Gå til innhold

Noen som har blitt utsatt for ganding, og kan fortelle om hvordan de kom seg ut av det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Sjokkert over at så mange her inne tror på noe slikt i 2022.

TS: hadde vurdert en time til psykolog. Det er åpenbart at du sliter med noe og det er ikke «ganning», det er vrangforestillinger

Anonymkode: 91a19...46f

Det er faktisk et stort problem i Finnmark, hos folk som går til psykolog. https://www.nrk.no/sapmi/pasienter-er-redde-for-a-snakke-om-ganning-1.15012234

Endret av Mooza
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg føler ikke at hun bevisst har kastet trolldom over deg, men at hun heller har spredd sladder og vonde ord mot deg. Sladder og stygge ord som spres kan ha samme virkning som ganning. Og du kan bli fanget i et slags edderkoppnett som det er vanskelig å komme seg ut av. Tankens kraft kan ha stor virkning, hvor deres stygge ord og tanker holder deg fast. 

Anonymkode: c11ef...9fc

Hvordan vet du at det er hun og ikke han? Har du noen evner eller er synsk? 

Anonymkode: 126c1...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan vet du at det er hun og ikke han? Har du noen evner eller er synsk? 

Anonymkode: 126c1...83f

Ja jeg er klarsynt/synsk nok til å føle at det er en dame som har spredd sladderen. Men om det er exen vet jeg ikke. Bare at det er en dame.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja jeg er klarsynt/synsk nok til å føle at det er en dame som har spredd sladderen. Men om det er exen vet jeg ikke. Bare at det er en dame.

Klarer du å føle hvorfor en velger å bruke evnene sine til å plage meg? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger egentlig ikke evner for å skjønne det. Hun har vel en offermentalitet og føler at hun er et offer for noe urett. Det er veldig lavfrekvens å føle seg som et offer. Da er man istand til å utføre mye vondt mot andre fordi man føler det er rettferdig. Er man i en så lav frekvens får man mye vonde følelser og man står i stor fare for å også påføre andre mye vondt

Anonymkode: 8c8a5...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Sjokkert over at så mange her inne tror på noe slikt i 2022.

TS: hadde vurdert en time til psykolog. Det er åpenbart at du sliter med noe og det er ikke «ganning», det er vrangforestillinger

Anonymkode: 91a19...46f

Jeg er sjokkert over at noen her inne ikke tror på noe slikt i 2022.

Når du opplever det overnaturlige selv, kommer du til å tro på det. Psykolog kan ikke hjelpe mot usynlige skadelige krefter.

Anonymkode: 4dcc4...b39

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Conall skrev (3 timer siden):

Klarer du å føle hvorfor en velger å bruke evnene sine til å plage meg? 

Jeg føler ikke at det er noen som bruker sine evner til å plage deg. Derimot føler jeg at du sitter mye aleine med tankene dine og at du møter mye motgang fra folk og omgivelser. Du er i en litt sånn offermentalitet, og da tiltrekker du deg mennesker som gjør deg til et offer. Tenker du at noen ønsker å plage deg, så vil du møte folk som plager deg. Prøv å endre tankegangen din.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 20.10.2022 den 15.33):

Mener om det finnes karma, at de får en straff av noe?

Anonymkode: 941cc...cfd

De som sender ondsinnet gand til andre får det tilbake ti ganger selv. Dette selv om de får noen andre til å utføre det.

Derfor er det få som tør. Er selv av samisk ett. 

Anonymkode: 00ff6...8a2

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

De som sender ondsinnet gand til andre får det tilbake ti ganger selv. Dette selv om de får noen andre til å utføre det.

Derfor er det få som tør. Er selv av samisk ett. 

Anonymkode: 00ff6...8a2

Jeg er selv samisk, og ganning er renspikket overtro.

Anonymkode: 1f723...cbf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FrkMjau

Jeg kan hjelpe deg her og nå! 

Hørt om forslagets kraft? Det er det ganning er. Jeg gravde ned en nidstein i hagen til en drittsekk av en husvert jeg hadde å fikk min mor til å fortelle dette til han da de kjenner hverandre. 

(Ja faktisk, jeg gravde ned en stein i hagen hans 😂

Hva er en nidstein spurte han mamma? Hvor mamma sa at en nidstein er en stein hvor all urett og lidelse ligger i og den som har fått begravet nidstein på sin eiendom vil aldri få fred i eget hus, din jord vil forvitre og uhel vil ramme deg og dine gjester. 

Her er greia. 

Det er ingenting som heter nidstein dog det er noe som heter nidstang, derfor litt troverdig.

Fyren freaka helt ut å tror nå at jeg er skyld i alt som er ondt. Bare fordi jeg fikk dette foreslått for han.

Det du kan gjøre er å sette et glass med vann i vinduskarmen ved neste fullmåne å trekke 2 egg som du spiser til frokost dagen etterpå så forsvinner ganninga, bare husk å tenke på det når du spiser å unngå å bruke salt, da virker det ikke. 

Google nlp-power of suggestion for mer info 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest FrkMjau skrev (På 15.2.2023 den 0.43):

Jeg kan hjelpe deg her og nå! 

Hørt om forslagets kraft? Det er det ganning er. Jeg gravde ned en nidstein i hagen til en drittsekk av en husvert jeg hadde å fikk min mor til å fortelle dette til han da de kjenner hverandre. 

(Ja faktisk, jeg gravde ned en stein i hagen hans 😂

Hva er en nidstein spurte han mamma? Hvor mamma sa at en nidstein er en stein hvor all urett og lidelse ligger i og den som har fått begravet nidstein på sin eiendom vil aldri få fred i eget hus, din jord vil forvitre og uhel vil ramme deg og dine gjester. 

Her er greia. 

Det er ingenting som heter nidstein dog det er noe som heter nidstang, derfor litt troverdig.

Fyren freaka helt ut å tror nå at jeg er skyld i alt som er ondt. Bare fordi jeg fikk dette foreslått for han.

Det du kan gjøre er å sette et glass med vann i vinduskarmen ved neste fullmåne å trekke 2 egg som du spiser til frokost dagen etterpå så forsvinner ganninga, bare husk å tenke på det når du spiser å unngå å bruke salt, da virker det ikke. 

Google nlp-power of suggestion for mer info 👌

WHat the quack did I just read?? 😳

Anonymkode: d3305...929

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis samer kan gande folk på ekte synes jeg de er bra egoistiske som ikke gjør noe med Putin og alle de fæle menneskene her i verden.

Anonymkode: db697...e44

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er facinerende å lese noen av disse trådene som dukker opp om ganning. Jeg som mange andre tenker at dette er gammel overtro som hørte fortiden til. Tilsynelatende er det en levende del av samisk kultur som mange genuint tror på. Det er mye vi som majoriteten ikke vet og ikke forstår om samisk kultur og skikk. Lite oppmerskomhet får det og. Jeg erindrer noen nrk artikler om hvor belastende det var å være gannet, og utforingen helsevesnet hadde i møte med gannete pasienter (som bredere kan oversettes til utfordring imøte med pasienter fra en kultur man vet for lite om). 

Til syvende og sist kommer jeg nok personlig ikke til å dro på forbannelser eller annet trollskap før Dovre faller, men ganning er sikkert sosialt stigmatiserende. Alle i lokalsamfunnet vet og snakker om det kan jeg tenke meg. Eller hva har ganningen ført til? Blir man litt uglesett og utestengt? Er det det psykiske stresset av å føle noe ille skal skje med seg som er verst kanskje?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonymbruker*** skrev (14 minutter siden):

Det er facinerende å lese noen av disse trådene som dukker opp om ganning. Jeg som mange andre tenker at dette er gammel overtro som hørte fortiden til. Tilsynelatende er det en levende del av samisk kultur som mange genuint tror på. Det er mye vi som majoriteten ikke vet og ikke forstår om samisk kultur og skikk. Lite oppmerskomhet får det og. Jeg erindrer noen nrk artikler om hvor belastende det var å være gannet, og utforingen helsevesnet hadde i møte med gannete pasienter (som bredere kan oversettes til utfordring imøte med pasienter fra en kultur man vet for lite om). 

Til syvende og sist kommer jeg nok personlig ikke til å dro på forbannelser eller annet trollskap før Dovre faller, men ganning er sikkert sosialt stigmatiserende. Alle i lokalsamfunnet vet og snakker om det kan jeg tenke meg. Eller hva har ganningen ført til? Blir man litt uglesett og utestengt? Er det det psykiske stresset av å føle noe ille skal skje med seg som er verst kanskje?

Eg er også ein av desse som lese med fascinasjon om ganning (ganding?). Det er tydelig at vi som er i storsamfunnet ikkje forstår heilt kva funksjon det har og kvifor det oppstår. Og ikkje minst kva rolle det spelar no i moderne tid. Slik eg forstår det er det også ein del med samisk opphav som ikkje ynskje å snakke ope om det. Kanskje nettopp fordi det ikkje er så enkelt å forklare til utanforståande. 

Høyrde forresten også med stor interesse at ein av høgskulane i Nord-Noreg har fått joiking inn på sjukepleiarstudiet (etter at det vart skrive doktorgrad om nettopp bruk av joiking for pasientar)! Så det er nok mykje vi her i sør ikkje har fått med oss. :)

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.6.2023 den 20.57):

Eg er også ein av desse som lese med fascinasjon om ganning (ganding?). Det er tydelig at vi som er i storsamfunnet ikkje forstår heilt kva funksjon det har og kvifor det oppstår. Og ikkje minst kva rolle det spelar no i moderne tid. Slik eg forstår det er det også ein del med samisk opphav som ikkje ynskje å snakke ope om det. Kanskje nettopp fordi det ikkje er så enkelt å forklare til utanforståande. 

Høyrde forresten også med stor interesse at ein av høgskulane i Nord-Noreg har fått joiking inn på sjukepleiarstudiet (etter at det vart skrive doktorgrad om nettopp bruk av joiking for pasientar)! Så det er nok mykje vi her i sør ikkje har fått med oss. :)

Unnskyld meg, men joiking (og annen sang) er det siste jeg vil høre på når jeg ligger på sykehuset. 😂 Skal det komme en entusiastisk same og joike når jeg ligger der dausyk av Covid og whatnot, så tror jeg at jeg rømmer fra sykehuset. ✝️

Anonymkode: 33d92...660

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganning er ikke annet enn tankenes kraft. Hold beskyttet og ikke ta inn det negative. Rensing.

Anonymkode: f8f4c...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her var det mye overtro. Selvfølgelig kan ingen skade deg med sånt tull hvis du ikke tror på  det selv. Det er bare din egen tro som kan skade deg med sånt, og da snakker vi om psykologi. Og da kan du selvfølgelig lide under ganding og tro at det er årsaken til det om måtte skje av sykdom og uhell.

Det du kan gjøre er å slutte å tro på dette tullet og ikke høre på dem som mener samer har overnaturlige evner til å skade folk ved såkalt ganding, eller trolldom. Vi lever tross alt i 2023 . . Skjerp dere . . .

Regner med at sikkert noen "gander" meg nå. Men tar det helt med ro . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 16.6.2023 den 7.56):

Unnskyld meg, men joiking (og annen sang) er det siste jeg vil høre på når jeg ligger på sykehuset. 😂 Skal det komme en entusiastisk same og joike når jeg ligger der dausyk av Covid og whatnot, så tror jeg at jeg rømmer fra sykehuset. ✝️

Anonymkode: 33d92...660

Tja, du kan nok vere trygg på at du slepp å høyre joik når du ligg dausjuk av covid 😅 Dette var ein tilbud/eksperiment med eldre, samiske pasientar. 

Her er det også ligg om både joik og ganding: NRK/Ikke spør om det/Samer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...