Gå til innhold

Tatovering for downs


Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men sånn som det er i dag ville jeg tenkt at det er best både for meg, min familie og for barnet selv ikke å bli fød

De fleste med Downs er lykkelige mennesker, tviler på at å dø I en senabort skal være så mye bedre enn livet 

Anonymkode: c93a7...3e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 minutter siden, Topsi said:

Nei, et foster er et menneske

Og et rumpetroll er en frosk? Et egg er en høne? 

Anonymkode: 5c111...d3d

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De fleste med Downs er lykkelige mennesker, tviler på at å dø I en senabort skal være så mye bedre enn livet 

Anonymkode: c93a7...3e9

Har du forskning som beviser det? At de fleste med Downs har god livskvalitet og er lykkelige? Det matcher dessverre ikke så veldig bra med min personlige erfaring, så hadde vært interessant å sett forskning på det. 

I mitt hode er stor forskjell på å dø og å ikke ha levd. Barnet som ikke har levd lider ikke. Jeg er ikke imot abort generelt sett, og tenker derfor ikke at det prinsipielt verre å abortere et barn med Downs syndom enn hvilket som helst annet barn. 

 

Anonymkode: 466bb...68f

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og et rumpetroll er en frosk? Et egg er en høne? 

Anonymkode: 5c111...d3d

Den debatten gidder jeg ikke en gang å ta når fostre som aborteres sent, men lovlig faktisk fødes I live

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du forskning som beviser det? At de fleste med Downs har god livskvalitet og er lykkelige? Det matcher dessverre ikke så veldig bra med min personlige erfaring, så hadde vært interessant å sett forskning på det. 

I mitt hode er stor forskjell på å dø og å ikke ha levd. Barnet som ikke har levd lider ikke. Jeg er ikke imot abort generelt sett, og tenker derfor ikke at det prinsipielt verre å abortere et barn med Downs syndom enn hvilket som helst annet barn. 

 

Anonymkode: 466bb...68f

Du mener at et foster med gjerteslag ig hjernebølhet ikke lever? Har du gått på skolen?

Anonymkode: c93a7...3e9

Skrevet
2 minutter siden, Topsi said:

Den debatten gidder jeg ikke en gang å ta når fostre som aborteres sent, men lovlig faktisk fødes I live

Det er vel tidligst i uke 23 et foster kan overleve på utsiden. Og da gjerne med all verdens sykdommer og plager, så det er ikke akkurat 100% levedyktig på den tiden. 

Du får ta vanlig abort frem til uke 12, søke om abort til uke 18, og etter det tar man bare abort av foster som ikke er levedyktige, eller at det er fare for liv hos mor. Forstår ikke hva du ikke forstår. 

Anonymkode: 5c111...d3d

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du forskning som beviser det? At de fleste med Downs har god livskvalitet og er lykkelige? Det matcher dessverre ikke så veldig bra med min personlige erfaring, så hadde vært interessant å sett forskning på det. 

I mitt hode er stor forskjell på å dø og å ikke ha levd. Barnet som ikke har levd lider ikke. Jeg er ikke imot abort generelt sett, og tenker derfor ikke at det prinsipielt verre å abortere et barn med Downs syndom enn hvilket som helst annet barn. 

 

Anonymkode: 466bb...68f

Men for å svare https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3740159/

Anonymkode: c93a7...3e9

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er en trist melding for de med downs da, at folk bevisst tar bort fostre som kan bli som dem. Hvis ikke det sier at man ikke er god nok, så vet ikke jeg. Vanskelig.

Ts

Anonymkode: ca2c2...f62

Downs er jo en voldsom feil. Selvfølgelig er man ikke god nok da. Men de skjønner jo ikke så mye av det uansett så det er vel ikke så trist for dem.

Anonymkode: fab40...185

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er vel tidligst i uke 23 et foster kan overleve på utsiden. Og da gjerne med all verdens sykdommer og plager, så det er ikke akkurat 100% levedyktig på den tiden. 

Du får ta vanlig abort frem til uke 12, søke om abort til uke 18, og etter det tar man bare abort av foster som ikke er levedyktige, eller at det er fare for liv hos mor. Forstår ikke hva du ikke forstår. 

Anonymkode: 5c111...d3d

Det du sier er direkte feil, abort av sosiale grunner, og grunnet f eks down syndrom og andre sykdommer, får du innvilget opptil uke 22. Mange av disse aller seneste abortene fører til at fosteret fødes i live og må dø etter "fødselen". I Norge er det ingen abortgrense hvis fosteret ikke er levedyktig. Så å sammenligne et foster med f eks Downs som aborteres i uke 20,.med et rumpetroll er en debatt jeg ikke vil ta.

Det er forøvrig ingen grense for å avbryte svangerskapet hvis mors liv er i fare heller  men man velger jo å hjelpe barnet hvis det er levedyktig. Hvis mors liv er I fare må saken heller ikke behandles i nemnd

Endret av Topsi
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ts her, ja jeg er ikke uenig med dere i det dere sier, det bare slo meg at det må være veldig tøft å vanskelig for de med downs, de som forstår det, at slike som de blir valgt bort, men at de ikke har evne til å forstå hvorfor. Men jeg forstår at folk velger, og jeg forstår at de velger bort. 

Anonymkode: ca2c2...f62

Men det er forskjell på toleranse for ulikheter inkludert kromosomfeil og det å velge bort en som ikke er født. Å velge bort en ufødt med downs betyr ikke at man ikke liker folk med downs. Det kan være for eksempel at man tenker man ikke har krefter til å kjempe for barnet, at man mangler ressurser, at man lar være å skape et liv som man ser for seg blir vanskelig å leve .

Anonymkode: 86cf8...a9a

  • Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Topsi said:

Det du sier er direkte feil, abort av sosiale grunner, og grunnet f eks down syndrom og andre sykdommer, får du innvilget opptil uke 22. Mange av disse aller seneste abortene fører til at fosteret fødes i live og må dø etter "fødselen". I Norge er det ingen abortgrense hvis fosteret ikke er levedyktig. Så å sammenligne et foster med f eks Downs som aborteres i uke 20,.med et rumpetroll er en debatt jeg ikke vil ta.

Det er forøvrig ingen grense for å avbryte svangerskapet hvis mors liv er i fare heller  men man velger jo å hjelpe barnet hvis det er levedyktig. Hvis mors liv er I fare må saken heller ikke behandles i nemnd

Et foster abortert i uke 22 er ikke levedyktig. 

Anonymkode: 5c111...d3d

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Et foster abortert i uke 22 er ikke levedyktig. 

Anonymkode: 5c111...d3d

Og hva har det med det som er uthevet å gjøre, det er like fullt et menneske som må dø dager før det er beskyttet av norsk lov,  det blir trolig født i love og dør av oksygenmangel etter "fødselen"

Endret av Topsi
Skrevet
5 hours ago, Topsi said:

Og hva har det med det som er uthevet å gjøre, det er like fullt et menneske som må dø dager før det er beskyttet av norsk lov,  det blir trolig født i love og dør av oksygenmangel etter "fødselen"

Ja? Aborter som skjer så sent skjer ikke uten grunn. Ville du heller ventet til den er helt "ferdig", født den i uke 40, og latt den pint seg gjennom alt hva enn som gjorde at det var aktuelt med så sen abort i første omgang? For SÅ å dø?

Anonymkode: 5c111...d3d

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ser ikke helt poenget med denne trenden. De med downs er fantastiske på lik linje med alle andre. Hvorfor klarer vi ikke å fremme menneskeverd i sin helhet? Hvorfor må vi alltid trekke frem enkelte grupper slik at andre blir glemt?

Anonymkode: 291bb...1df

Downs syndrom er en diagnose med mange tilleggssykdommer og helsemessige/sisiale utfordringer.

Det er ikke en enkeltgruppe, det er syke mennesker - noen så syke at de har tilnærmet null livskvalitet og må vokse opp på institusjon (jeg vet, jeg har jobbet der), og de fleste bli aldri voksne og selvstendige.

Hadde man tatt abort på grunn av kjønn eller rase så hadde jeg støttet argumentet ditt. Men det er ikke det samme! Disse fostrene er alvorlig syke, og en enorm belastning for seg selv, foreldrene og samfunnet.

Vi skal selvfølgelig ta godt vare på de med downs som har kommet til verden, men man skal ikke fremme et samfunn med sykdom - vi har problemer nok med å ta vare på våre eldre - vi trenger ikke å oversvømme samfunnet med individer som trenger ekstremt mye hjelp, både fysisk, psykisk og økonomisk.

Anonymkode: 01cbb...842

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

For noen stygge meninger folk her har 🤬

Anonymkode: 538bb...8ff

Hva er det som er stygt, mener du? De fleste har skrevet rent faktabasert, som at et liv med downs ikke er en dans på roser. Det er fakta at det er risiko for tilleggssykdommer og andre utfordringer. Det betyr ikke at ikke de som fødes med downs fortjener hjelpen de trenger eller at ikke de kan være fine mennesker, det gjør de og det kan de være. 

Jeg vil ikke fordømme noen som velger å bære frem et barn med slik diagnose til tross for at man vet at livet kan bli særdeles tøft, og jeg vil heller ikke fordømme dem som velger å abortere. Det er et personlig valg.

Anonymkode: 59f67...c01

Skrevet
Topsi skrev (5 timer siden):

Og hva har det med det som er uthevet å gjøre, det er like fullt et menneske som må dø dager før det er beskyttet av norsk lov,  det blir trolig født i love og dør av oksygenmangel etter "fødselen"

Et foster som ikke er levedyktig vil uansett dø like etter fødselen, eller til og med før. Det er det "ikke levedyktig" betyr. Hva er poenget med å forlenge pinen både for mor og foster til det dør av seg selv da?

Jeg har selv tatt abort pga et ikke-levedyktig foster og ville gjort det igjen.

Jeg jobber med psykisk utviklingshemmede, blant annet mange med Downs, og pga at jeg vet hvor ekstremt vanskelig mange av dem har det ville jeg også tatt abort om det hadde vist seg at fosteret jeg bar "bare" hadde Downs. De som tror at Downs er "bare" har ikke møtt svært mange med syndromet.

Anonymkode: 08f41...112

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ja? Aborter som skjer så sent skjer ikke uten grunn. Ville du heller ventet til den er helt "ferdig", født den i uke 40, og latt den pint seg gjennom alt hva enn som gjorde at det var aktuelt med så sen abort i første omgang? For SÅ å dø?

Anonymkode: 5c111...d3d

Du forstår ikke, abort hvis fosteret ikke er levedyktig er lov gjennom hele svangerskapet   her snakker vi om abort på fostre uten en dødelig sykdom i uke 22

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

vi trenger ikke å oversvømme samfunnet med individer som trenger ekstremt mye hjelp, både fysisk, psykisk og økonomisk

Nei, da tar vi heller livet av dem, er det et humant samfunn verdig? For de eksisterer jo i utgangspunktet, en abort fjerner ikke luft liksom

Endret av Topsi
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

foster som ikke er levedyktig vil uansett dø like etter fødselen, eller til og med før. Det er det "ikke levedyktig" betyr. Hva er poenget med å forlenge pinen både for mor og foster til det dør av seg selv da?

Jeg har selv tatt abort pga et ikke-levedyktig foster og ville gjort det igjen.

Trist at du måtte oppleve en slik situasjon.... men her snakker vi om fostre som ville vært levedyktige hvis de fikk leve i få dager til, ikke fostre som aldri blir levedyktige.

Skrevet
1 hour ago, Topsi said:

Du forstår ikke, abort hvis fosteret ikke er levedyktig er lov gjennom hele svangerskapet   her snakker vi om abort på fostre uten en dødelig sykdom i uke 22

Er greia at du har fått for deg at alle med downs syndrom er gledesspredere som kun har downs, og bare sprer glede? I så fall trenger du en realitetsorientering. Fryktelig mange av dem har forferdelige liv som består av kun sykdom. 

Anonymkode: 5c111...d3d

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...