Gå til innhold

Rareste barnenavnet du har hørt i det siste?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Så slemt, jeg heter det :(

Anonymkode: 80ca7...37f

Nikoline er det mange nordpå som heter, og det er et kjempefint gammel navn! Ikke hør på den dusten som skrev det. 

Anonymkode: aef67...3b9

  • Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjente en gang en jente som het Erta til fornavn og Supa til etternavn 😂😂😂 hun var utenlandsk da.

Også har jeg reist mye til Zimbabwe på tur og der er det mange rare navn, som Firstborn, Praisegod, Prosperous, Envy osv osv 😂 gøy 

  • Liker 17
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BlåNatt skrev (3 minutter siden):

Også har jeg reist mye til Zimbabwe på tur og der er det mange rare navn, som Firstborn, Praisegod, Prosperous, Envy osv osv 😂 gøy 

Mange navn brukt i Norge er slik, kanskje spesielt bibelnavn. Det er bare det at de er vanskeligere å kjenne igjen betydningen av

Anonymkode: 1dff1...c5c

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Killian 😳

Anonymkode: f4130...14b

Kanskje noen som er glad i løping og har kalt opp etter Kilian Jornet?💯💪

Anonymkode: a6c85...a33

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tullerikke
BlåNatt skrev (13 minutter siden):

Jeg kjente en gang en jente som het Erta til fornavn og Supa til etternavn 😂😂😂 hun var utenlandsk da.

Også har jeg reist mye til Zimbabwe på tur og der er det mange rare navn, som Firstborn, Praisegod, Prosperous, Envy osv osv 😂 gøy 

Erta Supa😂😂 Like bra som Trude Lutt😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Møtte noen som hadde gutt og jente, de het Timian og Mynte. Og en hund som het Pepper...

Lykke er også drøyt, særlig når mor selv sliter tungt med psyken.

Anonymkode: 937e1...6ef

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.ssb.no/befolkning/navn/statistikk/navn/artikler/uvanlige-navn-for-og-na

Uvanlige navn fra 1801, antall personer i parentes:

Jenter: Billa (11), Grissilde (5), Ragla (7), Rosine (6), Vengel (4), Øyan (6), Diis (10) og Blancheflor (10).

Gutter: Bønne (6), Addias (3), Fordel (34), Gjest (4), Nub (19), Offer (7), Uff (6), Wittus (8) og Blostrup (6).

Se flere uvanlige navn i folketellingen 1801

Uvanlige navn fra 1900:

Jenter: Bojine (4), Gjær (2), Hertovikka (4), Sekunda (6), Mikkoline (7) og Kemma (2).

Gutter: Prætorius (3), Veier (4), Thelaus (6) og Desiderius (3).

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg fikk sjokk da jeg engang hørte navnet Ansgar. Var en middelaldendre mann som het det da, hadde aldri hørt det før. 

Anonymkode: 32499...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Husker jeg fikk sjokk da jeg engang hørte navnet Ansgar. Var en middelaldendre mann som het det da, hadde aldri hørt det før. 

Anonymkode: 32499...640

Ansgar er et gammelt navn.Vet om to eldre som heter det.

Anonymkode: 45ff1...f1c

  • Liker 18
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dreng Casper 🫠

Kwist Halvard 🥴

Melion-Marchelius 🤣

 Adri­el-Ama­deus 🤪

 

Anonymkode: c6f07...44f

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dreng Casper 🫠

Kwist Halvard 🥴

Melion-Marchelius 🤣

 Adri­el-Ama­deus 🤪

 

Anonymkode: c6f07...44f

Adriel er fint :)

Anonymkode: 51727...6a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Lykke er også drøyt, særlig når mor selv sliter tungt med psyken.

Navnet Lykke trenger ikke bety det samme som ordet lykke (selv om det noen ganger gjør det)

Anonymkode: 1dff1...c5c

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Navnet Lykke trenger ikke bety det samme som ordet lykke (selv om det noen ganger gjør det)

Anonymkode: 1dff1...c5c

Hva betyr det da?

Anonymkode: c81e9...00d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melena. Innen helse er dette et begrep for tynn, tjærefarget, illeluktende og seig avføring..

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva betyr det da?

Anonymkode: c81e9...00d

Som kvinnenavn:

Fra tysk kjælenavn (eller lavtysk?) for kvinnenavn som begynner med en forstavelse som Leute eller lignende. Som betyr lyder på norsk (i betydningen folk, ikke ting vi hører)

Eventuelt ordet lykke.

 

Som mannsnavn: Variant av Lydik. Fra lavtysk, der delen lyd kommer fra et ord som heller betyr berømt. Samme opprinnelse som Lodvard, Lodmund, Ludolf, Lodveig, Ludvig osv.

 

Jeg fant også en nettside som sa det kommer fra Lydrik, men det må vel også være for Lykke som mannsnavn?

 

Litt kjapt skrevet, så jeg skal ikke gå god for at alt er 100% (jeg hadde heller ikke de beste kildene), men jeg fant flere enn ett nettsted som sier at det ikke trenger å ha noe med ordet lykke å gjøre. Men man må nesten spørre forldrene til alle som heter Lykke for å vite det. Det sier jo kanskje sitt at så få heter Glede da, så for de fleste som heter Lykke er det nok en tilfeldighet eller at foreldrene har valgt det fordi det er likt ordet lykke, uten at det egentlig betyr lykke

Anonymkode: 1dff1...c5c

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som kvinnenavn:

Fra tysk kjælenavn (eller lavtysk?) for kvinnenavn som begynner med en forstavelse som Leute eller lignende. Som betyr lyder på norsk (i betydningen folk, ikke ting vi hører)

Eventuelt ordet lykke.

 

Som mannsnavn: Variant av Lydik. Fra lavtysk, der delen lyd kommer fra et ord som heller betyr berømt. Samme opprinnelse som Lodvard, Lodmund, Ludolf, Lodveig, Ludvig osv.

 

Jeg fant også en nettside som sa det kommer fra Lydrik, men det må vel også være for Lykke som mannsnavn?

 

Litt kjapt skrevet, så jeg skal ikke gå god for at alt er 100% (jeg hadde heller ikke de beste kildene), men jeg fant flere enn ett nettsted som sier at det ikke trenger å ha noe med ordet lykke å gjøre. Men man må nesten spørre forldrene til alle som heter Lykke for å vite det. Det sier jo kanskje sitt at så få heter Glede da, så for de fleste som heter Lykke er det nok en tilfeldighet eller at foreldrene har valgt det fordi det er likt ordet lykke, uten at det egentlig betyr lykke

Anonymkode: 1dff1...c5c

Mens Lyd- i Lydrik skal bety lyd (folk) igjen. Etter det jeg fant i hvert fall.

 

Men også her må vi kanskje spørre foreldrene hvilken betydning de tenkte?

Anonymkode: 1dff1...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje noen som er glad i løping og har kalt opp etter Kilian Jornet?💯💪

Anonymkode: a6c85...a33

Eller Killian (Captein Hook) fra once upon a time?🤷‍♀️🙈 (tv-serie)

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gammeltestamentlige hedersnavnet Ebenezer er etter min mening alt for lite brukt.

Og det samme med kvinnenavnet Evrydike.

Anonymkode: 506c2...e69

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...