Gå til innhold

Er Modum Bad imot medisiner?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Av angstdempende benzodiazepiner?

Anonymkode: 4b6bf...8b6

Usikker, men pasientene kan i alle fall medisineres med antidepressiva samt medisiner for søvn. Litium eller andre stemningstabiliserende medisiner kan også brukes for de med affektive lidelser.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Såg et program «Helene skjekker inn» der sa de at de pasientene som skulle få behandling der måtte være nedtrapping på medisiner. 

Anonymkode: be0c1...ac1

Ja, på angst er det mer eller mindre medisinfritt, men ikke på alle andre avdelinger. De har ulik praksis.

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det var angstavdelingen.  Jeg forsto det sånn at det var benzopreparater og smertestillende man ikke fikk ta. På siden står det at ssri kan brukes ved langvarige depresjoner. 

MB er en stor gigant på området. Hvis de baserer seg på en filosofi om at medisiner står i veien for behandling så spørs det om de heller bør anses som alternative.  Hvordan kan de ha et (godt) samarbeid med dpser fastleger og privatpraktiserende behandlere hvis de oppmuntrer til å kutte ut antidepressiva, hvis det har fungert for vedkommende? Leger sykehus og dpser vil få et veldig stort ansvar hvis personen blir enda dårligere etter modum behandlingen og trenger mer hjelp. 

Anonymkode: fec12...8d4

MB er ikke for alle, derfor har de vurderingsopphold. Er du ikke i stand til å tåle deres opplegg får du heller ikke plass der å blir henvist til å søke andre steder så dette du nevner blir aldri et tema.

Endret av Andrine&
  • Nyttig 1
Skrevet
Andrine& skrev (4 timer siden):

Du skal ha sterk motivasjon og være forberedt på høy egeninnsats for å bli tatt inn som pasient der. Du skal evne å møte dine utfordringer i hvitøyet. Symptomene skyves frem for å kunne behandles. Du leter etter en snarvei eller en vei utenom deg selv når du tviholder på medisiner. Vil du ikke delta på det opplegget de har der blir du bedt om å dra hjem rett og slett.

Dps er et sted som gjerne medisinerer. 

Hvor ofte er det de ber pasientene å dra hjem? Det kan umulig skje veldig ofte. Da må det være særdeles alvorlig, typ. at pasienten skremmer/retraumatiserer en eller flere av de andre pasientene. Én pasient ble sendt hjem da jeg var på MB, men den pasienten klarte å skremme én hel avdeling. En pasient ble beviselig retraumatisert, og flere skalv av frykt og fikk ikke sove. Lege ble tilkalt og det ble stor ståhei. Det er svært uvanlig at pasienter sendes hjem. Det ville forundret meg stort om en pasient ble sendt hjem fordi vedkommende ikke turte å slutte på medisiner.

• Liker 1
Skrevet
Tvillingsjel skrev (2 minutter siden):

Hvor ofte er det de ber pasientene å dra hjem? Det kan umulig skje veldig ofte. Da må det være særdeles alvorlig, typ. at pasienten skremmer/retraumatiserer en eller flere av de andre pasientene. Én pasient ble sendt hjem da jeg var på MB, men den pasienten klarte å skremme én hel avdeling. En pasient ble beviselig retraumatisert, og flere skalv av frykt og fikk ikke sove. Lege ble tilkalt og det ble stor ståhei. Det er svært uvanlig at pasienter sendes hjem. Det ville forundret meg stort om en pasient ble sendt hjem fordi vedkommende ikke turte å slutte på medisiner.

Jeg har sett det skje flere ganger i ulike situasjoner. Hysterisk traumstiserte pasienter som ikke evner å delta i opplegg, folk på utredning som blir rasende å går når de forstår at de ikke kan ta pillene sine eller folk som nekter å delta i fast opplegg, folk som ruser seg når de er der. Ingen grunn til å utdype så mye pga taushetsplikten. På angst må folk gå av piller uten unntak 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg vet om ulike forståelsesmodeller. Jeg var veldig naiv nok til å tenke at noen som offentlig støtte og som skal dekke helse sørøst, hadde et nyansert og balansert syn på dette. Det står på siden ar de tenker helhetlig. Da bør ikke medisiner utelukkes. 

Men jeg får ringe dem og spørre.

Vet ikke hva de legger i begrepet helhetlig, men jeg tenker at hvis man tenker helhetlig så er det jo rart at man skal bruke medisiner som demper en del av den personens helhet? Å tenke helhetlig må vel innebære å se hele mennesket med tanker, følelser, kropp, erfaringer (traumer) osv? 
Hvis de mener at bedre resultater av behandling oppnås uten medisiner hva ønsker man da å oppnå ved å ikke stole på de? Da tror jeg det er bedre å satse på et behandlingsopplegg hvor medisiner er en større del av behandlingen. 

Anonymkode: 7b45b...3d4

• Liker 1
Skrevet
Andrine& skrev (3 minutter siden):

Jeg har sett det skje flere ganger i ulike situasjoner. Hysterisk traumstiserte pasienter som ikke evner å delta i opplegg, folk på utredning som blir rasende å går når de forstår at de ikke kan ta pillene sine eller folk som nekter å delta i fast opplegg, folk som ruser seg når de er der. Ingen grunn til å utdype så mye pga taushetsplikten. På angst må folk gå av piller uten unntak 

Jobber du på Modum Bad?

Jeg trodde heller at de luket ut ikke egnede pasienter på kurs- og utredning. Å bli sendt hjem under et behandlingsopphold, trodde jeg ikke var mulig med mindre de som sagt traumatiserte andre pasienter.

• Liker 1
Skrevet
Tvillingsjel skrev (11 minutter siden):

Jobber du på Modum Bad?

Jeg trodde heller at de luket ut ikke egnede pasienter på kurs- og utredning. Å bli sendt hjem under et behandlingsopphold, trodde jeg ikke var mulig med mindre de som sagt traumatiserte andre pasienter.

Jeg hadde nok ikke skrevet her hvis jeg var ansatt der. Med så mange folk og et så tett opplegg er de sikkert avhengig av at folk evner å delta. Dette er jo ikke for de sykeste. 

Vi bygger jo veldig mange ulike strategier når vi strever psykisk å stritter i mot når vi må gi slipp på de. Alt på det stedet handler om å bryte uhensiktsmessige mønstre og å bygge nye synes jeg 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vet ikke hva de legger i begrepet helhetlig, men jeg tenker at hvis man tenker helhetlig så er det jo rart at man skal bruke medisiner som demper en del av den personens helhet? Å tenke helhetlig må vel innebære å se hele mennesket med tanker, følelser, kropp, erfaringer (traumer) osv? 
Hvis de mener at bedre resultater av behandling oppnås uten medisiner hva ønsker man da å oppnå ved å ikke stole på de? Da tror jeg det er bedre å satse på et behandlingsopplegg hvor medisiner er en større del av behandlingen. 

Anonymkode: 7b45b...3d4

Jeg tenker heller at helhetlig er at man skal se alt i en sammenheng. Alle mennesker er ulike og trenger ulik tilnærming.

Det å slutte på antidepressiva har jeg forsøkt noen ganger. Det gjør meg dårligere. Jeg vil ikke rote det til med å kutte ut enda en gang og bruke masse tid på å komme meg. Men det er sikkert pasienter som drar nytte av å kutte det ut 

Jeg trenger ikke et opplegg hvor medisinering er en stor del av opplegget men et opplegg hvor medisinene ikke står i veien for behandlingsoppholdet 

Skrevet
Tvillingsjel skrev (19 minutter siden):

Jobber du på Modum Bad?

Hvis de ofte luker ut folk under behandlingsoopholdet , så vil jo det kunne innebære at vurderingen har vært for dårlig.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis de ofte luker ut folk under behandlingsoopholdet , så vil jo det kunne innebære at vurderingen har vært for dårlig.  

Ja, det er det jeg tenker også. Derfor tror jeg heller det skjer at folk ikke får komme på behandlingsopphold, enn at de kommer og så blir sendt hjem. De utreder nøye.

• Liker 1
Skrevet
Tvillingsjel skrev (41 minutter siden):

Nei det er som den andre her sier at om man ikke kan eller vil følge opplegget dems så vil man ikke få tilbud om behandlingsopphold. Det er også bare noen som har problematikk som kvalifiserer til behandlingsopphold. Man skal først på et vurderingsopphold og fra min gruppe på 11 stk på vurderingsopphold var det kun 6 som fikk tilbud om behandlingsopphold. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei det er som den andre her sier at om man ikke kan eller vil følge opplegget dems så vil man ikke få tilbud om behandlingsopphold. Det er også bare noen som har problematikk som kvalifiserer til behandlingsopphold. Man skal først på et vurderingsopphold og fra min gruppe på 11 stk på vurderingsopphold var det kun 6 som fikk tilbud om behandlingsopphold. 

Da gir det mening. Folk blir luket ut under kurs og utredningsopphold. De blir ikke sendt hjem når de først har fått plass i behandling med mindre de ruser seg og/eller er til fare for noen.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Tvillingsjel skrev (På 31.10.2022 den 18.59):

Da gir det mening. Folk blir luket ut under kurs og utredningsopphold. De blir ikke sendt hjem når de først har fått plass i behandling med mindre de ruser seg og/eller er til fare for noen.

Det er to tilfeller på utredning jeg sikter til. De andre gjaldt rus.

Endret av Andrine&
  • Liker 1
Skrevet
Andrine& skrev (2 timer siden):

Det er to tilfeller på utredning jeg sikter til. De andre gjaldt rus.

Min erfaring er fra angst, der er det mye hardere krav enn på feks traume. Det går ikke  å drive med eksponering hvis folk nekter å delta. Der kjører de så hardt at folk kneler. Jeg selv var så kjørt etterhvert at jeg på et tidspunkt satt å siklet å maktet ikke å gå over gulvet. Det kommer noen heftige reaksjoner som folk må ha mot for å møte. 

Hva slags type eksponering er det snakk om på angstavdeling?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva var du søkt inn på MB for? Har du noen anelse om hva som var utslagsgivende for at du kom videre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...