Gå til innhold

Noen med fremfall etter fødsel som løper igjen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Angrer på at ikke jeg løp mer før jeg fikk barn. At jeg ikke trente mer og hardere, rett og slett. Visste ikke hva jeg hadde, for å si det sånn. Å bare leve livet uten å tenke på underlivet og bekkenbunnen hele tiden. "Løfter jeg feil og for tungt nå?"  eller "Håper ikke jeg blir forkjølet for da hoster jeg sikkert på meg forverring av underlivsprolapsen".

Nå føles alt så skjørt. Har fremfall (liten grad, men veldig plagsomt lell) og tør ikke løpe. Småjogger litt av og til på turene mine men tør ikke ta i og tør ikke løpe skikkelig på. Det blir fort ubehagelig og symptomtrykket øker, og jeg tror jeg lekker urin også.

Hvordan har det gått for dere? Måtte dere legge løpingen på hylla? Føler meg så alene i å være begrenset av dette.

Anonymkode: e0d09...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har du fått en vurdering på operasjon? 

Anonymkode: bfc0d...ebe

Er nok ikke ille nok rammet til å få operasjon. Vurderer også å få flere barn og er ikke så gammel, så da vil de ikke operere på dette tidspunktet. Kanskje jeg betaler for operasjon selv en gang i fremtiden.

Anonymkode: e0d09...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler en tur til en bekkenbunnsfysioterapeut! Hvis du bor i Oslo er de flinke på Bekken og barn 

Anonymkode: 1e9f1...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare si at du skal ikke bekymre deg så veldig mye for forverring. Så skjørt er det ikke der nede. Selv en ny barnefødsel vil ikke nødvendigvis gi forverring. 

Anonymkode: 22b56...0a4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ville bare si at du skal ikke bekymre deg så veldig mye for forverring. Så skjørt er det ikke der nede. Selv en ny barnefødsel vil ikke nødvendigvis gi forverring. 

Anonymkode: 22b56...0a4

Nei, kanskje ikke? Men så forferdelig kjipt hvis det blir verre :(

Anonymkode: e0d09...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, kanskje ikke? Men så forferdelig kjipt hvis det blir verre :(

Anonymkode: e0d09...19b

Men har du vært på undersøkelse hos fysioterapeut med ekspertise på bekkenbunn? Der kan du få øvelser som er tilpasset fremfallet ditt og råd for hvordan du kan komme i gang med løping igjen. 

Det er bedre å snakke med ekspertene enn å ha det kjipt og kanskje bekymre seg unødig 

Anonymkode: 1e9f1...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de som oppfordrer her til å få hjelp. Er ikke meningen at du skal ha det slik. Du kan iallfall legge en plan slik at når du er ferdig med fødsler får du ordnet opp. 
 

Hva er ikke ille nok? Det høres iallfall slik ut. Men det er lange ventelister. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.10.2022 den 10.27):

Men har du vært på undersøkelse hos fysioterapeut med ekspertise på bekkenbunn? Der kan du få øvelser som er tilpasset fremfallet ditt og råd for hvordan du kan komme i gang med løping igjen. 

Det er bedre å snakke med ekspertene enn å ha det kjipt og kanskje bekymre seg unødig 

Anonymkode: 1e9f1...499

Ja, har vært der og fysioterapeuten mener jeg har blitt sterk og at jeg har grad 0,5-1. Og at noe plager må man kanskje bare leve med... Men ja, det er kjipt å ha det sånn. Kanskje jeg må bare bygge opp gradvis. Jeg går mye i oppoverbakker så kondisen kommer seg, det er mest bekkenbunnen som må gradvis belastes mer.

Sensi skrev (På 27.10.2022 den 11.55):

Enig med de som oppfordrer her til å få hjelp. Er ikke meningen at du skal ha det slik. Du kan iallfall legge en plan slik at når du er ferdig med fødsler får du ordnet opp. 
 

Hva er ikke ille nok? Det høres iallfall slik ut. Men det er lange ventelister. 

Ved liggende undersøkelse har jeg bare max grad 1 fremfall, det blir neppe prioritert til operasjon. Selv om jeg har plager med følelse av buling, urinlekkasje, vanskelig å tømme blæren. Men ja, må nok smøre meg med tålmodighet og finne ut om det blir flere barn først.

Ts

Anonymkode: e0d09...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei TS! Hvordan går det med deg nå?

Jeg ville bare fortelle min historie i håp om at den kan være litt oppmuntrende for deg. Jeg fikk blærefremfall og urinlekkasje etter første fødsel. Kunne ikke løpe etter dette for å si det sånn og fikk problemer med å klare å tømme blæren helt. Måtte ofte på toalettet fordi det kom bare litt etter litt. Ble ferdig med barn og fikk omsider operasjon med å reparere fremfallet og lagt inn tvt. Alle problemer løst👏

Hvis jeg var deg ville jeg derfor snakket med legen om dette og forklart at dette hemmer deg i livet ditt. Ikke sikkert at du bør operere før du er ferdig med barn, men jeg ville begynt å få dokumentert at dette plager deg. 

Det er ikke alle problemer som kan knipes bort.

Anonymkode: 588b8...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...