Gå til innhold

Naboene har fått baby. Tips til noe jeg kan strikke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har et veldig godt forhold til naboene, men går ikke på besøk til hverandre. Vi tilhører to vidt forskjellige generasjoner. Men jeg føler at vi kjenner de såpass godt at jeg gjerne vil gi en oppmerksomhet.

Tenker på å strikke noe, men da noe som går fort å strikke. Jeg er kjent med mange ulike teknikker. Har liggende både Tynn Merino og Merino fra Sandnes Garn, Fint om jeg kan bruke noe av det.

Jeg tenker kanskje på en romper, lue og sokker, eller en enkel jakke og lue. Men trenger tips til oppskrift. De fikk forresten ei jente. 

Anonymkode: 57b08...170

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er velsignet med en bestemor som strikket til våre små, og det desidert kjekkeste vi har fått var en slags «pose» da vi fikk lillebror. Ermer, hette, knapper nedover - men hel ved bena. Den brukte vi i vogna, i bilen, hjemme på kalde morgener osv osv. Skal ta vare på den slik han selv kan bruke den til sine fremtidige barn.

Så snill du er forresten❤️

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirinna skrev (3 minutter siden):

Vi er velsignet med en bestemor som strikket til våre små, og det desidert kjekkeste vi har fått var en slags «pose» da vi fikk lillebror. Ermer, hette, knapper nedover - men hel ved bena. Den brukte vi i vogna, i bilen, hjemme på kalde morgener osv osv. Skal ta vare på den slik han selv kan bruke den til sine fremtidige barn.

Så snill du er forresten❤️

Så heldige dere er :) Har inntrykk av at veldig mange setter pris på hjemmestrikkede klær til barna.

Jeg strikket en sånn kjørepose til en baby for noen år siden. Det var et hull midt på "posen" sånn at den også kunne brukes i bilsetet og feste sikkerhetsselene. Den ble godt mottatt og brukt mye :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så heldige dere er :) Har inntrykk av at veldig mange setter pris på hjemmestrikkede klær til barna.

Jeg strikket en sånn kjørepose til en baby for noen år siden. Det var et hull midt på "posen" sånn at den også kunne brukes i bilsetet og feste sikkerhetsselene. Den ble godt mottatt og brukt mye :) 

Ja, det er stor stas å ha familie som strikker. Jeg tar vare på alt vi får, og behandler plaggene med ytterste forsiktighet. 

Våres pose hadde også sånne hull ja. Den var så praktisk (og flott!). Et annet plagg jeg synes er kjempestas er sparkebukser (heter det kanskje selebukser?). De varmer godt og er så skjønne på småbarn. Og lester er alltid deilig. Vi har forresten fått «tøfler» - eller litt mer forseggjorte sokker (vanskelig å forklare for en som ikke strikker selv) til våre nyfødte. De har vi også brukt mye, nesten daglig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer denne dressen. Ser ut til at den er kjappstrikket. Også vurderer jeg å bruke enten Drops Air eller Drops Big Merino. Drops Air er jo et veldig mykt garn, men det må vel håndvaskes. Big Merino kan vaskes i maskin, og er jo mye enklere. 

https://www.strikkefruen.no/products/lille-teddy-dress

Lille teddy-dress

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Vurderer denne dressen. Ser ut til at den er kjappstrikket. Også vurderer jeg å bruke enten Drops Air eller Drops Big Merino. Drops Air er jo et veldig mykt garn, men det må vel håndvaskes. Big Merino kan vaskes i maskin, og er jo mye enklere. 

Lille teddy-dress

Hårete garn bør unngåes til babyer! De spiser jo gjerne på klærne etter en stund og da får de hår fra garnet i munnen. Det beste er å bruke garn som det du nevner i hi og ikke minst som kan vaskes!

Anonymkode: 3773d...064

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud for en koselig tråd. 

Jeg har ikke noe å tilføye, annet en å si lykke til med strikkingen ❤️ 

Anonymkode: ccfec...b7b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hårete garn bør unngåes til babyer! De spiser jo gjerne på klærne etter en stund og da får de hår fra garnet i munnen. Det beste er å bruke garn som det du nevner i hi og ikke minst som kan vaskes!

Ja, er klar over det med hårete garn. Også derfor Drops Air ikke står øverst på listen, men Big Merino er ikke hårete - ihvertfall etter hva jeg husker. 

Jeg falt veldig for den dressen jeg viste over her, og det garnet jeg har, har en strikkefasthet på 22/10, og er tynnere enn det skal være i oppskriften. Ev kan jeg strikke en str større og bruke målene til str jeg skal strikke. Hva tror du om det?

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Herregud for en koselig tråd. 

Jeg har ikke noe å tilføye, annet en å si lykke til med strikkingen ❤️ 

Anonymkode: ccfec...b7b

Takk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en sparkebukse til mine, i myk ull, og tettsittende. Og jeg var så glad for de. Knall gode over body og strømpebukse, og praktisk til alt.

med seler, og enten med eller uten føtter. 

Endret av Snupps66
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julekjole med matchende bukse. Babyer vokser så fort at det du strikker nå er for smått etter jul uansett. 

Anonymkode: 5beb7...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiralsokker (sokker uten hæl, så de kan brukes lengere), lue, skjerf (ikke knytes, sånn man stikker igjennom) og votter ble mye brukt da min var nyfødt. Hun sov mye ute på dagen.

Anonymkode: 47bb7...645

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte myye strikkede shorts/buksebleier på mi jente før hun begynte å gå. Perfekt over strømpebukse og body, pynter opp og varmer litt. Ellinors bleiebukse, timianshortsen og kirsebærbloomer var favorittene. Har også strikket til venniner med gutter i blå/grønntoner og de er blitt mye brukt. På de minste størrelsene er det nok med et nøste merino/lerke😊

Ellers har jeg brukt mye strikkajakker, heldress og sokker😊 kjoler og rompere er blitt lite brukt her i huset iallfall😊

Anonymkode: 8b362...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, er klar over det med hårete garn. Også derfor Drops Air ikke står øverst på listen, men Big Merino er ikke hårete - ihvertfall etter hva jeg husker. 

Jeg falt veldig for den dressen jeg viste over her, og det garnet jeg har, har en strikkefasthet på 22/10, og er tynnere enn det skal være i oppskriften. Ev kan jeg strikke en str større og bruke målene til str jeg skal strikke. Hva tror du om det?

Takk :) 

Vet ikke, anbefaler å strikke en prøvelapp isåfall, for klær strikket i andre fastheter enn hva oppskriften sier kan få rare former😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøredress, hjelmluer og omslagsjakker er veldig fint å få til nyfødt ☺️

Anonymkode: 58ce3...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville strikket sokker, lue, skjerf eller kanskje en ullbukser. Større plagg enn det hadde jeg ikke giddet - du kjenner dem vel ikke så godt og er jo en fare for at mottaker ikke liker ullklær og dermed bare ser på gaven som en belastning. Ja, de finnes. Var jo en på kg her om dagen som ikke ville kle barnet sitt i ull men i klær med «fint mønster». 

Anonymkode: 48729...c30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

7

Denne fikk vi til vår nyfødte for 7 uker siden, bruker den hver dag føere ganger om dagen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Lille teddy-dress

Denne var nydelig!

Kos fra Sandnes kan vaskes i maskin og den kan erstatte drops air hvis du tenker et garn som går i maskinen sånn at de nybakte foreldrene slipper håndvask. Velg gjerne ei farge som kan gå i arv til evt småsøsken 

https://www.sandnesgarn.no/1803

Jeg fikk også hjemmestrikk i gaver til mine barn, og det satte jeg så stor pris på❤️ Jeg kan å strikke nå, men hadde ikke lært meg det enda da jeg ble mor.

Denne sparkebukser fra Petiteknit synes jeg er nydelig, og den er strikket i merinoull 

https://www.petiteknit.com/collections/baby-norsk/products/teddy-pants-2?variant=39625185296439

image.thumb.jpeg.1b8d825d2df2a1dddd5b0a3295bd3228.jpeg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellens hentesett fra Petiteknit er lettstrikket og veldig pent.

Jeg synes Teddy pants fra Petiteknit, som Skruf lenket til, er kjenpelekker og veldig praktisk. Olives strømpebukse med fot (https://knittingforolive.com/products/olives-strompebukser-norsk) er pen og veldig praktisk. Disse er enkle, men tar litt lengre til å strikke, da man bruker pinne 3.

Skal du strikke lue, må du gå for Lillebjørnhue (https://knittingforolive.com/products/lillebjornlue). Den er ufattelig søt.

Når det gjelder fargevalg, er min erfaring at mange i den eldre generasjonen liker mer fargesterke garn, mens de nybakte foreldrene foretrekker mer en dempet, naturlig og støvet fargeskala. Velg riktig farge slik at det du strikker blir brukt. 

Endret av Grønt blad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...