AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #1 Skrevet 26. oktober 2022 Er fortiden under medisinsk behandling og aap. Hvor lenge skal man gå på aap før man kan søke ufør? Noen her som vil hjelpe med sine erfaringer? Anonymkode: 7578d...770
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #2 Skrevet 26. oktober 2022 Når man har gjennomført alt som er av tilgjengelige behandlinger, medisiner og tiltak gitt av nav. Arbeidsutprøving inkludert. Anonymkode: 9845c...df6
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #3 Skrevet 26. oktober 2022 Glemte, nav må åpne for at man kan søke. Anonymkode: 9845c...df6
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #4 Skrevet 26. oktober 2022 Jeg hadde aap i 6 år før jeg fikk ufør. Anonymkode: 6f7df...f2d
Blåjojo Skrevet 26. oktober 2022 #5 Skrevet 26. oktober 2022 Det finnes ingen nedre grense for det. Så lenge det finnes muligheter for at du kan komme ut i jobb igjen ved hjelp av noen slags behandling eller omskolering, så får du uansett avslag på søknad om ufør. Ha god dialog med fastlege og din saksbehandler på NAV, så finner dere sammen ut hva som er aktuelt.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #6 Skrevet 26. oktober 2022 Det tar visst i snitt 7 år fra man begynner på AAP til man er ferdig avklart for arbeid eller ufør. Hvor lenge har du hatt AAP? Sier lege og behandler at det går mot ufør? Hva sier Nav? Hvis du søker på ufør uten at Nav har åpnet opp for det, så er du så å si garantert å få avslag. Anonymkode: a9aac...54c
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #7 Skrevet 26. oktober 2022 Jeg hadde AAP i 9 år før jeg kunne søke, fysisk sykdom. Anonymkode: f320e...ff5
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #8 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Det tar visst i snitt 7 år fra man begynner på AAP til man er ferdig avklart for arbeid eller ufør. Hvor lenge har du hatt AAP? Sier lege og behandler at det går mot ufør? Hva sier Nav? Hvis du søker på ufør uten at Nav har åpnet opp for det, så er du så å si garantert å få avslag. Anonymkode: a9aac...54c 2,5 år Anonymkode: 7578d...770
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #9 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 2,5 år Anonymkode: 7578d...770 Ja, spesialistene mener det. Er ikke så mye hos fastlegen Anonymkode: 7578d...770
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #10 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Det tar visst i snitt 7 år fra man begynner på AAP til man er ferdig avklart for arbeid eller ufør. Hvor lenge har du hatt AAP? Sier lege og behandler at det går mot ufør? Hva sier Nav? Hvis du søker på ufør uten at Nav har åpnet opp for det, så er du så å si garantert å få avslag. Anonymkode: a9aac...54c 2,5 år. Nav har ikke nevnt noe. Må jeg vente til de åpner for det? Er bare redd hva jeg må gjøre om underkant av 1 år når aap opphører etter 3 år. Anonymkode: 7578d...770
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #11 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 2,5 år. Nav har ikke nevnt noe. Må jeg vente til de åpner for det? Er bare redd hva jeg må gjøre om underkant av 1 år når aap opphører etter 3 år. Anonymkode: 7578d...770 Har du noe dialog med Nav veileder? Jeg har snart hatt AAP i 2 år, og har møte der Nav veileder, lege og Fønix er tilstede ihvertfall en gang i året. Har vel blitt to ganger i året også. Legen min er veldig klar på sine vurderinger, og har skrevet meg ut fra Fønix 3 ganger, og da må bare Nav godta det. På siste møte så sa også legen at hvis ikke helsevesenet kunne hjelpe meg noe mer nå, så må det bli ufør. Når du nærmer deg maxtid på AAP, så vil du få et brev fra Nav om dette. For å unngå å gå i uvisse, så er det viktig å ha regelmessig dialog med Nav og lege. Du må uansett igjennom arbeidsutprøving, eller forsøk på det. I HI så spør du om hvor lenge man går på AAP. Det finnes ikke noe fasit svar på det. Jeg har snart hatt AAP i 2 år, å ufør er allerede et tema, men jeg kjenner også til etpar tilfeller der de har hatt AAP i 12 år, og der ufør enda ikke har vært noe tema. Anonymkode: a9aac...54c
Grüner Skrevet 26. oktober 2022 #12 Skrevet 26. oktober 2022 Det høres jo nesten ut som du ikke er villig til å prøve og bare vil bli erklært ufør så raskt som mulig… 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #13 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når man har gjennomført alt som er av tilgjengelige behandlinger, medisiner og tiltak gitt av nav. Arbeidsutprøving inkludert. Anonymkode: 9845c...df6 Denne. Det tar den tiden det tar. Det er ikke uvanlig at den syke må pushe på for å få fortgang i sakene, at man ikke blir hengende i løse luften. Ang behandling og medisin, så er det snakk om det som er det vanlige med tanke på din sykehistorie. Ikke eksperimentell eller alternativ behandling. Jeg fikk utsatt min arbeidsutprøving til etter medisin var testet ut, da med begrunnelsen at arbeidsutprøvingen skulle være når man visste hva som ville være min normale hverdag, medisinsk sett. Under testing av medisiner får jeg mange bivirkninger, og er således ikke ‘normal’. Der er ingen regel om at man må være så så lenge under aap før det kan åpnes opp for å søke ufør. Det er individuelt. Anonymkode: eb6f3...0ba
Blåjojo Skrevet 26. oktober 2022 #14 Skrevet 26. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (36 minutter siden): 2,5 år. Nav har ikke nevnt noe. Må jeg vente til de åpner for det? Er bare redd hva jeg må gjøre om underkant av 1 år når aap opphører etter 3 år. Anonymkode: 7578d...770 Ta kontakt med veileder for å finne ut av ting. Om du ikke er ferdig avklart i løpet av 3 år, så kan aap forlenges med inntil to år. Men du må da være i aktiv behandling, arbeidsavklares eller ha startet på studier. Endret 26. oktober 2022 av Blåjojo
Purple_Pixiedust Skrevet 27. oktober 2022 #16 Skrevet 27. oktober 2022 Jeg var på AAP i 4,5 år før Nav og helsevesen sa det var på tide å søke ufør. Fikk innvilget ung ufør etter under 5 år på AAP. Var aldri i arbeidsutprøving. Kun behandling.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #17 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Når man har gjennomført alt som er av tilgjengelige behandlinger, medisiner og tiltak gitt av nav. Arbeidsutprøving inkludert. Anonymkode: 9845c...df6 Jeg var så dårlig at jeg slapp utprøving. Men jeg ble sykemeldt fra fast full jobb uten langtidsfravær, så kanskje det spilte inn. AAP i 2 år, ufør innvilget etter 2 år og 4,5 mnd. Men jeg anser det ikke som varig, jeg SKAL bli bedre. Anonymkode: 1bb5a...871
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #18 Skrevet 27. oktober 2022 Kan legge til at jeg prøvde på eget initiativ alt som finnes av mulige behandlinger inkludert medikamentell. Betalte hundretusener i privat sektor, og ba om henvisninger til ethvert mulig «svar». Uten virkning. På det meste gikk jeg fra å være pleietrengende til at «150.000 kr på behandling har gjort at jeg nå kan smøre brødskiva selv». Anonymkode: 1bb5a...871
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #19 Skrevet 27. oktober 2022 Jeg var på Aap i 7 år, før saksbehandler åpnet for Ufør. Fikk alt de trengte både fra min saksbehandler og lege. Hadde ikke vært i arbeidsutprøving. Fikk Ufør, psykiske plager. Anonymkode: 0d50b...66c
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #20 Skrevet 27. oktober 2022 Jeg gikk på AAP og dets forgjengere i 17 år før det ble åpnet opp for at jeg kunne søke om uføretrygd. Anonymkode: 7b85b...d02
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå