Gå til innhold

Om det å være sjalu og missunelig på dem som har det man ikke har selv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er mange ting i livet jeg ikke har og kjenner veldig på et hat/sint følelse på grunn av dette og på andre som har dette. Som penger, venner og familie. Har andre set sånn og er det normalt? 

Anonymkode: c1386...3f8

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er normalt. Det betyr bare at du savner å ha disse nevnte tingene i livet ditt. 

Anonymkode: 72dfc...9e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er normalt. Men det er en veldig destruktiv følelse. 

Anonymkode: 853a3...50b

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er umodent, det er også en måte å drite i eget liv på. I stede for å prøve å få det bedre selv, og endre de tingene man kan, så blir en hatsk og sint på andre for å ha lykkes, tror du et godt liv og venner kommer av det?

 

Anonymkode: 280f4...15b

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei det er umodent, det er også en måte å drite i eget liv på. I stede for å prøve å få det bedre selv, og endre de tingene man kan, så blir en hatsk og sint på andre for å ha lykkes, tror du et godt liv og venner kommer av det?

 

Anonymkode: 280f4...15b

Det er fortsatt normalt. Jeg tror det er lurt å akseptere alle følelser, også de negative, for de er en del av oss, de også. Men deretter er det selvsagt lurt å velge hva man ønsker å forandre på, så man ikke skal bli dratt ned av det negative. 

Anonymkode: 853a3...50b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hat? Nei, det er faktisk ikke normalt.

Men sannsynligvis er du en sånn som bruker begrepet hate når du er litt sur. Da er det helt innafor, så fremt du er under 25. 

Anonymkode: 646cd...b91

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er fortsatt normalt. Jeg tror det er lurt å akseptere alle følelser, også de negative, for de er en del av oss, de også. Men deretter er det selvsagt lurt å velge hva man ønsker å forandre på, så man ikke skal bli dratt ned av det negative. 

Anonymkode: 853a3...50b

I hvilken alder vil du si at dette er normalt? Såpass normalt at det styrer livet som i ts tilfelle 

Anonymkode: 280f4...15b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si at det høres normalt ut å være sint på eller hate noen som har noe du ønsker deg. De har vel ikke gjort deg noe? 

Anonymkode: f77e0...46b

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde slike følelser tidligere, hvordan jeg kom over dem var når jeg selv ble fornøyd med det jeg har. Har fortsatt ikke alt, men tilstrekkelig. Så nå er jeg der at jeg kan føle glede på vegne av andre når andre forteller om sine reiser til eksotiske steder og deres nye hytter, båter og biler. Mener ikke det var umodenhet, men det å ha tilstrekkelig selv som utgjorde forskjell hos meg. Tidligere manglet jeg så mye: eget sted å bo, bil, førerkort, jobb, en god støttende familie, venner.... de aller fleste hadde alt det der, da følte jeg meg misdunnelig og trist. Jeg var mest misunnelig på de som hadde jobb, fordi det var nøkkel til å skaffe alt det andre. 

Men har man dette grunnleggende  så er det litt umodent å missunne noen fordi de har båt eller finere hus/bil. 

Anonymkode: e32f8...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er fortsatt normalt. Jeg tror det er lurt å akseptere alle følelser, også de negative, for de er en del av oss, de også. Men deretter er det selvsagt lurt å velge hva man ønsker å forandre på, så man ikke skal bli dratt ned av det negative. 

Anonymkode: 853a3...50b

Normalt å være sint på og hate personer som har mer enn en selv? Kan forstå sint på «tilværelsen»/livet, men ikke hat av individer som ikke har aktivt bidratt til at ts ikke har alt det h*n ønsker seg.

Anonymkode: f77e0...46b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hat? Nei, det er faktisk ikke normalt.

Men sannsynligvis er du en sånn som bruker begrepet hate når du er litt sur. Da er det helt innafor, så fremt du er under 25. 

Anonymkode: 646cd...b91

Å stå uten familie, uten venner og uten penger er nok til å ikke bare bli «litt sur». Ts har jo er veldig vanskelig liv når tre så sentrale ting mangler!

Anonymkode: 89c52...33b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å stå uten familie, uten venner og uten penger er nok til å ikke bare bli «litt sur». Ts har jo er veldig vanskelig liv når tre så sentrale ting mangler!

Anonymkode: 89c52...33b

Jeg har også væet der, men å hate og være misunnelig på andre er som å drikke gift, er bare skadelig for en selv. Samt at folk tar avstand når de merker at noen er sure og bitre

Anonymkode: 280f4...15b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var i en vanskelig livssituasjon og var deprimert og full av angst, så var jeg sjalu og misunnelig på andres liv ja. Nå er jeg ikke det i det hele tatt. Det var veldig slitsomt å ha det dritt og være sjalu på andre, det blir nesten altoppslukende. 

Anonymkode: e76d2...1c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Det er mange ting i livet jeg ikke har og kjenner veldig på et hat/sint følelse på grunn av dette og på andre som har dette. Som penger, venner og familie. Har andre set sånn og er det normalt? 

Anonymkode: c1386...3f8

Jeg vil si det er normalt for barn og ungdom, opptil 20-årene. Etter det bør enhver person være reflektert nok til å ta tak i livet sitt. Det handler ikke om hva man har, men hvordan man takler å mangle noe, miste noen, være syk etc.

Jeg tror ikke du, TS, mangler hverken penger eller venner hvis du bare endrer tankegang og handlingsmønster. Venner er noe man må jobbe for, penger også. Kan hende du er uten familie, men venner og kollegaer kan også være en form for familie.

Endret av Portia Catonis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Å stå uten familie, uten venner og uten penger er nok til å ikke bare bli «litt sur». Ts har jo er veldig vanskelig liv når tre så sentrale ting mangler!

Anonymkode: 89c52...33b

Jeg forstår ikke at man skulle ha grunn til å være sint på mennesker som har dette, av den grunn.

Hvis jeg leier en rønne, er uten venner og sliter med å få pengene til å rekke, har jeg jo ingen grunn til å mislike populære Nora som bor lengre ned i gaten i en millionvilla ene og alene fordi hun har mer enn meg? 

Anonymkode: f77e0...46b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg forstår ikke at man skulle ha grunn til å være sint på mennesker som har dette, av den grunn.

Hvis jeg leier en rønne, er uten venner og sliter med å få pengene til å rekke, har jeg jo ingen grunn til å mislike populære Nora som bor lengre ned i gaten i en millionvilla ene og alene fordi hun har mer enn meg? 

Anonymkode: f77e0...46b

Sånn er bare menneskets natur.

Man trenger i det minste å ha dekket grunnleggende behov for å ikke bli påvirket av ulikheter.

Dette er også grunnlag til mange kriger og revolusjoner. En bra konge har gitt sine borgere det grunnleggende, da har det vært fred og ro. 

Anonymkode: e32f8...79e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Sånn er bare menneskets natur.

Man trenger i det minste å ha dekket grunnleggende behov for å ikke bli påvirket av ulikheter.

Dette er også grunnlag til mange kriger og revolusjoner. En bra konge har gitt sine borgere det grunnleggende, da har det vært fred og ro. 

Anonymkode: e32f8...79e

Noen menneskers natur, kanskje.

Anonymkode: f77e0...46b

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg unner folk det de har, men det betyr ikke at jeg ikke kan ha lyst på noe av dette selv. 

Anonymkode: f159c...d61

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe hat mot de som ikke har det jeg har nei. Jeg har kjent på missunnelse ja og kan det enda. Men jeg vet at jeg ikke har noe som helst med hva andre har. Jeg unner folk å ha det bra. Jeg har ikke alt, men jeg har mye andre også kunne tenkt seg. Sjalu og missunnelige folk gir meg noen ganger angst, derfor tenker jeg at jeg også må passe på meg selv og ikke la noe gå utover de jeg er missunnelig på. 
Jeg kan være missunnelig på de som har foreldre med mye penger, som hjelper dem inn på boligmarkedet, som tok dem med på utenlandsturer som barn. Men til gjengjeld er disse de siste som skal åpne kjeften om noen ikke har klart det de har…

Som har mange venner (der de kommet fra), de som er oppvokst et sentralt sted. Men det er ikke min business. Jeg missliker folk som er missunnelige og sjalu og ikke klarer å kontrollere det. Se heller på hva du har som andre kunne tenkt seg, og jobb med det du ikke har. 
 

Det er bare å se på kommentarene her inne. Folk blir aggressive når noen skriver at de er deprimert for noe. «Reduser forventningene til livet» «vær fornøyd med det du har!! Herreggud så bortskjemte folk er her i landet altså!» «man kan ikke få alt her i livet» osv. kommer ganrantert fra sånne som selv er missunnelig og ikke har klart å gjøre noe med det, og hater de som klarer det.

Endret av Avstand
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...