Gå til innhold

Aap og ufør

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Skal man til psykolog fordi man har fysisk problem? F.eks rygg eller vestibulær migrene?

Anonymkode: 7578d...770

(for eksempel psykolog om det er aktuelt),

Anonymkode: 76627...a71

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.10.2022 den 23.57):

Ja, hvis man ikke finner noe på veien som hjelper så må man gjennom alt som finnes tilgjengelig ja.

Jeg måtte ikke prøve en medisin som ikke var godkjent på blå resept enda, men så ble den det rett før aap-tiden min var brukt opp. Heldigvis så kom det koronautsetting på 6 måneder så jeg fikk tid til å prøve den medisinen også. 

Det kan jo ikke gis uføretrygd til noen dersom det finnes en mulig behandling eller en medisin som kan hjelpe.

Anonymkode: 9845c...df6

Kan jeg spørre hva din sykdom er? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg måtte innom psykomotorisk fysioterapi pga migrene. Det er en slags psykolog. Ikke skjønner jeg hvorfor jeg måtte dit, det er ikke en behandlingsform som er spesielt anerkjent ifbm migrene, så vidt jeg vet i hvert fall.

Hva foregår der? Og var det nav som sa du måtte dit eller fastlegen?

Skrevet

Jeg var på aap i 8 år. Først ett år med behandlinger og så tre år på omskolering. Etter det tre år i deltidsjobb og så sykmeldt til behandling og fire år på aap med diverse utprøvingen og innhenting av dokumentasjon. Helt på slutten av det siste året, en uke før aap gikk ut, da åpnet de for å søke ufør.

Anonymkode: da64e...bc1

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor foregår arbeidsevne vurdering ? Og hva skjer om ma er for syk til å møte opp og ikke klarer å presse seg for å klare det»være snill pike» liksom. Skal selvfølgelig bite sammen tenner for å klare å fullføre, men hva om det ikke går?

En arbeidsevnevurdring er ikke noe man møter opp til. Arbeidsevnevurderingen utarbeides med bakgrunn i dokumentasjon fra leger og behandlere, samt din egen beskrivelse av dine lidelser (i mangel av et bedre ord) - og rapporter fra eventuelle tiltak du har deltatt i. Det er ikke slik at man må møte opp et sted for å prøve å jobbe.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Skal man til psykolog fordi man har fysisk problem? F.eks rygg eller vestibulær migrene?

Kommer an på dokumentasjonen, hva legene skriver. Et det noe som kunne tilsi at du får migrenen av psyken så kan en runde hos dps være til hjelp, om ikke du blir frisk så får du god dokumentasjon videre til nav.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg måtte innom psykomotorisk fysioterapi pga migrene. Det er en slags psykolog. Ikke skjønner jeg hvorfor jeg måtte dit, det er ikke en behandlingsform som er spesielt anerkjent ifbm migrene, så vidt jeg vet i hvert fall.

Hvis migrenen kommer av stress så er psykomotorisk fysio veldig fin behandling. Mange har fått god hjelp av det.

Skrevet

Anbefaler rehabilitering på diverse senter eks Air, Sunnås etc. De går gjennom hele deg, alt du sliter med, hvordan ting fungerer hjemme og sosialt. Og så skriver de lange rapporter til lege og nav. Deres rapporter veier tyngre enn en notis fra en spesialist du har hatt to timer hos.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Anbefaler rehabilitering på diverse senter eks Air, Sunnås etc. De går gjennom hele deg, alt du sliter med, hvordan ting fungerer hjemme og sosialt. Og så skriver de lange rapporter til lege og nav. Deres rapporter veier tyngre enn en notis fra en spesialist du har hatt to timer hos.

Jobber disse med psykiske lidelser også? Trodde ikke Sunnås gjorde det i alle fall? Der er det veldig mer opptrening etter fysiske skader eller akutt fysisk sykdom?

Anonymkode: 24897...77e

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Skal det være møte med Nav på legekontoret? Kan fastlegen skrive deg ut fra tiltak? Hvem hører nav mest på fastlege, spesialist eller arbeidsutprøving? 

Ja, har hatt møtene på legekontoret. Hos meg så har det enten vært Nav veileder eller veileder hos tiltaksarrangør som har ønsket møte. De to siste veilederne jeg hadde hos tiltaksarrangør observerte meg ukentlig over lang tid og så hva det gjorde med meg å være i tiltak. Derfor ba de om møter. De la fram sine observasjoner og ønsker om møte til Nav veileder, så bestilte Nav veileder tim hos fastlegen min. 

Både veileder hos tiltaksarrangør og lege mener at jeg skal prøve en runde til hos DPS hvis de kan hjelpe meg noe mer, og går ikke det så går det mot ufør. 

Har nylig fått vite at jeg får en ny  runde med behandling på DPS, så nå skal dette prøves - selv om jeg ikke akkurat er optimistisk mtp om det vil gjøre meg mer arbeidsfør. Men jeg skal ihvertfall gjennomføre behandlingen.

Jeg vet ikke hvem Nav hører mest på, men min veileder godtar hva fastlegen bestemmer. Å det er fastlegen som har bestemt at jeg skulle skrives ut av tiltak de 3 gangene jeg har vært i det. Dette har da fastlegen bestemt på de møtene der lege, Nav og tiltaksarrangør har vært tilstede. 

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvor foregår arbeidsevne vurdering ? Og hva skjer om ma er for syk til å møte opp og ikke klarer å presse seg for å klare det»være snill pike» liksom. Skal selvfølgelig bite sammen tenner for å klare å fullføre, men hva om det ikke går?

På de 3 rundene jeg har vært i AFT, så har det enda ikke kommet så lamgt at vi har kommet oss ut av kontoret. Det har vært avtalt møter med arbeidsplasser, men når dagen kommer så er jeg så dårlig, og det synes veldig godt på meg, så veileder har sagt at vi ikke kan møte opp på arbeidsplassene. 

Jeg blir nok ikke skrivd inn igjen hos tiltaksarrangør, men må igjennom noe utprøving hos Nav før det kan søkes om ufør. Husker ikke hva Nav veileder sa at det var, men kanskje noen andre her som vet? 

Anonymkode: a9aac...54c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10/27/2022 den 22.45):

Oj, det var veldig lenge. Fikk du uføretrygd da? 

Ja.  

Anonymkode: 7b85b...d02

Skrevet

Jeg vet ikke gangen i AAP og uføre. For min del tok det 2 år. Trengte ikke arbeidsutprøving + masse møter ect pga spesialister, fastlege og psykolog stod bak meg og kjørte saken for meg. I mitt tilfelle var det veldig klart at arbeidsliv med en alvorlig fysisk skade + traume ikke var forenlig. 

Anonymkode: ac73f...c0d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.10.2022 den 22.59):

Kan jeg spørre hva sykdommen er?

Jeg har krystallsyke (uten symptomopphold).

Hadde jeg vært i kategorien med krystallsyke som blir bra eller bedre fysisk - for så å få anfall igjen ofte, eller, at man så stadig bedring i behandling så hadde det ikke gått såpass kjapt mot ufør hos NAV. 

Jeg har en såpss dårlig form at andre spesialister som har utredet meg for annet har vært ganske «satt ut» av styrken i symptomene. 
Så min symptomstyrke har vært veldig synlig for alle selv om det er en såkalt «usynlig sykdom». 

Anonymkode: 1bb5a...871

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har krystallsyke (uten symptomopphold).

Hadde jeg vært i kategorien med krystallsyke som blir bra eller bedre fysisk - for så å få anfall igjen ofte, eller, at man så stadig bedring i behandling så hadde det ikke gått såpass kjapt mot ufør hos NAV. 

Jeg har en såpss dårlig form at andre spesialister som har utredet meg for annet har vært ganske «satt ut» av styrken i symptomene. 
Så min symptomstyrke har vært veldig synlig for alle selv om det er en såkalt «usynlig sykdom». 

Anonymkode: 1bb5a...871

Og hvordan diagnoseres det? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Og hvordan diagnoseres det? 

Det er jo bare å Google, så finner du ut av det 😁

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.10.2022 den 2.08):

En arbeidsevnevurdring er ikke noe man møter opp til. Arbeidsevnevurderingen utarbeides med bakgrunn i dokumentasjon fra leger og behandlere, samt din egen beskrivelse av dine lidelser (i mangel av et bedre ord) - og rapporter fra eventuelle tiltak du har deltatt i. Det er ikke slik at man må møte opp et sted for å prøve å jobbe.

Det er jo ufattelig mange som snakker om tiltak de måtte gjennom for å vurdere arbeidsevne?!

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.10.2022 den 2.08):

På min navavdeling så er arbeidsevnevurdering et tiltak. Nav outsourcer oppgaven til noen andre. Det er dette firmaet, tiltaksarrangøren eller tilretteleggeren eller hva jeg skal kalle det som vurderer arbeidsevnen. Jeg hadde dette under koronatiden og hadde min arbeidsplass hos arrangøren nav kjøper tjenesten av. Svært få arbeidssteder ville ha folk på utplassering.

Deres oppgave er egentlig å finne et egnet sted for brukeren å ha arbeidsutplassering. En jobb rett og slett. Denne må man naturligvis møte på så godt det går.

Resultatene av denne arbeidsutprøvingen blir grundig dokumentert og blir sendt til nav som et vedlegg i saken din. 

Så jo, det er et sted man må møte på! Det gjennomføres møter i forkant for å kartlegge litt evner, interesser, utdannelse, evt tilrettelegging osv osv. Så er det ut i arbeid.

Skrevet

Litt spesielt at du spør og graver om hvilke helseplager alle andre har, men ikke sier hva det gjelder i ditt eget tilfelle

Anonymkode: b2c04...1f3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

På min navavdeling så er arbeidsevnevurdering et tiltak. Nav outsourcer oppgaven til noen andre. Det er dette firmaet, tiltaksarrangøren eller tilretteleggeren eller hva jeg skal kalle det som vurderer arbeidsevnen. Jeg hadde dette under koronatiden og hadde min arbeidsplass hos arrangøren nav kjøper tjenesten av. Svært få arbeidssteder ville ha folk på utplassering.

Deres oppgave er egentlig å finne et egnet sted for brukeren å ha arbeidsutplassering. En jobb rett og slett. Denne må man naturligvis møte på så godt det går.

Resultatene av denne arbeidsutprøvingen blir grundig dokumentert og blir sendt til nav som et vedlegg i saken din. 

Så jo, det er et sted man må møte på! Det gjennomføres møter i forkant for å kartlegge litt evner, interesser, utdannelse, evt tilrettelegging osv osv. Så er det ut i arbeid.

En arbeidsevnevurdering er et dokument. Et skriftlig dokument, utarbeidet med bakgrunn i uttalelser fra leger og eventuelt andre behandlere, og personens egen beskrivelse av sin situasjon. Det kan ha vært arbeidsutprøvinger i forkant.

Arbeidsutprøving og arbeidsevnevurdering er to forskjellige ting.

Det kan være arbeidsutprøving i etterkant også, men selve arbeidsevnevurderingen er skriftlig. Den er skrevet av veilederen ved NAV-kontoret, og sendes til den det gjelder slik at man kan uttale seg dersom man mener noe er feil, misforstått, eller mangler. Deretter bruker man arbeidsevnevurderingen til å se på hvilke tiltak (behandling, utprøving etc.) som kan være aktuell i videre oppfølging.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

For å svare på denne biten, også. Ja, det er som regel en eller flere samtaler, enten på NAV-kontoret, eller per telefon. Noen ganger er det aktuelt at lege eler annen behandler er tilstede, men ofte er det en samtale (eller flere) kun mellom den det gjelder og NAV-veileder. Men man møter ikke opp et sted for å jobbe - slik jeg påpeker. Man blir ikke satt i kassa på Rema for å få sin arbeidsevne vurdert av en NAV-veileder som står og ser på.

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er jo ufattelig mange som snakker om tiltak de måtte gjennom for å vurdere arbeidsevne?!

Ja, det er som regel tiltak. Dette er ofte arbeidsutprøving. Arbeidsevnevurdering er skriftlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...