Gå til innhold

Er du betenkt over alle blomar og blomsterhilsner i begravelser ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Norsk kultur har det vert vanleg igjennom genrasjoner å gji blomar, kranser, og blomster -hilsner under begravelser.  En fin tradisjon men som eg etterhvert  er blitt noe  betenkt over ettersom en vet at en   begravelser etterhvert er blitt en stor utgiftpost.  En bårebukett ,og kranser koster idag mye og etter kort tid  havner de  som søppel på gravstedet,  og pårørende sitt ansvar å fjærne dem fra graven når de er visnet bort.

Her hos oss er det blitt mer vanleg å gji eit gavekort hos en blomsterforhandler så de pårørende kan ha råd å kjøpe blomar i ettertid  å sette  på graven når gravminnestenen er på plass.. Mange pårørende ber nå om at en pengegåve er like kjært som blomar, og kranser, bårebuketter. 

Det er mange måter i vise omsorg, og omtanke på  når ein står overfor en følelsesmessig krise i forbindelse med en sorgreaksjon.  

 

Anonymkode: c8a4a...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har pårørende ansvar for å fjerne? Det ble ikke vi informert om da jeg var nær pårørende? 

Anonymkode: f1f24...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjære

Hadde jeg ikke hatt råd til en krans eller noe blomster på gravstedet til en av mine nærmeste.. Ja, nei.. Da hadde jeg følt meg mislykket. Det begrenser seg veldig hvor mange man er nærmeste pårørende til i løpet av et liv

Anonymkode: 7abf5...461

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye blomster som blir kastet ja. Ved kremasjon går de rett i søpla direkte etter seremoni med mindre pårørende vil ha en bårekrans i stua….

Anonymkode: da155...101

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidliegere var det vanleg at alle som ga kranser fekk legge   dem egenhending på båra, og det tok lang tid før  minnehilsner, og  kranseleggingen var ferdig. Denne praksisen er forlengst slutt mange steder, og kun  den aller nermeste familie som  får høve til kransepålegging, og dette av omsyn til tidspress under begravelser. Prest, organist, gravere, kirketjenere, transportfirma begravelsebyrå,  etc  har  også sin arbeidstidsbestemmelse , og ordet "effektivitet" er også anvent under en begravelse.

Anonymkode: c8a4a...930

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert et poeng på en måte mtp at blomster brennes og fjernes etterpå, men grunnen til at man sender blomster til begravelser, er jo at man vil vise den avdøde respekt og/eller takknemlighet. Hvis det er de etterlatte man kjenner, sender man gjerne blomster hjem til dem.

Det er jo ikke meningen at man skal sponse de etterlatte med blomster eller andre ting i lang tid etter begravelsen? Aldri hørt om at det er aktuelt. Det trenger ikke koste så mye å ha en pen blomst på graven. Og hvis man vil hedre den avdøde uten å være nærmeste familie, men likevel vil bidra til at gaven ser fin ut, er det jo bare å sette noe ned der senere. 

Jeg har forresten heller aldri hørt at man som pårørende har ansvar for å fjerne blomster etterpå. Det tror jeg må være en lokal skikk et eller annet sted.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har jeg også tenkt en del på, at det føles som unødvendig sløs med alle blomstene. 
 

Men det er en del av næringskjeden, uten begravelser hadde vi ikke hatt mange blomsterbutikker, uten butikken hadde vi ikke trengt gartneriene. 
 

Så totalt sett, synes jeg det er en fin tradisjon.

Anonymkode: df2aa...5bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at blomster til begravelse koster, men det krever jo også en mye større størrelse for at noe skal vises igjen i en stor kirke/sermonirom, samtidig så kan en jo gå sammen flere om å gi en blomster.

Blomsten pynter jo opp i kirken, og gjør gjerne den sorgfulle dagen litt lettere for de pårørende når de ser at mange andre også satte stor pris på avdøde.

Gaver blir stadig vanligere men da oftest gitt til sykehjemmet avdøde bodde på den siste tiden, kreftforening, forskning eller en av avdødes hjertesaker. Men når avdøde etterlater seg yngre barn er det blitt vanligere at pengegaven går til de etterlatte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om at pårørende skal fjerne blomstene fra grava. De blir fjernet når de skal fylle opp mer jord. Så blir blomstene kildesortert, blomstene blir kompost.

Mange vil heller ha gave til ulike organisasjoner enn blomster, så en kan jo velge om en vil gi en bårebukett eller det beløpet til organisasjonen.

Anonymkode: 49b23...3d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ti10 skrev (16 minutter siden):

Du har sikkert et poeng på en måte mtp at blomster brennes og fjernes etterpå, men grunnen til at man sender blomster til begravelser, er jo at man vil vise den avdøde respekt og/eller takknemlighet. Hvis det er de etterlatte man kjenner, sender man gjerne blomster hjem til dem.

Det er jo ikke meningen at man skal sponse de etterlatte med blomster eller andre ting i lang tid etter begravelsen? Aldri hørt om at det er aktuelt. Det trenger ikke koste så mye å ha en pen blomst på graven. Og hvis man vil hedre den avdøde uten å være nærmeste familie, men likevel vil bidra til at gaven ser fin ut, er det jo bare å sette noe ned der senere. 

Jeg har forresten heller aldri hørt at man som pårørende har ansvar for å fjerne blomster etterpå. Det tror jeg må være en lokal skikk et eller annet sted.

 

Blomster, kranser ligger på graven til de har visnet bort, og den prosessen er det ofte vergudene, og årstidene som bestemmer. Hvem er det ellers som skal sørge for å få  fjerne visnet blomstra fra gravene. ?   Heller ikkje eg viste dette før noen fortalde det til meg, men  er nok sjelden blitt praktisert. 

 Tidligere bestilte pårørende  gravsten (som idag) og de pårørnde monterte dem selv.  Har sjølv tatt del i å montere gravstener på garver til nære familimedlemmer, og min avdøde far monterte i sin tid sin egen gravsten ettersom kona døde før han.  Idag er det gjerne eit gravsteinfirma som påtar seg  montere gravsteiner. 

Idag er det festekontrakt på 20 år,på en gravplass, og etter den den kan gravplassen bli fristilt såfremt det ikkje er inngått avtale om forlengelse mot eit fastsatt årleg gebyr. Mange kan ha opptil flere graver som ønsker å sette planter,  kranser på v/ jul o.l.  Venner, og bekjente blir enige om å sette penger hos en blosmterfaorahndler som de   pårørende kan nytte  til kjøp av planter til gravminne senere er blitt mer, og mer vanleg, og noe mange pårørende setter pris på.  Noen overfører penger til kyrkjeverge om å ta ansvar for beplanting når de bor slik til at de  ikkje kan besøke gravstedet regelmessig. 

Det er med andre ord blitt nokså vanleg å sponse pårørende til kjøp av blomar til gravminne (gavkort-helsing ) til fordel for kranser, bårebuketter. til fordel for å gji en blomsterhelsing.  

Anonymkode: c8a4a...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mt3 skrev (37 minutter siden):

Enig i at blomster til begravelse koster, men det krever jo også en mye større størrelse for at noe skal vises igjen i en stor kirke/sermonirom, samtidig så kan en jo gå sammen flere om å gi en blomster.

Blomsten pynter jo opp i kirken, og gjør gjerne den sorgfulle dagen litt lettere for de pårørende når de ser at mange andre også satte stor pris på avdøde.

Gaver blir stadig vanligere men da oftest gitt til sykehjemmet avdøde bodde på den siste tiden, kreftforening, forskning eller en av avdødes hjertesaker. Men når avdøde etterlater seg yngre barn er det blitt vanligere at pengegaven går til de etterlatte. 

De fleste pårørende vet utmerket godt hvilke tilknyttning den avdøde hadde til de fleste som gjir blomsterhilsner.

Kanskje  glimret mange med sitt fravær overfor den avdøde når han / hun levde, og både de pårørende, og den avdøde hadde sett at slekt å venner hadde vist mer omtanke her. 

Mange pårørende ønsker heller å gji pengegåver til sykehjemmet, kreftforeininger til fordel for å blomar, eller en hjertesak som avsdøde hadde hatt relasjoner til.  

Anonymkode: c8a4a...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min mann døde brått i sommer lurte jeg på om jeg skulle skrive at vi heller ville ha en gave til noen enn blomster i kapellet.

Men så klarte jeg ikke å tenke på noen organisasjon som han hadde brent for, han var en sånn som ga litt til alle. Så da skrev jeg ingen ting om det i dødsannonsen og lot kapellet fylles med blomster. 

Og det var veldig, veldig fint for meg. Det var noe håndfast og nydelig å se alle bukettene og å høre presten lese opp alle sløyfebåndene. Det var fint og trist å kunne hvile litt i alle som min mann hadde betydd så mye for at de ville gi ham en siste hilsen. Han ble kremert, så alle blomstene tok begravelsesbyrået seg av. Og jeg fikk kort med alle tekstene som hadde stått på båndene. 

Anonymkode: 9f30b...979

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.10.2022 den 15.21):

Norsk kultur har det vert vanleg igjennom genrasjoner å gji blomar, kranser, og blomster -hilsner under begravelser.  En fin tradisjon men som eg etterhvert  er blitt noe  betenkt over ettersom en vet at en   begravelser etterhvert er blitt en stor utgiftpost.  En bårebukett ,og kranser koster idag mye og etter kort tid  havner de  som søppel på gravstedet,  og pårørende sitt ansvar å fjærne dem fra graven når de er visnet bort.

Her hos oss er det blitt mer vanleg å gji eit gavekort hos en blomsterforhandler så de pårørende kan ha råd å kjøpe blomar i ettertid  å sette  på graven når gravminnestenen er på plass.. Mange pårørende ber nå om at en pengegåve er like kjært som blomar, og kranser, bårebuketter. 

Det er mange måter i vise omsorg, og omtanke på  når ein står overfor en følelsesmessig krise i forbindelse med en sorgreaksjon.  

 

Anonymkode: c8a4a...930

 

Kirkegårds betjentene har som oppgave og fjerne dette etter begravelsen ca 1-2 uker etterpå det som ligger på kistelokket følger med kisten ned 

Mvh tidligere graver på kirkegård  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (På 23.10.2022 den 15.21):

Norsk kultur har det vert vanleg igjennom genrasjoner å gji blomar, kranser, og blomster -hilsner under begravelser.  En fin tradisjon men som eg etterhvert  er blitt noe  betenkt over ettersom en vet at en   begravelser etterhvert er blitt en stor utgiftpost.  En bårebukett ,og kranser koster idag mye og etter kort tid  havner de  som søppel på gravstedet,  og pårørende sitt ansvar å fjærne dem fra graven når de er visnet bort.

Her hos oss er det blitt mer vanleg å gji eit gavekort hos en blomsterforhandler så de pårørende kan ha råd å kjøpe blomar i ettertid  å sette  på graven når gravminnestenen er på plass.. Mange pårørende ber nå om at en pengegåve er like kjært som blomar, og kranser, bårebuketter. 

Det er mange måter i vise omsorg, og omtanke på  når ein står overfor en følelsesmessig krise i forbindelse med en sorgreaksjon.  

 

Anonymkode: c8a4a...930

Syntes ikke pengegaver hører hjemme i en begravelse. Blomster til begravelsen er symbolikk, et farvel, lage avskjed. Blomster til en avskjedssermoni og penger til pårørende er to vidt forskjellige ting. Jeg syntes også det blir mye penger og Blomster til som blir brukt et par timer for å kastes er litt mye svinn. Blomster kunne blitt byttet ut med lys. Det hadde vært vakkert, meningsfullt og lysene kan sannsynligvis tennes mange ganger senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.10.2022 den 15.21):

Norsk kultur har det vert vanleg igjennom genrasjoner å gji blomar, kranser, og blomster -hilsner under begravelser.  En fin tradisjon men som eg etterhvert  er blitt noe  betenkt over ettersom en vet at en   begravelser etterhvert er blitt en stor utgiftpost.  En bårebukett ,og kranser koster idag mye og etter kort tid  havner de  som søppel på gravstedet,  og pårørende sitt ansvar å fjærne dem fra graven når de er visnet bort.

Her hos oss er det blitt mer vanleg å gji eit gavekort hos en blomsterforhandler så de pårørende kan ha råd å kjøpe blomar i ettertid  å sette  på graven når gravminnestenen er på plass.. Mange pårørende ber nå om at en pengegåve er like kjært som blomar, og kranser, bårebuketter. 

Det er mange måter i vise omsorg, og omtanke på  når ein står overfor en følelsesmessig krise i forbindelse med en sorgreaksjon.  

 

Anonymkode: c8a4a...930

Hva er det du skriver for noe rør her? Veldig samme språk og rør som en bruker her, men skal ikke skrive hvem siden du ønsker å være anonym (derfor velger jeg å være det også)

Anonymkode: 527ad...a14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomstene til mamma var det siste vi kunne gi henne. Alt var nøye plukket ut, både favorittblomster og hilsner. Farge på bånd. Vi har noen fine minner og bilder fra hvor fint det var gjort rundt henne. Og det er veldig fint å vite at kransene fra oss alle fikk være med kista ned, og ligger der sammen med henne. Samtidig som graven var pyntet en ukes tid av flotte kranser fra andre som brydde seg om henne og oss. 

Kortene med tekst til sløyfebånd ble lagt i en eske. Og er et fint minne om hvem som viste henne denne oppmerksomheten, og hva de ville si. 

Anonymkode: 650bd...0f7

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 23.10.2022 den 15.27):

Å kjære

Hadde jeg ikke hatt råd til en krans eller noe blomster på gravstedet til en av mine nærmeste.. Ja, nei.. Da hadde jeg følt meg mislykket. Det begrenser seg veldig hvor mange man er nærmeste pårørende til i løpet av et liv

Anonymkode: 7abf5...461

Er du klar over hvor dyr en begravelse er..? Det kommer fort opp i 50 000 kr. 

Og blomster er DYRT. En bårebukett kan koste flere tusen kroner. 

Neida, det er gjerne ikke så mange man er økonomisk ansvarlig for å begrave, men hvor mange vet du om som setter av sparing til sånt..?

Tanten min ble brått og uventet enke i relativt ung alder. Hun ble da alenemor til fire unger. De hadde dårlig økonomi fra før, og å bruke mangfoldige tusen kr på blomster til begravelsen, det var faktisk skikkelig tøft. 

De slet også med at de fikk så himla mye blomster hjem til seg, de måtte kaste ting rett i bosset for de hadde ikke noe vaser igjen til slutt, og alt av bøtter var også brukt.. 

En ting er om det er en med lite nettverk som er gått bort, da er det gjenre begrenset hvor mange blomster som kommer. Da besteforeldrene mine gikk bort i en alder av 90+, var mesteparten av nettverket deres allerede døde, og det var ikke så mange blomster som kom. Da onkelen min, i sin beste alder, døde, etterlot han seg voldsomt mange kolleger, venner, bekjente, osv, som alle sendte blomster.. 

Anonymkode: 992f4...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.10.2022 den 15.24):

Har pårørende ansvar for å fjerne? Det ble ikke vi informert om da jeg var nær pårørende? 

Anonymkode: f1f24...575

Hvor jeg bor så er det gravlunden som fjerner blomstene når det er gått en stund såfremt pårørende ikke har gjort det. 

Det vi har også gjort om det har vært masse blomster er at noe har stått ved graven og resten av blomstene har vi satt på andre familie medlemmers gravsted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå er det ulike folk som kjøper blomster. Så det blir jo en krans for den nærmeste, en annen krans for slekt, en for venner osv. 

jeg synes det er fint med mye blomster i begravelser med siste hilsen fra. 
Det er veldig trist å gravlegge noen uten blomster. 
En kan bli enig med kirkefolket om de rydder graven etterhvert når blomstene blir visten. 

Anonymkode: ee3eb...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...