Gå til innhold

Tatovering for downs

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Er greia at du har fått for deg at alle med downs syndrom er gledesspredere som kun har downs, og bare sprer glede? I så fall trenger du en realitetsorientering. Fryktelig mange av dem har forferdelige liv som består av kun sykdom. 

Anonymkode: 5c111...d3d

Merkelig da at i den linken ab gav så viser det nesten absolutt alle er fornøyd med livet sitt 

Endret av Topsi
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en niese med downs, og har selv tatt abort pga sterk mistanke om ds. Elsker niesen min. Jeg ville imidlertid ikke latt et barn gått igjennom de samme utfordringene og lidelsene som hun går igjennom. Jeg har aldri angret på valget.

Anonymkode: 3a8b4...d8d

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Topsi said:

Merkelig da at i den linken ab gav så viser det nesten absolutt alle er fornøyd med livet sitt 

Det stemmer ikke med virkeligheten, flere av oss inne jobber f.eks i diverse boliger. 

Anonymkode: 5c111...d3d

Skrevet
On 10/17/2022 at 8:55 AM, AnonymBruker said:

Fin artikkel, fikk meg til å tenke over, er downs på vei vekk? Huset mitt ligger nær en institusjon for uføre og eldre så de fleste naboene mine har faktisk downs. Fine folk som klarer seg med litt hjelp. Har du som kjenner noen med downs tatovert deg?

https://www.nrk.no/vestland/tatoveringstrend-tek-av-_-skal-gi-stotte-til-personar-med-downs-1.16140640

Anonymkode: ca2c2...f62

På vei vekk som i at det om noen år ikke vil finnes flere mennesker med DS?
Det korte svaret er nei.
DS kan være genetisk arvelig (en eller begge foreldre må være bærer av en translokasjonsmutasjon) eller en tilfeldig mutasjon og rundt 0,5% av alle graviditeter kan føre til et barn med DS. Kvinner som føder barn i en alder av 38 år har sannsynligvis dobbelt så stor sjanse, ved 40 år er sjansen rundt 2% og etter fylte 45 år er sjansen over 5%.

Det at vi nå kan velge tidlig ultralyd for å kontrollere nakkefolden og gjøre DNA-tester for å sjekke for trisomi, vil ikke føre til at alle gravide kvinner vil velge tidlig ultralyd, og heller ikke at alle kvinner som vet at de får barn med DS vil velge abort.
Det har for øvrig ført til at kvinner som tidligere ville blitt overveldet og satt barnet på institusjon eller adoptert det bort, i dag har muligheten til å velge bort et over gjennomsnittet krevende barn, mens de som gladelig ønsker til verden et barn med ekstra behov, fortsatt vil velge å beholde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...