Brunello Skrevet 18. oktober 2022 #81 Del Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det jeg synes er verdt med Norge er akkurat dette med at endel folk går rundt å sier at "Norge er bedre enn alle andre" og "vi har trukket vinnerloddet" osv. Er fryktelig mange i dette landet som opplever det motsatte, -folk som ikke får den hjelpen de har rett på, som ikke har det bra. Det er selvsagt slik i alle andre land også, men endel nordmenn skryter så mye, høye på strå -blir uvel av det jeg..! Anonymkode: fe7f7...65e Men de menneskene ville bodd i slummen i en del andre land. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #82 Del Skrevet 18. oktober 2022 8 minutter siden, Brunello said: En av de viktigste grunnene til at Norge ligger øverst / helt på toppen av alle levekårsundersøkelser er hvordan kvinner har det. Norske kvinner er som gruppe en av verdens best utdannede, frigjorte og likestilte. Greit nok at vi har noe å gå på, men i forhold til nesten alle andre har vi kommet ekstremt langt. Norske kvinner vil være grunnen til at samfunnet vårt vil kollapse. VI har ikke kommet ekstremt langt i det hele tatt. Anonymkode: fedc4...952 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #83 Del Skrevet 18. oktober 2022 16 minutter siden, AnonymBruker said: Med mindre de er fra Polen, Sverige eller Litauen (som er blant de største innvandrergruppene i Norge), så er de fleste andre land skikkelig risiko. Jeg kan til og med strekke det et hakk og si at selv Litauen er ikke helt trygg, de grenser med Russland via Kaliningrad i tillegg til Belarus som er alliert med Russland. Så det kan smelle i Litauen, om man investerer penger der, til tross for at Litauen er NATO-medlem. Polen derimot, er sterkere militært sett, men er fortsatt ingen garanti for at det ikke blir noen grensetrefninger mellom Polen og Russland / Belarus, enten i Kaliningrad-området eller på grensa mellom Polen og Belarus, der sistnevnte er alliert med Russland. Irak er ikke fredelig heller. Syria er enda mindre fredelig, Somalia er det alltid krig i. Libya er fvcked takket være oss som skambombet landet ned i dass i løpet av 2011. Yemen er det også krig i. Afghanistan er tatt over av Taliban. Tja, Iran er også ustabil. Mye demonstrasjoner der og generell bråk. Russland og Ukraina er i krig. Eritrea skriker ikke akkurat fred. Ethiopia som ellers er nabolandet til Eritrea er også i krig med seg selv (Tigray konflikten blant annet). Pakistan har fred på "papiret", men det kan smelle når som helst med India, og dette er ikke bare teoretisk, for det smeller litt med jevne mellomrom mellom disse to. Mye fattigdom i India og Pakistan ellers, generelt sett. Sikkert flere land jeg kunne ha nevnt, men det er knapt noe av disse som har ekte fred a la Norge, eller noe i nærheten av det. "Fred" i disse landene er ofte fryst konflikt. Mye av det har vi sett nylig i Armenia, Nagorno-Karabakh og Azerbadsjan. Georgia har sitt eget problem med Sør-Ossetia og Abkhazia, der Sør-Ossetia og Abkhazia er pro-russisk kontrollerte områder. Moldova (skviset mellom Ukraina og Romania) er skamfattig land og sliter også med et pro-russisk kontrollert område som heter Transnistria. Bosnia, (skviset mellom Serbia og Kroatia) eksisterer heller ikke i praksis, da halve landet er i praksis bebodd og okkupert av pro-russiske fanatikere (serbere) som digger Putin / Russland og andre pro-serbiske og pro-russiske krigsforbrytere (Republikken Srpska). Så har du i tillegg tendenser til pro-kroatisk separatisme sør i landet (Herzegovina), der de drømmer om å innlemme et område inn med Kroatia. Og sånn kan vi fortsette med flere eksempler, men du skjønner tegninga, og det å investere i eiendom i disse områdene er en veldig stor risiko. Det er sånn du investerer i, men må også regne med å tape, hvis det smeller, for det pleier alltid å smelle om igjen historisk sett i en del av disse områder. Så det er bare å kjøpe fint hus det, men man bør være forberedt på at det "fine" huset kan forsvinne på noen få dager. Faktisk er en fin og robust bensin eller diesel bil langt nyttigere i disse landene, (med full tank), for da kan man stikke av og få reddet livet sitt. En grunn til at mange elsker tyske biler, er fordi mange av disse merkene reddet livet deres da det gjaldt. Kjenner selv en Mercedes fan med minoritetsbakgrunn, og han kunne flykte fordi han hadde Mercedes som var robust, ekstra dekk, full og stor tank + 10 liter ekstra kanner. Han er Benz fan 4 Life, og du kan si det slik at han ble glad for at han IKKE hadde en FIAT eller ventet på bussen som aldri kom 😂 Mye av det samme ser vi i Ukraina i år. De som kunne komme seg unna kjappest og mest trygt var folk som helst hadde en god og robust bil. Ingenting er bedre enn det i en krigssituasjon. Kan ikke sitte og vente på bussen i all kaoset. Angående kommentaren din når det gjelder pensjoner. De får ikke tatt med seg full pensjon med mindre de har bodd i Norge i 40 år. Derfor er det fortsatt slik at det store flertallet av nye nordmenn med minoritetsbakgrunn bor fortsatt i Norge på generell basis. For reglene er slik at man avkortes (hvis man bruker minstepensjon som utgangspunkt), i forhold til hvor mange år man har bodd og jobbet i Norge. F eks, hvis en ny-nordmann med innvandrerbakgrunn har jobbet i Norge i 20 år, så får han / hun ennå ikke minstepensjon engang. Det han / hun får er supplerende stønad som dekker opp til minstepensjonbeløpet. For å få supplerende stønad, så blir man terrorisert av NAV gjennom hele året. For det første må personen møte på NAV minst 2 ganger i løpet av året, som regel på rimelig kort varsel, mellom 2 til 3 uker tror jeg det var. Så har ikke den personen heller lov å være i utlandet mer enn 90 dager i løpet av de siste 12 måneder, og det blir regnet slik fra og med den datoen supplerende stønad ble innvilget. Hvis du har vært i utlandet i 90 eller flere dager i løpet av de siste 12 månedene, så mister du supplerende stønad. Det betyr at man må være i Norge minst 9 av 12 måneder for å kunne beholde den, og da bor man stort sett i Norge, i og med at det utgjør minst 75% av botiden i løpet av 12 måneder. Videre, så blir man plaget av NAV på andre måter også. Man har ikke lov å ha mer enn 0,5 G (grunnbeløp) på kontoen i "formue", og hvis man har pensjon fra hjemlandet, så blir det avkortet krone for krone i forhold til supplerende stønad. I tillegg gjelder de vanlige reglene, som for alle andre minstepensjonister, nemlig at man blir straffet hvis man har samboer eller ektefelle, da blir det enda lavere sats. For supplerende stønad er det faktisk enda strengere enn så. De har ikke engang lov å bo med noen i det hele tatt, eller så blir satsen avkortet og redusert. Så jeg vet ikke hvem disse er som tar med "seg pensjonen" til utlandet er, men det må være isåfall "eliten" blant nye nordmenn med minoritetsbakgrunn, for fattige folk med minoritetsbakgrunn - og mange av de er fattige - har knapt nok råd til å reise til utlandet en gang i løpet av året. Å kjøpe "fine" hus kan de bare drømme om, med mindre de har 10 fettere, og 5 onkler og ca 4 friske sønner og 2 friske døtre som bli ingeniører og leger hele gjengen. Så det er ikke bare å "ta med seg" pensjonen til utlandet. Norge straffer folk ganske hardt (altfor hardt) om de tar med seg penger som Norge (staten) helst vil at man skal "re-sirkulere" i Norge og dermed stimulere den økonomiske aktiviteten og forbruket i Norge. Til og med ung ufør blir straffet om de prøver å flytte til et annet land, da mister man dette tillegget. Helt syke regler. Akkurat som om staten Norge mener at du er bare "ung ufør" i Norge, men er ikke ung ufør over grensa i Sverige. Der er du plutselig "noe annet" om du flytter til Sverige, ifølge de som lager disse idiotiske reglene i Norge. Det er også verdt å nevne at den norske kronen har de siste årene svekket seg noe jævlig mot en god del valutaer. Så man må nesten flytte sånn til land som Tyrkia der valutaen har nærmest kollapset og der Tyrkia opplever nå et sted mellom 80 - 90% inflasjon, for å kunne få noe uttelling for pengene som tilsvarer minstepensjonen. Anonymkode: 06b5b...9d6 Du lever i en akademiker boble og det er ingen tvil om at du har mye kunnskap. Men de jeg snakker om som velger å tilbringe sine siste dager i hjemlandet er ikke så dumme at de ikke har hus her i Norge også. Selvfølgelig har de en trygg base å komme tilbake til, i tillegg til hus i hjemlandet. Flere jeg kjenner som pleier å bo 6 mnd her i Norge og 6 mnd i hjemlandet. Dette er ikke eliten som du forestiller deg, men folk som har jobbet i Norge i mange, mange år. Helt vanlige jobber og ikke noe særlig høyt utdanningsnivå. Det er også slik at barna deres ofte tar høyere utdanning og er med på å finansiere byggeprosjekt i hjemlandet. Det er ikke så høy risiko som du skal ha det til, de fleste klarer seg helt fint. Anonymkode: fedc4...952 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Inverto Skrevet 18. oktober 2022 #84 Del Skrevet 18. oktober 2022 (endret) Du har de som "hater" Norge, og så har du de som tror at Norge er perfekt uten noen feil Begge parter er like tragikomiske og jeg vil ikke ha noe med dem å gjøre Edit: også ganske trist at denne tråden har eksplodert på så kort tid Endret 18. oktober 2022 av Inverto Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #85 Del Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Norske kvinner vil være grunnen til at samfunnet vårt vil kollapse. VI har ikke kommet ekstremt langt i det hele tatt. Anonymkode: fedc4...952 Dette må du gjerne forklare. Anonymkode: dfeb2...740 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tomas77 Skrevet 18. oktober 2022 #86 Del Skrevet 18. oktober 2022 Jeg har bodd 12 år i utlandet og bildet er delt. Norge har et vanvittig bra sikkerhetsnett i bunn. Du har i aller aller verste fall sosialnorm å leve for samt husleie og strøm. I tillegg er det veldig familievennlig lagt opp. En barnehageplass i Storbritannia f.eks. kan koste over 10.000 kr i måneden per barn. Vi har fraværsdager for sykt barn, full lønn under sykdom, dagpenger som tar hensyn til tidligere inntekt, uføretrygd det samme. Det aller meste av dette er helt utenkelig i de fleste land. Folk som sliter økonomisk i Norge forstår ofte ikke hvor sinnsykt de sliter i andre land. MEN: Vi er dårlige på å ta vare på storfamilie, naboer, barnas venner osv. Vi overlater alt sånt til det offentlige. Man er også utrolig ensom som fattig eller syk i Norge siden ingen ser det som sin oppgave å være til hjelp. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #87 Del Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Neh, da tar jeg livet mitt isteden Anonymkode: bcfea...66c Det er ikke så ille her da allikevel? Anonymkode: c7097...f5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #88 Del Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Du lever i en akademiker boble og det er ingen tvil om at du har mye kunnskap. Men de jeg snakker om som velger å tilbringe sine siste dager i hjemlandet er ikke så dumme at de ikke har hus her i Norge også. Selvfølgelig har de en trygg base å komme tilbake til, i tillegg til hus i hjemlandet. Flere jeg kjenner som pleier å bo 6 mnd her i Norge og 6 mnd i hjemlandet. Dette er ikke eliten som du forestiller deg, men folk som har jobbet i Norge i mange, mange år. Helt vanlige jobber og ikke noe særlig høyt utdanningsnivå. Det er også slik at barna deres ofte tar høyere utdanning og er med på å finansiere byggeprosjekt i hjemlandet. Det er ikke så høy risiko som du skal ha det til, de fleste klarer seg helt fint. Anonymkode: fedc4...952 Nå nevnte du innvandrere spesielt, og da kom jeg med fakta. Det er lite givende å diskutere med folk som hevder at de "kjenner" og du kom med påstander som viser seg å ikke stemme. Så jeg gjentar nok en gang: Det går ikke an for en eldre innvandrer som skal tilbringe sine siste dager å være 6 måneder i Norge og 6 måneder i et annet land, da "hen" havner mest sannsynlig under supplerende stønad eller enda et hakk verre enn det, sosialen. Så lykke til med å være 6 måneder i utlandet på dine "siste dager" med invandrerbakgrunn, for det skjer ikke med mindre man har skapt seg formue i Norge først eller har en hel rekke sønner og døtre som sponser en. Da vil jeg si at man er priviligert og man har flere barn som støtter en med penger eller har tjent flere millioner kroner i Norge som man kan bruke for å subsidiere den svært så lave pensjonen man får i Norge. Når jeg kommenterer, så tar jeg et utgangspunkt i mennesker som har jobbet i Norge i 20 år. Ikke 40 år, for da har de bodd 40 år. Så hvis du regner med folk som ikke fikk jobbet mer enn 20 år i Norge før de fylte 67 år, i mange av de typiske innvandreryrkene, så har man ikke noe kul eldre tilværelse å se frem til, så fremt man har liten eller ingen familie. Som fattig innvandrer og som ikke rakk å jobbe mer enn 20 år i Norge, er det dette man må forholde seg til: https://www.nav.no/no/person/pensjon/andre-pensjonsordninger/supplerende-stonad-for-personer-med-kort-botid-i-norge Det blir ikke noe særlig med "fine hus" i det såkalte "hjemlandet", av dette tilskuddet og med alle de reglene man skal forholde seg til, slik at man kvalifiserer seg til supplerende stønad, som man for øvrig må søke på hvert eneste år. Man får bare innvilget for ett år om gangen. Er man enda mer uheldig og kom til Norge under familiegjenforening, så er man henvist til sosialen. https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/kunnskap/analyser-fra-nav/arbeid-og-velferd/arbeid-og-velferd/flere-eldre-innvandrere-pa-sosialhjelp-etter-kutt-i-supplerende-stonad Det jeg reagerer på her er at du snakker om ting du tydeligvis ikke er oppdatert rundt. Det sentrale her er ikke hvilket land man kommer fra, men hvilket segment av befolkningen du tilhører. For eksempel, det nytter ikke å snakke om hvor godt de fleste i Norge har det, om man tilhører de 10% fattigste i Norge. Da er det faktisk jævlig å være blant de 10% fattigste i Norge, og innvandrere er overrepresentert blant disse. Så du snakker som om innvandrere flest har luksus og "fine hus" i utlandet i tillegg til hus her i Norge. Det stemmer ikke. Som sagt, ikke engang ung ufør får ta med seg beløpet til Sverige. Blir kuttet ned med engang. Bye bye til det tillegget. Ja, det at barna deres finansierer byggeprosjektet viser nettopp at jeg har rett i det jeg sa. Du må ha barn som har tatt god, høyere utdanning. Det er langt ifra en selvfølge at alle får barn, og enda mindre en selvfølge at de får god lønn. Det er selvfølgelig risiko. At det går "fint" nå, betyr ikke at det går fint neste år. For å gi deg enda et godt eksempel. Folk som trodde at det ikke skulle bli noe massiv flom i Pakistan i fjor, vel, de fikk oppleve massiv flom i år. Vet ikke om du har fått med deg den brutale flommen i Pakistan? Vel, den flommen tok med seg noen hus, kan du trygt si. Anonymkode: 06b5b...9d6 2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #89 Del Skrevet 18. oktober 2022 Det er en grunn til at Norge er førstevalget for velferdsmigranter og "flyktninger", før så var det Swedistan som var på topp på denne listen men siden det går nedenunder og hjem der borte så har Norge tatt over førsteplassen. Men som vanlig så dilter vi etter naboene i øst og om noen år er det like skakkjørt her på berget. Anonymkode: 008d6...81b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avstand Skrevet 18. oktober 2022 #90 Del Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hører at Russland og Iran er bra steder å bo. Trenger du hjelp til å pakke? Transport til flyplassen? Hjelper deg gjerne. Anonymkode: 5f59a...6d3 Hvorfor velger dere ut spesifikke land? Blir dere så fornærmet av at jeg ikke synes alt er så perfekt med Norge? Dette er så oppbrukt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 18. oktober 2022 #91 Del Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Norge ligger forøvrig ikke på førsteplass i forhold til å være en velferdsstat https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_social_welfare_spending Anonymkode: fe7f7...65e Nå var vel tallet ikke helt sammenleggbar. BNP inkluderer også avsetninger til oljefondet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #92 Del Skrevet 18. oktober 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Nå nevnte du innvandrere spesielt, og da kom jeg med fakta. Det er lite givende å diskutere med folk som hevder at de "kjenner" og du kom med påstander som viser seg å ikke stemme. Så jeg gjentar nok en gang: Det går ikke an for en eldre innvandrer som skal tilbringe sine siste dager å være 6 måneder i Norge og 6 måneder i et annet land, da "hen" havner mest sannsynlig under supplerende stønad eller enda et hakk verre enn det, sosialen. Så lykke til med å være 6 måneder i utlandet på dine "siste dager" med invandrerbakgrunn, for det skjer ikke med mindre man har skapt seg formue i Norge først eller har en hel rekke sønner og døtre som sponser en. Da vil jeg si at man er priviligert og man har flere barn som støtter en med penger eller har tjent flere millioner kroner i Norge som man kan bruke for å subsidiere den svært så lave pensjonen man får i Norge. Når jeg kommenterer, så tar jeg et utgangspunkt i mennesker som har jobbet i Norge i 20 år. Ikke 40 år, for da har de bodd 40 år. Så hvis du regner med folk som ikke fikk jobbet mer enn 20 år i Norge før de fylte 67 år, i mange av de typiske innvandreryrkene, så har man ikke noe kul eldre tilværelse å se frem til, så fremt man har liten eller ingen familie. Som fattig innvandrer og som ikke rakk å jobbe mer enn 20 år i Norge, er det dette man må forholde seg til: https://www.nav.no/no/person/pensjon/andre-pensjonsordninger/supplerende-stonad-for-personer-med-kort-botid-i-norge Det blir ikke noe særlig med "fine hus" i det såkalte "hjemlandet", av dette tilskuddet og med alle de reglene man skal forholde seg til, slik at man kvalifiserer seg til supplerende stønad, som man for øvrig må søke på hvert eneste år. Man får bare innvilget for ett år om gangen. Er man enda mer uheldig og kom til Norge under familiegjenforening, så er man henvist til sosialen. https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/kunnskap/analyser-fra-nav/arbeid-og-velferd/arbeid-og-velferd/flere-eldre-innvandrere-pa-sosialhjelp-etter-kutt-i-supplerende-stonad Det jeg reagerer på her er at du snakker om ting du tydeligvis ikke er oppdatert rundt. Det sentrale her er ikke hvilket land man kommer fra, men hvilket segment av befolkningen du tilhører. For eksempel, det nytter ikke å snakke om hvor godt de fleste i Norge har det, om man tilhører de 10% fattigste i Norge. Da er det faktisk jævlig å være blant de 10% fattigste i Norge, og innvandrere er overrepresentert blant disse. Så du snakker som om innvandrere flest har luksus og "fine hus" i utlandet i tillegg til hus her i Norge. Det stemmer ikke. Som sagt, ikke engang ung ufør får ta med seg beløpet til Sverige. Blir kuttet ned med engang. Bye bye til det tillegget. Ja, det at barna deres finansierer byggeprosjektet viser nettopp at jeg har rett i det jeg sa. Du må ha barn som har tatt god, høyere utdanning. Det er langt ifra en selvfølge at alle får barn, og enda mindre en selvfølge at de får god lønn. Det er selvfølgelig risiko. At det går "fint" nå, betyr ikke at det går fint neste år. For å gi deg enda et godt eksempel. Folk som trodde at det ikke skulle bli noe massiv flom i Pakistan i fjor, vel, de fikk oppleve massiv flom i år. Vet ikke om du har fått med deg den brutale flommen i Pakistan? Vel, den flommen tok med seg noen hus, kan du trygt si. Anonymkode: 06b5b...9d6 Hele innlegget ditt er fylt med antagelser for å få frem et poeng. Men det er godt du ihvertfall skriver at du har gjort noen antagelser og forenklinger. Det endrer fortsatt ikke mentaliteten mange innvandrere har ovenfor det norske samfunnet og at de syns det er bedre i hjemlandet. Har ennå til gode å møte innvandrere som ikke sier at Norge kun egner seg til å tjene penger i, og at det ikke er et land å bo i. Skjønner du er på oppdrag "forsvar Norge", men du trenger å sette deg inn i hva mange innvandrere tenker og føler om Norge. Først da vil du skjønne hvorfor mange heller vil tilbringe mer tid i hjemlandet. Anonymkode: fedc4...952 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #93 Del Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er alltid litt ironisk at folk sitter og sipper på hvor ille Norge er. Skriftlig. På internett. På et elektronisk hjelpemiddel som de eier. Det innebærer tilgang til strøm, tak over hodet, skolegang, en viss økonomi, at myndighetene gir oss tilgang til å uttrykke oss +++. Ja, mye kan bli bedre. Men likevel. Dere kunne ha blitt født i en hel del verre land. Men bare å flytte. Iran trenger kvinner nå som vil være med å kjempe for sin frigjøring. Ukraina trenger menn til å kjempe. Afghanistan har jo blitt trivelig. Hellas tenger hjelp til å ta i mot båtflyktninger. Det er sultkatastrofer i Afrika som media aldri nevner. Mm. Ta og gjør noe vettug ut av livene deres i stede. Anonymkode: c5e4a...9b7 Akkurat.. De største sytepavene jeg kjenner har én ting til felles, de er fullstendig avhengige av så og si alle deler av velferdsstaten. De er storbrukere av helsetjenesten, mottar barnebidrag og lever utelukkende på utbetalinger fra nav. Jeg skjønner godt at det suger å leve som ufør eller alenemor, men i hvilket som helst annet land, bortsett fra kanskje Danmark, ville de ha vært fullstendig miserable i samme situasjon. Dessuten er det MYE mer enn det materielle vi kan prise oss lykkelige for. Den norske naturen - og da tenker jeg ikke på det klassiske, nørde "fjell og fjorder". Vi har omtrent ikke giftige krypdyr, vi har ikke mygg som sprer dødelig sykdom, må ikke sjekke skoene våre for skorpioner eller stranda for giftige maneter. Vi har ikke hai, puma, slanger... Det vi kan syte på oss er flått, hoggorm, brennmatener og skjeggkre. Kakerlakker er noe man tar med seg hjem. Vi er sinnsykt heldige med geografien. Sliter ikke med enorme, ødeleggende jordskjelv. Ikke massive orkaner i tide og utide. Heller ikke flom eller drepende tørkeperioder (ennå). Vi har de beste mulige forutsetningene med tanke på kommende klimaendringer. Vi er så og si det siste landet i verden som (ennå) ikke har store problemer med multiresistente bakterier. Og der snakker vi problemer som folk flest bekymrer seg ALT for lite for. Vi er på vei tilbake til dø-av-et-kutt-i-fingeren. Jeg skal aldri, ALDRI inn på noe sykehus i utlandet. Det er lov å være akkurat den man vil. Så skeiv og løssluppen som man ønsker, staten driter i legningen din og hva du gjør på soverommet, så lenger du ikke tvinger underlivet ditt på andre med makt. Vi har en abortlov som folket tviholder på. Og en rettsstat som er altfor trygg, på godt og vondt. Vi er vel omtrent så trygge som man overhodet kan bli på denne planeten. At folk ikke setter mer pris på det er nesten ikke til å tro når man har såpass gode forutsetninger for et godt innblikk i nyhetsbildet rundt seg. Krig i Ukraina. Politivold over en lav sko i USA - og ikke minst skoleskytinger. Kvinner som "forsvinner" i Iran. Befolkningen som boltes inne i Wuhan. Ebola i Afrika. 48 varmegrader i Spania. Lovløse soner i føkkings Sverige. Hvor er det liksom så mye bedre å være?? Nei, det verste i dette landet er kommentarfeltene på facebook, der det virkelig kommer til syne hvor sinnsykt dypt det går an å ha trynet trøkt ned i egen navle. Og hvor mange som sitter sånn på en daglig basis. Anonymkode: 6a776...07f 2 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #94 Del Skrevet 18. oktober 2022 Jeg flytter til Canada for fem år siden og har ikke sett meg tilbake en eneste gang. Lønningene er vesentlig høyere og jeg lever mye bedre enn jeg noen gang ville kunnet gjøre i Norge. Hvis du er trygdet, lavtlønnet eller liker at staten styrer livet ditt med jernhånd er Norge fantastisk! Vil du jobbe og leve et godt liv, blir du rævpult. Mørkt og kaldt er det også, både været og menneskene. Anonymkode: eb5c9...36e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #95 Del Skrevet 18. oktober 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg flytter til Canada for fem år siden og har ikke sett meg tilbake en eneste gang. Lønningene er vesentlig høyere og jeg lever mye bedre enn jeg noen gang ville kunnet gjøre i Norge. Hvis du er trygdet, lavtlønnet eller liker at staten styrer livet ditt med jernhånd er Norge fantastisk! Vil du jobbe og leve et godt liv, blir du rævpult. Mørkt og kaldt er det også, både været og menneskene. Anonymkode: eb5c9...36e Hvis nordmenn kunne oppføre seg like vennlig som de gjør i syden så hadde jeg ikke hatt noe problem med Norge Anonymkode: fedc4...952 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den Sagnomsuste Skrevet 18. oktober 2022 #96 Del Skrevet 18. oktober 2022 Stygghøy beskatning gjør Norge til et sårbart land når uro oppstår i finansmarkedene og verdensøkonomien. Hele konseptet «velferdsstat» blir for første gang satt på prøve nå som Europa trues av storkrig på kontinentet, attpåtil rett etter en stor pandemi. Mitt tips? Velferdsstaten MÅ avvikles. Den ble bygget i et Krigstrøtt Europa i oppgangstid hvor det i Norges tilfelle ble gjort store funn av olje på norsk sokkel. Alderssammensetningen i befolkningen og reproduksjonstallet/ fødselsraten var svært positiv. Utgiftene kunne holdes nede grunnet lav andel eldre. Skatten ble selvsagt innkrevd den gang som nå, men da hadde ikke innvandringen skutt fart og bidratt til integrasjonsproblemer og nye nivåer av utenforskap. Dette gjelder særlig senere tiårs innvandring fra MENA. Videre taklet velferdsstaten aldri overgangen fra et moderne samfunn til postmoderniteten/ globaliseringens tidsalder. Skatt har blitt mye vanskeligere å inndrive i vår tid enn den var frem til 1989. Dette skaper skjev byrdefordeling hvor de med aller mest slipper billigere fra fellesskapets regning enn deres formue tilsier. Ordinære borgere bærer derfor velferdsstaten i langt større grad enn de skulle, og i utgangspunktet var ment å gjøre. Det bygger opp til skikkelig uvær i europeisk politikk for første gang på ~80 år. Priser vil fortsette galoppen og energien vil bare bli knappere og dyrere for hver måned som går. Ikke minst kommer Kinas ventede invasjon av Taiwan til å virke katastrofalt inn på absolutt ALT. Skal man redde stumpene av levestandard bare må vi innse at «velferdsstaten» var gøy så lenge den varte. Den bør snarest plasseres i historiske arkiver der den hører hjemme. På denne måten kan Staten senke beskatningen til under 10 %. Dette vil lette folks hverdag betydelig, men krisa vi står oppi vil uansett medføre fattigdom og nød, også her til lands. Middelklasse vil i stor grad bli til arbeiderklasse og deler av arbeiderklassen vil falle ned i fattigdom. Det eneste Norge bør holde fast ved er de største nødvendigheter som Forsvar, politimyndighet, skattevesen (som kan slankes betraktelig i en slik modell), allmue skole (1-10 klasse), samt helsevesen. Alt annet må bort! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #97 Del Skrevet 18. oktober 2022 2 minutter siden, Den Sagnomsuste said: Stygghøy beskatning gjør Norge til et sårbart land når uro oppstår i finansmarkedene og verdensøkonomien. Hele konseptet «velferdsstat» blir for første gang satt på prøve nå som Europa trues av storkrig på kontinentet, attpåtil rett etter en stor pandemi. Mitt tips? Velferdsstaten MÅ avvikles. Den ble bygget i et Krigstrøtt Europa i oppgangstid hvor det i Norges tilfelle ble gjort store funn av olje på norsk sokkel. Alderssammensetningen i befolkningen og reproduksjonstallet/ fødselsraten var svært positiv. Utgiftene kunne holdes nede grunnet lav andel eldre. Skatten ble selvsagt innkrevd den gang som nå, men da hadde ikke innvandringen skutt fart og bidratt til integrasjonsproblemer og nye nivåer av utenforskap. Dette gjelder særlig senere tiårs innvandring fra MENA. Videre taklet velferdsstaten aldri overgangen fra et moderne samfunn til postmoderniteten/ globaliseringens tidsalder. Skatt har blitt mye vanskeligere å inndrive i vår tid enn den var frem til 1989. Dette skaper skjev byrdefordeling hvor de med aller mest slipper billigere fra fellesskapets regning enn deres formue tilsier. Ordinære borgere bærer derfor velferdsstaten i langt større grad enn de skulle, og i utgangspunktet var ment å gjøre. Det bygger opp til skikkelig uvær i europeisk politikk for første gang på ~80 år. Priser vil fortsette galoppen og energien vil bare bli knappere og dyrere for hver måned som går. Ikke minst kommer Kinas ventede invasjon av Taiwan til å virke katastrofalt inn på absolutt ALT. Skal man redde stumpene av levestandard bare må vi innse at «velferdsstaten» var gøy så lenge den varte. Den bør snarest plasseres i historiske arkiver der den hører hjemme. På denne måten kan Staten senke beskatningen til under 10 %. Dette vil lette folks hverdag betydelig, men krisa vi står oppi vil uansett medføre fattigdom og nød, også her til lands. Middelklasse vil i stor grad bli til arbeiderklasse og deler av arbeiderklassen vil falle ned i fattigdom. Det eneste Norge bør holde fast ved er de største nødvendigheter som Forsvar, politimyndighet, skattevesen (som kan slankes betraktelig i en slik modell), allmue skole (1-10 klasse), samt helsevesen. Alt annet må bort! Jeg er enig men jeg vil ha trygda mi så derfor er jeg uenig Anonymkode: fedc4...952 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #98 Del Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er serriøs. Alt er jo så sykt dyrt. Og det verste er at det er null grunn. Hva er egentlig greia? Ikke særlig god livs kvalitet du får her. Er jo nesten som vi ble født for og lide. Hvorfor må alt være så dyrt! Og da mener jeg alt. Mye bedre i alle andre land. Regjeringen er så dumme at de forventer at hver eneste person har en million lønn. Det virker allefall ut som det . Anonymkode: bcfea...66c Hva vet vel du om lidelse? Anonymkode: 66d8f...667 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TLR Skrevet 18. oktober 2022 #99 Del Skrevet 18. oktober 2022 Det er slitsomt overalt nå men jeg er selvfølgelig enig i at det er dyrt her og at jeg ikke liker det ene nabolandet men det er en annen sak synes bare det er skummelt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #100 Del Skrevet 19. oktober 2022 Hater ikke Norge men hater nordmenn. Flytter til Dubai når jeg har spart opp penger nok. Anonymkode: f20ef...e15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå