Gå til innhold

Aap og ufør

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg gikk på AAP og dets forgjengere i 17 år før det ble åpnet opp for at jeg kunne søke om uføretrygd. 

Anonymkode: 7b85b...d02

Oj, det var veldig lenge. Fikk du uføretrygd da? 

Anonymkode: a9aac...54c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Har du noe dialog med Nav veileder? Jeg har snart hatt AAP i 2 år, og har møte der Nav veileder, lege og Fønix er tilstede ihvertfall en gang i året. Har vel blitt to ganger i året også. Legen min er veldig klar på sine vurderinger, og har skrevet meg ut fra Fønix 3 ganger, og da må bare Nav godta det. På siste møte så sa også legen at hvis ikke helsevesenet kunne hjelpe meg noe mer nå, så må det bli ufør. 

Når du nærmer deg maxtid på AAP, så vil du få et brev fra Nav om dette. For å unngå å gå i uvisse, så er det viktig å ha regelmessig dialog med Nav og lege. Du må uansett igjennom arbeidsutprøving, eller forsøk på det.

I HI så spør du om hvor lenge man går på AAP. Det finnes ikke noe fasit svar på det. Jeg har snart hatt AAP i 2 år, å ufør er allerede et tema, men jeg kjenner også til etpar tilfeller der de har hatt AAP i 12 år, og der ufør enda ikke har vært noe tema. 

Mener du fastlegen eller spesialist? Jeg er under behandling, så regnet med at det er derfor Nav ikke presser?

Anonymkode: 7578d...770

Skrevet

Jeg gikk på AAP og dets forgjengere i 17 år før det ble åpnet opp for at jeg kunne søke om uføretrygd. 

Kan jeg spørre på hvilket grunnlag?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg var så dårlig at jeg slapp utprøving. Men jeg ble sykemeldt fra fast full jobb uten langtidsfravær, så kanskje det spilte inn. 

AAP i 2 år, ufør innvilget etter 2 år og 4,5 mnd. 

Men jeg anser det ikke som varig, jeg SKAL bli bedre. 

Anonymkode: 1bb5a...871

Kan jeg spørre hva sykdommen er?

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Når man har gjennomført alt som er av tilgjengelige behandlinger, medisiner og tiltak gitt av nav. Arbeidsutprøving inkludert.

Anonymkode: 9845c...df6

Skal man gjennom alt av medisiner som finnes for den enkelte sykdom?

Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (10 timer siden):

Jeg var på AAP i 4,5 år før Nav og helsevesen sa det var på tide å søke ufør. Fikk innvilget ung ufør etter under 5 år på AAP. Var aldri i arbeidsutprøving. Kun behandling. 

Kan jeg spørre hvilken sykdom?

Skrevet

Hvilken diagnose! 17 år! Kan man gå på aap i 17 år?

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg hadde AAP i 9 år før jeg kunne søke, fysisk sykdom. 

Anonymkode: f320e...ff5

Kan jeg spørre hva?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan jeg spørre hva?

Trodde max tid for aap var 3 år?

Skrevet

Du kan ikke selv bestemme når det skal søkes ufør, du må gjennom det nav bestemmer, gjerne rehabopphold også. 

Jeg ble oppringt av saksbehandler da de hadde konkludert med at tiltak ikke hadde ført til bedring, og heller ikke ville komme til å hjelpe meg å komme ut i arbeid - og saksbehandler ga meg instruksjon i hvordan jeg skulle søke ufør. Så du må vente på beskjed. Lykke til.

Anonymkode: 8e171...098

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Reglene er nettopp endret. Karensåret som var før er også tatt bort. Man kan nå få videre AAP utover de standard tre årene, om NAV ser at det er behov for videre utprøving (medisinsk og/eller arbeidsrettet).

Anonymkode: 76627...a71

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man skal ikke nødvendigvis gjennom all medisin, men man prøve ut alt som fagfolk (lege/behandler) vurderer at kan hjelpe. Både medisiner, annen type behandling (for eksempel psykolog om det er aktuelt), og ulike tiltak som arbeidsutprøving.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Mener du fastlegen eller spesialist? Jeg er under behandling, så regnet med at det er derfor Nav ikke presser?

Fastlegen. Det er jo gjerne den som har en dialog med Nav, og der du kan ha møter med Nav til stede. Tror ikke det er så mange spesialister som har anledning til sånne møter. Selvsagt kan jeg ta feil her, men er det jeg har inntrykk av. 

Jeg har hatt god nytte av disse møtene da jeg har en fastlege som sier klart ifra til Nav om hva som er helsemessig forsvarlig og ikke. Det er også legen som har skrevet meg ut av tiltak de 3 gangene Nav har bestilt det da jeg blir merkbart dårligere av det. 

Hos meg er det psykisk, og jeg har gått i behandling nesten hele tiden jeg har hatt AAP. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er vel egentlig ment at man skal være ferdig avklart i løpet av 3 år, men ofte er det ventetid på behandlinger, mange må igjennom flere typer behandlinger, også var det mange der det tok enda lenger tid for å bli avklart under koronaen. Ja, også skal man gjennom arbeidsevnevurdering, noe som kan ta tid for mange. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Ja, hvis man ikke finner noe på veien som hjelper så må man gjennom alt som finnes tilgjengelig ja.

Jeg måtte ikke prøve en medisin som ikke var godkjent på blå resept enda, men så ble den det rett før aap-tiden min var brukt opp. Heldigvis så kom det koronautsetting på 6 måneder så jeg fikk tid til å prøve den medisinen også. 

Det kan jo ikke gis uføretrygd til noen dersom det finnes en mulig behandling eller en medisin som kan hjelpe.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kan jeg spørre hvilken sykdom?

Bipolar lidelse type 2, borderline, rusavhengighet og Asperger. I tillegg har jeg en del symptomer på PTSD, men har ikke diagnosen. Depresjoner, utmattelse og ustabile perioder med rus og annet tull er det som preger hverdagen. Og hypomanier, men det er ikke det som ødelegger livet mest. Mye innlagt på psykiatrisk sykehus. Er også fysisk begrenset pga et selvmordsforsøk som gikk galt. 

Endret av Purple_Pixiedust
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.10.2022 den 23.12):

Man skal ikke nødvendigvis gjennom all medisin, men man prøve ut alt som fagfolk (lege/behandler) vurderer at kan hjelpe. Både medisiner, annen type behandling (for eksempel psykolog om det er aktuelt), og ulike tiltak som arbeidsutprøving.

Skal man til psykolog fordi man har fysisk problem? F.eks rygg eller vestibulær migrene?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.10.2022 den 23.19):

Fastlegen. Det er jo gjerne den som har en dialog med Nav, og der du kan ha møter med Nav til stede. Tror ikke det er så mange spesialister som har anledning til sånne møter. Selvsagt kan jeg ta feil her, men er det jeg har inntrykk av. 

Jeg har hatt god nytte av disse møtene da jeg har en fastlege som sier klart ifra til Nav om hva som er helsemessig forsvarlig og ikke. Det er også legen som har skrevet meg ut av tiltak de 3 gangene Nav har bestilt det da jeg blir merkbart dårligere av det. 

Hos meg er det psykisk, og jeg har gått i behandling nesten hele tiden jeg har hatt AAP. 

Skal det være møte med Nav på legekontoret? Kan fastlegen skrive deg ut fra tiltak? Hvem hører nav mest på fastlege, spesialist eller arbeidsutprøving? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skal man til psykolog fordi man har fysisk problem? F.eks rygg eller vestibulær migrene?

Jeg måtte innom psykomotorisk fysioterapi pga migrene. Det er en slags psykolog. Ikke skjønner jeg hvorfor jeg måtte dit, det er ikke en behandlingsform som er spesielt anerkjent ifbm migrene, så vidt jeg vet i hvert fall.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.10.2022 den 23.22):

Det er vel egentlig ment at man skal være ferdig avklart i løpet av 3 år, men ofte er det ventetid på behandlinger, mange må igjennom flere typer behandlinger, også var det mange der det tok enda lenger tid for å bli avklart under koronaen. Ja, også skal man gjennom arbeidsevnevurdering, noe som kan ta tid for mange. 

Hvor foregår arbeidsevne vurdering ? Og hva skjer om ma er for syk til å møte opp og ikke klarer å presse seg for å klare det»være snill pike» liksom. Skal selvfølgelig bite sammen tenner for å klare å fullføre, men hva om det ikke går?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...