot psykofarmaka, hva skyldes den? Er det ikke godt at det finne medisiner som hjelper symptomlindring mot ulike sykdommer. Er det bar kreft og stoffskifte man kan stå åpent om at man lider av og behandles for? Hvorfor skal ikke mennesker med bipolar lidelse, schizofreni mm få ta medisinene sine som gir dem em løftet livskvalitet, uten å møtes med feks at «livskvalitet er en opplevelse man ikke trenger rusmidler eller medisiner til å erstatte»? Helt enig i at friske mennesker ikke skal måtte ta unødige medisiner da alle medisiner kommer med få eller mange bivirkninger. Men syke mennesker må da få ha medisinene sine i fred uten å måtte argumentere for sin medikasjon. Anonymkode: 66caa...ab5 Jeg er ikke imot medisinering for psykiske lidelser på noen måte. Men akkurat benzo og beroligende mener jeg kan gi angstsymptomer også om det tas for mye og for lenge, er det ikke slik? At det ikke nødvendigvis er en langvarig løsning. SSRI er annerledes. Anonymkode: e1c4c...d00 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #32 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 28.10.2022 den 6.56): Denne arrogansen mot psykofarmaka, hva skyldes den? Er det ikke godt at det finne medisiner som hjelper symptomlindring mot ulike sykdommer. Er det bar kreft og stoffskifte man kan stå åpent om at man lider av og behandles for? Hvorfor skal ikke mennesker med bipolar lidelse, schizofreni mm få ta medisinene sine som gir dem em løftet livskvalitet, uten å møtes med feks at «livskvalitet er en opplevelse man ikke trenger rusmidler eller medisiner til å erstatte»? Helt enig i at friske mennesker ikke skal måtte ta unødige medisiner da alle medisiner kommer med få eller mange bivirkninger. Men syke mennesker må da få ha medisinene sine i fred uten å måtte argumentere for sin medikasjon. Anonymkode: 66caa...ab5 Skjønner ikke hvorfor personer som ikke forstår HVORFOR medisin faktisk heter MEDISIN!! Sorry, men jeg blir så oppgitt når personer som tydeligvis ikke har peiling uttaler seg 🫠 Ta på deg joggeskoa så slipper du medisin, spis løvetann så slipper du medisin… Osv… Det er et hån mot personer som har prøvd det meste, men er syk. Lurer på når psykisk sykdom vil bli likestilt med somatisk sykdom.. Vi henger etter her.. Det blir like idiotisk som om jeg skal si til personer med leddgikt at de bare skal ta tran, så ordner det seg. At voksne skal dumme seg ut med uttalelser de ikke har peiling på er meg en gåte. Anonymkode: 980d9...d9e 2
Andrine& Skrevet 31. oktober 2022 #33 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja da er det kanskje feil behandlingssted. Jeg mener at det står ( kanskje det nå er fjernet, finner det ikke igjen), at medisiner mot bipolar lidelse og tilbakevendende depresjoner likevel kan brukes etter vurdering. Men hvis det betyr at de tenker at pasienten ikke er flink nok pga at hen fortsatt trenger medisiner, så blir det et vanskelig sted å være. Jeg synes det er rart at behandlingsformene for angst og depresjon behandles så ulikt der. Innen psykologen er de å anses som søsken. Behandlingen mot angst har metakognitiv tilnærming( altså tenk mindre på tankene) mens depresjon er istdp-rettet, intensiv tanke og følelsesvirksomhet. Vet du tilfeldigvis om andre behandlingssteder med annen tilnærming, som ikke er opptatt av at pasienten skal slutte med antidepressiva? Anonymkode: fec12...8d4 Du skal ha sterk motivasjon og være forberedt på høy egeninnsats for å bli tatt inn som pasient der. Du skal evne å møte dine utfordringer i hvitøyet. Symptomene skyves frem for å kunne behandles. Du leter etter en snarvei eller en vei utenom deg selv når du tviholder på medisiner. Vil du ikke delta på det opplegget de har der blir du bedt om å dra hjem rett og slett. Dps er et sted som gjerne medisinerer.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #34 Skrevet 31. oktober 2022 Andrine& skrev (1 time siden): Du skal ha sterk motivasjon og være forberedt på høy egeninnsats for å bli tatt inn som pasient der. Du skal evne å møte dine utfordringer i hvitøyet. Symptomene skyves frem for å kunne behandles. Du leter etter en snarvei eller en vei utenom deg selv når du tviholder på medisiner. Vil du ikke delta på det opplegget de har der blir du bedt om å dra hjem rett og slett. Dps er et sted som gjerne medisinerer. Hvorfor skal medisiner stå i veien for behandling? Jeg kan ikke fatte det. Anonymkode: fec12...8d4
Andrine& Skrevet 31. oktober 2022 #35 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor skal medisiner stå i veien for behandling? Jeg kan ikke fatte det. Anonymkode: fec12...8d4 Det er da innlysende 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #36 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor skal medisiner stå i veien for behandling? Jeg kan ikke fatte det. Anonymkode: fec12...8d4 Da bør du lese deg opp på ulike forståelsesmodeller innen psykiatri, og ulike typer terapi. Da vil du ha større mulighet til å forstå. Anonymkode: 7b45b...3d4 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #37 Skrevet 31. oktober 2022 Såg et program «Helene skjekker inn» der sa de at de pasientene som skulle få behandling der måtte være nedtrapping på medisiner. Anonymkode: be0c1...ac1 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #38 Skrevet 31. oktober 2022 Tvillingsjel skrev (På 28.10.2022 den 22.33): Nei. Det gjelder ikke på traume, i alle fall. Der er det ukentlig medisinutlevering. Av angstdempende benzodiazepiner? Anonymkode: 4b6bf...8b6
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #39 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Såg et program «Helene skjekker inn» der sa de at de pasientene som skulle få behandling der måtte være nedtrapping på medisiner. Anonymkode: be0c1...ac1 Det var angstavdelingen. Jeg forsto det sånn at det var benzopreparater og smertestillende man ikke fikk ta. På siden står det at ssri kan brukes ved langvarige depresjoner. MB er en stor gigant på området. Hvis de baserer seg på en filosofi om at medisiner står i veien for behandling så spørs det om de heller bør anses som alternative. Hvordan kan de ha et (godt) samarbeid med dpser fastleger og privatpraktiserende behandlere hvis de oppmuntrer til å kutte ut antidepressiva, hvis det har fungert for vedkommende? Leger sykehus og dpser vil få et veldig stort ansvar hvis personen blir enda dårligere etter modum behandlingen og trenger mer hjelp. Anonymkode: fec12...8d4
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #40 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Da bør du lese deg opp på ulike forståelsesmodeller innen psykiatri, og ulike typer terapi. Da vil du ha større mulighet til å forstå. Anonymkode: 7b45b...3d4 Jeg vet om ulike forståelsesmodeller. Jeg var veldig naiv nok til å tenke at noen som offentlig støtte og som skal dekke helse sørøst, hadde et nyansert og balansert syn på dette. Det står på siden ar de tenker helhetlig. Da bør ikke medisiner utelukkes. Men jeg får ringe dem og spørre. Anonymkode: fec12...8d4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå