Gå til innhold

Venninne som indirekte hentyder at hennes barn er søtere enn mitt. Sårt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er så vanskelig å skrive..

Jeg har ei nær venninne som hadde termin med få ukers mellomrom. Min gutt ble født til termin, men veide lite, 2,2 kg. Hennes jente kom også til termin, men veide over 4 kg. 
 

Nå veier barna ganske likt, men mitt barn er «litt preget» i utseende av den lave fødselsvekten. Helt subjektivt så er mitt barn den vakreste i verden, men objektivt sett så ser jeg jo hans preg av dysmaturitet. Hennes datter derimot er mer rund i kinnene og ser «friskere» ut. 
 

Problemet er når vi er sammen. Min venninne kan komme med kommentarer som:

- Din sønn er så vakker, at ingen ser på min datter en gang

- Er jenta mi litt rar i utseende, for din gutt er sååå fin

- Tror du at gutten din noengang vil bli kjæreste med min jente, han som er sååå skjønn

 

Uff, det er så vanskelig å forklare skriftlig. Men, jeg føler at hun egentlig snakker omvendt av hva hun egentlig mener. At hun mener at hennes datter er såå fin, mens min ikke er like søt.. 
 

Jeg har sagt flere ganger at jeg ikke liker at hun kommenterer utseende på barna, men som hun sier : det må da være lov å si at de er søte/ fine etc

 

Jeg blir så fortvilet, og nå kjenner jeg at jeg bare trekker meg unna. Og det er så trist, fordi det er ingen andre med nyfødte i min omgangskrets. 
 

Håper dere skjønner hva jeg mener og at dere kan gi meg noen råd på hvordan få en slutt på dette?

Anonymkode: b0184...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo ikke sikkert at det er ironi? Kanskje hun oppriktig synes barnet ditt er veldig søtt. 

  • Liker 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (Akkurat nå):

Det er jo ikke sikkert at det er ironi? Kanskje hun oppriktig synes barnet ditt er veldig søtt. 

Altså, jeg tenkte jo det i begynnelsen, men nå er det så overdrevent hvor søtt mitt barn er.. Jeg er helt sikker på at hun mener at hennes barn er søtere, men at hun likevel kjører på og sier det hun gjør. Hvordan skal jeg få stoppet dette?

Anonymkode: b0184...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke dette er ironi. Det ville isåfall vært meget spesielt og du ville merket lenge før dere fødte at hun var falsk isåfall 

Anonymkode: 45f10...715

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spesielt å sitte og sitte og diskutere hvilket barn som er søtest. Høres veldig barnslig og umodent ut spør du meg. Får assosiasjoner til da vi var barn og kranglet om hvem sin far som var sterkest 😂🙈

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror ikke dette er ironi. Det ville isåfall vært meget spesielt og du ville merket lenge før dere fødte at hun var falsk isåfall 

Anonymkode: 45f10...715

Dette er en nær venninne. Aldri opplevd henne slik før. Og jeg er temmelig sikker som sagt at hun mener at hennes er søtere (og selv jeg klarer jo å objektivt se det. I hvertfall enda, det kan jo endre seg om ikke lenge..). 

Hvordan få satt en stopper?

 

Anonymkode: b0184...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså for meg finnes det ikke noe søtere enn babyer generelt. Men, de søteste babyene for meg er de babyene som er født veldig små. Så jeg tror heller ikke hun mener dette ironisk.

Anonymkode: 93ba9...392

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tøydokka skrev (1 minutt siden):

Veldig spesielt å sitte og sitte og diskutere hvilket barn som er søtest. Høres veldig barnslig og umodent ut spør du meg. Får assosiasjoner til da vi var barn og kranglet om hvem sin far som var sterkest 😂🙈

Helt enig. Det er helt forferdelig. Det er ingen diskusjon forsåvidt, hun kommentere bare hvor «søtere» mitt barn er på et vis. Helt merkelig

Anonymkode: b0184...c74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn tar av voksne. Mye mer enn man tenker seg, Du kan ikke gjøre stort med hva andre sier, og heller ikke kan han senere om sønnen din forstår kommentarer på hans utseende. Det eneste du kan kontrollere er din reaksjon, og er den stabil, så er det større sjanse for at sønnen din vil ta med dette selv videre. Og det er en god egenskap å ha, uansett hvordan man ser ut eller er!

Pr dags dato så blir du rystet og lei deg av slike kommentarer. Dette vil du nok ikke videreføre til sønnen din at er den ‘’riktige’’ måten å håndtere slik motgang på. Så utseendet fokusert verden som din sønn vil vokse opp i, så kan du gi han allerede nå noen gull kort han vil ha stor bruk for senere i livet. 

Vis at det ikke bryr deg. Vær sterk. Du kan godt si ifra, det er bare bra, men ikke vis at du er såret over det. For det vil sønnen din ta opp, at mor er lei seg pga hvordan han ser ut. Det kan bli en veldig negativ spiral. Vis heller at du er stolt av han! Når noen kommer med påtvungne kommentarer de kanskje mener omvendt med, så svar «ja han er den vakreste i verden!» og gjerne si det litt høyt også, kanskje barnet får det med seg med årene ;)  
 

Si det flere ganger, at din sønn er søt, fin, smart, god, både til deg selv og til han, for det har en magisk effekt på hjernen at vi til slutt begynner tro på det selv. Er derfor folk henger opp lapper i speilet hvor det kan stå «jeg er bra nok» og sier det høyt til seg selv hver dag. Det funker! 

Det er synd at du føler press på at din sønn skiller seg ut, men er det så ille da? Hva om det faktisk er positivt? uansett så betyr det ikke mye hva andre tenker, det viktigste er båndet mellom deg og ditt barn ❤️ så vis han det, at han er helt fantastisk! For det er der løsningen ligger 

Anonymkode: aa0a4...2b7

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Altså for meg finnes det ikke noe søtere enn babyer generelt. Men, de søteste babyene for meg er de babyene som er født veldig små. Så jeg tror heller ikke hun mener dette ironisk.

Anonymkode: 93ba9...392

Tror dessverre ikke det.. Men, forslag til hva jeg kan si for å få en slutt på «hvem som er søtest»?

 

Jeg har også sagt typ:

Det er vel ikke noe koselig for *hennes sønn* å høre det der.. (når hun sier at min er søtest). 

Anonymkode: b0184...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Barn tar av voksne. Mye mer enn man tenker seg, Du kan ikke gjøre stort med hva andre sier, og heller ikke kan han senere om sønnen din forstår kommentarer på hans utseende. Det eneste du kan kontrollere er din reaksjon, og er den stabil, så er det større sjanse for at sønnen din vil ta med dette selv videre. Og det er en god egenskap å ha, uansett hvordan man ser ut eller er!

Pr dags dato så blir du rystet og lei deg av slike kommentarer. Dette vil du nok ikke videreføre til sønnen din at er den ‘’riktige’’ måten å håndtere slik motgang på. Så utseendet fokusert verden som din sønn vil vokse opp i, så kan du gi han allerede nå noen gull kort han vil ha stor bruk for senere i livet. 

Vis at det ikke bryr deg. Vær sterk. Du kan godt si ifra, det er bare bra, men ikke vis at du er såret over det. For det vil sønnen din ta opp, at mor er lei seg pga hvordan han ser ut. Det kan bli en veldig negativ spiral. Vis heller at du er stolt av han! Når noen kommer med påtvungne kommentarer de kanskje mener omvendt med, så svar «ja han er den vakreste i verden!» og gjerne si det litt høyt også, kanskje barnet får det med seg med årene ;)  
 

Si det flere ganger, at din sønn er søt, fin, smart, god, både til deg selv og til han, for det har en magisk effekt på hjernen at vi til slutt begynner tro på det selv. Er derfor folk henger opp lapper i speilet hvor det kan stå «jeg er bra nok» og sier det høyt til seg selv hver dag. Det funker! 

Det er synd at du føler press på at din sønn skiller seg ut, men er det så ille da? Hva om det faktisk er positivt? uansett så betyr det ikke mye hva andre tenker, det viktigste er båndet mellom deg og ditt barn ❤️ så vis han det, at han er helt fantastisk! For det er der løsningen ligger 

Anonymkode: aa0a4...2b7

Dette traff meg rett i hjertet, tusen takk! Sitter  her med hormoner og tårer og det som er. Du er et godt menneske ❤️

Anonymkode: b0184...c74

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette traff meg rett i hjertet, tusen takk! Sitter  her med hormoner og tårer og det som er. Du er et godt menneske ❤️

Anonymkode: b0184...c74

Ikke noe problem, du traff meg i hjertet også, så måtte bare dele litt ❤️

Anonymkode: aa0a4...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dette er en nær venninne. Aldri opplevd henne slik før. Og jeg er temmelig sikker som sagt at hun mener at hennes er søtere (og selv jeg klarer jo å objektivt se det. I hvertfall enda, det kan jo endre seg om ikke lenge..). 

Hvordan få satt en stopper?

 

Anonymkode: b0184...c74

Nei bet du hva når du aldri har opplevd henne falsk før så kan det ikke være riktig at hun er det nå. Det er ekstremt falsk å si ironisk!!! Beklager men jeg tror nok heller at det er du selv som er preget over det som skjedde med babyen din og føler skam og frykt for at andre kan se det og mener noe negativt og stygt om det. Dette er prosjiserende tanker som kan være godt å snakke med en fagperson om tenker jeg ❤️

Anonymkode: 45f10...715

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Helt enig. Det er helt forferdelig. Det er ingen diskusjon forsåvidt, hun kommentere bare hvor «søtere» mitt barn er på et vis. Helt merkelig

Anonymkode: b0184...c74

Høres ut som hun forventer at du skal svare på hennes kommentarer sånn: "nei, ditt barn er søtere".

Litt sånn som da vi var små og tegnet. Og så var det sånn: "din tegning er finest." Besvart med "nei, din er finere enn min". Haha 😂 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si rett ut at "Det der slutter du med! Uavhengig av hva du mener om utseendet dems. Begge våre barn er veldig vakre. Og disse "søtere ENN" kommentarene dine de trenger ikke din datter å høre mens hun er liten, og ikke min sønn heller. Vil du at ditt barn skal høre dette? De blir tidsnok barneskolebarn og utsatt for skjønnhetshysteriet og overfladiske sammenligninger. Det er nå vi bygger grunnlaget for selvtrygghet og selvtillitt. Hvis du ikke respekterer dette i nærheten av meg og mitt barn, så er ikke du min venn."

Anonymkode: ccb40...eb2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forst.. 

"Du må gjerne si at begge er søte, men du slutter å sammenlikne."

Anonymkode: ccb40...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare unngå å la deg bli sår av dette fjaset. Synes du har sagt ifra på en fin måte at du ikke setter pris på kommentarer på utseende. Men det hjelper tydeligvis ikke. Så da kan du bare si deg enig i at sønnen din er søt, nydelig, sjarmerende og fantastisk. Og i tillegg si at det er også hennes datter. Det høres jo ut som hun fisker etter komplimenter og lengter etter å høre noen si at hun har en søt jente. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun burde jo mene sin er søtest.

Er jo tross alt ungen hennes. 

Du kan jo evt svare at ja ungen er søt, men syns han er litt preget av tidlig fødsel. Håper han gror det litt av seg.

Kanskje hun er glad sin er penest. Men det er jo ikke ditt problem.

Anonymkode: 2789c...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...