Gå til innhold

Er det lettere med sumo markløft eller konvensjonell markløft?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg så et par spebygde jenter løfte 100kg markløft for reps, sumo-variant, og med straps. Jeg ble en smule overrasket over at de tok det samme som meg, selv om jeg var betydelig større bygd enn dem. Imidlertid tar jeg konvensjonell markløft, med ca skulderbreddes avstand mellom beina. Og jeg bruker ikke straps. Så mulig jeg var sterkere enn dem uansett. Men det fikk meg også til å lure på om sumovarianten er noe lettere, eller om det er lettere å komme opp i høyde vekter på den.  Range- of-motion er vel noe mindre ( midnre avstand man trenger å løfte vekten?)

Anonymkode: 11200...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på kroppsbygning. Ja, man har kortere avstand å løfte stangen, men til gjengjeld bruker man kroppen litt annerledes. Det kommer litt an på lengde på bein og overkropp, og på om man er quad eller glute-dominant. 

Jeg synes vanlige markløft er enklere enn sumo-markløft. Jeg får mye mindre drivkraft i beina av sumo-varianten. 

Anonymkode: 5c459...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg gjør en mellomting mellom sumo og ordinær markløft, bena er nok hakke bredere enn skulder men ikke så mye som i sumo.. og når jeg løfter markløft så må jeg til med straps på rundt 80 kg for underarmene og grepet mitt er rett og slett for svakt til å holde igjen stanga.. jeg jobber med det, men har svært tynne underarmer. Veier 59 kg og løfter 100kg x6 i 3 sett og 110 x 3 som siste sett. Men kanskje jeg skal prøve begge deler å se 

Anonymkode: 540d8...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over kommer det helt an på anatomien til den som løfter. Det er styrkeløftere i verdensklasse for begge varianter, og styrkeløftere velger den varianten de kan løfte mest i 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg tok feil, jeg løfter fint 100 kg uten stropper.. vanlig mark 😃😁 klapp på skuldra.

Anonymkode: 540d8...358

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt hva bruk av stropper har å si for styrke i mark. I grepet ja, men det er jo ikke først og fremst grepet man ønsker å utfordre i den øvelsen. 

Anonymkode: a03e8...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser på sumo og konvensjonell markløft som to forskjellige øvelser som bruker forskjellige deler av kroppen. Derfor utfører jeg de begge. Kan løfte 10kg mer med sumo da, så kanskje det er "lettere", men som sagt så føler jeg ikke at de kan sammenlignes.. så jeg foretrekker ikke den ene overfor den andre, men det er min mening da 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.10.2022 den 15.03):

Jeg synes vanlige markløft er enklere enn sumo-markløft. Jeg får mye mindre drivkraft i beina av sumo-varianten. 

Anonymkode: 5c459...052

Samme her. Sumo blir lett knot for min del  og vanskelig å få kraften rett ned. Har en tendens til å vippe lettere ut av balanse under sumo.

Jeg er forholdsvis høy (lange armer og ben).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ser ikke helt hva bruk av stropper har å si for styrke i mark. I grepet ja, men det er jo ikke først og fremst grepet man ønsker å utfordre i den øvelsen. 

Anonymkode: a03e8...fc7

Etter jeg kom opp i en viss vekt, var det manglende grepsstyrke som stoppet meg hver eneste gang. Det skjedde ganske kjapt egentlig. Man har veldig mye mer styrke i rygg/kjerne/lår etc en grepsstyrke, så er jo naturlig at det er manglende grep som stopper progresjon i mark.

Jeg begynte med en del spesifikke øvelser for å styrke grepet. Først da økte jeg igjen.

Alternativer var å bruke stropper.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Har lange bein / armer, noe som for meg gjør vanlig markløft 'best'. Hadde helt sikkert løftet mindre med sumo. Har fått veldig godt grep i nevene over årene, da jeg aldri har brukt stropper. 

Og det er verdens beste øvelse ! 

Ingenting slår markløft mtp. gode kjemikalier som kommer i hodet på meg. 

En hellig øvelse. Mediterer nærmest, da det er en krig i hodet. Må time alt rett, puste dypt inn og ut, flere ganger, før det sier pang.  Og så. Up it goes. 💪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...