Nooni Skrevet 17. oktober 2022 #61 Skrevet 17. oktober 2022 Å være tenåring er en diagnose Jeg synes du/dere er flinke jeg. Dere setter vennlige og tydelige grenser og forklarer hvorfor. Jeg personlig synes den adferden er så utakknemlig, ugrei og uakseptabel at jeg neppe hadde klart å beholde roen så godt dere om sutringen hadde gjentatt seg. Man skal ALDRI glemme at vi faktisk er heldige som har mat på bordet og tak over hodet. Det høres ut som en dum klisje, men jeg mener hvert ord for jeg har møtt en del av dem som ikke har det.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #62 Skrevet 17. oktober 2022 Bonus liksom, mer som en hemoride Anonymkode: 24d49...c47 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #63 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det er ikke det det handler om, da har du misforstått poenget. Hun liker egentlig maten men finner alltid noe å klage på. Hun har fått være med på å bestemme ukesmeny men da er det feil, for tørt, for sterkt, feil type pasta, feil grønnsaker ved siden av. Når hun får velge selv er det å bestille sushi eller thaimat, noe jeg ikke syns er innafor å gjøre flere ganger i uka. Vi har også prøvd å inkludere henne i matlagingen med da blir det bare enda mer furting og sutring. Etter skolen vil hun gjerne ha rundstykker med karbonader eller røkelaks, og dette kjøper vi innimellom men da blir det bare enda mer gnål de dagene hun ikke får det og «bare» får gulost og skinke.. Får hun saft og ikke brus til middag er det også stor misnøye. Jeg tror heller ikke det handler om at hun ikke har det bra, for 80 prosent av tiden har vi det helt supert, men det er akkurat det med maten og de «luksuskravene» som legger en demper på stemningen 😅 Takk for alle svar! Ts Anonymkode: 0c9f0...518 Hun må jo være overvektig om hun eter karbonader og egg så ofte og brus til middagen? Anonymkode: f115d...a53
Surreal Skrevet 17. oktober 2022 #64 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dikkedikkedikk! Sikkert veldig effektiv metode🙈 Anonymkode: e53a3...234 Ja, det er helt vilt! Man kan spare seg for mye frustrasjon og energi, på å ikke gå inn i diskusjoner med barn. Særlig de som har hjernen under ombygging, samtidig som de er fulle av hormoner.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #65 Skrevet 17. oktober 2022 Vi har dine og mine barn. 4 stykker i alderen 12-18 år. Og ingen av de sitter slik ved bordet og klager som du beskriver. Det er helt uaktuelt for oss at noen skal oppføre seg slik. Men - det har ikke kommet av seg selv, for bordskikk må læres. Jeg synes mange her i tråden diller for mye med masse greier. Hos oss lager vi helt grei mat og vi forventer at alle spiser og at vi kan prate & ha det hyggelig rundt matbordet. Både voksne og barn. Anonymkode: f7ef3...348 1
solsolsol Skrevet 18. oktober 2022 #66 Skrevet 18. oktober 2022 Hvis jeg skulle laget middag som alle i familien faktisk liker ville vi spist pizza (fire forskjellige) hver dag 😆 Alle må sitte ved bordet uansett, og prøver alltid å ha noe på bordet som hver enkelt liker (altså agurk eller kikerter eller noe, ikke masse hovedretter). Hvis man ikke liker maten kan man holde munn om det og snakke om andre ting, så får man heller ordne seg kveldsmat 🙃 De eldste har skjønt opplegget og opplever lite sutring ved bordet nå om dagen. Tok noen år med daglig sutring og klaging da 😅 Superhyggelig når man har laget mat i timesvis 😆😆 1
Reign Skrevet 18. oktober 2022 #67 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 16.10.2022 den 19.13): Må bare få ut litt frustrasjon før jeg eksploderer 😅 Mannen min har en datter på 13 år som bor hos oss fulltid og en dag i uka hos moren. Hun klager ALLTID på mat og middagene vi har og kommer med frekke kommentarer. Vi bruker mye tid og penger på å lage hjemmelagde middager til alle hver dag, men alltid er det kommenterer som «æsj, lasagne, det hadde vi forrige uke» eller «fiskegrateng, da kunne dere like gjerne droppet middag da». Jeg har sagt til henne at hvis hun ikke vil ha middagen kan hun ta seg en brødskive - noe hun ikke vil. Istedenfor sitter hun og pirker i maten og surmuler. Istad kom hun hjem fra trening og åpner kjøleskapet og sier «ser at dere ikke har giddet å handle ja». Vi prøver å forklare henne at hun er heldig som får hjemmelaget middag hver dag og at pålegg som karbonade og roastbiff er dyrt og at hun ikke kan forvente å få dette til frokost og lunsj hver dag. Det største problemet er at den ene dagen i uka hun er hos moren sin slår hun voldsomt på stortromma med hjemmelagde rundtstykker, pannekaker, cupcakes, egg og bacon og filmkveld med godteri hver gang hun er hos henne. Da kommer det kommentarer som «hos mamma får jeg alltid egg og bacon og rundstykker, dere har bare tørt brød»… Er det noen som har noen tips eller må man bare forvente dette med en snart tenåring i hus? Jeg syns hun er kravstor og utakknemmelig, og mannen min er enig men vi vet ikke hvordan vi skal angripe problemet.. Anonymkode: 0c9f0...518 Har du tenkt på at hun synes det er dritkjipt at hun må bo med en fremmed dame som later som hun er mora hennes?
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #68 Skrevet 18. oktober 2022 Så får hun flytte til moren sin !! Anonymkode: 65b5d...244
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå