Gå til innhold

Oppgradering av forumprogramvaren - info og spørsmål


Forumansvarlig

Anbefalte innlegg

Vi har i dag oppgradert forumet til siste versjon av programvaren vi bruker. Nå er det Invision community 4.7.3 som er gjeldende programvare.

I den forbindelse kan man oppleve problemer som man kan melde ifra om her.

 

Det har også kommet noen ny funksjoner som vi har valgt å ta i bruk da vi opplever at de vil øke brukeropplevelsen til det bedre :)

Skru av innboksen

Sånn det fungerte før skrudde man av innboksen helt og mistet tilgang til denne pga en feil. Nå derimot setter man den midlertidig til stenging. Man får altså full tilgang til de samtalene man allerede har, og man kan fortsette på disse, men andre medlemmer får ikke muligheten til å sende nye beskjeder.

 

Varsler

Deretter er det ett varselsystem som blir tatt i bruk, litt som at vi nå har den røde linja øverst på siden og over forumet, men at den da kommer som en pop-up e.l. som man må trykke vekk slik at vi er sikre på at folk får med seg beskjeden. Det vil være bedre i forhold til f.eks mobil layout og plass.

 

Nattmodus!

Denne vet jeg flere har ventet på. Dette er et førsteutkast av nattmodus til forumet. Det er helt basis, men vi ønsker tilbakemeldinger på hva som fungerer, hva som ikke fungerer, om noe ser feil ut, fargesammensetning o.s.v. Dette er altså helt i startfasen og er under oppbygning, så feil kan forekomme.
For å bytte mellom dag/nattmodus så er det en liten sol nederst ved siden "kontakt oss" lenken. Ved å trykke på denne byttes det mellom dag og nattmodus.

 

Dette er altså de nye tingene vi har valgt å ta i bruk, det finnes andre oppdateringer som ikke er relevant for vårt forum, som f.eks. achievements og ett nytt rank system. Disse vil bli fjernet så fort forumet er oppgradert og dere vil mest trolig ikke legge merke til det.

 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg trykker på å deaktivere innboks så vises fortsatt "deaktiver min innboks" når jeg trykker på det igjen så får jeg bare opp samme beskjed, hva er greia? Jeg har ikke lyst å ha pm aktivert, men nå går det ikke an å slå av :klo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får opp en boks som annonserer hva min nåværende rang(?) er, ved ca hvert femte-sjette klikk her inne, er det nødvendig? Jeg fikk det med meg første gangen :jepp:

Nå la jeg merke til at det kommer når jeg klikker 'mine innlegg'. Jeg bruker mobil, kan det være grunnen?

Endret av Rumle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Athena Catalina

Ser inne på profilen , det står innlegg, omdømme det er greit, men ved siden av står det merker, hva betyr det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athena Catalina skrev (1 minutt siden):

Ser inne på profilen , det står innlegg, omdømme det er greit, men ved siden av står det merker, hva betyr det?

Den raketten ovenfor omdømmepoenng? Er rank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Athena Catalina
Cid skrev (6 minutter siden):

Den raketten ovenfor omdømmepoenng? Er rank

Nei, ikke det jeg mener. Men du er jo på mobil, så det er sikkert ikke likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cid skrev (1 time siden):

Når jeg trykker på å deaktivere innboks så vises fortsatt "deaktiver min innboks" når jeg trykker på det igjen så får jeg bare opp samme beskjed, hva er greia? Jeg har ikke lyst å ha pm aktivert, men nå går det ikke an å slå av :klo: 

Takk for tips! Fikset nå. Det var en feil som gjorde at denne installasjonen ikke oppdaterte til meldingssystemet sin nye HTML-mal. Det fungerte fremdeles å skru det av, men det ble ikke reflektert i malen. Sjekk gjerne om innboksen din er aktivert eller deaktivert nå. Du kan også se at innboksen er deaktivert ved at brev-ikonet har en svakere farge i menyen. 

Skjermbilde 2022-10-26 kl. 13.02.38.png

Cid skrev (43 minutter siden):

Hva skjer om jeg sender melding til noen mens innboks er deaktivert?

Du kan ikke starte nye samtaler med andre brukere som har innboksen sin deaktivert. 

Du kan starte samtaler med andre brukere som har åpen innboks, selv om din egen innboks er deaktivert. Da vil brukeren du starter en samtale med kunne svare deg i den samtalen, men de vil fremdeles ikke kunne starte en helt ny samtale med deg. 

Du kan forlate samtalen eller velge å ikke motta flere varsler fra samtalen, hvis du ikke lenger ønsker å ha en samtale med noen. 

Rumle skrev (29 minutter siden):

Jeg får opp en boks som annonserer hva min nåværende rang(?) er, ved ca hvert femte-sjette klikk her inne, er det nødvendig? Jeg fikk det med meg første gangen :jepp:

Nå la jeg merke til at det kommer når jeg klikker 'mine innlegg'. Jeg bruker mobil, kan det være grunnen?

Det er noe som dukker opp i menyen nå ja. Det er fordi de har endret på hvordan hele rank-systemet til forumplattformen fungerer, og de har lagt til en del nyheter, blant annet dette.  Jeg kan ikke helt se at det gjør noen skade at det er der, men i verste fall kan vi vurdere skjule det, men jeg vil gjerne unngå alt for mange tilpasninger. :)

Athena Catalina skrev (17 minutter siden):

Ser inne på profilen , det står innlegg, omdømme det er greit, men ved siden av står det merker, hva betyr det?

Nå er jeg faktisk litt usikker på hvor du mener, ser det ikke selv, ta gjerne et skjermbilde. Det er hvert fall en oversettelse av "Badges". Som jeg lenket til over, så har de endret hele rank-systemet og blant annet innført "Achievements" (oversatt: prestasjoner) som kan gjøre at man får tildelt slike merker eller "badges". Det spørs om vi kommer til å legge til slike prestasjonsmerker her, men det er hvert fall en mulighet i plattformen til å gjøre det nå, så derfor dukker det opp :)

 

Endret av TSP
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Athena Catalina
TSP skrev (7 minutter siden):

Takk for tips! Fikset nå. Det var en feil som gjorde at denne installasjonen ikke oppdaterte til meldingssystemet sin nye HTML-mal. Det fungerte fremdeles å skru det av, men det ble ikke reflektert i malen. Sjekk gjerne om innboksen din er aktivert eller deaktivert nå. Du kan også se at innboksen er deaktivert ved at brev-ikonet har en svakere farge i menyen. 

Skjermbilde 2022-10-26 kl. 13.02.38.png

Du kan ikke starte nye samtaler med andre brukere som har innboksen sin deaktivert. 

Du kan starte samtaler med andre brukere som har åpen innboks, selv om din egen innboks er deaktivert. Da vil brukeren du starter en samtale med kunne svare deg i den samtalen, men de vil fremdeles ikke kunne starte en helt ny samtale med deg. 

Hvis du ikke ønsker flere meldinger i en samtale så kan du forlate samtalen eller velge å ikke motta flere varsler fra samtalen. Jeg tror det også vil fungere om du ignorerer personen hvis du fortsatt ønsker å kunne lese samtalen. 

Det er noe som dukker opp i menyen nå ja. Det er fordi de har endret på hvordan hele rank-systemet til forumplattformen fungerer, og de har lagt til en del nyheter, blant annet dette.  Jeg kan ikke helt se at det gjør noen skade at det er der, men i verste fall kan vi vurdere skjule det, men jeg vil gjerne unngå alt for mange tilpasninger. :)

Nå er jeg faktisk litt usikker på hvor du mener, ser det ikke selv, ta gjerne et skjermbilde. Det er hvert fall en oversettelse av "Badges". Som jeg lenket til over, så har de endret hele rank-systemet og blant annet innført "Achievements" (oversatt: prestasjoner) som kan gjøre at man får tildelt slike merker eller "badges". Det spørs om vi kommer til å legge til slike prestasjonsmerker her, men det er hvert fall en mulighet i plattformen til å gjøre det nå, så derfor dukker det opp :)

 

5,2k
Omdømme
13,4k
Merker
0
Er på pcn ikke mobilen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athena Catalina skrev (1 minutt siden):

 

Aha, hvis man holder over profilnavnet ja. Som sagt en oversettelse av "Badges". Som jeg lenket til over, så har de endret hele rank-systemet og blant annet innført "Achievements" (oversatt: prestasjoner) som kan gjøre at man får tildelt slike merker eller "badges". Det spørs om vi kommer til å legge til slike prestasjonsmerker her, men det er hvert fall en mulighet i plattformen til å gjøre det nå, så derfor dukker det opp. 

Det er nok ikke noe vi kommer til å bruke tid på å skjule. I så fall må vi skru helt av disse titlene over avatar med Ivrig skribent, B-kjendis, C-kjendis osv. Det er liksom alt eller ingenting ;)

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TSP skrev (29 minutter siden):

---

Det er noe som dukker opp i menyen nå ja. Det er fordi de har endret på hvordan hele rank-systemet til forumplattformen fungerer, og de har lagt til en del nyheter, blant annet dette.  Jeg kan ikke helt se at det gjør noen skade at det er der, men i verste fall kan vi vurdere skjule det, men jeg vil gjerne unngå alt for mange tilpasninger. :)

---

 

Takk for svar! Meget mulig jeg venner meg til den raskt, men per nå er den ganske irriterende fordi den popper opp så ofte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TSP skrev (4 timer siden):

Takk for tips! Fikset nå. Det var en feil som gjorde at denne installasjonen ikke oppdaterte til meldingssystemet sin nye HTML-mal. Det fungerte fremdeles å skru det av, men det ble ikke reflektert i malen. Sjekk gjerne om innboksen din er aktivert eller deaktivert nå. Du kan også se at innboksen er deaktivert ved at brev-ikonet har en svakere farge i menyen. 

Skjermbilde 2022-10-26 kl. 13.02.38.png

Du kan ikke starte nye samtaler med andre brukere som har innboksen sin deaktivert. 

Du kan starte samtaler med andre brukere som har åpen innboks, selv om din egen innboks er deaktivert. Da vil brukeren du starter en samtale med kunne svare deg i den samtalen, men de vil fremdeles ikke kunne starte en helt ny samtale med deg. 

Du kan forlate samtalen eller velge å ikke motta flere varsler fra samtalen, hvis du ikke lenger ønsker å ha en samtale med noen. 

Det er noe som dukker opp i menyen nå ja. Det er fordi de har endret på hvordan hele rank-systemet til forumplattformen fungerer, og de har lagt til en del nyheter, blant annet dette.  Jeg kan ikke helt se at det gjør noen skade at det er der, men i verste fall kan vi vurdere skjule det, men jeg vil gjerne unngå alt for mange tilpasninger. :)

Nå er jeg faktisk litt usikker på hvor du mener, ser det ikke selv, ta gjerne et skjermbilde. Det er hvert fall en oversettelse av "Badges". Som jeg lenket til over, så har de endret hele rank-systemet og blant annet innført "Achievements" (oversatt: prestasjoner) som kan gjøre at man får tildelt slike merker eller "badges". Det spørs om vi kommer til å legge til slike prestasjonsmerker her, men det er hvert fall en mulighet i plattformen til å gjøre det nå, så derfor dukker det opp :)

 

Funker nå, men mener du da at om jeg ikke sletter en samtale så kan de andre fortsette å sende pm trass i at innboks er deaktivert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rumle skrev (3 timer siden):

Takk for svar! Meget mulig jeg venner meg til den raskt, men per nå er den ganske irriterende fordi den popper opp så ofte. 

Husker hvor rart det var når den store oppdateringen i 2015 kom, men vi vente oss til det 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cid skrev (13 minutter siden):

Funker nå, men mener du da at om jeg ikke sletter en samtale så kan de andre fortsette å sende pm trass i at innboks er deaktivert?

Det som hindres ved å skru av innboks er at andre brukere ikke kan starte nye samtaler med deg. Å svare i eksisterende samtaler kan man fortsette med, men som sagt kan man velge å forlate samtalen eller slå av varsler fra den. 

Skjermbilde 2022-10-26 kl. 17.37.26.png

Jeg vil foreslå at du ev. tar det opp når du ev. opplever et problem med denne nye måten det fungerer på. I mellomtiden tenker jeg dette vil funke bra :)

 

Cid skrev (10 minutter siden):

Kunne dere gjort fargen skarpere her? Ser knapt hva som står der 😅

Jeg skal ta en gjennomgang av farger denne uken/neste uke :)

Bare fortsett å kom med ev. eksempler

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei, jeg har et lite ønske :lillesky: Det hadde vært så fint om vi fikk tilbake nøyaktig visning av antall innlegg. Hvorfor?

På grunn av denne tråden:

Nå har jeg f.eks 11,9k innlegg. Men egentlig så har jeg 11925 innlegg (når jeg har postet dette). Den innlimte tråden er på 89 sider, men vil vel dø ut om folk må inn på hver persons profil/føre musepekeren over k-tallet for å se nøyaktig antall innlegg :sukk: Det er jo bare en tøysetråd, og slett ikke bare beregnet til runde tall, men til artige tall som 10101, 12345, ja du skjønner greia.

Og noen av oss, som undertegnede, er på KG for å fjase også ... :rodmer:

Jeg vet ikke når de nøyaktige tallene forsvant, men går det an å få dem tilbake?

Vedr. farver ... enten har den rosaen blitt dusere, eller jeg har vent meg til den (i mørk modus) :fnise:

Og med det samme jeg har @TSPs oppmerksomhet: Når jeg limer inn tråder (som over), går det kanskje an at de også blir i mørk modus?

 

Endret av Zenobia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenobia skrev (3 timer siden):

Hei, jeg har et lite ønske :lillesky: Det hadde vært så fint om vi fikk tilbake nøyaktig visning av antall innlegg. Hvorfor?

På grunn av denne tråden:

Nå har jeg f.eks 11,9k innlegg. Men egentlig så har jeg 11925 innlegg (når jeg har postet dette). Den innlimte tråden er på 89 sider, men vil vel dø ut om folk må inn på hver persons profil/føre musepekeren over k-tallet for å se nøyaktig antall innlegg :sukk: Det er jo bare en tøysetråd, og slett ikke bare beregnet til runde tall, men til artige tall som 10101, 12345, ja du skjønner greia.

Og noen av oss, som undertegnede, er på KG for å fjase også ... :rodmer:

Jeg vet ikke når de nøyaktige tallene forsvant, men går det an å få dem tilbake?

Vedr. farver ... enten har den rosaen blitt dusere, eller jeg har vent meg til den (i mørk modus) :fnise:

Og med det samme jeg har @TSPs oppmerksomhet: Når jeg limer inn tråder (som over), går det kanskje an at de også blir i mørk modus?

 

Jeg ser nøyaktig antall innlegg bare ved å se på innlegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cid skrev (6 minutter siden):

Jeg ser nøyaktig antall innlegg bare ved å se på innlegg :)

Da er du kanskje ikke på PC? Jeg bruker PC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...