AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #21 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Må bare få ut litt frustrasjon før jeg eksploderer 😅 Mannen min har en datter på 13 år som bor hos oss fulltid og en dag i uka hos moren. Hun klager ALLTID på mat og middagene vi har og kommer med frekke kommentarer. Vi bruker mye tid og penger på å lage hjemmelagde middager til alle hver dag, men alltid er det kommenterer som «æsj, lasagne, det hadde vi forrige uke» eller «fiskegrateng, da kunne dere like gjerne droppet middag da». Jeg har sagt til henne at hvis hun ikke vil ha middagen kan hun ta seg en brødskive - noe hun ikke vil. Istedenfor sitter hun og pirker i maten og surmuler. Istad kom hun hjem fra trening og åpner kjøleskapet og sier «ser at dere ikke har giddet å handle ja». Vi prøver å forklare henne at hun er heldig som får hjemmelaget middag hver dag og at pålegg som karbonade og roastbiff er dyrt og at hun ikke kan forvente å få dette til frokost og lunsj hver dag. Det største problemet er at den ene dagen i uka hun er hos moren sin slår hun voldsomt på stortromma med hjemmelagde rundtstykker, pannekaker, cupcakes, egg og bacon og filmkveld med godteri hver gang hun er hos henne. Da kommer det kommentarer som «hos mamma får jeg alltid egg og bacon og rundstykker, dere har bare tørt brød»… Er det noen som har noen tips eller må man bare forvente dette med en snart tenåring i hus? Jeg syns hun er kravstor og utakknemmelig, og mannen min er enig men vi vet ikke hvordan vi skal angripe problemet.. Anonymkode: 0c9f0...518 Hun er tenåring... trenger ikke å ha noe med hvordan ting hos moren er å gjøre. Jeg var ikke noe bedre og bodde med begge foreldre. Dere har en tenåring i hus 😅 bare å forklare rolig og håpe at det når før eller siden Anonymkode: 55b3b...9ba 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #22 Skrevet 16. oktober 2022 Å, fy faen. Sånne drittunger hadde fått gaffatape over kjeften her i huset. Tenåring eller ei - HELT uakseptabel atferd. Det er til å spy av. Anonymkode: ad454...90c 3 1
Helene Skrevet 16. oktober 2022 #23 Skrevet 16. oktober 2022 Har 2 bonusbarn. Den ene, litt som min datter. Den andre, kravstor som fy. Da snakker vi ikke indrefilet. Da er det nyeste iPhone. Hvert år. Nå må jeg si at jeg tror denne damen har fått en oppegående mann. Tror han henter henne ned i virkelighetens verden. Begge har gode jobber, ja, hun jobber hardt alltid. Det står ikke på arbeidsmoral. Til vanlig, hun har 3 jobber. Full stilling, elektriker. Helgejobb, på sykehjemmet, der hun trives godt og. Og støttekontakt. Jeg tror at hun brenner seg ut. Samtidig, i fødselspermisjon, inntekten går ned.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #24 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Trenger ikke føle ansvar for mine følelser. Jeg blir lei meg og såret. Og jeg skjuler det ikke. Og barn? Det er en 18-åring det nå er snakk om. Jeg blir lei meg og griner om mannen er frekk mot meg og jeg. Men du mener jeg heller bør lære barna å undertrykke følelsene sine så ingen føler ansvar for det? Finnes ingenting negativt i å lære at er man stygg mot noen så blir de lei seg. (Mine små barn får selvsagt ikke en slik reaksjon, der presiserer vi at vi ikke kan slå fordi mamma får vondt, ikke fordi mamma blir lei seg. Men store tenåringer og ungdommer har søren meg ikke vondt av å skjønne at manglende folkeskikk sårer.) Anonymkode: fdbbe...c47 GRINER du? Voksne dama? Det er barnslig og manipulerende. Frekkhet skal man ikke akseptere. Man setter seg ikke ned og griner, man blir forbannet. Anonymkode: 166e6...699 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #25 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Må bare få ut litt frustrasjon før jeg eksploderer 😅 Mannen min har en datter på 13 år som bor hos oss fulltid og en dag i uka hos moren. Hun klager ALLTID på mat og middagene vi har og kommer med frekke kommentarer. Vi bruker mye tid og penger på å lage hjemmelagde middager til alle hver dag, men alltid er det kommenterer som «æsj, lasagne, det hadde vi forrige uke» eller «fiskegrateng, da kunne dere like gjerne droppet middag da». Jeg har sagt til henne at hvis hun ikke vil ha middagen kan hun ta seg en brødskive - noe hun ikke vil. Istedenfor sitter hun og pirker i maten og surmuler. Istad kom hun hjem fra trening og åpner kjøleskapet og sier «ser at dere ikke har giddet å handle ja». Vi prøver å forklare henne at hun er heldig som får hjemmelaget middag hver dag og at pålegg som karbonade og roastbiff er dyrt og at hun ikke kan forvente å få dette til frokost og lunsj hver dag. Det største problemet er at den ene dagen i uka hun er hos moren sin slår hun voldsomt på stortromma med hjemmelagde rundtstykker, pannekaker, cupcakes, egg og bacon og filmkveld med godteri hver gang hun er hos henne. Da kommer det kommentarer som «hos mamma får jeg alltid egg og bacon og rundstykker, dere har bare tørt brød»… Er det noen som har noen tips eller må man bare forvente dette med en snart tenåring i hus? Jeg syns hun er kravstor og utakknemmelig, og mannen min er enig men vi vet ikke hvordan vi skal angripe problemet.. Anonymkode: 0c9f0...518 Hjelper ikke at dere syns hun skal være takknemlig, slutt å forsøke å gjøre det perfekt og la henne ta noe ansvar selv. 13 år, da kan hun planlegge og lage middagen noen dager i uka. Butikken kan hun begynne å være med i, samt holde det til budsjett. Sure kommentarer er lov å si at dere ikke er interessert i å høre på. Anonymkode: b0711...9b2 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #26 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Å, fy faen. Sånne drittunger hadde fått gaffatape over kjeften her i huset. Tenåring eller ei - HELT uakseptabel atferd. Det er til å spy av. Anonymkode: ad454...90c Gaffatape? Er du Fritzels kone? Her i Norge blir ikke gaffatape engang brukt i høysikkerhetsfengsler, og hvertfall ikke i barneoppdragelse. Anonymkode: 05ea2...b0d 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #27 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): GRINER du? Voksne dama? Det er barnslig og manipulerende. Frekkhet skal man ikke akseptere. Man setter seg ikke ned og griner, man blir forbannet. Anonymkode: 166e6...699 Ingen av delene. Man forteller hvordan verden fungerer og gir flere oppgaver og mer ansvar så de lærer om det også. Man må ha litt kontroll på følelsene sine. Anonymkode: 05ea2...b0d
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #28 Skrevet 16. oktober 2022 Overrasket over hvor mange som avskriver dette med «normal tenåring». Å oppføre seg dårlig er ALDRI ok- uavhengig av alder. Det er lov å ikke like maten. Men konstant surmuling hadde jeg aldri akseptert. Da kan hun gå fra bordet og komme tilbake når hun kan oppføre seg. Slapp foreldrestil å tillate så ufin oppførsel! Anonymkode: 4292d...ff4 5 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #29 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Gaffatape? Er du Fritzels kone? Her i Norge blir ikke gaffatape engang brukt i høysikkerhetsfengsler, og hvertfall ikke i barneoppdragelse. Anonymkode: 05ea2...b0d Oh my fu**ing God 😂 Stadig nye høyder her inne på KG. Anonymkode: ad454...90c 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #30 Skrevet 16. oktober 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Overrasket over hvor mange som avskriver dette med «normal tenåring». Å oppføre seg dårlig er ALDRI ok- uavhengig av alder. Det er lov å ikke like maten. Men konstant surmuling hadde jeg aldri akseptert. Da kan hun gå fra bordet og komme tilbake når hun kan oppføre seg. Slapp foreldrestil å tillate så ufin oppførsel! Anonymkode: 4292d...ff4 Enig! Anonymkode: 2c81c...8bb 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #31 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Må bare få ut litt frustrasjon før jeg eksploderer 😅 Mannen min har en datter på 13 år som bor hos oss fulltid og en dag i uka hos moren. Hun klager ALLTID på mat og middagene vi har og kommer med frekke kommentarer. Vi bruker mye tid og penger på å lage hjemmelagde middager til alle hver dag, men alltid er det kommenterer som «æsj, lasagne, det hadde vi forrige uke» eller «fiskegrateng, da kunne dere like gjerne droppet middag da». Jeg har sagt til henne at hvis hun ikke vil ha middagen kan hun ta seg en brødskive - noe hun ikke vil. Istedenfor sitter hun og pirker i maten og surmuler. Istad kom hun hjem fra trening og åpner kjøleskapet og sier «ser at dere ikke har giddet å handle ja». Vi prøver å forklare henne at hun er heldig som får hjemmelaget middag hver dag og at pålegg som karbonade og roastbiff er dyrt og at hun ikke kan forvente å få dette til frokost og lunsj hver dag. Det største problemet er at den ene dagen i uka hun er hos moren sin slår hun voldsomt på stortromma med hjemmelagde rundtstykker, pannekaker, cupcakes, egg og bacon og filmkveld med godteri hver gang hun er hos henne. Da kommer det kommentarer som «hos mamma får jeg alltid egg og bacon og rundstykker, dere har bare tørt brød»… Er det noen som har noen tips eller må man bare forvente dette med en snart tenåring i hus? Jeg syns hun er kravstor og utakknemmelig, og mannen min er enig men vi vet ikke hvordan vi skal angripe problemet.. Anonymkode: 0c9f0...518 du er voksen, hun er et barn. du som har valgt og gått inn i et forhold med faren Anonymkode: 717a9...feb 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #32 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Overrasket over hvor mange som avskriver dette med «normal tenåring». Å oppføre seg dårlig er ALDRI ok- uavhengig av alder. Det er lov å ikke like maten. Men konstant surmuling hadde jeg aldri akseptert. Da kan hun gå fra bordet og komme tilbake når hun kan oppføre seg. Slapp foreldrestil å tillate så ufin oppførsel! Anonymkode: 4292d...ff4 Jo det er typisk tenåring å syns det meste er urimelig og urettferdig. Det er siste prøvelse for foreldre før de blir flotte ungdommer og voksne Anonymkode: d3442...4c2 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #33 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Å, fy faen. Sånne drittunger hadde fått gaffatape over kjeften her i huset. Tenåring eller ei - HELT uakseptabel atferd. Det er til å spy av. Anonymkode: ad454...90c Du er vel en grunn til at mange ungdommer bor på institusjon Anonymkode: d3442...4c2 1
Toyah Skrevet 16. oktober 2022 #34 Skrevet 16. oktober 2022 Jeg er lærer for ungdommer. Er det noe jeg vet, så er det at ungdommer er litt egoistiske, de er seg selv i sentrum. Kan de få til å sette noen opp mot hverandre, så elsker de det. De kan være svært urimelige, urettferdige og ufordragelige, for så å være riktige solstråler i neste øyeblikk. Husk at det er slitsomt å ha det sånn. La vær å bit på agnet hennes, velg dine kamper. Hun blir nok en ung flott dame med tiden, som de fleste andre. 2 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #35 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Og hva er problemet? Hun liker ikke lasagne. Eller hun liker ikke din matlaging. Lov det vel? Skal barnet være «takknemlig» for at det får mat som det ikke liker, som kanskje ikke er laget riktig eller som kanskje ikke er av kvalitet? Vi er ikke så fattige i Norge at man er takknemlig bare man får noe i magen. De fleste av oss forventer å få god, næringsrik mat. Om du og far/mor ikke gidder? Da kan dere, som barnet påpeker, like godt spare dere bryet. Løsningen? Spør barnet mer hva det vil ha. La barnet velge middag sin andel av dagene. Er dere e personer i husholdningen? Da bestemmer hun 1/3 av dagene. Mer enn rettferdig. Så kan dere ta henne med på handel og matlaging. En 13-åring kan fint selv lage middag. Trolig vil hun heller lage maten selv enn å spise dårlig mat. Poenget med å påpeke at mat er dyrt seg jeg heller ikke. Eller å si til et barn at det ikke får pålegg på skivene. Forventer du at mennesker skal spise brødmat 1-e ganger per dag? Ha i alle fall anstendighet til å servere noe næringsrikt til og på brødet. Igjen - vi er ikke i Norge så fattige at vi trenger avspise barn med mat uten ernæringsverdi, som en skive med ost er. Server heller egg, en salat og litt brød på siden. Anonymkode: 27de5...996 Hvor gikk innlegget fra ts over til at bonusdatter ikke får næringsrik mat? Anonymkode: 8632a...d7a 8 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #36 Skrevet 16. oktober 2022 Har en 14 år gammel jente og hun er ikke sånn. Å skylde all utagering og dårlig oppførsel på at de er tenåringer synes jeg ikke noe om. Uansett alder forventer jeg normal høflighet. Har ingen råd da det ikke er en utfordring her. Årsaken kan være at hun er involvert i planlegging. Vi har en handleliste liggende hvor ønsker eller mangler kan skrives. Vi har ikke så mye ulikt pålegg på en gang, da det lett kan bli for gammelt. Hun kan, hvis hun vil, ønske seg et nytt pålegg før hver storhandling. Videre kjøper vi inn endel basis varer til middag og hun kan i forkant av middagen komme med ønsker. Skal vi ha koteletter, kan hun ofte velge tilbehør, grønnsaker og saus. Den lille medbestemmelsen gjør kanskje ting enklere. Anonymkode: 4a585...d70 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #37 Skrevet 16. oktober 2022 Haha de fleste tenåringer er til tider jævla utakknemlige. Jeg hadde akkurat et sammenbrudd her hjemme, har gjort alt for å ha en hyggelig helg med barna tross jeg egentlig burde ha satt meg ned med studiene, og den forbanna 16 åringen har ikke vært annet enn sur og grinete og frekk. Jeg begynte å gråte ista 😃😃 Når min begynner sånn så sier jeg at vettu hva, du kan bare gå fra bordet så vi andre kan spise uten den negative energien din. Min er stort sett veldig allright, men Merkur har visst akkurat vært i retrograde (????????) så det har tatt litt på humøret (???????) …………….. Anonymkode: bab8e...92b
Raven.Writingdesk Skrevet 16. oktober 2022 #38 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Må bare få ut litt frustrasjon før jeg eksploderer 😅 Mannen min har en datter på 13 år som bor hos oss fulltid og en dag i uka hos moren. Hun klager ALLTID på mat og middagene vi har og kommer med frekke kommentarer. Vi bruker mye tid og penger på å lage hjemmelagde middager til alle hver dag, men alltid er det kommenterer som «æsj, lasagne, det hadde vi forrige uke» eller «fiskegrateng, da kunne dere like gjerne droppet middag da». Jeg har sagt til henne at hvis hun ikke vil ha middagen kan hun ta seg en brødskive - noe hun ikke vil. Istedenfor sitter hun og pirker i maten og surmuler. Istad kom hun hjem fra trening og åpner kjøleskapet og sier «ser at dere ikke har giddet å handle ja». Vi prøver å forklare henne at hun er heldig som får hjemmelaget middag hver dag og at pålegg som karbonade og roastbiff er dyrt og at hun ikke kan forvente å få dette til frokost og lunsj hver dag. Det største problemet er at den ene dagen i uka hun er hos moren sin slår hun voldsomt på stortromma med hjemmelagde rundtstykker, pannekaker, cupcakes, egg og bacon og filmkveld med godteri hver gang hun er hos henne. Da kommer det kommentarer som «hos mamma får jeg alltid egg og bacon og rundstykker, dere har bare tørt brød»… Er det noen som har noen tips eller må man bare forvente dette med en snart tenåring i hus? Jeg syns hun er kravstor og utakknemmelig, og mannen min er enig men vi vet ikke hvordan vi skal angripe problemet.. Anonymkode: 0c9f0...518 Hun her kan både handle og lage mat selv, såpass stor er hun. Og sånn snakker man ikke om mat, det lærer man allerede i barnehagen. Her må mannen din sette grenser og oppdra henne.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #39 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Må bare få ut litt frustrasjon før jeg eksploderer 😅 Mannen min har en datter på 13 år som bor hos oss fulltid og en dag i uka hos moren. Hun klager ALLTID på mat og middagene vi har og kommer med frekke kommentarer. Vi bruker mye tid og penger på å lage hjemmelagde middager til alle hver dag, men alltid er det kommenterer som «æsj, lasagne, det hadde vi forrige uke» eller «fiskegrateng, da kunne dere like gjerne droppet middag da». Jeg har sagt til henne at hvis hun ikke vil ha middagen kan hun ta seg en brødskive - noe hun ikke vil. Istedenfor sitter hun og pirker i maten og surmuler. Istad kom hun hjem fra trening og åpner kjøleskapet og sier «ser at dere ikke har giddet å handle ja». Vi prøver å forklare henne at hun er heldig som får hjemmelaget middag hver dag og at pålegg som karbonade og roastbiff er dyrt og at hun ikke kan forvente å få dette til frokost og lunsj hver dag. Det største problemet er at den ene dagen i uka hun er hos moren sin slår hun voldsomt på stortromma med hjemmelagde rundtstykker, pannekaker, cupcakes, egg og bacon og filmkveld med godteri hver gang hun er hos henne. Da kommer det kommentarer som «hos mamma får jeg alltid egg og bacon og rundstykker, dere har bare tørt brød»… Er det noen som har noen tips eller må man bare forvente dette med en snart tenåring i hus? Jeg syns hun er kravstor og utakknemmelig, og mannen min er enig men vi vet ikke hvordan vi skal angripe problemet.. Anonymkode: 0c9f0...518 Helt normalt i mine ører. Min, som er blitt 16 nå, har nesten alltid vært slik når det gjelder mat. Vi bare lukker ørene og sier "jada", men når det blir satt på bordet, så spiser hun allikevel🤷♀️😅 Anonymkode: c5227...832 1
Sunnys Skrevet 16. oktober 2022 #40 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Må bare få ut litt frustrasjon før jeg eksploderer 😅 Mannen min har en datter på 13 år som bor hos oss fulltid og en dag i uka hos moren. Hun klager ALLTID på mat og middagene vi har og kommer med frekke kommentarer. Vi bruker mye tid og penger på å lage hjemmelagde middager til alle hver dag, men alltid er det kommenterer som «æsj, lasagne, det hadde vi forrige uke» eller «fiskegrateng, da kunne dere like gjerne droppet middag da». Jeg har sagt til henne at hvis hun ikke vil ha middagen kan hun ta seg en brødskive - noe hun ikke vil. Istedenfor sitter hun og pirker i maten og surmuler. Istad kom hun hjem fra trening og åpner kjøleskapet og sier «ser at dere ikke har giddet å handle ja». Vi prøver å forklare henne at hun er heldig som får hjemmelaget middag hver dag og at pålegg som karbonade og roastbiff er dyrt og at hun ikke kan forvente å få dette til frokost og lunsj hver dag. Det største problemet er at den ene dagen i uka hun er hos moren sin slår hun voldsomt på stortromma med hjemmelagde rundtstykker, pannekaker, cupcakes, egg og bacon og filmkveld med godteri hver gang hun er hos henne. Da kommer det kommentarer som «hos mamma får jeg alltid egg og bacon og rundstykker, dere har bare tørt brød»… Er det noen som har noen tips eller må man bare forvente dette med en snart tenåring i hus? Jeg syns hun er kravstor og utakknemmelig, og mannen min er enig men vi vet ikke hvordan vi skal angripe problemet.. Anonymkode: 0c9f0...518 Spør henne hva hun vil ha, og la hun delta i middagsplanleggingen. Hun er 13 år!! Det er ikke lett å ha skilte foreldre, bonus mamma som er misfornøyd og hormoner som danser. møt henne, inkluder henne og ta henne med på matlaging. Egg og bacon og rundstykker er ikke akkurat å slå til på stortromma 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå