Gå til innhold

Noen som har blitt utsatt for ganding, og kan fortelle om hvordan de kom seg ut av det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hjelpes. Man skal lese mye før øynene spretter ut, men dette tok kaka. Bare overtro. 

  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tvillingsjel skrev (17 timer siden):

Hjelpes. Man skal lese mye før øynene spretter ut, men dette tok kaka. Bare overtro. 

Snakk for deg selv. Jeg har sett og hørt for mye ganding i levende live at dette kan avvises. Har sett blandt annet ganding stoppe blødning fra sår.

Anonymkode: fe0f4...352

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Snakk for deg selv. Jeg har sett og hørt for mye ganding i levende live at dette kan avvises. Har sett blandt annet ganding stoppe blødning fra sår.

Anonymkode: fe0f4...352

Hvis det ikke kan avvises så må det jo kunne bevises.

Anonymkode: 72cbe...e5e

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis det ikke kan avvises så må det jo kunne bevises.

Anonymkode: 72cbe...e5e

Typisk søringsnakk å nedvurdere samene.

Anonymkode: fe0f4...352

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Typisk søringsnakk å nedvurdere samene.

Anonymkode: fe0f4...352

Og typisk samer å tro på gammelt tøv og overtro....

Vi er litt mer opplyste og moderne her i sør. Jeg har ingenting i mot samer, men jeg har i mot mennesker som farer med tullprat om gammelt juks og fanteri som om det var ekte.

Anonymkode: d52dc...7fd

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Og typisk samer å tro på gammelt tøv og overtro....

Vi er litt mer opplyste og moderne her i sør. Jeg har ingenting i mot samer, men jeg har i mot mennesker som farer med tullprat om gammelt juks og fanteri som om det var ekte.

Anonymkode: d52dc...7fd

Du er kanskje kristen og tror på Jesus? Det er mer mellom hinmel og jord enn det du kjenner til. Ganning har vært en del av vår kultur i årtusener.

Anonymkode: fe0f4...352

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er visst ikke noen som har svart på spørsmålet i trådtittelen. 

Jeg har ikke blitt utsatt for ganning, men jeg vet hvordan du blir kvitt det. Dra til et sted der du kan gå tørrskodd ut til en stor stein når det er fjære. For eksempel til Kaavensteinen i Porsanger. Sitt der til det blir flo. Da vasser du i land. Siden vannet er velsignet av Jesus gjennom dåpen, så kan ikke dauingane krysse vannet. De blir igjen på steinen. Du er fri fra ganningen, men  dra unna, så du ikke er der når det blir fjære igjen og dauingane slippes fri.

Anonymkode: a3a0b...fe9

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måten å komme seg ut av det på er å ta en kopp kaffe og tenke at det er bare tull. 

Når du faktisk innser det, og er trygg på det, så er det over. 

Jeg synes oppriktig synd på dere som skremmer dere selv med alskens overtro og religion. 

Anonymkode: f495e...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er visst ikke noen som har svart på spørsmålet i trådtittelen. 

Jeg har ikke blitt utsatt for ganning, men jeg vet hvordan du blir kvitt det. Dra til et sted der du kan gå tørrskodd ut til en stor stein når det er fjære. For eksempel til Kaavensteinen i Porsanger. Sitt der til det blir flo. Da vasser du i land. Siden vannet er velsignet av Jesus gjennom dåpen, så kan ikke dauingane krysse vannet. De blir igjen på steinen. Du er fri fra ganningen, men  dra unna, så du ikke er der når det blir fjære igjen og dauingane slippes fri.

Anonymkode: a3a0b...fe9

Kristendom hjelper ikke mot ganding. Det er noe prester sørfra har prøvd å lure folk her opp med slik at de får makt.

Anonymkode: fe0f4...352

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrymuffin skrev (På 20.10.2022 den 15.11):

Hva i helvete er ganding elleg ganning?

Aldri hørt det ordet noen sted før.

Hva med å skrive det på norsk?

Hva med å Google det, så finner du ut «hva i helvete» det er.

Anonymkode: fc44c...d5d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro du må få den som gannet deg til å oppheve det. Vet ikke hva annet man kan gjøre. 

Vet farmoren min kunne det, samt sette fast folk, og hun var den eneste som kunne få de løs igjen. 

 

Anonymkode: 9bf5c...260

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vil tro du må få den som gannet deg til å oppheve det. Vet ikke hva annet man kan gjøre. 

Vet farmoren min kunne det, samt sette fast folk, og hun var den eneste som kunne få de løs igjen. 

 

Anonymkode: 9bf5c...260

Har ikke sett det selv, men husker mormor sa at hun hadde sett at folk ble fryst fast i flere dager etter at de hadde blitt gannet. Dette skulle hun ha sett blitt påført en tysk soldat under krigen etter en voldtekt.

Anonymkode: fe0f4...352

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har ikke sett det selv, men husker mormor sa at hun hadde sett at folk ble fryst fast i flere dager etter at de hadde blitt gannet. Dette skulle hun ha sett blitt påført en tysk soldat under krigen etter en voldtekt.

Anonymkode: fe0f4...352

Jeg har heller ikke sett det selv, bare hørt historiene fra farmor😅 Hun satte en fast i multemyra, ble stående der ei stund om jeg ikke husker feil😆 

Jeg synes det er spennende, og har av og til ønsket at jeg hadde lært det av henne.

Anonymkode: 9bf5c...260

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kristendom hjelper ikke mot ganding. Det er noe prester sørfra har prøvd å lure folk her opp med slik at de får makt.

Anonymkode: fe0f4...352

Hvis du bor i Finnmark, så bør du kjenne til den store noaiden Johan Kasven. Han var ikke prest, men det var han som fjernet ganning på den måten. Og han begrunnet det med at vannet var velsignet.

Anonymkode: a3a0b...fe9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har opplevd noe veldig rart med en kjent same, som jeg bare ikke finner en forklaring på, og det gjaldt flere av de som var der. Ikke noe farlig, men ble en morsom historie av det. Jeg spurte en annen same om det senere, og da ble jeg fortalt at familien til førstnevte var kjent for å kunne mye, så hun tok det helt alvorlig. Jeg vet ikke hva jeg skal tro.

MEN, nå er det jo bevist ganske nylig at intensjon har mye å si, så det åpner jo for at dette KAN være en greie. Men isåfall så kan man jo beskytte seg på samme måte. Som en annen skrev, ved å mentalt speile det vekk eller noe.

Det ble forsket på folk rent fysisk og de fant ut at man kunne sitte i sofaen å tenke at de trente hard styrke, og dette bygget faktisk litt muskler! Og tidligere er det jo sett at frossent vann som har hørt på musikk reagerer med å fryse på forskjellig måte utifra hvilken musikk.

Og at planter som får kjærlighet lever bedre enn de som får kjeft, selv om de får like mye sollys og vann.

Det er jo interessant, og gjør at det kan være en mulighet for at de som nekter hardbarket på alt i denne tråden må spise sine ord. 
Men jeg tror at hvis man blir bedre av noen Jesusgreier, så er det intensjonen, altså at man tenker at det virker, og ikke Jesus som gjør det.

Isåfall er det bare en naturkraft. 

Anonymkode: ba128...f04

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.10.2022 den 15.08):

Hei. Har en ex (same) som jeg tror har gandet meg. Vi er ikke venner og har er stort uvennskap nå. Jeg har opplevd mye ulykke de siste ukene og er redd for hva som komer frem over.

hvordan kan jeg finne ut om jeg er gandet? Gå til spåkone feks? 
 

Hvordan få avslutted ganden?

Anonymkode: fe0f4...352

Jeg føler ikke at hun bevisst har kastet trolldom over deg, men at hun heller har spredd sladder og vonde ord mot deg. Sladder og stygge ord som spres kan ha samme virkning som ganning. Og du kan bli fanget i et slags edderkoppnett som det er vanskelig å komme seg ut av. Tankens kraft kan ha stor virkning, hvor deres stygge ord og tanker holder deg fast. 

Anonymkode: c11ef...9fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gann kan sendes tilbake til avsender. Urett og ondskapsfulle handlinger også. Bare pass på å ikke ønsk ytterligere vondt på avsender, bare «det samme som du sender til meg, skal du få tilbake».

Anonymkode: 11f30...60b

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokkert over at så mange her inne tror på noe slikt i 2022.

TS: hadde vurdert en time til psykolog. Det er åpenbart at du sliter med noe og det er ikke «ganning», det er vrangforestillinger

Anonymkode: 91a19...46f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...